Publicerat Maj 16, 20224 yr Ukrainska styrkor har tryckt tillbaka en del av ryska armen och har därmed har man nått ryska gränsen igen. https://www.expressen.se/tv/nyheter/ukrainska-styrkor-havdar-att-man-natt-ryska-gransen/
Publicerat Maj 16, 20224 yr 15 hours ago Järven sa: Undrar vad Ryssen kommer att hitta på för fanstyg medan vi väntar på Natoansökan, typ kränkning av luftrum och havsgränser. Kanske dyker upp något periskop eller Drönare i Svenska militära skyddsområden osv. Hade jag varit ÖB så hade jag nog beordrat hög på flygets Incidentberedskap och laddat upp på Gotland redan nu. Följt skeendet slarvigt men jag tror att Hemvärnet ute på Gotland är inne på ngn 30 dagars övning.. och visst har vi flygvapen ute på Gotland numera?
Publicerat Maj 16, 20224 yr 1 hour ago Dansken sa: Och vi har fått ett par F16 på Bornholm 👍 Om den inte är förlängd så är det på fitthårett att den bana räcker till för start.
Publicerat Maj 16, 20224 yr 17 hours ago Järven sa: Undrar vad Ryssen kommer att hitta på för fanstyg medan vi väntar på Natoansökan, typ kränkning av luftrum och havsgränser. Kanske dyker upp något periskop eller Drönare i Svenska militära skyddsområden osv. Hade jag varit ÖB så hade jag nog beordrat hög på flygets Incidentberedskap och laddat upp på Gotland redan nu. Man kan väl ändå säga att Nato medlemskap funkar hyfsat , Turkiet sköt väl ner ett Ryskt plan utan att bli invaderat ? kom jag på bara sådär ....
Publicerat Maj 16, 20224 yr 37 minutes ago tecno sa: Om den inte är förlängd så är det på fitthårett att den bana räcker till för start. Fitthår är inte de på utdöende ??
Publicerat Maj 16, 20224 yr Ändå är det mest tragikomiska att det är vi i västvärlden (och några länder till) som matat miljard på miljard till asets krigskassa genom vår konsumtion av fossila bränslen i alla dess former, och matar även andra diktatorer och diktaturer med förtryckarpengar. För att inte tala om allas vår Tellus som straffas med en ny pungspark varje dag.
Publicerat Maj 16, 20224 yr 52 minutes ago, culot said: Fitthår är inte de på utdöende ?? Vi håller på att avla bort det... Men dom som avlar , är inte alltid ärliga med hur mkt dom egentligen har... (inte för att svarade part, skulle ifrågasätta det iaf)
Publicerat Maj 16, 20224 yr Detta är en populär post. Och när vi nu ändå är inne på könsbehåring och saker runtikring... Kan man komma in på små måttenheter: jag hade en gammal granne som menade att det minsta kända volym måttet i universum var att dela en kvarting på 3... Och det minsta kända längdmått är en krillemeter: det motsvarar ett myggfitthår som har klyvits på längden och knackats platt i ena änden... Och det är smått det 😉
Publicerat Maj 16, 20224 yr 21 minutes ago, Dansken said: Kan man komma in på små måttenheter: jag hade en gammal granne som menade att det minsta kända volym måttet i universum var att dela en kvarting på 3... En kvarting går inte dela på tre, för det är två rom å cola... Annars skulle det juh bli höger,vänster,höger.... å det skulle fan inte bli bra...
Publicerat Maj 16, 20224 yr 8 minutes ago lindgren sa: En kvarting går inte dela på tre, för det är två rom å cola... Det gör det visst! Det blir 12,5 cl/skalle förutsatt att kvartingen är 37,5 cl. En rejäl grogg med andra ord!
Publicerat Maj 16, 20224 yr Detta är en populär post. Och den där lilla Turkjäveln sitter och gnäller. Kasta ut Türkiet ur NATO
Publicerat Maj 16, 20224 yr 16 minutes ago Dansken sa: Och den där lilla Turkjäveln sitter och gnäller. Kasta ut Türkiet ur NATO Instämmer!
Publicerat Maj 16, 20224 yr 30 minutes ago Dansken sa: Och den där lilla Turkjäveln sitter och gnäller. Kasta ut Türkiet ur NATO ...men å andra sidan Svend! Tror du att den där lilla turken våga trotsa USA, m. fl. https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/a7MlE7/darfor-tors-inte-erdogan-stoppa-sveriges-natoansokan
Publicerat Maj 16, 20224 yr 2 hours ago lsjonsson sa: Tror du att den där lilla turken våga trotsa USA, m. fl. Man kan alltid hoppas...för Sveriges skull.
