Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sauer 100 som första vapen?

Featured Replies

• Svar 223
  • Visningar 41,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Den här .308 förmedlade jag nyligen till en nyexaminerat jägare från ett dödsbo.... DET är en bra bössa. En nästan oskjuten Tikka 55 lyx...  Med Warne stål fästen och en begagnat Tysk kikare komm

• Tråden påminner om "Pulp Fiction" Slutar precis på samma ställe den började- med en massa runtikringande på vägen för att komma dit. Båda historier är ganska underhållande Lycka till med din

• Snälla Dansken, nu när han äntligen bestämt sig så kommer du och förstör allt med ett nytt alternativ. Han kommer aldrig köpa ett vapen utan bara fortsätta av vela och tråden kommer att få fler inlägg

Posted Images

Publicerat
1 hour ago strävhår sa:

En tia på att din pappa är Mr-T?!

:lol: jag höjer till en ny fin "astrid" B):whistling:

Publicerat
På Tuesday, June 28, 2016 at 21:55 Gustav sa:

Ärligt talat så vet jag inte varför jag ska välja Tikkan i så fall. Sauern har 3 olika säkringar, magasin med 5 (man kan köpa till Tikkan för typ 1000kr, rätta mig om ni hittar billigare) och sen gillade jag verkligen slutstyckshandtaget på Sauern. Små detaljer får nog avgöra ^^

På Thursday, June 30, 2016 at 15:12 Gustav sa:

Tikkan sköt snäppet bättre (ett par mm), men Sauern har ju 3-säkring (eller vad det nu heter) 

Min nya diskmaskin har 5 olika säkerhets system som ska stänga av vattnet vid läckage inne i maskinen. Det läste jag i destruktionsboken.

Men hemförsäkringen täcker endast vattenskada vid läckage om jag har en uppsamlare av plast under maskinen.

Vad kan man lära sig av det? Håll altid pipan i en säker riktning och peka endast på något du ämnar ha ihjäl...

Då behöver du inte 3 säkringar.

Publicerat
6 hours ago strävhår sa:

En tia på att din pappa är Mr-T?!

HA ha, har tänkt samma själv, på det bettet är jag villig att lägga lite mer än en tia:biggrin::biggrin:.

Publicerat
7 hours ago Dr Krall sa:

Ingen aning. Ha haa...ännu en sak att haka upp sig på...detta är humor...sällan stött på sån velighet :lol: Det är ju rea...priset är bra...köp nu bössjävulen och sluta fundera B)

Då säger jag köp Sauern, det är ju bara 204 st inlägg hittills:wink:.  Sen så har jag kvar mitt första kikarsikte en suverän Tasco Golden Antler 3-9x42 (det blir aldrig någon imma i det:whistling:), som han kan få köpa för en hyfsad peng:ph34r:.

Ps. Följ alltid doktorns ordination:yes:.

Publicerat

Seriöst, om du inte meddelar vad du köpt sedan så kommer jag att gå i taket.  :-)  Följer utvecklingen troget, lite novell-läsning. 

Minns själv hur det var när man skulle skaffa första bössan..

Publicerat

Man växer ifrån stora magasin, targetrattar och ljuddämpare med tiden.  Dessutom ska en bultbössa för jakt vara toppmatad. ;)

Tikkas treskottsmag ger bössan en betydligt trevligare profil än deras femskotts. 

Men det sagt är det inte fel att utvecklas och mogna med tiden. 

Publicerat

Det är ett i-landsproblem att pilla ur fem skott efter varje avslutad jakt. Det är bekvämt att bara pilla ut tre. Det tog mig fem år att inse att det är bäst att bara ladda med tre skott (även fast jag har ett kryssmagasin som rymmer 5 i sakon). Sliter ju snart ut hylsorna så ofta som de åker i och ur magasinet. 

Publicerat
  • Författare

Ärligt talat så orkar jag inte mer, plus att jaktsäsongen närmar sig (förutom vildsvin). Det känns som att jag vill bara köpa ett paket och ha allt klart.

Vi kommer förmodligen åka till Torsbo för andra gången och köpa Sauer-paketet / Tikka T3x med kikare.

Publicerat

Skickade in ansökan på en dämpare idag. 8veckor handläggningstid i region öst. Vilket betyder att din bockjakt är körd. Har du tur hinner du skjuta in bössan innan älgjakten. Och ska du jaga älg till största delen så kvittar de i princip vad du köper, både bössa och optik. 

