Publicerat Januari 10, 20179 yr 33 minutes ago lsjonsson sa: Ja, jag vet det! Just nu är det mulet ute så ikväll blir det inget månsken. Jag tror inte att det skulle vara särskilt populärt i villakvarteret. Jag håller på o söker jakträtt på småvilt här men efterfrågan är stor tyvärr. Kanske om jag sätter på dämpare på bössan så kan jag sitta på altan. Jag har sett hans filmer o han bor ju några mil ifrån mig. Strax utanför Luleå. Dagens vinterfoto. Om du är observant så ser du ett spår på tomten efter en ren som sprang över gräsmattan för några dagar sedan. Hitom singenbusken som står på täppan. Sotis??? Inte långt från där grabben pluggar heller då Med all den snön så blir det väl aldrig helt mörkt eller? Och jupp jag är lite avis
Publicerat Januari 10, 20179 yr 3 hours ago Tjörnbon sa: Inte långt från där grabben pluggar heller då Med all den snön så blir det väl aldrig helt mörkt eller? Och jupp jag är lite avis Nej, det är inte långt härifrån. Nej, det blir det inte! Igår var det riktigt ljust med månskenet. Tänkte väl det.
Publicerat Januari 10, 20179 yr Var ut idag och kollade åtlarna samt körde ut Faxes kladd som blivit liggande ett tag.. fan vad det stank! Det var ngr nya spår på gården, tre tror jag att jag såg kan iofs varit samma räv. Kladdet jag körde ut här om dagen var orört, fögglarna har inte hittat det ännu. Var bort till Smedjan och där var lite fler spår faktiskt vilket var spännande. Varit lugnt där ett tag nu. Smsade med Walleman och preliminärt så bemannar vi varsin åtel på fredag kväll.. kan bli spännande! Sen får vi väl dra lott om vem som sitter var, gården "känns" lite hetare även om Smedjan spårmässigt är hetare. Hoppas nu inte all snö försvinner i veckan bara.. går fort nu.
Publicerat Januari 11, 20179 yr Snöade som fasen hemma ikväll.. for till bondgården för att vaka men där var barmark och mörkt som i graven.. satt från 22 till 0030 utan att se nåt. Hörde en räv skälla vid två tillfällen och så lät det som en räv sprang upp på jordhögen där min koja står..hörde stegen genom kojvägen.. Har sett spår upp på högen tidigare och fick den vittring av mig så förstår jag att det var dött..
Publicerat Januari 11, 20179 yr Öser ner blötsnö, måste ramlat ner 15cm under dagen. Ligger på nollan, sjukt blött och tungt. Blåser nåt in i helvete också, Jag funderar på om jag ska testa att gå emot strömmen och vaka ikväll trots vädret. Vem vet? Kanske blir det tredje räveni år. Vi är tre stycken i byarna runt om som tävlar mot varandra. 2-2-0 står det just nu. Gett mig fan på att vinna. Han som vann förra säsongen sköt 7 då. Det var hans personbästa. Tänkte försöka slå det också. Har ju 2,5 månader på mig? Blir nog en tupplur på eftermiddagen, en kanna java och sen vaka 22-02.