Publicerat Maj 17, 20224 yr 6 hours ago 4570 sa: Man kan alltid hoppas...för Sveriges skull. Ja, det får vi göra!
Publicerat Maj 17, 20224 yr 12 hours ago lsjonsson sa: ...men å andra sidan Svend! Tror du att den där lilla turken våga trotsa USA, m. fl. https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/a7MlE7/darfor-tors-inte-erdogan-stoppa-sveriges-natoansokan Turkiet kom ju undan med att skjuta ned ett rysk plan i vart fall, och sen att dom kom med måste nog vara för att Jänkarna var kåta på att ha lite smällare där.... Erdogan låter som en turkisk trump ...
Publicerat Maj 17, 20224 yr Den lilla kvartsfiguren försöker dölja problemen inne i egna landet genom att spela stor utåt. Terrorister? Undrar vem Armenierna och Kurderna anser vara ett terroristland?
Publicerat Maj 17, 20224 yr Jag delar inte de svenska syltryggars åsikt om att vi ska lägga ner allt försvar och iskallt räkna med att få hjälp av Nato ändå trots att vi inte gjort oss förtjänta av det .... Glädjande ser jag att ett stort motiverade ungdomar vill bli yrkessoldater numera , lite skillnad mot de 20-35 åriga conter strike spelande sillmjölkar som skjuter fienden i blodiga slamsor på skärmarna, men aldrig kan tänka sig tillgripa våld mot en angripare av sverige.
Publicerat Maj 17, 20224 yr 15 minutes ago culot sa: Turkiet kom ju undan med att skjuta ned ett rysk plan i vart fall, och sen att dom kom med måste nog vara för att Jänkarna var kåta på att ha lite smällare där.... Erdogan låter som en turkisk trump ... Turkiet gick emot USA genom att köpa ryska luftförsvarssystemet istället. Det var väl lite plåster på såren till Ryssland. https://svenska.yle.fi/a/7-1400757
Publicerat Maj 17, 20224 yr Ett stort amerikanskt landstigningsfartyg på väg till Stockholm. Får knappt plats. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Or5yvl/gigantiskt-krigsfartyg-till-stockholm-far-knappt-plats
Publicerat Maj 17, 20224 yr Sillmjölke är väl den nya mannen av Sverige, Caffelatte, Chablis eller varför inte rosa bubbel. Det nya ljumna helröret renat och en klunk byxvarm Cola delat mellan kamrater UTAN att torka av flaskhalsen först.
Publicerat Maj 17, 20224 yr Om inte Turkiet varit med i NATO, hade nog kriget sett helt annorlunda ut... Åt fel håll. Sen att Erdogan har en egen agenda är väll inte konstigare än att Löve'en hade sin.. Men helt klart har vi rätt att kritisera deras syn på demokrati...
Publicerat Maj 18, 20224 yr 18 hours ago fubar sa: Sillmjölke är väl den nya mannen av Sverige, Caffelatte, Chablis eller varför inte rosa bubbel. Det nya ljumna helröret renat och en klunk byxvarm Cola delat mellan kamrater UTAN att torka av flaskhalsen först. Jag har lite svårt för "vuxna " "män" som inte dricker öl utan cider. Jodå jag har suttit med svärfars bröder i en bastuhet vedbod delandes en byxljummen bakiskvarter dagen efter allt enligt uppgift var utsupet.. grappo 33:an var fortfarend halvfull när kvartern var tom ... och självklart var det i Norrland om någon undrade.
Publicerat Maj 18, 20224 yr Detta är en populär post. Fickljumen sprit eller inte. Helt klart är en attitydförändring som började komma hos folk födda i slutet av 80talet och definitivt därefter. Mansbebisar som tycker synd om sig själva och är oerhört självcentrerade. Jag föraktar dem. Det finns så klart en massa undantag som har råg i ryggen. Hade en svensk 90talist på firman som på ytan verkade duglig men visade sig mycket självcentrerad, levererade mediokert och ljög för att mygla. Jag anställer inga fler av den kategorin. Nu har vi en afgan född på 90talet och det är leverans och inget bullshit - precis en sådan person man vill ha i en liten verksamhet. Nyligen undersöktes svenskarnas försvarsvilja och det var ett skrämmande resultat i de yngre grupperna och i synnerhet ju längre vänster ut de låg på den politiska skalan. Hur tänker dessa människor? Jag drar? Eller glömde de tänka på konsekvensen av att bli erövrad av Ivan? Jag är för att samtliga ska göra värnplikt (civil eller militär) och tjänstgöringen ska vara hård men rättvis. LAS ska inte gälla inom Försvaret eftersom det inte är en arbetsplats utan en plikt i syfte att tjäna sitt land.