Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
19Henke94

Räv 2016-2017

Recommended Posts

lsjonsson

Grattis!:)

ÅlandsFilip

Jag måste fråga hur många rävar ni skjuter per år och på hur stor mark (ha)? Jag har inte legat i ordentligt utan ligger på ca 6 rävar om året på 1000 ha. Jag bedömer att räven i och med detta ökat på vår mark.

Skaunepaug

Brås så sjukt mycket på var i landet man befinner sig, skjuter du två rävar per 1000hektar i norrland skulle jag gissa att man är ganska nöjd medan i Skåne på marker som jag normalt sett håller till på är nöjd med 10 rävar per 500 hektar om det är bra tillhåll för räven givetvis. 

Har skogsmarker där det inte håller lika mycket räv där det märks på rådjursstammen direkt om man nyper 5 rävar per 500hektar. 

Skjutit de sista åren runt 5 rävar på en mark där det är framförallt åkermark med dungar och ett riktigt guldtillhåll för rådjur och räv. Iår har jag räknat in runt 20-25 olika individer på 100hektar men inte en enda kidde. Här är nog tyvärr så att rovfåglar har gjort sitt på kidden.

Vildand

Vi hamnade på 74 rävar på ca 3000 ha förra året. 

• Like 2

faxe
31 minutes ago Vildand sa:

Vi hamnade på 74 rävar på ca 3000 ha förra året. 

Det var bra jobbat:thumbsup:.

Vildand
28 minutes ago faxe sa:

Det var bra jobbat:thumbsup:.

Vi tävlar i jaktlaget och den som skjuter flest får en flaska whiskey.. Sen vi började med det ökade avskjutningen dramatiskt ;)

• Like 1

daavviid

Vi jagat småvilt på egna marler bara :( ifjol sköt jag 9 rävar inom 100 ha och året innan 8. Iår är jag uppe i 3 bara

ÅlandsFilip

Konstigt nog togs hälften av mitt inlägg bort. Jag skrev också att man skulle bedöma hur ens marker är gällande predationsnivå. Varierar ju givetvis mellan kalt berg och marker där man har fem tusen kaniner och planterar fasan.

19Henke94
På 2016-08-26 at 06:42 daavviid sa:

Ett kort pass imorse. Fröst dimma sen regn

Grattis! Knall och fall på den? :thumbsup:

19Henke94
På 2016-08-26 at 08:37 Vetgirig sa:

Även jag lyckades att fälla en räv under bockjakten. Under en förflyttning över ett krön på en vall såg jag ryggen på räven och lyckades sedan smyga/krypa mig upp på krönet, fälla ut benstöd och få in den i kikaren. Tittade på den en stund då den var fullt upptagen med annat. Till sist börja den ana oråd och tittade upp. Lät då skottet gå med en försiktigt smekning. Räven gick i backen direkt vilket inte var så konstigt efter en .30-06 i brösten. Tyvärr ingen bild!

Till saken hör att jag drygt en timme senare fick skjuta mig min första bock, en sexa!

Stort Grattis! Till både räv och bock! :) Men mest till räven, räv går före bock ! :thumbsup:

19Henke94
På 2016-08-26 at 17:54 Vildand sa:

Vi tävlar i jaktlaget och den som skjuter flest får en flaska whiskey.. Sen vi började med det ökade avskjutningen dramatiskt ;)

Låter som en väldigt trevlig tävling! :) Fast med min statistik på rävarna iår så vänder jag nog gärna på steken... Den som dricker mest whisky får en räv :D 

19Henke94
På 2016-08-26 at 09:11 ÅlandsFilip sa:

Jag måste fråga hur många rävar ni skjuter per år och på hur stor mark (ha)? Jag har inte legat i ordentligt utan ligger på ca 6 rävar om året på 1000 ha. Jag bedömer att räven i och med detta ökat på vår mark.

Jag och en vän, lägger en del krut på predatorjakten. Överlag tycker jag det verkar vara mycket räv i år. har en del småbitar men även några lite mer sammanhängande marker, skulle uppskatta att vi jagar aktivt på ett område av 400 hektar. Nu denna säsongen har vi skjutit 14 rävar än så länge, jag själv har bara skjutit 3 och min vän har skjutit resten... men vi brukar väl snitta 8-10 rävar på det området varje år. fast det ena året skjuter han flest, nästa skjuter jag flest. Mitt bästa år sköt jag själv 11 om jag mins rätt.  

daavviid
2 hours ago 19Henke94 sa:

Grattis! Knall och fall på den? :thumbsup:

Ja den la sig direkt :)

• Like 1

lindgren

brukar snitta 13 rävar/ år på 300ha. sörmland.. 
Vi har haft den som skjuter 6 rävar får skjuta ett extra rådjur, (varför man nu skulle vilja göra det....?)

Jag gillar jaga räv, det är skoj!

daavviid

Nr 4 den här säsongen :)

20160903_204324.jpg

• Like 2

lsjonsson

Grattis på er rävdräpare!:)

faxe
16 minutes ago lsjonsson sa:

Grattis på er rävdräpare!:)

Dräper aldrig du något jonsson? Ja, förutom kaffe förpackningar då:wink:.

lsjonsson
32 minutes ago faxe sa:

Dräper aldrig du något jonsson? Ja, förutom kaffe förpackningar då:wink:.

Ja, om jag får chansen på något så men nu är det ett tag sedan!:thumbsup: Det har blivit ett gäng mygg o knott under sommaren bara.:lol:

• Like 2

Björnstigen

Jag måste få ställa en fråga ang rävar eftersom jag är så jävla rookie på jakt i allmänhet, väntar fortfarande på att få min första licens godkänd.
Jag fattar varför man jagar räv men undrar vad ni gör med dem sen, tar ni tillvara på pälsen eller vad händer "efter skottet" så att säga?

Tjörnbon

Nu under sommaren och hösten så är inte pälsen något att ta vara på tyvärr. 

Mina rävar under denna tiden går tillbaka till kretsloppet medan jag försöker spara på de finaste pälsarna på vintern för förhoppningsvis kommande projekt. 

Min rävjakt är i första hand viltvård för småviltet samt den jakt som jag uppskattar allra mest. 

daavviid

Räv jagas för viltvård. Ett plus om man lyckas skjuta en med fin päls på vintern. Kan ju spara skallen annars. 

Björnstigen

Tack för svaren!
Vore kul att prova på rävjakt ngn gång, verkar spännande.

Tjörnbon

Det ska du absolut hoppa på om du får chansen. 

Drevjakt på räv är kul men i ärlighetens namn så gillar jag mest lockjakten på vinternätterna i fullmåne det är en smula episkt :)

• Like 1