Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Harjakt

Featured Replies

Publicerat
Är det någon som provat åtla in hare?

Tänkte dra en höbal bakom stugan och vaka  :D

Fäll några träd som dom gillar och sätt dig och vaka vid dom, borde ju funka :)

• Svar 289
  • Visningar 31,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Fäll några träd som dom gillar och sätt dig och vaka vid dom, borde ju funka :)

Är det inte bävern som äter träd?  ;) ;) :D

Närå men vi har alltid Harar i hästhagen som äter från hästarnas höbalar.

Måste hålla reda på Hararna så inte hästarna blir utan mat  :D :D

Publicerat

Det här var det värsta jag nånsin vart med om  :o hare skjuter man ju på drev  :-*

Publicerat
Det här var det värsta jag nånsin vart med om  :o hare skjuter man ju på drev  :-*

stackars hundar som måste jaga domdär säger jag bara hahah

rävmat

Publicerat
stackars hundar som måste jaga domdär säger jag bara hahah

rävmat

; )

Publicerat

Väl skjutet! mör och fin lär den vara då ingen hund stressat den full med mjölksyra ;)

/Micke

Publicerat
måste bara lägga in denhär bilden..

Trist att etik inte nått fram till dig. Din bild är ett nytt lågvattenmärke,grattis.

Skjuter man nåt så bör man behandla det med en viss vördnad,inte lägga ut en äckligt skjuten hare på nätet.

Betänk då att jag är jägare/viltvårdare och är van,hur tror du en vanlig nyfiken person tänker när de ser detta?

Klaga inte här när det är svårare och svårare att få licens och tom få jaga.

Ser beslutsfattare eller pressen bilden så tror de ju tyvärr att alla jägare är inbecilla.

Publicerat

Så farlig är inte bilden.

Han har skjutit ett snabbt dödande och humant skott ur alla synvinklar,dessutom har hans skottplacering inte orsakat att halva haren är sönderskjuten.

Att djur blir blodiga när vi skjuter på dom är ofrånkomligt och ingenting vi ska hyckla med.

Jag har nog lagt in några bilder på fällda byten i år som är lika blodiga.

Detta skulle då göra mig lika imbecill (som det heter ;) ) eller?

Lite typiskt svenskt detta att hyckla och smyga med sin verksamhet,någon kan ju ta illa vid sig.

/Micke

Publicerat

Micke,jag hycklar inte. Jag tycker man ska visa respekt helt enkelt. Men är det att hyckla så ok.

Anser du att det är god reklam för oss jägare med sådana blodiga bilder?

Ser nu att mitt förra inlägg var lite onödigt grinigt.Sorry,men jag tycker det är värt att uppmärksammas.

Onödigt äckliga bilder alltså,man kan lägga fina sidan upp.

Mvh

Publicerat

Jag skulle vilja säga att om vi jakten och "snyggar till den" hela tiden, så kommer vi till slut åxå att få svårt att jaga.

Om allmänheten inte klarar av att se ett skjutet vilt (hur illa det än kan råkas se ut) så kanske vi redan är bortgjorda..... ???

Publicerat

Jämför då att gå på restaurang. En lägger upp maten snyggt,en annan kastar på maten så det ser oaptitligt ut.

Samma innehåll men förpackat olika. Vilken restaurang tror du har kvar sina kunder? Vem får bäst rykte?

Finns det risk att nått ställe får lägga ner? Fundera på det.

Publicerat

Håller delvis med Ivan. Framförallt förstår jag vad han är ute efter. Tycker iof inte att denna bild på haren var så farlig. Djur där inälvor hänger ut , halva huvudet bortskjutet osv. Ja ni fattar vad jag menar dom är inte så smart att lägga ut på ett forum vargkramarna kan se

Publicerat
Micke,jag hycklar inte. Jag tycker man ska visa respekt helt enkelt. Men är det att hyckla så ok.

Anser du att det är god reklam för oss jägare med sådana blodiga bilder?

Ser nu att mitt förra inlägg var lite onödigt grinigt.Sorry,men jag tycker det är värt att uppmärksammas.

Onödigt äckliga bilder alltså,man kan lägga fina sidan upp.

Mvh

Om denna bilden var för grov så måste vi nog införa en ny policy på jaktsidan.

Och gör vi det så var går gränsen? Att alltid arangera och tillrättalägga vilt för att presentera dom snyggt för en eventuell allmänhet, tycker jag är att ifrågasätta sitt eget handlande.

Vad jag däremot kan tycka är dålig reklam för jägarkåren är bilder på gigantiska viltparader som inte står i proportion till den egna insatsen.

