Publicerat Juni 17, 20169 yr Oops...ta det som en komplimang! Tyckte väl du verkar ovanligt klok för en yngling...
Publicerat Juni 17, 20169 yr Författare 1 minute ago Dr Krall sa: Oops...ta det som en komplimang! Ja, jag får väl göra det . 1 minute ago Dr Krall sa: Tyckte väl du verkar ovanligt klok för en yngling... Eller hur....
Publicerat Juni 17, 20169 yr Jag har en S&B 1.5-6x42 med tysk4 köpt begagnad i mycket fint skick för 4500:- ca12år, kanonbra optikoch bra synfält.....rekomenderas. Sen har jag ett ståltubat Swarovski Habitch Nova 2.2-9x42,bra optik på det med men sämre synfält (stör mig med tunneldeende) på låg förstoring.köpt beg för 3500:- i fint skick Både är bra sikten, men S&B är minst ett snäpp bättre och det jag skulle rekomendera. Någonstans där ligger väl priserna.
Publicerat Juni 17, 20169 yr Författare 1 minute ago Järven sa: Någonstans där ligger väl priserna. Ok, det får väl ses som överkomligt. Att optiken har några år på nacken är av underordnad betydelse ? Ser att uppstarten av detta intresse inte kommer att bli billigt, minst sagt .
Publicerat Juni 17, 20169 yr Jag kör med en Tikka T3x adj i 308win toppad med ett Delta Titanium HD 2,5-15x56. Bössan är trevlig helt klart - har dock haft en handfull minst lika trevliga bössor. Optiken däremot är något i hästväg när man jämför prestanda - pris. Jag lovar att det finns inget annat sikte för 7-8000kr som kommer i närheten.
Publicerat Juni 17, 20169 yr Ja många hyllar Delta (som väl kan klassas i den mittre mellanklassen...men verkar ju prestera mer än så). Hänger det med när det skymmer Joacim?
Publicerat Juni 17, 20169 yr Detta är en populär post. Nu heter jag inte Joakim men jag jagar tiden ut med mina Deltor precis lika bra som med mina Zeissar och min Swarre. /Mike
Publicerat Juni 17, 20169 yr 1 hour ago Dr Krall sa: Ja många hyllar Delta (som väl kan klassas i den mittre mellanklassen...men verkar ju prestera mer än så). Hänger det med när det skymmer Joacim? Inget illa menat men vilka är det då som är i den övre mellanklassen? Ställde mitt Delta 2,5-15x56 mot ett zeiss dyralyt och det hamnade snabbt i underläge. Namnet är inte allt.
Publicerat Juni 17, 20169 yr Författare Ok, det kanske blir aktuellt att kika (!) lite närmare på omnämnda sikte. Hur brukar ni göra, när ni skall köpa en dylikt ? Håller ni er till den Svenska marknaden, eller sonder ni även den Europeiska marknaden ? Jag tänker då på prisbilden i första hand.
Publicerat Juni 17, 20169 yr Författare 20 minutes ago exabit sa: http://www.netjakt.se rekommenderas varmt Tack för det !
Publicerat Juni 17, 20169 yr 1 hour ago Ken1 sa: Inget illa menat men vilka är det då som är i den övre mellanklassen? Ställde mitt Delta 2,5-15x56 mot ett zeiss dyralyt och det hamnade snabbt i underläge. Namnet är inte allt. Meopta R2, Docter, Minox ZE....t.ex
Publicerat Juni 17, 20169 yr Författare Tittade som hastigast på ett Delta 1,5-9×45. Vad tror ni om det ? Täcker det mesta eller ? Sedan fanns det två typer av riktmedel, en 4a och en 2 (någonting) Spontant känns det som att riktmedel (eller punkten i siktet om man så vill) med tre i rad (horisontellt) verkar vara en bra ide, så till vida om villebrådet rör på sig sidleds. På så sätt tappar man inte fokus på när man skall trycka av, s a s. Några funderingar på det ? Edit: Herrejösses, vilken massa olika modeller det finns att välja på !!
