Publicerat Juni 28, 20169 yr Postade vist i fel tråd förut. Här kommer det i rätt. Jag glömde en sak. Köp en 308W som DU trivs med, skit i vad vi skriver här. Gör dina misstag som vi andra och förhoppningsvis tar du lärdom av dem. Du kommer att byta efter ett tag vad du än köper, när du fått lite mer erfarenhet och kunskap. Skitjakt på dig, när du väl har bestämt dig och kommer till skott. PS. Glöm inte bort licenshandläggnings tiden. Den äter snabbt upp jaktsäsongen.
Publicerat Juni 28, 20169 yr vilken polismyndighet går Gnosjö under? Öst ? isåfall var handläggningstiden ca 6veckor för någon vecka sedan. Plussa på någon vecka eftersom även polisen har semester och du har bockjakten förstörd. Fast det kanske är älgjakten som lockar?
Publicerat Juni 28, 20169 yr Utmärkt att ha 1år på sig att övningsskjuta och lära känna bössan till bockjakten 2017
Publicerat Juni 28, 20169 yr Författare 1 hour ago Ante. sa: vilken polismyndighet går Gnosjö under? Öst ? isåfall var handläggningstiden ca 6veckor för någon vecka sedan. Plussa på någon vecka eftersom även polisen har semester och du har bockjakten förstörd. Fast det kanske är älgjakten som lockar? Mest älg, ja.
Publicerat Juni 28, 20169 yr Författare 1 hour ago faxe sa: Postade vist i fel tråd förut. Här kommer det i rätt. Jag glömde en sak. Köp en 308W som DU trivs med, skit i vad vi skriver här. Gör dina misstag som vi andra och förhoppningsvis tar du lärdom av dem. Du kommer att byta efter ett tag vad du än köper, när du fått lite mer erfarenhet och kunskap. Skitjakt på dig, när du väl har bestämt dig och kommer till skott. PS. Glöm inte bort licenshandläggnings tiden. Den äter snabbt upp jaktsäsongen. Ska se i tidningen (som kommer snart) om hur mycket bättre (förmodligen bättre) T3x är än Sauer 100, hålla i Tikkan, höra lite mer med andra vapenhandlare och sedan besluta. Skjuter Tikkan t.ex. 2mm bättre på 100m så går jag efter vad jag trivs med.
Publicerat Juni 28, 20169 yr 10 minutes ago Gustav sa: Ska se i tidningen (som kommer snart) om hur mycket bättre (förmodligen bättre) T3x är än Sauer 100, hålla i Tikkan, höra lite mer med andra vapenhandlare och sedan besluta. Skjuter Tikkan t.ex. 2mm bättre på 100m så går jag efter vad jag trivs med. Spoiler alert...de är jämbördiga...jobbigt va!? Moderna välfungerande massproducerade tämligen själlösa bössor med tupperwarestockar
Publicerat Juni 28, 20169 yr Författare Just now Dr Krall sa: Spoiler alert...de är jämbördiga...jobbigt va!? Ärligt talat så vet jag inte varför jag ska välja Tikkan i så fall. Sauern har 3 olika säkringar, magasin med 5 (man kan köpa till Tikkan för typ 1000kr, rätta mig om ni hittar billigare) och sen gillade jag verkligen slutstyckshandtaget på Sauern. Små detaljer får nog avgöra ^^
Publicerat Juni 28, 20169 yr Författare Just now Ante. sa: Oh I see... Nu vet jag ju inte vad jag gillar egentligen, bara att jag TROR att jag kommer gilla älg- och hjortjakt
Publicerat Juni 28, 20169 yr Författare 2 hours ago Dr Krall sa: Du ska köpa den bössa DU gillar bäst! Precis! Bara så att jag inte köper något skräp c:
Publicerat Juni 29, 20169 yr 18 hours ago faxe sa: Postade vist i fel tråd förut. Här kommer det i rätt. Jag glömde en sak. Köp en 308W som DU trivs med, skit i vad vi skriver här. Gör dina misstag som vi andra och förhoppningsvis tar du lärdom av dem. Du kommer att byta efter ett tag vad du än köper, när du fått lite mer erfarenhet och kunskap. Skitjakt på dig, när du väl har bestämt dig och kommer till skott. PS. Glöm inte bort licenshandläggnings tiden. Den äter snabbt upp jaktsäsongen. Alla byter inte bössor som kalsonger, tror det finns rätt många som har haft sina bössor låångt tid. Till och med har kvar den första de köpte
Publicerat Juni 29, 20169 yr 18 hours ago Ante. sa: Plussa på någon vecka eftersom även polisen har semester och du har bockjakten förstörd. Insinuerar du att dom är ÄNNU långsammare än vanligt en månad om året ??? Dom 11 andra månader känns det redan som dom har semester- försök bara att ringa dom
Publicerat Juni 29, 20169 yr Detta är en populär post. 2 hours ago Dansken sa: Insinuerar du att dom är ÄNNU långsammare än vanligt en månad om året ??? Dom 11 andra månader känns det redan som dom har semester- försök bara att ringa dom Nja eller snarare tills dom har kommit ikapp efter sommaren. Att ansöka om licens här (region öst) är som ett lotteri. Beroende på var du hamnar så kan de gå på allt ifrån 2-8 v dock är alltid standard svaret 5-6veckor. 2-8v under icke semestertider. Men nu verkar ju dock inte TS största väntan bero på Polismyndigheten utan sin obeslutsamhet
Publicerat Juni 30, 20169 yr Författare Fick tidningen idag. Det var som Dr Krall sa, de är jämbördiga. Tikkan sköt snäppet bättre (ett par mm), men Sauern har ju 3-säkring (eller vad det nu heter) plus ett magasin med 5 istället för 3. Man kan alltså skjuta en serie på älgbanan utan att behöva ladda om (visst, in med en i loppet och sedan ladda full magasin så får man 4 skott, men ändå). Har jag fel? Ska jag välja Tikkan istället?
