Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Räv 2016-2017

Featured Replies

Publicerat
1 hour ago vildmark sa:

Grattis.. verkar vara gott om räv på Tjörn.. 

jo jag hade 3 rävar framför mig i går natt, men eftersom de fortfarande löper så rusar de bara genom åteln utan att stanna tillräckligt länge för en smäll.

Första var en hona andra var en stor hane för båda gick och ropade, när denna kom fram så var jag ganska säker på att det var honan för den var inte lika stor som hannen ,men idag visade det sig att även denna var en hane.

Kunde blivit en händelserik natt om denna bara ville lagt sig platt efter v-maxen..

• Svar 891
  • Visningar 57,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Japp!  5 st hängde jag upp förra veckan Blev en kortsittning i Tisdags som resulterade i en räv och sen avslutade jag med 4 st i Fredags. 204:an skjuter fortfarande rakt 

• Plötsligt händer det! Triss

• Städat 

Posted Images

Publicerat
51 minutes ago lsjonsson sa:

Grattis Tjörnbon!:)

Fiskarna göder dom med fiskrens, m. m.;):P

De verkar gilla löpet varje år ivarje fall för det verkar vara fertila honor som dessutom inte vill bli skjutna här ute..

En av dubbeln var dock en hona :thumbsup:

Publicerat

Känns lite fånigt med denna bilden när Hippen har visat bild på den bäst isolerade jaktkojan väster om uralbergen :P

Där hängde de tätt överallt. 

DSC_0121.JPG

Publicerat

Du har en bra början där! Vår koja är rätt grotesk nu, har allvarligt börjat fundera på hur mycket tyngd av rävar den tål.. Då har vi ändå hystat ett antal på gödselstacken pga skabb och annat.. 

Ska försöka fylla på.. om det finns ngr skruvar lediga runt våran.. på söndag natt. Men jag är lite skeptisk dessvärre, vi har fått in lo runt gården och rävtrafiken har tvärdött! Sist såg jag väl nästan 10 tror jag sen kom kissen.. Walleman såg en eller två i natt tror jag. Kissen ställer dessutom till det helt förjävligt för fasanerna.. den är rätt billig kan jag säga <_<

Publicerat
3 minutes ago Hipshot sa:

Du har en bra början där! Vår koja är rätt grotesk nu, har allvarligt börjat fundera på hur mycket tyngd av rävar den tål.. Då har vi ändå hystat ett antal på gödselstacken pga skabb och annat.. 

Ska försöka fylla på.. om det finns ngr skruvar lediga runt våran.. på söndag natt. Men jag är lite skeptisk dessvärre, vi har fått in lo runt gården och rävtrafiken har tvärdött! Sist såg jag väl nästan 10 tror jag sen kom kissen.. Walleman såg en eller två i natt tror jag. Kissen ställer dessutom till det helt förjävligt för fasanerna.. den är rätt billig kan jag säga <_<

:rolleyes: 

Publicerat
14 minutes ago Hipshot sa:

Vilken sida ska du hänga den då :P

Publicerat

Men inte skulle väl jag??!!?? :rolleyes: De är faktiskt fridlysta :ph34r:

Publicerat
27 minutes ago Hipshot sa:

Men inte skulle väl jag??!!?? :rolleyes: De är faktiskt fridlysta :ph34r:

??? Vildkatt fridlyst???

Trodde det var tamkatt som hade ``vissa ´´ restriktioner :P

Synd! annars hade prickarna och ``tosselsarna´´ tillfört en ny dimension på din vackert dekorerade koja ^_^

Montasami hade blivit helt till sig...

Publicerat
3 hours ago Tjörnbon sa:

De verkar gilla löpet varje år ivarje fall för det verkar vara fertila honor som dessutom inte vill bli skjutna här ute..

En av dubbeln var dock en hona :thumbsup:

Ja, tydligen! 

Härligt!:)

Publicerat

Stort grattis! Funderade på att sitta kvar jag med men ska upp och jaga rådjur imorrn!

Publicerat

Räven raskar över isen! V-maxen överraskar på isen! Så får jag lov, så får jag lov, att ventilera lungan!?

00.07 såg jag något som vimlade runt ute på isen. Spottade en 6,5mm 95 grain v-Max från 120meter och sprängde sönder hela räven. Det tog nästan rakt framifrån mitt i bröstet lite uppifrån för jag skjuter från en slänt. Hela sidan var bortskjuten. Tog kort på eländet men lägger bara upp bild på "finsidan". Det var det brutalaste. Då vet man iaf att en dålig träff ändock resulterar i en nedlagd räv.

image.jpeg

Publicerat

Satte mig vid 22 i kojan på bondgården.. vid 23 ser jag en räv springa borta på åkern. Vid 00 kommer en räv fram till åteln nedanför jordhögen på 15m håll.. jag har ryggen i kikaren men vill få fram den så att det verkligen är en räv och inte en katt.. den går fram men den hinns inte med att få in i kikaren innan den är väck.. strax därefter syns en räv dra iväg över åkern på min andra sida.. några observationer på åkern till före 02.. jag sitter kvar till 0430 men de tycks inte dyka upp.. 

Publicerat
43 minutes ago vildmark sa:

Satte mig vid 22 i kojan på bondgården.. vid 23 ser jag en räv springa borta på åkern. Vid 00 kommer en räv fram till åteln nedanför jordhögen på 15m håll.. jag har ryggen i kikaren men vill få fram den så att det verkligen är en räv och inte en katt.. den går fram men den hinns inte med att få in i kikaren innan den är väck.. strax därefter syns en räv dra iväg över åkern på min andra sida.. några observationer på åkern till före 02.. jag sitter kvar till 0430 men de tycks inte dyka upp.. 

