Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sauer 100 som första vapen?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
34 minutes ago Dr Krall sa:

Bra bössa. Bra dämpare. Och som vanligt i paketen prut på kvalitet på siktet. Tror inte för ett ögonblick att handlarna sysslar med välgörenhet. Nånstans plockar de inte marginal. Blev det inget med Sakon!?? Den plus Helian som var upp tidigare är mkt bättre grejjor!

Jag pratade med pappa, men han tyckte att 2h var för långt. Försökte med "det är bara en dag som man gör det, sen är det klart!" men han ville inte det :/

Har inte tittat på Helian heller

• Svar 223
  • Visningar 41,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Den här .308 förmedlade jag nyligen till en nyexaminerat jägare från ett dödsbo.... DET är en bra bössa. En nästan oskjuten Tikka 55 lyx...  Med Warne stål fästen och en begagnat Tysk kikare komm

• Tråden påminner om "Pulp Fiction" Slutar precis på samma ställe den började- med en massa runtikringande på vägen för att komma dit. Båda historier är ganska underhållande Lycka till med din

• Snälla Dansken, nu när han äntligen bestämt sig så kommer du och förstör allt med ett nytt alternativ. Han kommer aldrig köpa ett vapen utan bara fortsätta av vela och tråden kommer att få fler inlägg

Posted Images

Publicerat
20 minutes ago Gustav sa:

Jag pratade med pappa, men han tyckte att 2h var för långt. Försökte med "det är bara en dag som man gör det, sen är det klart!" men han ville inte det :/

Har inte tittat på Helian heller

Jag råder dig att köpa Helian osett! En CSX för 6500 kr är mycket prisvärt!!!

Å grattis till examen! :)

Publicerat
  • Författare

Hittade också några nya T3x på Torsbos hemsida. Jag har alltid letat efter begagnat T3x, men nya kostar 10 000 - 12 000 vilket är rättså bra. Jag hittar ändå inget begagnat T3x, så är det något att satsa på?

Vad menas med "Com"? Vad gör det? Lite är syntet?

Publicerat
  • Författare
30 minutes ago Dr Krall sa:

Jag råder dig att köpa Helian osett! En CSX för 6500 kr är mycket prisvärt!!!

Å grattis till examen! :)

Tackar! Det är 2h 50 minuter dit, så det blir nog inget med det heller :/

Publicerat

Men säljaren må väl kunna posta!?

Publicerat
  • Författare
Just now Dr Krall sa:

Men säljaren må väl kunna posta!?

Det är väl rätt riskabelt för säljaren? Självklart, jag kommer att betala, men han kanske inte tror det

Publicerat

Ja du...han lär nog inte skicka utan betalning. Det skulle inte jag göra. Det är nog oerhört sällsynt vid distansaffärer. Men det finns ju tämligen säkra betalsätt för både säljare och köpare, t.ex Blocketpaketet. Om du begränsar dig till enbart ditt närområde...inom 1 h körväg som du säger..blir det svårt att råda dig till riktigt bra köp. Over and out för min del :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Bara om jag hade körkort... Jag har moped, men det blir ju inte bättre direkt 

Publicerat
  • Författare

Så hur var det med Tikka, vad betyder Com (compact? vad gör det?), Lite (syntet? lättare?), S.S?

Publicerat

Jag har köpt mycket på blocket och betalat i förskott, ett alternativ som jag tycker om är förskottsbetalning (tror jag det heter) på bussgods. Du betalar till bussgods när du hämtar ut paketet och dom sätter sedan in pengarna på hans/hennes konto. Då vet man att man får ett paket men man får inte öppa det före man betalat..

Jag har själv ett csx 1.5-6x42

Publicerat
  • Författare
1 minute ago Markus anderss sa:

Jag har köpt mycket på blocket och betalat i förskott, ett alternativ som jag tycker om är förskottsbetalning (tror jag det heter) på bussgods. Du betalar till bussgods när du hämtar ut paketet och dom sätter sedan in pengarna på hans/hennes konto. Då vet man att man får ett paket men man får inte öppa det före man betalat..

Jag har själv ett csx 1.5-6x42

Ok, vad tycker du om siktet?

Publicerat

Siktet är kanon, x42 öppning räcker gott och väl till vakjakt tycker jag. x56 blir bara tungt och klumpigt, förstoringsomfånget fungerar till all typ av jakt. Kort sagt- ett sikte du kommer att vara skit nöjd med hur länge som helst. 1.5-6x42 är äkta allround.