Publicerat Januari 11, 20179 yr 14 hours ago vildmark sa: Snöade som fasen hemma ikväll.. for till bondgården för att vaka men där var barmark och mörkt som i graven.. satt från 22 till 0030 utan att se nåt. Hörde en räv skälla vid två tillfällen och så lät det som en räv sprang upp på jordhögen där min koja står..hörde stegen genom kojvägen.. Har sett spår upp på högen tidigare och fick den vittring av mig så förstår jag att det var dött.. Lite spänning på natten ivarje fall Själv gick jag och la mig tidigt och var lika trött när klockan ringde ändå
Publicerat Januari 11, 20179 yr 23 minutes ago 6.5x55SM sa: Öser ner blötsnö, måste ramlat ner 15cm under dagen. Ligger på nollan, sjukt blött och tungt. Blåser nåt in i helvete också, Jag funderar på om jag ska testa att gå emot strömmen och vaka ikväll trots vädret. Vem vet? Kanske blir det tredje räveni år. Vi är tre stycken i byarna runt om som tävlar mot varandra. 2-2-0 står det just nu. Gett mig fan på att vinna. Han som vann förra säsongen sköt 7 då. Det var hans personbästa. Tänkte försöka slå det också. Har ju 2,5 månader på mig? Blir nog en tupplur på eftermiddagen, en kanna java och sen vaka 22-02. De 2,5 månaderna är ju de hetaste på året så det är absolut inget omöjligt.. Du har väl en lockpipa och varva lite med så du får med dig några av rävarna som inte vågar gå på åtel också
Publicerat Januari 11, 20179 yr 1 hour ago Tjörnbon sa: De 2,5 månaderna är ju de hetaste på året så det är absolut inget omöjligt.. Du har väl en lockpipa och varva lite med så du får med dig några av rävarna som inte vågar gå på åtel också Lite för lite självförtroende för att våga sätta mig och locka? :S Frugan skrattar när jag provar pipan hemma och säger "finns inget rådjur i hela världen som låter sådär". Kanske åker ut till ett stort kalhygge och bara kör lock på lördag morgon, så kan jag gå och leta efter orre och tjäder om jag misslyckas. Jag funderar om jag ska köra vakmaraton, 22-02 resten av veckan. Det blir som när man jagar grovabborren, flera pass helt fisktom sen en dag flera st över kilot.
Publicerat Januari 11, 20179 yr 16 minutes ago 6.5x55SM sa: Lite för lite självförtroende för att våga sätta mig och locka? :S Frugan skrattar när jag provar pipan hemma och säger "finns inget rådjur i hela världen som låter sådär". Kanske åker ut till ett stort kalhygge och bara kör lock på lördag morgon, så kan jag gå och leta efter orre och tjäder om jag misslyckas. Jag funderar om jag ska köra vakmaraton, 22-02 resten av veckan. Det blir som när man jagar grovabborren, flera pass helt fisktom sen en dag flera st över kilot. Jobbigt om dina rävar kommer senare (typ 02:10) Det kan vara bra att skifta tider om man inte ser något för räven går ganska mycket efter klockan (samma tid till åteln varje natt). Min fru sitter och skrattar när Lindroth visslar på filmerna och han visslar nog skapligt frun har inte alltid rätt!!
Publicerat Januari 11, 20179 yr Just now Tjörnbon sa: Jobbigt om dina rävar kommer senare (typ 02:10) Det kan vara bra att skifta tider om man inte ser något för räven går ganska mycket efter klockan (samma tid till åteln varje natt). Min fru sitter och skrattar när Lindroth visslar på filmerna och han visslar nog skapligt frun har inte alltid rätt!! Hon har fan nästan aldrig rätt, inte om jag har en åsikt i frågan iaf. Haha, är det så? Vad sjukt. Jag trodde att dom sprang slumpartat. Mina rävar är orädda och målmedvetna iaf, inget skyggt uppförande, utan de springer o plockar småbitar i lugnan ro. När passar bäst att locka då? Är väl fullmåne när som helst också? Gryning som gäller om det inte är fullmåne o snö?
Publicerat Januari 11, 20179 yr 2 hours ago Tjörnbon sa: Lite spänning på natten ivarje fall Själv gick jag och la mig tidigt och var lika trött när klockan ringde ändå Självförvållat!
Publicerat Januari 11, 20179 yr 41 minutes ago 6.5x55SM sa: Hon har fan nästan aldrig rätt, inte om jag har en åsikt i frågan iaf. Haha, är det så? Vad sjukt. Jag trodde att dom sprang slumpartat. Mina rävar är orädda och målmedvetna iaf, inget skyggt uppförande, utan de springer o plockar småbitar i lugnan ro. När passar bäst att locka då? Är väl fullmåne när som helst också? Gryning som gäller om det inte är fullmåne o snö? Fel fel! Frun har nästan alltid rätt, det har min fru sagt till mig Tiden som du vill sitta är bra nog men alla rävar går inte dit då, du har säkert fler besök på en natt/morgon om du inte går på åteln dvs!
Publicerat Januari 11, 20179 yr 2 minutes ago Tjörnbon sa: Fel fel! Frun har nästan alltid rätt, det har min fru sagt till mig Inte trodde jag att du var så dum så att du tror på vad din fru säger till dig!