Dessutom är det dålig reklam för jägarkåren är bilder på jägare och fällt vilt där ölburkar eller spritflaskor förekommer.

Så här ser verkligheten ut och inte iform av ett stycke snyggt förpackat köttstycke i den lokala ICA-butiken.

/Micke

Publicerat

Ja kanske dax för ny policy då. Lägger man ut en bild så får man vara beredd på att försvara och förklara då.Nästa gång är det inte jag som surnar till utan kanske en Expressenreporter som vill gräva skit.

Viltparader är ju helt ok. Man hedrar viltet s a s. Visst står det i proportion till insats, nu jobbar du ju själv som jägare och då vet du vilka insatser viltmästaren gör innan själva storjakten.

Publicerat

Den här tråden ska faktiskt handla om klingande hardrev ;)

Är det dags för en ny tråd kankse?

/Tommy

Publicerat

Öppna en ny tråd där vi diskuterar viktiga frågan om vad vi bör visa/inte visa.

Publicerat

Grattis ivan :) driver taxarna ofta hare?

Publicerat
Grattis ivan :) driver taxarna ofta hare?
Tack. Vi har störst chans på hare då det är dåligt med rå och räv. Så istort sett varje gång alltså.
Publicerat

Tråden heter harjakt och där kan man ventilera allt inom haren tycker i alla fall jag.

Etik i denna avdelning heter oxå att man inte blodar ner haren onödigt mycket,blir haren blodig torkar man av den med mossa eller snö innan man visar den för andra,det är en sak som vissa av oss lärt sej sen barnsben.

Samma sak gäller allt annat småvilt såklart..man visar viltet respekt genom vördnad både före och efter skott.

Ett tag i tidigare liv åkte jag runt med den förra stövaren och hjälpte till på sk.kortjakter,där lixom pröjsade folk utan egen jaktmark för att jaga en dag. Sk.vitharar är ovanliga i denna del av landet där jag bor och jagar så där är man extra noga med att inte bloda ner i onödan den fina vita pälsen,,detta gäller för övrigt bruna harar oxå. Man lixom ställer inte till viltet i sitt eget blod. Vissa av oss jägare kanske har fått med oss detta sen fostringen i skogen medans andra mer inte alls fattar detta med etik. Viltparader på rätt sätt är ett hedrande skådespel för viltet genom uppställning samt trumpetande,att lägga ett löv över skotthålet eller stoppa in gräs i munnen som den sista maten tycker jag oxå är mycket hedrande.

Många jägare har inte denna etiska bakgrund sen barnsbenen eller nåt sånt,egentligen spelar det ingen roll huruvida det är så eller ej huvudsaken man vill lära sej senare att etiskt behandla våra byten.

Just det..höll åter igen på att blanda ihop allting igen,dom här kortjakterna jag var på så sköts det många harar för min hund,dock valde jag att sluta åka på dessa då man såg kortjägare sprätta upp skjutna harar med ramboknivar så blodet stänkte,för att sedan kasta haren på backen som ett knytte avfallshög i stället för att vackert hänga upp haren under en gran med ett par grankvistar instoppade i buköppningen.

Håller helt fullt ut med Ivan.

Ivan skall även ha en eloge för att han reagerar :-*

Publicerat

tog bort bilden nu när folk tog illa upp..sorry killar och tjejer

Publicerat
tog bort bilden nu när folk tog illa upp..sorry killar och tjejer
Det är lugnt,jag tog bort bilden i "min" tråd oxo. Lycka till med harjakterna. och såklart, visa en schysst harbild såsmåningom.

Du tar ju skarpa bilder

Mvh

Publicerat

Tror jag helt slutat med att lägga in bilder då jag inte gillar att lägga in bilder på lik !

Egentligen skriver jag inte heller om vad jag skjutit eller inte under veckan,varför jag inte gör det och anledningen till det vet jag inte själv egentligen...

Räcker bra att andra gör det och att jag får läsa andras bravader i skogen :D

Publicerat

Grattis Ivan

Publicerat
Tror jag helt slutat med att lägga in bilder då jag inte gillar att lägga in bilder på lik !

Egentligen skriver jag inte heller om vad jag skjutit eller inte under veckan,varför jag inte gör det och anledningen till det vet jag inte själv egentligen...

Räcker bra att andra gör det och att jag får läsa andras bravader i skogen :D

Förstår varför ni reagerade, de va inte den snyggaste bilden precis..

klart du åxå ska lägga in bilder om du känner för de eller så är de så att du aldrig skjuter nått...tidtagaruret föder inga barn ;)