Publicerat November 10, 20169 yr Lurad på andra lockpasset. Räven har passerat tjugofem meter bakom ryggen i slyet utan att jag såg den. Månen skymtar bara lite bakom molnslöjorna så det är på gränsen att det är för mörkt.
Publicerat November 12, 20169 yr Lockat tre pass i fullmånens sken. Tredje passet var en liten tjärn knappt trettio meter från väg. Satt stilla i kanske femton minuter innan jag började locka. Hann med två skrik i pipan så svarar någonting mellan vägen och tjärnen. Först något som lät som att det härmade mig sedan något som nästan grymtade och sedan ett jäkla morr och något obeskrivbart vilddjursläte. Har aldrig hört nånting liknande och jag fick ståpäls av ljudet. Fortsatte locka men inget mera svar eller att nånting syntes. Erkänner att jag inte stoppade bössan i fodralet utan gick för handen gevär tillbaka till bilen. Brukar inte bli rädd i skogen men nu fick jag rysningar. Ska kolla om jag ser några björnspår eller liknande när det blir ljust även om det är 13 rader kallt. Måste få klarhet i vad det var för nånting som lät.
Publicerat November 12, 20169 yr 1 minute ago Nils l sa: Lockat tre pass i fullmånens sken. Tredje passet var en liten tjärn knappt trettio meter från väg. Satt stilla i kanske femton minuter innan jag började locka. Hann med två skrik i pipan så svarar någonting mellan vägen och tjärnen. Först något som lät som att det härmade mig sedan något som nästan grymtade och sedan ett jäkla morr och något obeskrivbart vilddjursläte. Har aldrig hört nånting liknande och jag fick ståpäls av ljudet. Fortsatte locka men inget mera svar eller att nånting syntes. Erkänner att jag inte stoppade bössan i fodralet utan gick för handen gevär tillbaka till bilen. Brukar inte bli rädd i skogen men nu fick jag rysningar. Ska kolla om jag ser några björnspår eller liknande när det blir ljust även om det är 13 rader kallt. Måste få klarhet i vad det var för nånting som lät. Fan va läskigt! Grymt nyfiken på vad det var för något!!
Publicerat November 12, 20169 yr 56 minutes ago Nils l sa: Lockat tre pass i fullmånens sken. Tredje passet var en liten tjärn knappt trettio meter från väg. Satt stilla i kanske femton minuter innan jag började locka. Hann med två skrik i pipan så svarar någonting mellan vägen och tjärnen. Först något som lät som att det härmade mig sedan något som nästan grymtade och sedan ett jäkla morr och något obeskrivbart vilddjursläte. Har aldrig hört nånting liknande och jag fick ståpäls av ljudet. Fortsatte locka men inget mera svar eller att nånting syntes. Erkänner att jag inte stoppade bössan i fodralet utan gick för handen gevär tillbaka till bilen. Brukar inte bli rädd i skogen men nu fick jag rysningar. Ska kolla om jag ser några björnspår eller liknande när det blir ljust även om det är 13 rader kallt. Måste få klarhet i vad det var för nånting som lät. Det låter spännande. Vi får invänta din rapport på vad det var för något.
Publicerat November 13, 20169 yr Detta är en populär post. Fick ingen klarhet i vad som lät så hemskt men händer det igen så gjuter jag silverkulor och hänger ett knippe vitlök runt halsen vid nästa fullmåne. Måste ha varit en uggla eller nånting för de enda spår som fanns var gamla rävspår. Men då jag lika stannat så passade jag på att locka. Fick en riktigt stor hanräv och nästföljande pass gav en mindre tik. Hon hade så bråttom att jag fick skjuts henne i språnget och hon landade stendöd på väg rakt i famnen.
Publicerat November 13, 20169 yr Var det pc2:an du använde Nils? Måste vara jävligt effektivt att locka med den nattetid i månljus! Walleman bankade räv i helgen.. fritt ur minnet, en fredag kväll och en lördag kväll men lite osäker. Vi får väl se om han hittar hit..
