Publicerat November 7, 20169 yr 6 hours ago vildmark sa: Ikväll är det frost så ikväll ska det trilla räv!! Fixat en glugg i garaget mot andra åteln idag. Igår frös jag nästan ihjäl på loftet så jag bröt redan vid 23, ikväll blir det varmare i garaget och räv skjuten, känner det på mig! Räven/rävarna har sprungit överallt kring åteln i ett par nätter nu! Gyttorp röd om räven själv får välja!
Publicerat November 7, 20169 yr Jädra otur!! Inte en gnutta vitt på marken vid åteln.. bara att åka hemåt igen!! Så surt!!
Publicerat November 7, 20169 yr 7 minutes ago vildmark sa: Jädra otur!! Inte en gnutta vitt på marken vid åteln.. bara att åka hemåt igen!! Så surt!! Stackare! Skellefteå har fått runt 1 m på 4 dygn. http://norran.se/nyheter/smhis-prognos-da-avtar-snoovadret-i-skelleftea-694338
Publicerat November 8, 20169 yr Jag har lite bekymmer med åtlarna...jag bor mitt i skogen och har mindre kärr runt gården, (öppen mark där det inte finns några träd), dessa är bara 5-10 meter utanför gården, med en liten tunn skogsridå mellan som man ser igenom mer eller mindre bra nästan överallt. Rävarna springer där, utanför, på myrmarken och i skogen men dom går FAN inte in på gården och åtlarna. Tre nätter irad har dom varit där och smugit, utanför åteln. En åtel ligger 15 meter in från skogen i hörnet (gården är rektangulär) och dom är i brynet bakom där och äter det jag försöker locka in dem med men dom släpper inte brynet. Andra åteln ligger i en liten glänta i skogen bakom garaget, ner mot vedboden och där har dem varit fram bara några meter från åteln men vänt. Ska jag ha tålamod och fortsätta kasta ut mat kring åteln eller ska jag ta motorsågen och öppna upp lite i slyet mellan åteln och myren så jag ser ut bättre dit dom sprungit och montera om belysningen så den når ut på myren lite? Då försvinner möjligheten till att vaka med hagelbössa pga distansen iofs. Vaka räv känns som ett ruskigt kul sätt att jaga när det börjar fungera, just nu är det bara frustrerande Jag somnade sittande med hagelbössan i knät igår, så idag ska jag sova middag och bomba i mig en kanna Java på kvällen innan jag går ut.
Publicerat November 8, 20169 yr Eller, om jag ska öppna upp lite i slyet så ljuset når ut på myren och flytta ut åteln dit dom redan går? Fast då kanske dom börjar skygga där ute också? Svårt att veta hur dom tänker. Skygga är dom iaf. Då blir det 30-50 meter istället för 15-25 meter jag får skjuta men det kan ju kvitta.
Publicerat November 8, 20169 yr Om du kastar in mat i skogsbrynet så kommer de inte ut på det öppna, då nöjer de sig med vad de får bland träden. Om de sedan ändå håller sig i skogen så märker de troligen av dig, sitt inte om vinden ligger fel och ha åteln så att normalvinden blåser mot dig. Jag sitter inte vid åteln om jag inte vet att de äter på den och min åtel ligger även den ca:15m ut från träden. mata bara åteln och gör på samma sätt hela tiden , gå inte dit mer än nödvändigt sprid lite torrfoder runt åteln så att de får äta sig fram till den och när de etablerat sig och äter där ofta , då sätter du dig. Faktum är att jag till och med markerar revir runt kojan för att de ska vara vana vid att det luktar lite skunk därifrån , då går de inte gärna förbi precis intill kojan heller. Jag skjuter alla rävar med kula på ett avtånd runt 50-60m ,Det funkar för mig.
Publicerat November 8, 20169 yr Så nära som 20m är nog svårt att få in en skygg räv på om man inte kan ligga i en ladugård med djur som låter hela tiden. Röj så du får minst femtio och helst tjugo till om möjligt. Sätt upp lite bättre fasadbelysning och skjut med kula istället. Nog svårt som det är utan att göra det ännu svårare.
Publicerat November 8, 20169 yr 3 minutes ago Nils l sa: Så nära som 20m är nog svårt att få in en skygg räv på om man inte kan ligga i en ladugård med djur som låter hela tiden. Röj så du får minst femtio och helst tjugo till om möjligt. Sätt upp lite bättre fasadbelysning och skjut med kula istället. Nog svårt som det är utan att göra det ännu svårare. Okey! Blir lite åtelförflyttning efter lunch idag, det hör jag det! Det luktar så jävla vidrigt så man drar sig. Grävde upp åteln som dom aldrig varit fram till och kastade det vid åteln dom närmat sig. Det hade inte frusit när det legat i säck under jord, och dra åt helvete vad illa det luktade när jag släpade säcken över går'n. När jag tippade ur säcken åkte det rejält med hiss i halsen!
