Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Harjakt

Featured Replies

Publicerat

Bra Telgetok! Roligt att läsa, du verkar ha en duktig hund.

Fortsätt, fortsätt! Verkar vara lite harajägare här på forumet ???

• Svar 289
  • Visningar 31,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Bra Telgetok! Roligt att läsa, du verkar ha en duktig hund.

Fortsätt, fortsätt! Verkar vara lite harajägare här på forumet ???

Jo Gäddan hunden jagar bra,är bara litet bekymmrad över att det finns så pass lite hare som det ser ut just nu..

Har som sagt två "egna" marker att jaga på..ser dock mörkt ut i år. :(

Måste börja åka bort för att jaga hare  igen..har inte behövt göra detta de senaste åren :(

Dock finns lite marker i åtanke ;D

Publicerat

Storm natten till lördag och lördag morgon, helt kört för harjakt.

Men på söndagmorgon bar det iväg i ottan. Jag hade lagt ut rutten så att jag kunde sätta ut eventuella nya älgpass. Fint väder, men snustorrt i markerna. Det finns inget vatten på myrarna, småbäckarna är helt torra.

Uppe på vithällorna kan det inte finnas mycket vittring efter haren. Naturligtvis fanns första haren där i närheten, den sprang upp på ''stenåkern'' ett otroligt ställe, vackert 150x200 m stort stenöken. Drevet gick knackigt, nära mig och runtomkring flera gånger. Det blev dötappt efter en och en halv timme. Då hade jag fått nog av stället, ett ställe där jag aldrig hade varit förut. Undra på att byborna kallar det för Styggberget.

Fick klättra försiktigt mellan stora stenblock upp till högsten. Tanken på brutet ben fanns, de hade knappt hittat mig där om olyckan hade varit framme. Men nu vet jag hur det ser ut där......

Nu var det dags att vända hemåt och i ungtallskogen blev det nästa upptag. Det gick lika knackigt, ut på en sandig skogsbilväg och där blev det slut. Jag skyndade mig dit och fick hunden med mig till bilen.

Älgpassen då ?  En viltväxelkorsning, helt perfekt, mellan berget och skogstjärnen. Problemt är bara att skjuter jag en älg där, så blir nog gubbarna förbannde när älgen ska hämtas hem, så det passet får nog bli ett harpass.

Märklig jakt men nu vet jag av 2 till harar på markerna. Det ska väl finnas några som för släkter vidare, och den på morgonen lär ha gener utöver det vanliga, en sådan boplats den har skaffat sig..

Publicerat

Det här med att bryta benen av sej har faktist även jag börjat tänka på,går numera aldrig ut i skogen utan en mobiltelefon 8)

Publicerat

Mobiltelefon fick inte följa med på några år. Tyckte att det var s**t att ha mobilen med sig, den ringde ofelbart när haren började närma sig. Numera är den med som säkerhetsåtgärd, om det skulle hända något. Den är för det mesta avslagen eller på 'durr'.

Jag har även börjat tala om var ungefär jag ska befinna mig under jakten, mobilen kan ju strejka, och markerna är jäkligt stora (8000ha) att leta genom, om man inte skulle komma hem inom ett dygn eller så.......

Det verkar bli fantastiskt jaktväder hos oss på söndag.  Underbart....

Publicerat

Bidde drev idag igen..den första haren kutade upp i ett bostadsområde !! Kopplade efter bilfärd endast 20 meter från en av oss jägares tomtstaket !!!! Skojade litet om detta då vi ansåg att det vore bättre om han varit hemma och passat i stället ;D

Nästa hare buktade bra,dock fick Jenta tappt efter nån halvtimme,men låg på bra i tappten...Nisse fick en unghare på sej på endast 2 meter..böhh ! sa han till den och haren drog som en avlöning ;D

Efter nån timme eller så så hamnade i alla fall hunden hos oss vid avhoppet !! Jag tror att det var samma hare i alla fall som hon tappat innan. Nu var det dag och sommaren hade tydligen kommit tebax i alla fall om man tänker tempmässigt och det gör man ju som stövarjägare :D  Tog ett jäkla tag innan tiken reste denna hare,men drev blev det i alla fall,denna hare buktade mycket snålt och jag tror vi alla 4 som var ute idag hade haren i skotthåll,dock var vi eniga om att just denna hare fått de rätta generna i frågan om just buktning...

Tillslut tappade hunden ..hade igen svårt att koppla hunden då hon ville smita ifrån mej  :(

Puckohund är vad det är..men dock bra på att jaga :D

Tråkigt som fan är att det är så litet hare så ingen har lust att skjuta......