Publicerat Juli 6, 20169 yr Författare OK. Har nu varit i ännu en ny vapenhandlare (Wildmark Ullared) och tittat. De hade ingen Sauer 100 men de hade ett paket till en Tikka T3x och en Browning. Jag tror att det var Tikka t3x Ajd, så det är en justerbar kolvkam och 5+1 i magasinet (sa han, på hemsidan står det 3+1), istället för 3+1 som det var i Lite-versionen. Själva slutstycket var det absolut bästa jag testat hittills. Det var så lätt, nu kanske de inte har oljat de andra jag har testat men i.a.f. Nu har ni ju sagt att man inte ska köpa paket, men om det är bra grejer så är det la ett bra köp? Ljuddämpare medföljer. Enligt honom så kostar det ca 3000-5000 mer om jag ska köpa allt var för sig. Som sagt, han sa att det är 5+1, men det står 3+1 på hemsidan. Detta är väldigt viktigt att det minst blir 4 i magasinet (visst, man kan ladda en i loppet och sedan sätta i ett fullt magasin, men jag vill ha minst 4 i magasinet ^^). T3x Lite Adj. 1: http://www.wildmarkullared.se/index.php?main_page=product_info&cPath=248_79_108&products_id=4408 Sen finns det en annan jag hittade: T3x 2: http://www.wildmarkullared.se/index.php?main_page=product_info&cPath=&products_id=3575 Och ytterligare ett paket som jag testade: Browning: 3: http://www.wildmarkullared.se/index.php?main_page=product_info&cPath=248_79_108&products_id=4523 Jag kunde byta sikten från paket till paket. Det tar aldrig slut
Publicerat Juli 6, 20169 yr Tjaaa...som sagts förut. Bössorna och dämpare är bra...men kikarna blaha. Det är där handlarna drar in pengarna på paketen. Minst dålig är Vortexen (åtminstone har den bra fabriksgaranti)...om du nu prompt ska köpa ett paket. Och det verkar du ju inställd på trots allt som sagts i tråden tidigare om hur mycket bättre sikten du kan hitta beggat för samma peng. Angående magasin...det finns 5-skotts magasin till Tikka T3. Kanske handlarn menar att ett sånt hänger med? Tikka har radmagasin så ett 5-skotts sticker ut på undersidan bössan...vilket jag personligen tycker är fult som fan. Men det är ju en smaksak.
Publicerat Juli 6, 20169 yr Författare 1 minute ago Dr Krall sa: Tjaaa...som sagts förut. Bössorna och dämpare är bra...men kikarna blaha. Det är där handlarna drar in pengarna på paketen. Minst dålig är Vortexen...om du nu prompt ska köpa ett paket. Och det verkar du ju inställd på trots allt dom sagts i tråden tidigare. Det finns 5-skotts magasin till Tikka T3. Kanske handlarn menar att ett sånt hänger med? Tikka har radmagasin så ett 5-skotts sticker ut på undersidan bössan...vilket jag personligen tycker är fult som fan. Men det är ju en smaksak. Utstickande magasin? Helt ok! Så T3x, Vortex siktet och en ljuddämpare? Jag har aldrig förstått, kvalité på kikare, alltså inte t.ex. 3-9x50 utan kvalité, hur stor skillnad är det på t.ex. Zeiss Terra- och Zeiss Conquestserierna? Märker man skillnaden bara genom att titta igenom?
Publicerat Juli 6, 20169 yr Det paketet är nog helt funktionellt. Ja det är rejäl skillnad på Terra och Conquest, på alla sätt och vis.
Publicerat Juli 6, 20169 yr Obs! Handlarn kommer säkert säga att Scandium är ett bättre sikte. Lyssna inte på det. Det betyder enbart att han har större marginaler på detta sikte. Vortex har BRA garantier och det är värt mycket!! Även om Crossfire-serien är lite mellanmjölk :-)
Publicerat Juli 6, 20169 yr Detta är en populär post. Ingen aning. Ha haa...ännu en sak att haka upp sig på...detta är humor...sällan stött på sån velighet Det är ju rea...priset är bra...köp nu bössjävulen och sluta fundera
Publicerat Juli 6, 20169 yr Författare 2 minutes ago Dr Krall sa: Ingen aning. Ha haa...ännu en sak att haka upp sig på...detta är humor...sällan stött på sån velighet Det är ju rea...priset är bra...köp nu bössjävulen och sluta fundera Jag har alltid varit sån x) Jag måste vara säker på att det är bra, gör man en dålig deal mår man skitdåligt! Däremot är jag trött på allt dethär letandet. Ämnet är ju uppe i 8 sidor...
Publicerat Juli 6, 20169 yr Ja köp nu! Bössan är bra. Dämparn är jäkligt bra. Fästena är bra. Kikarn funkar och har bra garantier. Priset 16995 (eller vad det nu var) är helt OK.
Publicerat Juli 6, 20169 yr Författare 2 minutes ago Dr Krall sa: Ja köp nu! Bössan är bra. Dämparn är jäkligt bra. Fästena är bra. Kikarn funkar och har bra garantier. Priset 16995 (eller vad det nu var) är helt OK. TACK FÖR ATT NÅN GER KLARTECKEN