....och gladast var räven som lurade dig.:thumbsup:

Publicerat

Dubbelgrattis HVA 30-06 o grattis 6,5x55SM!:)

Publicerat

Stort grattis till skyttarna :thumbsup:

Publicerat
1 minute ago vildmark sa:

lsjonsson.. räven sköt bara upp sin färd till de sälla jaktmarkerna... jag vinner till slut ska du se..

Jaja, den gjorde väl det!:lol: Det tror jag säkert att du gör.:thumbsup:

Publicerat

Ni som skjuter v-Max, hur brukar era rävar se ut efteråt? Jag kan inte släppa att den exploderade sådär våldsamt. Nog vill jag ha dem på plats men i något helare skick och med innanmätet kvar inuti. Utgångshålet är typ 30x20cm och helt groteskt.

A-Max kanske skulle vara bättre?

Publicerat

Du skjuter med 6,5x55 Vmax jag skjuter med 222r vmax skillnad på både fart och tyngd gör nog stor skillnad för mina rävar får inte alltid men ofta genomslag och då är det ett utgångshål på kanske 50mm , hade det funnits överflöd med energi kvar i kulan när den slog igenom hade troligen hålet blivit större.

Jag tror inte det är så lätt att få 6,5:an att stanna i räven.

I början av rävdräpar karriären så sköt jag ett gäng med 30-06 helmantel och det dog de av men pälsen blev ändå rätt stukad

Vet dock inte om jag tycker att man ska använda helmantel till räven de som menar att räven inte kan bli dödare än död har inte använt Vmaxen ^_^ eftersom pälsen inte ger några pengar tyvärr så prioriterar jag dödare räv ...

Just denna räv kanske du träffade i ben i början så att den snabbare splittrade sig och fick tydligare explosionseffekt testa några till först med rena sidoskott kanske!!

Publicerat
34 minutes ago 6.5x55SM sa:

Ni som skjuter v-Max, hur brukar era rävar se ut efteråt? Jag kan inte släppa att den exploderade sådär våldsamt. Nog vill jag ha dem på plats men i något helare skick och med innanmätet kvar inuti. Utgångshålet är typ 30x20cm och helt groteskt.

A-Max kanske skulle vara bättre?

Det där är en inte helt lätt fråga,

nu finns inte A-max längre i tillverkning så i viss mån är det dumt att pusha för en sådan kula. Men här kommer min uppfattning, jag har kluvit kulor i 6 mm och 6,5 mm A/V-max, vid kontroll av manteln kunde då konstateras att A-max har en jämn tjock mantel hela vägen, dvs tjockare i spetsen än en V-max men tunnare i botten, för V-max var det i dessa kalibrar som så att manteln var nästan 3x så tjock i botten som i spetsen.

Detta om kulan/ornas egenskaper, om en V-max är för snabb att expandera kan en A-max i tanken vara ett bättre alternativ, dock under förutsättning att man dels inser att det är en kula som inte tar allt för mycket motstånd i vilt innan den blir väldig expanderad, samt att den under en del förutsättningar kan komma att expandera för sent, om man laddar på en A-max kommer den att expandera totalt sätt mer än en V-max, iom den jämntjocka manteln, 

som Tjörnbon ovan skriver, vill man ha det helt, räven alltså för man ta andra kulor, helt och hållet med risk för "löpare" eller växla ner i kaliber. 

Jag gillar A-max, verkligen, jättemycket men jag skulle inte heller bry mig om räven blev 2 meter lång, vilket jag förövrigt kan meddela att en 6 mm, 105 grains A-max på knappa 130 meter gör för en räv, för en svartfågel så blir den i ett oberäkneligt antal delar på avstånd upp till 300 meter med samma kula.

Vill man äta viltet är det låååångt håll som gäller med den kulan eller alternativ skottplacering. 

Inte ens med de lättaste kulorna som finns till 6,5 så kommer man att erhålla en kula som inte slår sönder, det är då istället farten i kulan som gör skadan. /Christian 

Publicerat

Jag sköt två med 95gr v-max i 6,5an när jag hade den och de såg ut ungefär som min bild ovan. Kanske lite större hål.

Men det är något speciellt med 40-50gr v-max i runt 1000m/s :wub:

Publicerat
37 minutes ago Husqvarna30-06 sa:

Jag sköt två med 95gr v-max i 6,5an när jag hade den och de såg ut ungefär som min bild ovan. Kanske lite större hål.

Men det är något speciellt med 40-50gr v-max i runt 1000m/s :wub:

Vill du se hur min räv ser ut ;)? Kanske inte borde lägga upp en sån bild. Hehe

Fått polarens savage 65. .22 wmr nu. Säsongen kanske hinner ta slut innan jag kan skjuta med den iofs. Men den borde vara snällare mot räven.

Publicerat

Om du är Västgöte vill vi helst INTE att du visar räva ;)

Publicerat
På 2017-01-06 at 17:32 Tjörnbon sa:

??? Vildkatt fridlyst???

Trodde det var tamkatt som hade ``vissa ´´ restriktioner :P

Synd! annars hade prickarna och ``tosselsarna´´ tillfört en ny dimension på din vackert dekorerade koja ^_^

Montasami hade blivit helt till sig...

Ja jävlar vad snyggt det hade blivit kan jag tänka mej :D 

Vi har kört klöv idag på den marken och inte ett spår av varken räv eller kisse.. kanske kissarna redan flyttat till mer gästvänliga trakter? 

Kör ut i morgon kväll och sätter mej och glor iaf.. pytsade ut en rejäl hög med grisränta idag och öste snö över så kanske fögglarna håller sig undan ett tag.