Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Harjakt

Featured Replies

Publicerat

Grattis!

:D

• Svar 289
  • Visningar 31,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Sköt min första hare idag (om man inte räknar en som jag sköt vid ett kort eftersök).

Ca 3,5 timmar långt drev (med några kortare tapp) i 30-40cm djup snö och det rasade snö från träden hela dagen, lite beröm tycker jag nog att svärfars finnstövartik ska ha.

Efter att ha passat ett par timmar mitt ute i skogen ställde jag mig på sidan av en väg, tittade norrut eftersom jag hörde hunden däråt men av nån anledning slänger jag en blick åt söder och då sitter haren och tittar på mig på ca 20 meters håll. 2 snabba smällar senare så ligger den stilla. Tiken kom ca 1 minut senare.

Riktigt vit och vacker var den och nu hänger den i min källare.

Publicerat
Sköt min första hare idag (om man inte räknar en som jag sköt vid ett kort eftersök).

Ca 3,5 timmar långt drev (med några kortare tapp) i 30-40cm djup snö och det rasade snö från träden hela dagen, lite beröm tycker jag nog att svärfars finnstövartik ska ha.

Efter att ha passat ett par timmar mitt ute i skogen ställde jag mig på sidan av en väg, tittade norrut eftersom jag hörde hunden däråt men av nån anledning slänger jag en blick åt söder och då sitter haren och tittar på mig på ca 20 meters håll. 2 snabba smällar senare så ligger den stilla. Tiken kom ca 1 minut senare.

Riktigt vit och vacker var den och nu hänger den i min källare.

Mycket beröm till svärfars stövartik..o grattis till första riktiga haren. Känns rätt OK va..?? :D

Publicerat

Det känns mycket bra :)

Jag hoppas bara att jag hinner få ett rådjur iår också. Har suttit och passat en hel del men inte fått nått än, och nu börjar det vara rätt kallt att sitta still i flera timmar :)

Publicerat
hallåååå kapar tråden lite,,finns det någon som har en bra mark inte såå långt från älvsbyn som inte har så mycket snö ??? ??? jag har för mycket snö på min mark för hunden :(

jag har i marker i sikfors som jag jagar hare på, och i backträsk, holmträsk och arnemark eller kilen rättare sagt!

Publicerat
hallåååå kapar tråden lite,,finns det någon som har en bra mark inte såå långt från älvsbyn som inte har så mycket snö ??? ??? jag har för mycket snö på min mark för hunden :(

jag har i marker i sikfors som jag jagar hare på, och i backträsk, holmträsk och arnemark eller kilen rättare sagt! Nu vart det från min medlem :)

stövarn vart spöat av ett lo i sikfors för 4 veckor sen, klara sig med ganska lindriga skador...bett i halsen och en bit av örat, lite rivmärken på bogar och rygg.. men han vart då inte skraj för att fara iväg endå som tur är :)

Publicerat

ok jag har jagat några år på tväråns marker och de gränsar ju mot erat

Publicerat

stämmer bra det :) tvärån har ju finare marker än oss

Publicerat

dåligt med hare där nu

Publicerat

Kom hem nyss , lös då med bilen över åteln.  Det va en räv 100m därifrån. :o:P

Så till saken :

DET SATT 11 HARAR DÄR !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Publicerat

det är hyvsat med hare på våra marker :)

Publicerat

Tillbaka vid datorn efter en fantastisk harjakt som min beagle Bea presterade idag.

Hela 4 timmar arbetade hon med haren..Imponerande!!!

Upptaget kom 09.45 efter att hon letat länge på en skogsväg efter harens avhopp. Det drog iväg en bit men började sedan bukta riktigt fint på ett berg med gammal granskog blandat med lite äldre ungskog. Ställde mig på en minde skogsväg och lyssnade. Några småtappter följt av en längre tappt blir det efter ca 1 timme men sen blir det fart igen.

Vipps så skymtar jag haren vid en högersväng efter den väg jag står på. Bea ligger ganska långt efter och haren har hunnit göra många avhopp och svårigheter för Bea. Trots detta reder hon ut dessa och drevet går tillbaka upp i berget. Efter ca 4 timmars drev blir det dötappt och hon söker sig tillbaka till mig. Det var en riktigt härlig känsla av att stå och lyssna på hardrevet denna dag då det låg nysnö på backen och hunden hade rejäl jaktlust..  ;D

Mvh

Publicerat

Antar att man bör skriva vad man pysslar med ibland.... Har släppt tiken idag ..tog inte lång stund innan det var drev !! Till Roggman...du vet "röda tornet på Kärr " Där stod jag...haren kom efter 5 minuter och satte sej att titta på mej på 15 meter !!!! Sen insåg den att detta faktist kunde vara farligt och sänkte sin profil till minimum och drog iväg i 100 knyck!!!! ;D ;D Sen drev det vidare nån timme eller så...sen dötappt.