Publicerat November 13, 20169 yr Detta är en populär post. Blev tre st på åteln den här helgen. Två hanar och en tik.
Publicerat November 14, 20169 yr Jag körde med nordik predator. Pc2 pipan och jag är inte kompisar. Vet inte varför men den funkar inte för mig.
Publicerat November 18, 20169 yr En bild från ett av passen. Taget med mobilens panoramafunktion. Trodde stenhårt på att det skulle vara räv och offrade två pass men inget hände
Publicerat November 18, 20169 yr Det ser ju ut som ett bra ställe när mickel smyger ut efter skogskanten o kommer ner till dig ditt pass.
Publicerat November 18, 20169 yr Jo det var en del spår efter sjökanterna men den som gjort dem ville inte visa sig.
Publicerat November 18, 20169 yr Fan vad alla skjuter räv nu då! Dom jävlarna springer runt i skogen runt tomten och skrattar åt min åtel! Blir trampminor snart!
Publicerat November 18, 20169 yr 23 sen årsskiftet, kompisen räknar kalenderår av någon anledning och 13 sen augusti tror jag. Rätt bra flyt faktiskt!
Publicerat November 18, 20169 yr 14 minutes ago Hipshot sa: 23 sen årsskiftet, kompisen räknar kalenderår av någon anledning och 13 sen augusti tror jag. Rätt bra flyt faktiskt! Men ibland sover du väl också
Publicerat November 18, 20169 yr Mmm på måndag natt typ, har tre nätter på jobbet framför mej nu. Därför vet jag mej kvar lite extra i natt ska ändå ställa om dygnet nu.
Publicerat November 18, 20169 yr 1 hour ago Hipshot sa: Mmm på måndag natt typ, har tre nätter på jobbet framför mej nu. Därför vet jag mej kvar lite extra i natt ska ändå ställa om dygnet nu. Skapligt bra utgångsläge
Publicerat November 18, 20169 yr 2 hours ago Hipshot sa: 23 sen årsskiftet, kompisen räknar kalenderår av någon anledning och 13 sen augusti tror jag. Rätt bra flyt faktiskt! För i helvete
Publicerat November 18, 20169 yr Nu jävlar har jag lagt om åteln för sista gången. Går dom inte i den skiter jag i det och skaffar dynamit och bakspårar dem till deras gryt! Möblerade om i skjutkojan och öppnade upp en annan glugg, kapade upp en gata genom slyt i dikeskanten och förlade åteln 100 meter bort, där de faktiskt sprungit mycket på en myr. Nu blir sista funderingen, kommer dom skygga om jag slänger en lastpall över slasket? Dom verkar ju vara så jävla känsliga för allt. Drygt om dom tar allt snusk från platsen om jag bara lägger det öppet. Det är mycket smått slask och småbitar i högen.
Publicerat November 18, 20169 yr 2 minutes ago 6.5x55SM sa: Nu jävlar har jag lagt om åteln för sista gången. Går dom inte i den skiter jag i det och skaffar dynamit och bakspårar dem till deras gryt! Möblerade om i skjutkojan och öppnade upp en annan glugg, kapade upp en gata genom slyt i dikeskanten och förlade åteln 100 meter bort, där de faktiskt sprungit mycket på en myr. Nu blir sista funderingen, kommer dom skygga om jag slänger en lastpall över slasket? Dom verkar ju vara så jävla känsliga för allt. Drygt om dom tar allt snusk från platsen om jag bara lägger det öppet. Det är mycket smått slask och småbitar i högen. Det brukar sällan bli några problem med en pall , Det har jag själv på åteln, dessutom så brukar jag banka ner en påle genom de delar som går att fästa så ex skinn och roadkills osv annars tar de med sig och äter någon annanstans. Tänk på att inte beträda åteln mer än nödvändigt.
Publicerat November 19, 20169 yr Lockat ett pass och sedan en spaningstur runt marken. Åtta mil men inte ett rävspår i nysnön. Vet att det brukar bli trögt då det kommer mycket snö men det här är inte bra för en rävlockare. Men jag vet att de poppar upp igen när brunsten börjar och då är det räv överallt igen.