Publicerat Juni 17, 20169 yr 3 hours ago Dr Krall sa: Ja många hyllar Delta (som väl kan klassas i den mittre mellanklassen...men verkar ju prestera mer än så). Hänger det med när det skymmer Joacim? Jag är djupt imponerad av mitt Delta. Skyddsjakten på grisarna är i full gång här nere och jag sitter ute i detta nu. Visst vid den här tiden så är en mörk gris mot en mörk bakgrund svårt - men än så länge skulle en mörk gris mot en ljus bakgrund fungera. Här där jag jagar nu är det ganska bebyggt också vilket gör att med visst stödljus/ströljus från hus och byggnader så skulle man nog kunna sitta hela nätter med denna Deltan. Jag jämförde denna och ett Zeiss Varipoint 2,5-10x50 (orättvist säger vissa - men det är oftast dom som säger att ett x42 tyskt alltid är bättre än mellanklassoptik oavsett objektivsdiametern) och ett S&B 2,5-10x56. S&Bn och Deltan höll jämna steg medan Zeissen snabbt hamnade på efterkälken. Jag tyckte sedan att Deltan tog hem hela jämförelsen men där var inte jag och min medforumist helt överens så vi kan väll säga att det blev oavgjort mellan de båda. Mvh
Publicerat Juni 17, 20169 yr 47 minutes ago Dr Krall sa: Meopta R2, Docter, Minox ZE....t.ex Respekt men då kliver man också upp 3-6000 kr
Publicerat Juni 17, 20169 yr 36 minutes ago MrT. sa: Tittade som hastigast på ett Delta 1,5-9×45. Vad tror ni om det ? Täcker det mesta eller ? Sedan fanns det två typer av riktmedel, en 4a och en 2 (någonting) Spontant känns det som att riktmedel (eller punkten i siktet om man så vill) med tre i rad (horisontellt) verkar vara en bra ide, så till vida om villebrådet rör på sig sidleds. På så sätt tappar man inte fokus på när man skall trycka av, s a s. Några funderingar på det ? Herrejösses, vilken massa olika modeller det finns att välja på !! Även 1,5-9x45:an ska vara grym rent optiskt och förstoringsomfånget är ju grymt allround. Så skjuter man inte på mycket mer än 120-150m som längst, bedriver en del drev och smygjakt vart år då är nog detta siktet för dig. För egen del så kommer det absolut bli ett Delta till vad det lider (innan det skrivs 2017 i kalendern skulle jag tro) - för egen del står jag dock i valet eller kvalet mellan 1-4x24 eller 1-5,8x24 som kombinerad smyg och drevjaktsglugg. Angående riktmedel så hade jag satsat på Deltas riktmedel 2 om jag skulle syssla en del med sportskytte - eller för att förenkla det årliga älgbaneskyttet. Men att använda "trepunktsmetoden" vid praktisk drevjakt kan nog bli ödesdigert och leda till att eftersöksekipagen får lite mer att göra. Mvh
Publicerat Juni 18, 20169 yr Jag är väldigt förtjust i Leupold när det gäller dagjakt pga den utmärkta servicen. Med lite större objektivdiameter funkar de även i skymningen, vid jakt efter t ex råbock i lagligt ljus. Ska man jaga mycket i dåligt ljus är det svårt att slå en beg tysk. Zeiss Z 2,5-10x52 eller 3-12x56 med T*-coating av linserna är utmärkta och kostar ca 5000kr beg. Jag är själv förtjust även i S&B 3-12x50 och 2,5-10x56, för ungefär samma pris. Både Zeiss och S&B finns med riktmedel 11, min personliga favorit.
Publicerat Juni 18, 20169 yr Detta är en populär post. Till TS : Lyssna på Joacim, galna Mike och exabit.... Alla jagar mycket ( en av dom jobbar väl heltid med skyddsjakt..) och har nog haft mer olika sikten var än vad dom flesta här inne har tillsammans Själv jagar jag uteslutande med hund och kör antingen med öppna riktmedel eller aimpoint.. resten av bössor har Zeiss,men skulle jag köpa nytt nu så skulle jag nog inte köpa det märket pga det höga priset..