Du skulle varit med med din kamera idag.....Då hade du fått med både hare o hund... :D

Upptag senare vi 12.55 !!! Tänkte faktist skjuta mej en hare då..men tiken tappade efter ett tag :(

Publicerat

Låter onekligen som en trevlig och spännande dag i skogen  ;D

Publicerat

Roligt när man får hararna i famnen  ;D har hänt mig två gånger iår.. två gånger för farsan också faktist...

När man står i varsitt bilspår på en skogsbilväg  ;D då önskar man att man hade en fotograf med sig... eller någon som filmar...farsan hade en nära sig igår också.. men den fick nog fart då han sa åt den att springa iväg innan hunden kommer  ;D

Publicerat

hÄNDE LITE IDAG OXÅ FAKTIST  :D

vAR PÅ SKOGEN OCH JAGADE ALLTSÅ MIN MARK JAG ARRENDERAR (Shit ,skrivbordet har låst sej)

Där det endast finns skogshare..efter ett tags väckande..jo tiken har faktist börjat väcka,förut tyst,så vart det drev.. Det buktade härligt bra,ni vet som sysslar med harjakten att det ibland händer att man har sån tur att det bara går runt,runt..

Sa till kompisen att vi smyger över bergen på vitmossan mot drevet per radio..

Sagt och gjort,jag smyger på och plötsligt sitter en hare helt stilla framför mej på  hagelhåll..helt stilla sitter denna hare ,och inte vilken hare som helst,,det var en HELVIT !!!!! Inte varje dag man ser såna här i mina trakter :D

Glad som jag blev struntade jag i att skjuta fast drevet gått över halvtimmen,sa istället på radion till jaktkompisen som för övrigt var gäst att passa upp!!!! Till saken hör att han aldrig sett en vit hare,så jag hoppades på att haren skulle ta hans väg. Det gjorde den men tyvärr 30 meter bakom honom så han såg den aldrig. Beviset var ju att tiken dånade fram just där, bakom honom alltså ;D

Egentligen glad att han inte fick skjuta,men det hade varit roligt om han åtminstånde fått se den ;)

Tiken tappade efter nån timme,så jag kopplade och vi anslöt tiil de övriga jägarna som jagade vildsvin.

Men det är en helt annan historia :)

Publicerat
Roligt när man får hararna i famnen  ;D har hänt mig två gånger iår.. två gånger för farsan också faktist...

När man står i varsitt bilspår på en skogsbilväg  ;D då önskar man att man hade en fotograf med sig... eller någon som filmar...farsan hade en nära sig igår också.. men den fick nog fart då han sa åt den att springa iväg innan hunden kommer  ;D

;D ;D ;D ;D

Publicerat

Bidrar lite jag också..

Var ute i lördags. Upptag på en känd hare efter ca 4,5 min. Har jagat på denna hare tre ggr denna säsongen och varje gång har den gaddat i samma löpor hela tiden. Tiken drev med bra tryck i ca 1,5 timme sen blev det en längre tappt. Jag drog på mig ryggan och gick mot tappten.

Skrikupptag och hon får se haren ca 300 meter ifrån mig. Jag går upp på en ås och efter 30 minuters drev kommer haren och det blir ganska lurigt att få med den i svingen. Fick den med två smällar...

Sen provade jag på ett nytt ställe och där kommer upptaget efter 45 min och den haren driver hon tills jag kopplar 14.00. Hade den haren på besök tre ggr men jag ville inte skjuta denna, räcker med en...

Måste säga att tiken gjorde mycket bra jobb denna dag ;D

Publicerat

Ellie har varit sjuk en längre tid (diskbråck) och inte skrivit något, MEN de sista 2 veckorna har jag kunnat jaga.

Jag har kunnat köra bil och släppt hunden några gånger. Jag har försökt få tag på hararna som brukar ränna på vägarna. Där har jag suttit vid bilen, på min ryggsäck och faktiskt skjutit också en hare, som kom glatt skuttande på vägen rakt mot mig.

Mao, allting går. I julhelgen blir det några nya försök. Vi har gott om hare, borde få ihjäl några stycken lite här och där, annars blir det väl harpest.

Ha en Bra Julhelg.

• 2 weeks later...
Publicerat

Årets första hare ramlade vid 10 tiden på Nyårsdagen. I ymnig snöblask. Den efterlängtade snön kom på nyårsnatten.

