Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Räv 2016-2017

Featured Replies

Publicerat

Tre skott, ~80 meter, 6,5x55, 95 grain v-max, lapuahylsor, 42 grains vv150, sittandes på ärschlet med benstöd på bössan..

Duger för räven vill jag hävda :D

image.jpeg

• Svar 891
  • Visningar 58,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Japp!  5 st hängde jag upp förra veckan Blev en kortsittning i Tisdags som resulterade i en räv och sen avslutade jag med 4 st i Fredags. 204:an skjuter fortfarande rakt 

• Plötsligt händer det! Triss

• Städat 

Posted Images

Publicerat
1 minute ago 6.5x55SM sa:

Tre skott, ~80 meter, 6,5x55, 95 grain v-max, lapuahylsor, 42 grains vv150, sittandes på ärschlet med benstöd på bössan..

Duger för räven vill jag hävda :D

Ser väl bra ut!:thumbsup: Nog tar den kulan död på en mickel också.:lol:

Publicerat

Jodå !

Det ser ut som den har lyckats slå hål i pappret , på tredje försöket på samma ställe :thumbsup:

Publicerat

Hehe, ikväll blir det vakning igen!

Publicerat

Snön har regnat bort!! 

Jag som skulle vaka ikväll.. SURT!!

Publicerat

Ibland undrar man angående sitt sunda förnuft?? 

Jobb imorgon och här sitter jag och kikar ut genom gluggen :huh:

Publicerat

Vissa har det bra!.. avundsjuk?..nä inte alls! 

Publicerat
1 minute ago vildmark sa:

Vissa har det bra!.. avundsjuk?..nä inte alls! 

Jag har bara några vita gamla rundbalar som bakgrund, ingen snö här heller <_<

Publicerat

Ser du nåt då? Där jag tänkte vaka var det svårt att se trots snö.. högt starrgräs i tuvor och diverse bråte..en och annan vit bal iofs..

Publicerat

Grattis Tjörnbon!:)

Bara så att ni vet grabbar så faller det ner snö från himlen i norr.:rolleyes::lol:

Publicerat
1 hour ago lsjonsson sa:

Bara så att ni vet grabbar så faller det ner snö från himlen i norr.:rolleyes::lol:

Tackar Isjonsson! 

Jo det vet vi <_<

Publicerat
1 hour ago Tjörnbon sa:

Tackar Isjonsson! 

Jo det vet vi <_<

Happy.jpg

Publicerat
7 hours ago lsjonsson sa:

Ah, kul. Gick från nästan -30 till +1 med regn på 4 dagar eller nåt. Snön vi fick är illa åtgången och gräset börjar synas igen. Suck.

Jag tycker mig se vissa mönster hos räven nu. Mildväder = inget liv på åteln. De äter inte av större bitar eller hela djur, utan plockar bara hackbitar. Har både och på åteln. Två dygn efter rejält snöfall håller dom sig borta också.

Nån mer som ser liknande tendenser?

Publicerat
9 minutes ago 6.5x55SM sa:

Ah, kul. Gick från nästan -30 till +1 med regn på 4 dagar eller nåt. Snön vi fick är illa åtgången och gräset börjar synas igen. Suck.

Jag tycker mig se vissa mönster hos räven nu. Mildväder = inget liv på åteln. De äter inte av större bitar eller hela djur, utan plockar bara hackbitar. Har både och på åteln. Två dygn efter rejält snöfall håller dom sig borta också.

Jag tror inte att de har hunnit att bli så självsäkra på din åtel ännu, en åtel blir bara bättre och bättre för varje år som går om man håller igång dem åtminstone under säsongstid.

De kommer troligen helst fram under de kalla perioderna när de har svårt att finna annat nu , nästa år kanske de är mer stationära och jag misstänker att rävnärvaro på åteln gör att det känns säkrare för andra rävar att våga sig fram också.

De rävar som springer på mina åtlar äter i första hand av torrfodret som jag kastar ut med hjälp av en rörslunga för att slippa gå på åteln i onödan grundåteln är mer på plats för lite tugg och gnag sporadiskt eller om man skulle missa att kasta ut någon dag.

Dessutom så tar det lite tid för räven att springa runt och leta småbitar på åteln så man kan få möjlighet att skjuta. :thumbsup:

Nu har vi sällan rejält snöfall hos oss men de få gånger det skett så väntar de någon dag med nästa besök, är det lite mer småsnöande som det oftare är här nere så kommer de nästan hellre då än annars.

Publicerat

Kollat vädret och de visar lite olika.. men med stor sannolikhet så blir det snö..blötsnö och med lite tur så lägger det sig såpass att det täcker marken innan regnet kommer... Ikväll ska jag skjuta dubble har jag tänkt..får se hur det blir med det!