Dock brukar det komma in mer hare litet senare på året...Shit vi har ju i alla fall skjutit minst 6 rävar nu,så lite resultat vill man ju se.. 8)

Publicerat

Idag..skitdag,men så är det ju med jakten ;D Var på ny skog idag och kollade in har tillgången på skogshare,inte en enda grön skit såg jag :( !!!! Hunden sökte på bra och höll god kontakt vart 15.e minut !! Efter ett tag såg jag att hunden var rätt sliten och såg het ut i ordets rätta bemärkelse..

Avbröt jakten och kopplade jycken och gick till bilen,såg på bilens instrumentering att det nu var 18 grader !!!

Åkte snabbt ner till en sjö och lät hunden svalka av sej....

Shit vad torrt det är i markerna nu,gick förbi flera källor som alltid innehåller vatten normalt..samtliga hade sinat ?????

Ja,svamparna lyser oxå med sin frånvaro. Märklig höst  8)

Publicerat

Visst, torrt är det i skogen, knappt några svampar alls.

Lördag morgon, klockan på ringning 4.50, alldeles mörkt ute. Åkte iväg i alla fall och släppte hunden i halvmörker 6.30. Upptag 5 minuter senare. Jag stannade vid bilen, satte mig och fika och efter någon minut kom haren, oojjjjjjjjjjj, rakt på mig på 2 meters håll, den tittade på mig och drog iväg på skogbilvägen. Då tänkte jag att nu är det väl kört, så torrt som det är, men tji fick jag, tiken kom i full fart i harspåret och fortsatte på vägen efter haren. Lite tappter uppåt berget och jag bytte plats till andra sidan vägen. Haren kommer ut på vägen igen men vinklar 90 grader in i ungtallskogen igen, till upptaget.

Hunden var duktig, följde bra, in i upptaget igen. Där buktade det väldigt snävt, och jag började misströsta igen, såg framför mig harspår kors och tvärs på en yta 50x50 m. Drevet lossnade så småningom och gick uppåt berget igen och jag ställde mig där jag såg haren andra gången. Och mycket riktigt, på långt håll ser jag haren på vägen, kommer mot mig igen och när den var på hagelhåll så var harjakten till ända. Hunden låg 4-5 minuter efter, kom fram till haren och som vanligt struntade hon i den. Levande harar ska det vara för henne.

Det var en ganska liten unghare, men efter 2 timmars gott arbete tyckte jag att det vara att bunka på.

Söndag. Upp samma tid och tänkte valla haren vi sökte för 2 veckor sedan. Nix, ingen hemma.

Gick till tallungskogen, där det alltid finns harar, men nu har älgarna börjat röra på sig ordentligt. Älgstånd, tiken puttade iväg älgen och kom tillbaka, vi flyttade till berget på vithällorna, där var det nygjord brunstgrop, älgskall igen och hon puttade iväg den. Nu var tiken på riktigt jakthumör, skällde på järparna vid myren, gick ner till tjärnen och bäverhyddan och där blev det ett jäkla liv. Bävrarna måste vara stendöva nu.

Solen hade gått upp för länge sedan och det var varmt. Sista försöket på en lillhare vi hade varit på tidigare slutade med tappt och flåsande i värmen. Hem. För en gångs skull var det inte svårt att koppla henne.

Publicerat

Taskigt väder för att jaga harar idag!  Men med trevlig sällskap och regntäta kläder funkade det även att jaga hare idag. Såg väl ett femtontal och jag tror slutresultatet stannade på fyra. Inte samma jakt och inte samma  sorts tjusning som jakten med stövare, men spänningen och framför altl den sociala biten är minst lika kul då man trampar hare..  :)

• 3 weeks later...
Publicerat

Åkte ut med taxen efter jobbet på fredag och tänkte han skulle få springa av sig lite, ställde mig inte för jakt i klädväg men jag satte pejlen på hunden och hagelsprakaren på ryggen ifall om......nåväl, jag gick in i en skogbacke var jag visste att det fanns både harar och rådjur. Efter ca 30 minuter så började han jaga å jag trodde det var rådjur för det sträckte direkt och jag väntade att han skulle släppa och komma tillbaka, men icke. Efter ca 15 minuters drev utan tappt så började drevet svänga och komma mot upptagsplatsen så jag flyttade mig lite nedanför höjden och efter ca 5 minuter så ser jag en nästan vit hare komma skuttande mot mig....pang....så fick haren gå till de sälla markerna. Stolt husse och stolt hund, lite kort drev men ändå......

post-1367-1192959830_thumb.jpg

Publicerat

Fint  ;D

Har hållt min tax borta ifrån hare ett tag nu, men man blir ju bra sugen när man ser den här bliden.

Mvh..

Publicerat

Jag har försökt jaga in taxen på hare eftersom vi inte har så stor rådjurs-stam men rådjuren har nog ökat detta år med dubbelt minst så det ser lovande ut.

Publicerat

hunden har varit sjuk i någon vecka :( men till helgen så är det dags igen :) hoppas på väder bara!