Jag hade varit på just den här röjningen för ett par veckor sedan och tiken drev flera timmar utan att jag kunde lista ut var haren skulle komma. Men nu visste jag bättre. Ställde mig i passet och efter ett tag börjar man skruva på sig ''kanske ska jag flytta mig 20 meter neråt.......''  Ni vet. Men jag gjorde inte det utan tvingade mig kvar på stället och det lönade sig.

Röjningar är ett d***la skit att vara på. Både för mig och hunden, men hararna verkar gilla stället, otroligt mycket spår, det måste finnas flera än 1 st där.

Nöjd för dagen.........lördag nästa.

Publicerat
Årets första hare ramlade vid 10 tiden på Nyårsdagen. I ymnig snöblask. Den efterlängtade snön kom på nyårsnatten.

Jag hade varit på just den här röjningen för ett par veckor sedan och tiken drev flera timmar utan att jag kunde lista ut var haren skulle komma. Men nu visste jag bättre. Ställde mig i passet och efter ett tag börjar man skruva på sig ''kanske ska jag flytta mig 20 meter neråt.......''  Ni vet. Men jag gjorde inte det utan tvingade mig kvar på stället och det lönade sig.

Röjningar är ett d***la skit att vara på. Både för mig och hunden, men hararna verkar gilla stället, otroligt mycket spår, det måste finnas flera än 1 st där.

Nöjd för dagen.........lördag nästa.

Trevligt, trevligt!! Grattis till haren!!

Publicerat

Grattis till jösse!

:D

Publicerat

Morr'n Jonsson

Jag är mest glad över att det finns snö. Vita harar på barmark är ett sattyg. De ränner fort och i stora svängar och blir svåra att komma åt. Vi har haft många roliga jakter men inte hänger bytet på väggen. Nu när snön finns så verkar hararna vara lugnare, buktar snävare och är allmänt bättre ''tillgängliga''.

När jag satt på min ryggsäck på röjningen kom tankarna igen: '' Hur i fridens namn kan man bli så här tokig ?

Ut i mörkret, ute hela dagen tills det är mörkt igen.'' Sitter i snöblasket, kläderna alldeles blöta. Tar en slurk kaffe med mjölk. Beundrar gammelskogen bakom ryggen, granarna med massa snö på grenarna, rena vykortet. Funderar på dittan och dattan, och tiden går.  ''F.. är klockan redan ett. Bara ett par timmar kvar. Hoppas hon får upp en ny hare..''

Vissa dagar tror jag att jag skulle kunna sitta 3-4 dygn i ett sträck på harpass...........OJ, OJ, OJ,

Ni som är i giftasåldern, passa er för jagande fruntimmer............

Publicerat
Morr'n Jonsson

Jag är mest glad över att det finns snö. Vita harar på barmark är ett sattyg. De ränner fort och i stora svängar och blir svåra att komma åt. Vi har haft många roliga jakter men inte hänger bytet på väggen. Nu när snön finns så verkar hararna vara lugnare, buktar snävare och är allmänt bättre ''tillgängliga''.

När jag satt på min ryggsäck på röjningen kom tankarna igen: '' Hur i fridens namn kan man bli så här tokig ?

Ut i mörkret, ute hela dagen tills det är mörkt igen.'' Sitter i snöblasket, kläderna alldeles blöta. Tar en slurk kaffe med mjölk. Beundrar gammelskogen bakom ryggen, granarna med massa snö på grenarna, rena vykortet. Funderar på dittan och dattan, och tiden går.  ''F.. är klockan redan ett. Bara ett par timmar kvar. Hoppas hon får upp en ny hare..''

Vissa dagar tror jag att jag skulle kunna sitta 3-4 dygn i ett sträck på harpass...........OJ, OJ, OJ,

Morrn Ellie! :D

Snö och snö. Jag vet inte vad jag sak svara på det. Vi har mindre än 1 dm och himla skare till att vara skarp. >:( På det så ligger 3-4 mm nysnö som kom på nyårsdagen. Det är inte mycket at hurra för. >:(

Ja Du, hur kan man bli såhär tokig det är en bra fråga. Jag frågade mig ungefär samma sak när jag höll på med gös-, havs- & tävlingsfisket och bodde i Huskvarna/Aneby.:o ::) Man var på kneget och gjorde sina timmar och sedan iväg igen, men det gav ju resultat till slut. :D

Visst kan man fråga sig samma sak om jakten, men det har inte blivit lika intensivt som fisket var under en tid på -70 & -80-talet.

Är gift redan! ;D ;D ;D

Publicerat
Morr'n Jonsson

Kul med harjakten,man kan jaga som man vill och passar en :D Själv orkar jag inte sitta eller passa överhuvudtaget...Då jag far fram i skogen som en värsta commandosoldat i jakten efter bättre allting....spår,harskitar,pass.... you name it!!!! ;D