Jag känner inget behov av något annat sikte, läser man på jaktsidan och robsoft så kan man konstatera att det är ett beprövat och omtyckt sikte. 6500:- för ett sådant så är det knappt att jag kan hålla mig från att köpa det även fast jag inte har någon bössa att sätta det på.

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago Markus anderss sa:

Siktet är kanon, x42 öppning räcker gott och väl till vakjakt tycker jag. x56 blir bara tungt och klumpigt, förstoringsomfånget fungerar till all typ av jakt. Kort sagt- ett sikte du kommer att vara skit nöjd med hur länge som helst. 1.5-6x42 är äkta allround.

Jag känner inget behov av något annat sikte, läser man på jaktsidan och robsoft så kan man konstatera att det är ett beprövat och omtyckt sikte. 6500:- för ett sådant så är det knappt att jag kan hålla mig från att köpa det även fast jag inte har någon bössa att sätta det på.

Måste övertala min pappa om att köpa den. Vi har tänkt att åka till andra vapenhandlare snart "och då kan vi se om de har något bra". Vi får se.

Publicerat

Sen brukar det dyka upp schmidt und bender biebertal wezlar (stavning?) var och varannan vecka för ca 3500-4000kr det är också ett favorit sikte för mig men det är inte belyst. Men väldigt ljus och fin optik och robust känsla. Så missar du csx:en så behöver du inte slå huvet i väggen för det, det finns mycket andra bra och beg prylar.

Com står nog för compact, titta på www.tikka.fi så ser du specen för respektive modell. När jag skulle köpa ammunition i fredas så kände jag på en t3x lite, dom är inte dumma...  

Publicerat
  • Författare
1 minute ago Markus anderss sa:

När jag skulle köpa ammunition i fredas så kände jag på en t3x lite, dom är inte dumma...  

Mm. Det är det jag letar efter, men det stod Tikka T3x Com Lite på Torsbos hemsida. Är lite förvirrad eftersom det inte finns någon Compact Lite på www.tikka.fi  . Det visar sig att Compact betyder att den passar mer för yngre skyttar. Jag kanske är 16, men jag är definitivt inte liten. 

Publicerat
7 minutes ago Gustav sa:

Mm. Det är det jag letar efter, men det stod Tikka T3x Com Lite på Torsbos hemsida. Är lite förvirrad eftersom det inte finns någon Compact Lite på www.tikka.fi  . Det visar sig att Compact betyder att den passar mer för yngre skyttar. Jag kanske är 16, men jag är definitivt inte liten. 

De brukar blanda ihop det lite på torsbo men jag skulle bli väldigt förvånad om de inte har en vanligt lite hemma, det är sveriges största vapen källare.. Jag tittade  på  en hos Tibro jakt och sportskytte han tog samma betalt för t3x lite som torsbo sa han.

Publicerat
  • Författare

Jag ringde Torsbo och frågade varför vissa Tikka T3x heter "Com Lite". Jag kan inte se en ända T3x på någon hemsida att det finns en som är Compact och Lite. Jag frågade om de hade Lite men han sa att det var Lite (Com Lite) och sedan la på. Fick inget riktigt svar. Fattar ingenting.

Publicerat
  • Författare

Helian är såld..

Publicerat

De kommer nya möjligheter ska du se

Publicerat
  • Författare

Nu har jag nog bestämt mig. Tikka T3x Lite (ny eller beg.) med en ny kikare för 5000 - 6000kr. Ska man välja 3-9 eller andra som 1,5-6? Objektivet behöver inte vara gigantiskt.

Publicerat

Ett mycket bra sikte- dock obelyst.....

Du måste ha reda på vilket riktmedel det har- om det är något du trivs med

Hans medaljer är av ytterst liten betydelse i sammanhangen

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago Dansken sa:

Ett mycket bra sikte- dock obelyst.....

Du måste ha reda på vilket riktmedel det har- om det är något du trivs med

Hans medaljer är av ytterst liten betydelse i sammanhangen

Jag har funderat på om jag ska ha belyst eller inte, och själv tror jag inte att jag kommer behöva det, eftersom man ska ju undvika att skjuta på t.ex. älg när det är mörkt så man ev. inte behöver eftersöka när det är ännu mörkare. Jag antar att det är mest användbart vid drevjakt eller jakt på vildsvin (?)