Publicerat
51 minutes ago 6.5x55SM sa:

Det är ju ljust o fint ute o ingen svart asfalt.:DTyp samma här.:( Igår var det visst +4,7 här ett tag innan det vände neråt igen kvicksilvret. Idag är det bara -2,8 så det är ju nästan blidväder i våra ögon sett men snön ligger kvar på backen.:rolleyes: Ca 4 dm. Kom ett par cm till i natt o idag på morgonkvisten. :thumbsup:

Publicerat
36 minutes ago vildmark sa:

Kollat vädret och de visar lite olika.. men med stor sannolikhet så blir det snö..blötsnö och med lite tur så lägger det sig såpass att det täcker marken innan regnet kommer... Ikväll ska jag skjuta dubble har jag tänkt..får se hur det blir med det!

:P Friskt vågat hälften vunnet!

Publicerat
8 minutes ago lsjonsson sa:

Det är ju ljust o fint ute o ingen svart asfalt.:DTyp samma här.:( Igår var det visst +4,7 här ett tag innan det vände neråt igen kvicksilvret. Idag är det bara -2,8 så det är ju nästan blidväder i våra ögon sett men snön ligger kvar på backen.:rolleyes: Ca 4 dm. Kom ett par cm till i natt o idag på morgonkvisten. :thumbsup:

För tusan Isjonsson det låter som ni har stygg skare och tjockt snötäcke!

Du har väl en lockpipa att prova lite med???

Måste vara toppen läge :thumbsup:

Publicerat
2 minutes ago Tjörnbon sa:

För tusan Isjonsson det låter som ni har stygg skare och tjockt snötäcke!

Du har väl en lockpipa att prova lite med???

Måste vara toppen läge :thumbsup:

Lite skare har vi väl men inte så mycket ändå.

Ja, jag har en gammal hubertuspipa som jag köpte för många år sedan. Harskirk men än har jag inte lyckats få fram någon mickel.:(

Ja visst är det det. Det ända som man ser på kvällarna är pöjkspolingar som är ute o kör snöskoter o leker.:( Golfbanan bakom huset är rena rama fartsträckan.:( Tror du verkligen att det finns någon mickel kvar i omr.???

Publicerat
1 minute ago lsjonsson sa:

Lite skare har vi väl men inte så mycket ändå.

Ja, jag har en gammal hubertuspipa som jag köpte för många år sedan. Harskirk men än har jag inte lyckats få fram någon mickel.:(

Ja visst är det det. Det ända som man ser på kvällarna är pöjkspolingar som är ute o kör snöskoter o leker.:( Golfbanan bakom huset är rena rama fartsträckan.:( Tror du verkligen att det finns någon mickel kvar i omr.???

Åh jo!

Nog finns de kvar! det är snart fullmåne så du har guldläge att prova pipan! inte nog med det, är vädret bra så är det smått fantastiskt att sitta ute en stund på natten. och du är ju morgontidig så du lär ju kunna gå ut och knäppa en räv innan skotrarna börjar fräsa runt där :thumbsup:

Maraton kolla Lindroth filmerna så kan du inte låta bli att stövla ut! 

Publicerat
19 minutes ago Tjörnbon sa:

Åh jo!

Nog finns de kvar! det är snart fullmåne så du har guldläge att prova pipan! inte nog med det, är vädret bra så är det smått fantastiskt att sitta ute en stund på natten. och du är ju morgontidig så du lär ju kunna gå ut och knäppa en räv innan skotrarna börjar fräsa runt där :thumbsup:

Maraton kolla Lindroth filmerna så kan du inte låta bli att stövla ut! 

Ja, jag vet det! Just nu är det mulet ute så ikväll blir det inget månsken. Jag tror inte att det skulle vara särskilt populärt i villakvarteret. Jag håller på o söker jakträtt på småvilt här men efterfrågan är stor tyvärr. Kanske om jag sätter på dämpare på bössan så kan jag sitta på altan.;):lol: Jag har sett hans filmer o han bor ju några mil ifrån mig. Strax utanför Luleå.

WP_20170110_14_18_05_Pro.jpg

Dagens vinterfoto.:thumbsup: Om du är observant så ser du ett spår på tomten efter en ren som sprang över gräsmattan för några dagar sedan. Hitom singenbusken som står på täppan.:thumbsup: Sotis???:P

Publicerat

Kompisen jagar på en golvbana och sköt en räv där i december..  Det är vanligt att rävarna plockar bollar i tron att det är ägg.. Sätt dig ute framåt kvällen så hör du snart hur många rävar som håller till i närheten... hohohoHooooo låter de..

Publicerat
5 minutes ago vildmark sa:

Kompisen jagar på en golvbana och sköt en räv där i december..  Det är vanligt att rävarna plockar bollar i tron att det är ägg.. Sätt dig ute framåt kvällen så hör du snart hur många rävar som håller till i närheten... hohohoHooooo låter de..

Ok! Haha! Är det inte tomten som låter så???:P