Publicerat
  • Författare

Då var det beställt! Det blev...

*trummor*

...

...

...

Tikka T3x Adjustable 5-skottsmagasin

Scandium 2,5-10x50 (kanske inte det bästa, men nu skiter jag i det, det hade iallafall bra zoom)

Stalon W110

I princip denna:

http://www.wildmarkullared.se/index.php?main_page=product_info&cPath=248_274&products_id=4408

Övertalade honom att få med vapenfodral + rabatt på ammunition när vi hämtar den^^

"Det kan ta mellan 5-6 veckor eller mindre om ni har tur."

Allt köpt på Wildmark i Ullared.

Pappa passade också på att köpa en 22. LR http://www.wildmarkullared.se/index.php?main_page=product_info&cPath=&products_id=4521

Publicerat

Bra val! Är övertygad om att du kommer bli nöjd! Alltid skönt att till slut bestämma sig och slippa vela ;) 

För en skåning som mig låter 5-6 veckor otroligt! Min pappa skickade in en licensansökan i mars och har fortfarande inte inte fått den godkänd...

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Krågejägarn sa:

Bra val! Är övertygad om att du kommer bli nöjd! Alltid skönt att till slut bestämma sig och slippa vela ;) 

För en skåning som mig låter 5-6 veckor otroligt! Min pappa skickade in en licensansökan i mars och har fortfarande inte inte fått den godkänd...

Sen kan det väl ta längre eftersom det är semester för vissa?

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Nu ska vi se om det fortfarande finns några kvar.

Vi har varit o hämtat geväret och skjutit lite, med och utan ljuddämpare. Så fort vi kom hem, skruvade vi på ljuddämparen och sköt ett skott. Utan hörselskydd. Man har hört från alla att man inte behöver hörselskydd om man har ljuddämpare, men fyfan vad det small. Det var ju precis lika högt som en 6.5:a! Efter skottet tittade vi bara på varandra förvånansvärt, med tinnitus i en halvtimma som grädde på moset. "Det måste ju vara något fel!" "De sa ju att rekylen skulle vara som ett salongsgevär!" var det ända vi sa.

Det var ju ingen dålig dämpare heller, en Stalon! "Bäst i test" av 25 olika nya dämpare. Från 160 db utan ljuddämpare till 131.3 db med dämparen. http://media.stalon.nu/2015/11/Sound-preassure-level-shooters-ear.pdf

Jag är väldigt nöjd med siktet och geväret, men dämparen, den blev man väldigt besviken på. Varför ska man ha på den, om man ändå måste ha på sig hörselskydd? Det var ingen stor skillnad på rekylen, plus att den vägde rätt mycket när den var längst ut på pipan. Det känns också väldigt klumpigt att ha den på.

Så, är det något vanligt fel som okunniga nybörjare brukar göra när det gäller ljuddämpare? Vi skruvade på "muttern" som omfamnar pipan, vi såg till att dämparen var säkert påskruvad och ihopskruvad. Visst, det var en liten skillnad på ljudet, men det kan inte vara allt. Det måste kunna låta mindre, eller? Jag blir mycket mer sugen på att bara köra utan dämpare, eller att skaffa en mynningsbroms/rekylbroms om jag inte vill ha så mycket rekyl.

"Buy a suppressor they said. You won't need earprotection they said."

Publicerat

Även med dämpare krävs hörselskydd, den som sagt annat endera ljuger eller är okunnig. Ljudtrycket är långt över skadlig nivå.

Publicerat

Precis som Finskavapen säger så är inte dämpare ett substitut för hörselskydd för använder du inte subsonisk ammunition så kan du aldrig trolla bort smällen! Det går inte.

Det engelska (brittisk engelska) namnet för dämpare är "moderator" och det är en mycket bättre beskrivning på funktionen än den delvis felaktiga översättningen från "silencer"... Man påverkar ljudet, eller man reducerar det visst mycket, men fysikens lagar kan vi inte häva med en teknisk konstruktion.

Dock lindrar det mynningsknallen framför mynningen och gör det lite mer skonsamt för hundens hörsel, men för skytten dämpar det inte tillräckligt för att man skall kunna lämna hörselskydden hemma för när kulan passerar ljudvallen så smäller det oavsett hur bra dämpare du har!