Publicerat Januari 11, 20179 yr Just now Tjörnbon sa: Fel fel! Frun har nästan alltid rätt, det har min fru sagt till mig Tiden som du vill sitta är bra nog men alla rävar går inte dit då, du har säkert fler besök på en natt/morgon om du inte går på åteln dvs! Dom säger så mkt så! Bara att klappa dem på huvet, sätta handen på limpsaxen deras och "Schhhhhhhh". Jag blir så sjukt trött på kvällarna och nätterna, fattar inte hur du orkar sitta en hel natt. Jag har somnat flera ggr. Efter nån timme blir det ju sjukt tråkigt när inget händer.
Publicerat Januari 11, 20179 yr 46 minutes ago 6.5x55SM sa: Dom säger så mkt så! Bara att klappa dem på huvet, sätta handen på limpsaxen deras och "Schhhhhhhh". Jag blir så sjukt trött på kvällarna och nätterna, fattar inte hur du orkar sitta en hel natt. Jag har somnat flera ggr. Efter nån timme blir det ju sjukt tråkigt när inget händer. Pssss! Det är väl hans enda nöje när inte frun släpper till.
Publicerat Januari 11, 20179 yr 47 minutes ago 6.5x55SM sa: Dom säger så mkt så! Bara att klappa dem på huvet, sätta handen på limpsaxen deras och "Schhhhhhhh". Jag blir så sjukt trött på kvällarna och nätterna, fattar inte hur du orkar sitta en hel natt. Jag har somnat flera ggr. Efter nån timme blir det ju sjukt tråkigt när inget händer. Sitta en hel natt Det är det bara Hippen som gör.. Sitta lite olika tider funkar någorlunda för mig, men morgonrävarna försöker jag ta med lock någon annanstans
Publicerat Januari 11, 20179 yr 6 minutes ago lsjonsson sa: Pssss! Det är väl hans enda nöje när inte frun släpper till. Jo då! Husfriden är intakt så länge hon har rätt Sen saknar hon mig för att vi inte hinner träffas så mycket under rävsäsongen Efterfrågan och tillgång vettu!!
Publicerat Januari 11, 20179 yr 1 minute ago Tjörnbon sa: Jo då! Husfriden är intakt så länge hon har rätt Sen saknar hon mig för att vi inte hinner träffas så mycket under rävsäsongen Efterfrågan och tillgång vettu!! Då har du fullt upp under icke rävsäsong då.
Publicerat Januari 11, 20179 yr Nu sköt jag en räv på åteln Egentligen borde jag gå hem och sova nu men tänk om den biffiga räven som jag sett här kommer fram Det blir nog lite till...
Publicerat Januari 12, 20179 yr 3 hours ago Tjörnbon sa: Nu sköt jag en räv på åteln Egentligen borde jag gå hem och sova nu men tänk om den biffiga räven som jag sett här kommer fram Det blir nog lite till... Grattis Tjörnbon! Haha! Kör hårt Tjörnbon!
Publicerat Januari 12, 20179 yr 2 hours ago lsjonsson sa: Grattis Tjörnbon! Haha! Kör hårt Tjörnbon! Tack Isjonsson! Och nu är det inte lika roligt att jag satt länge i går kväll
Publicerat Januari 12, 20179 yr Detta är en populär post. Här har vi en ny bild på arbetet att tilläggs isolera kojan Senaste tillägget var en tik i ganska stadig storlek.
Publicerat Januari 12, 20179 yr Inga spår kring åteln i 15-20cm nysnö men spår på andra sidan huset iaf. Ikväll kanske dom kommer. Tror jag ska skicka ut sista laddningen med slaktrester från rådjur på eftermiddagen. Inbillar mig att dom kollar efter rubbningar i snön, precis som hunden min när han letar spår, så om jag kastar ut bitar som gör hål i snön och sticker upp över snön så ser dom det och behöver inte bara förlita sig på nosen.
Publicerat Januari 12, 20179 yr Fasen alltså, det är riktigt inspirerande att följa denna tråd. Bor just nu en rejäl bit från jaktmarken så det behövs verkligen inspiration för att släcka den värsta jaktabstinensen.
Publicerat Januari 12, 20179 yr 1 hour ago Tjörnbon sa: Här har vi en ny bild på arbetet att tilläggs isolera kojan Senaste tillägget var en tik i ganska stadig storlek. Fy fan vad man blir taggad Hur många har du tagit den här säsongen?