Publicerat

Pga älgjakt har det inte blivit mycket tid över för harjakt. Igår morse var jag ute i all fall och hunden var så glad och sprallig. Efter mycket vila var hon på tårna.

Fågelskall, körde bort älg, körde iväg hjortar och hittade en hare till sist. Det hade hunnit bli förmiddag, men upptaget kom och jag såg haren på en liten myr direkt efter upptaget. Inte skjuter jag då, hunden ska få jobba liten stund först. Men haren hade en tydligen ett bra gömsle på en stenås och där tog det slut efter en timme.

Haren var inte ännu riktigt vit, ryggen var gråbrun.

På exakt samma plats, inom 20x20 m,  tog förra stövaren upp hare för 10 år sedan. Det känns konstigt.

Har haren inprogrammerade visten ? Det var i vilket fall som helst en hare som vi inte har vallat tidigare.

Vi har jättemycket skogsfågel iår. Stövaren tycker att det luktar gott, tydligen, och kan inte låta bli att gasta på dom ett tag.

Nya försök till helgen.

Publicerat

Så närmar sig slutet på harjakterna för mig.

En stövare blev dödad av vargar i söndags bara 5 mil från mig.

Jag kommer att gå ut någon gång per vecka nu när det fortfarande är barmark men blir det skapligt med snö så kanske vargarna börjar leta sig längre bort från sitt hemområde.

Dags att skaffa en pingla och en skyddsväst ?? Och jag som hade sett framemot harjakter när jag blir pensionär.........det blir nog inget med det. Och lika illa går det väl med gubbens planer på en finnspets att jaga fågel med.

Jojo.........

Publicerat

Jag kommer att gå ut någon gång per vecka nu när det fortfarande är barmark men blir det skapligt med snö så kanske vargarna börjar leta sig längre bort från sitt hemområde.

Dags att skaffa en pingla och en skyddsväst ?? Och jag som hade sett framemot harjakter när jag blir pensionär.........det blir nog inget med det. Och lika illa går det väl med gubbens planer på en finnspets att jaga fågel med.

Jojo.........

Förstår din frustration Ellie,tänker oxå saker som inte bör skrivas här.

Kan bara hoppas på att vargarna tar vägen nånannanstans än där just vi som jagar med långtifrånarbetande hundar verkar.

Hur f-n skall detta sluta ???

Publicerat

Hos mig finns inga vargar ännu Telge även om vi hade en på besök för några år sedan, tyvärr för honom besökte han fel fårhage på gräsön.

Såg ett program på lokalnyheterna om de nya västarna som avger ström, ser oerhört klumpiga ut. Stövaren påminde mest om en skalbagge med tingesten på ryggen, tvivlar på att det är konsekvenslöst för hundens arbete och uthållighet ???

Publicerat

Jojo.........

Jag förstår problemet med att ha varg så där nära inpå sig även om den är ca. 5 mil ifrån Dig. :(

Publicerat

en varg rallar ju 5 mil på en natt.. huvva stackars!!

vet nån vilken varg som sköts i västernorrland förra helgen?

Publicerat
en varg rallar ju 5 mil på en natt.. huvva stackars!!

vet nån vilken varg som sköts i västernorrland förra helgen?

Det är ju tur att vargen som finns här uppe är stationär i omr. där den befinner sig. Han har hållt sig där nu i sedan i vintras någon gång. Puh! :D

Publicerat
Det är ju tur att vargen som finns här uppe är stationär i omr. där den befinner sig. Han har hållt sig där nu i sedan i vintras någon gång. Puh! :D

Jo de är skönt att ni slipper oroa er då(ett tag), vi har 2 som ränner runt lite överallt..de är ju alltid kul :-X

Jagade faktist hare igårmorse med en bekant, vitharan på barmark är riktigt kul men han klarade sig den palten :D

Publicerat
Jo de är skönt att ni slipper oroa er då(ett tag), vi har 2 som ränner runt lite överallt..de är ju alltid kul :-X

Jagade faktist hare igårmorse med en bekant, vitharan på barmark är riktigt kul men han klarade sig den palten :D

Ja, verkligen! Jag saknar dom inte, och det är många andra som håller med mig här uppe. :D

När jag bodde i Huskvarna så hade jag ett par kompisar som var ute och jagade tyskhare i månsken och på snön. Den blir ju inte vit i pälsen. Det var en framgångsrik jakt som dom hade på detta sätt.

;D

Publicerat

Jonnegone: Stackars dig, inte rätt tråd att berätta att man skjutit en hare för en gångs skull. "De ska drivas" ;)

Publicerat
Jonnegone: Stackars dig, inte rätt tråd att berätta att man skjutit en hare för en gångs skull. "De ska drivas" ;)

Haha jag vet, de är därför jag lägger in den..alltid retar de nån :D

Hade tidigare en har/rävhund

Publicerat

Är det någon som provat åtla in hare?

Tänkte dra en höbal bakom stugan och vaka  :D