Publicerat
  • Författare
3 minutes ago Wizard sa:

Dock lindrar det mynningsknallen framför mynningen och gör det lite mer skonsamt för hundens hörsel, men för skytten dämpar det inte tillräckligt för att man skall kunna lämna hörselskydden hemma för när kulan passerar ljudvallen så smäller det oavsett hur bra dämpare du har!

Då vet jag inte riktigt varför jag ska ha den. Då kan man likaväl sälja den o köpa eventuellt en rekylbroms om jag behöver minska lite på rekylen.

Några rekommendationer för rekylbromsar? (mynningsbroms, kompensator, mynningsdämpare eller hur ni vill säga det)

Publicerat

Rekylbroms finns bara att googla, men de kan benämnas som ljudförstärkare för skytten, med en sån ska du endera ha värstingkåpor eller kåpor + proppar.

Publicerat

Det finns flera fördelar med dämpare så kasta inte in handduken än och rekylbroms vill du inte ha om du inte tänker köra med både proppar och kåpor framöver. Rekylbroms är perfekt att ha på skjutbanan eftersom man slipper det mirage man får av dämparna och på skjutbanan spelar det ju ingen roll om man både har proppar och kåpor, men du kan också rätt snabbt bli ensam på skjutvallen om du har broms - vilket både kan vara en nackdel och en fördel beroende på hur man vill ha det ;)

En dämpare modererar rekylen vilket gör att man snabbare kan skjuta ett andra skott om det första blev olyckligt och en dämpare skonar hundarnas hörsel en hel del, dock beroende på kaliber och dämpare. Har du ingen rekyl att prata om i dag utan dämpare och du inte har en ställande hund så är dock risken stor att det var ett onödigt köp. That's life. 

Dämparna är framtagna för att skjutas med subsonisk ammunition men man såg även fördelar vid supersonisk ammunition, men ljudet för skytten regleras bara marginellt och inte tillräckligt för att du skall slippa hörselskydden.

Ytterligare info som kan vara bra att veta om man är grön på det här med dämpare (eller vad nu som helst man skruvar/klämmer/tejpar fast på pipan) är att det ändrar ditt träffläge. Beroende på pipans tjocklek, längd och kaliber har det varierande effekt, men pga att pipans självresonans ändras så ändras träffläget. Det betyder att antingen har du dämparen på jämt eller så har du inte dämpare. Samma sak gäller de som monterar ett lampfäste på pipan och inte förstår sen varför träffläget blev helt galet sen. Det kan till och med räcka med att dra lite eltejp runt pipan närmare mynningen för att det skall påverkas. Om du ser pipan som en stämgaffel (som man använde för att stämma musikinstrument förr i tiden) och de kunde man justera genom att flytta en vikt på gaffeln.

Publicerat
14 hours ago Gustav sa:

Från 160 db utan ljuddämpare till 131.3 db med dämparen.

Jag blir mycket mer sugen på att bara köra utan dämpare, eller att skaffa en mynningsbroms/rekylbroms om jag inte vill ha så mycket rekyl.

Var har du läst att 131 db skulle vara "säkert"?

Och nu, när du redan har skadat hörseln, då ska du absolut inte skaffa nåt som ökar ljudnivån ytterligare.

Publicerat
  • Författare
3 hours ago Regnar sa:

Var har du läst att 131 db skulle vara "säkert"?

Och nu, när du redan har skadat hörseln, då ska du absolut inte skaffa nåt som ökar ljudnivån ytterligare.

Enligt en video från Stalon, är allt över 140 db skadligt för öronen. PS, jag hittade testerna EFTER vi sköt.

Det bästa verkar att helt enkelt inte använda något överhuvudtaget.

Publicerat

På en arbetsplats måste ljudnivån ligga under 85 dB(A), annars måste hörselskydd användas. Gränsnivån för hörselskador brukar anges i intervallet 85 till 90 dB(A). För örat dubblerar du ljudnivån med en ökning om 10 dB(A) alltså kan du lätt se (höra) att allt skytte som sker med supersonic ammo riskerar att ge hörselskador.

Själv använder jag alltid hörselskydd vid övningsskytte men det händer att jag inte har hörselskydd när jag jagar om jag har ljuddämpare på. Skulle dock aldrig skjuta utan hörselskydd om jag inte har ljuddämpare monterad.