Publicerat Juni 18, 20169 yr Jag vet att många tycker si och så om www.astrosweden.se men George där har mycket bra koll. Han säljer otroligt mycket optik och kan det han säljer. Det är på riktigt och inte något "den här är bra för den säljer vi mycket av". Om du beskriver hur du jagar så föreslår han utifrån din budget. Det bästa är om man kan ta en tur dit.
Publicerat Juni 18, 20169 yr Detta är en populär post. 3 hours ago hobbe sa: Till TS : Lyssna på Joacim, galna Mike och exabit.... Alla jagar mycket ( en av dom jobbar väl heltid med skyddsjakt..) och har nog haft mer olika sikten var än vad dom flesta här inne har tillsammans Vänligen exkludera mig ur den ofta-jagande skaran så blir det rätt George på Astro är väldigt trevlig och duktig - en säljare man får förtroende för. Det roliga är att min vän Hannes på Netjakt (som jobbar mycket tillsammans med George) är av samma kaliber. Det var han som öppnade mina ögon för Delta 2,5-16x50 som jag sen skrev om här, och som i förra helgen bad mig titta i Delta Forest II 8x42 handkikaren som imponerade stort. När man ska välja optik finns det inget som slår att prova optiken själv. Men för att överhuvudtaget veta vad man ska börja titta i så behöver man råd från någon som har tittat och jämfört. George och Hannes är två mycket trovärdiga personer när det gäller den biten Det är värdelöst med folk som köpt ett dyrt sikte och vägrar acceptera att ett billigare sikte kan ha likvärdig eller bättre prestanda eftersom deras ego får sig en törn då - såna slutar man snart att lyssna på.
Publicerat Juni 18, 20169 yr Ok, Exabit jagar inte mycket men jag har fått för mig att han byter prylar ofta....
Publicerat Juni 18, 20169 yr Författare 15 hours ago Joacim sa: Så skjuter man inte på mycket mer än 120-150m som längst. Räcker inte det !? 15 hours ago Joacim sa: bedriver en del drev och smygjakt vart år då är nog detta siktet för dig Eftersom jag i detta nu, ligger i startgroparna att börja jaga, så kan jag nog inte påstå att jag bedriver någon form av jakt öht. Min önskan är att få fatt i ett kikarsikte som täcker så mycket som möjligt av jaktliga tilltänkta scenarion. 15 hours ago Joacim sa: Men att använda "trepunktsmetoden" vid praktisk drevjakt kan nog bli ödesdigert och leda till att eftersöksekipagen får lite mer att göra. Det är ett scenario vi önska undvika så långt det går, ja.
Publicerat Juni 18, 20169 yr Författare 7 hours ago hobbe sa: Till TS : Lyssna på Joacim, galna Mike och exabit.... Alla jagar mycket ( en av dom jobbar väl heltid med skyddsjakt..) och har nog haft mer olika sikten var än vad dom flesta här inne har tillsammans . Jag lyssnar...
Publicerat Juni 18, 20169 yr Författare 5 hours ago josc72 sa: Om du beskriver hur du jagar så föreslår han utifrån din budget. Jag kanske får ta "moppen" och åka förbi en ledig dag, framöver. 5 hours ago josc72 sa: Om du beskriver hur du jagar så föreslår han utifrån din budget. Det blir lätt, jag har (som tidigare nämnts), inte ens börjat än....
Publicerat Juni 18, 20169 yr Författare 3 hours ago exabit sa: Men för att överhuvudtaget veta vad man ska börja titta i så behöver man råd från någon som har tittat och jämfört. Därav anledningen till varför jag är på detta forum. 3 hours ago exabit sa: När man ska välja optik finns det inget som slår att prova optiken själv. Det ligger nära till hands att tro det, ja.