Publicerat November 8, 20169 yr Jag har inne mina rävar på 5-10m.. även när jag sitter ute helt öppet.. det är jädrigt spännande kan jag lova! Kan räven plocka mat utan att gå ut på öppna ytor så gör den det.. och den unviker att gå i ljuset om den inte behöver.. Med hjälp av hundfoder så flyttar du åteln från skogsbrynet och ut på det öppna.. kasta närmare och närmare för var dag.. Har du snö så släck lampan..
Publicerat November 8, 20169 yr 2 minutes ago vildmark sa: Jag har inne mina rävar på 5-10m.. även när jag sitter ute helt öppet.. det är jädrigt spännande kan jag lova! Kan räven plocka mat utan att gå ut på öppna ytor så gör den det.. och den unviker att gå i ljuset om den inte behöver.. Med hjälp av hundfoder så flyttar du åteln från skogsbrynet och ut på det öppna.. kasta närmare och närmare för var dag.. Har du snö så släck lampan.. Släcker jag lampan blir det svart som att titta en negerfink i arslet. Är dina rävar urbaniserade? Jag bor flera mil rakt ut i skogen
Publicerat November 8, 20169 yr 2 minutes ago 6.5x55SM sa: Släcker jag lampan blir det svart som att titta en negerfink i arslet. Är dina rävar urbaniserade? Jag bor flera mil rakt ut i skogen Det är stor skillnad på stadsrävar och vildmarksrävar. Det går inte att jämföra en sorkätare med en Mc donaldsräv.
Publicerat November 8, 20169 yr 2 minutes ago Nils l sa: Det är stor skillnad på stadsrävar och vildmarksrävar. Det går inte att jämföra en sorkätare med en Mc donaldsräv. Så har jag förstått det med. Inne i "byn" 2 mil bort kan man se räven hoppa runt bland hus och trädgårdar, här ute har jag aldrig sett annat än spår. Hört dem på nätterna också. Fruktansvärt skygga verkar dom vara.
Publicerat November 8, 20169 yr Det är samma med rävarna i min stuga. Inte lönt att vaka om man haft eld i spisen när man kommer dit. Man får ha ett element på övervåningen och ett hål i en madrass som jag sätter bössan igenom och klämmer fast i fönsterkarmen. Kan inte ens osäkra utan får ha bössan färdig. Skillnad som natt och dag bara man åker tre fyra mil utanför stan här också.
Publicerat November 8, 20169 yr Detta är en populär post. Satte mig 18:00, runt 18:30 kommer det en räv på åteln. Fick kort på två hundar på åteln för ett par veckor sedan så efter att ha konstaterat ca 1000 gånger att det verkligen är en räv så skjuter jag. Den försvinner i smällen men börjar röra på sig igen, så jag får gå fram och kolla att den verkligen är död, vilket den var. Åkte hem eftersom det inte kändes som det kommer någon mer räv idag. Lite synd annars var det fint upplagt för en dubblé. Men jag slängde ut några skopor hundmat så satsar på ett vak imorgon kväll igen. En liten tik på 5,5kg. 45m, 6,5x55 Alaska, knallfall.
Publicerat November 8, 20169 yr Detta är en populär post. Satte mig på åteln ikväll istället.. för nu hade det snöat några flingor och marken var vit. Klockan var 22 när jag var på plats och jag tänkte vaka 2h.. 2345 dök räven upp och det var precis att det gick att se den i kikaren.. halvmånen var sisådär med belysningen.. Jag klämde iväg ett skott med min tikka 6.5x55.. en lapua mega. Räven la sig platt fall... och reste sig efter 2sek och rusade iväg utom synhåll.. Kunde jag ha bommat den? Jag gick ner från tornet och tände min pannlampa.. på skottplatsen låg tarmbitar.. och det blodiga spåret var inte svårt att följa.. 60-70m bort låg räven i en svacka på åkern..
Publicerat November 9, 20169 yr Detta är en populär post. Klockan 18:39 small det här. En liten tik igen, 4,7kg. Knall-fall på 30m, 6,5x55 Alaska.
Publicerat November 10, 20169 yr Såg en räv på väg till fisket. Måste ha varit en av de största rävar jag sett. Såg ut som ett kinesiskt hängbuksvin med rävpäls. Dags att förlägga en locksväng i området.