Publicerat Juli 3, 20169 yr Osedd - aldrig, om jag inte känner säljaren. Men originalkartong? Vem sparar på sån skit? Kvitto visst, och ev garantibevis. Men lådan? Vad ska man ha den till? Jag köper iofs i princip aldrig saker jag hat för avsikt att sälja i brådrasket heller. T
Publicerat Juli 3, 20169 yr Författare 56 minutes ago pmt sa: Men lådan? Vad ska man ha den till? T Det skall jag förklara för dig, två skäl; Generellt sätt så har ägaren som har kvar lådan, tagit hand om det den innehöll, med omtanke, s a s. Sedan kan det vara bra om lådan är kvar, i så motto om man någon gång behöver skicka in (vad det nu var lådan innehöll) för service eller reparation, då är originallådan det mest lämpliga emballaget. Dessutom genererar objekt ett högre pris (begagnat) om originallådan är kvar, något man kan ha med sig i bakhuvudet, om man någonsin har för avsikt att sälja vidare. Sedan är det så här, att jag generellt sätt inte säljer vad jag en gång införskaffat, om omständigheterna inte är sådana att jag inte har behov av det längre, eller är tvungen att göra av mig det jag en gång förvärvat, av annan anledning.
Publicerat Juli 3, 20169 yr betalar jag inte mer om varan har originalkartongen eller inte skulle nån säga att jag måste betala mer att kartongen är med så kommer han få rejält skambud på grejorna
Publicerat Juli 3, 20169 yr Författare Just now killer_mouse sa: skulle nån säga att jag måste betala mer att kartongen är med Tror inte någon skulle säga att du måste betala mer, bara för att kartongen är med, däremot är det inte att utesluta att utgångspriset är högre, om den är med. Sedan är det så, att det finns faktiskt folk som är beredda att betala mer, om originalkartongen är med (dock inte jag), men jag vill ändå ha kartongen, av ovan nämnda anledning.
Publicerat Juli 4, 20169 yr 17 hours ago MrT. sa: Tror inte någon skulle säga att du måste betala mer, bara för att kartongen är med, däremot är det inte att utesluta att utgångspriset är högre, om den är med. Sedan är det så, att det finns faktiskt folk som är beredda att betala mer, om originalkartongen är med (dock inte jag), men jag vill ändå ha kartongen, av ovan nämnda anledning. Det skär ner utbudet nått otroligt mycket, prisnivån blir liksom inte väldsamt mycket högre men utbudet av tänkbara köpobjekt rusar mot mycket små volymer i praktiken. /T
Publicerat Juli 4, 20169 yr Författare 3 hours ago pmt sa: Det skär ner utbudet nått otroligt mycket, prisnivån blir liksom inte väldsamt mycket högre men utbudet av tänkbara köpobjekt rusar mot mycket små volymer i praktiken. /T Tanken har slagit mig, men om man i egenskap av köpare sätter ut en annons med vad som specifikt eftersöks, då kanske dom som vet med sig att dom har det som eftersöks till salu hör av sig, så att jag själv själv slipper sitta och skanna av nätet. Dessutom slipper man de flesta objekt som (sannolikt) ändå inte är intressanta. Även om jag använder (det mesta) jag köper, så är jag rädd om det. Skall jag köpa begagnat (och då inte minst optik) så vill jag att föregående ägare också handskats med sakerna med varsam hand. Om en eller flera linser flyttat på sig inuti det optiska instrumentet, då är det tämligen värdelöst, och dessutom kostar det en slant att återställa det i sitt ursprungliga skick.
Publicerat Juli 4, 20169 yr Detta är en populär post. Men den kravspecen är det inte lättare och köpa nytt och komma igång?
Publicerat Juli 4, 20169 yr Författare 3 hours ago Tuffhund sa: Men den kravspecen är det inte lättare och köpa nytt och komma igång? Säkerligen, men betydligt dyrare. Sedan är jag naturligtvis alltid kompromissvillig (om objektet och prislappen är attraktivt, förstås). Vad det beträffar "komma igång" så har Torsbo (mig veterligen) inte fått in några Tikka T3x (som är aktuell för mig) i vänsterutförande (ännu).
Publicerat Augusti 1, 20169 yr Författare En fråga vad det gäller infästningen av kikarsikte på bössan (när man väl bestämt sig för vilket sikte man ämnar införskaffa). Vad bör/skall man tänka på, när man är på gång att skaffa ringar för fäste till bössan ? Eller är det bara att köpa ett par ringar som man tycker sig passa (den egna smaken ?). Har svårt att tänka mig att det är så enkelt, så alla duktiga forumister som väglett mig i valet inför inköp av bössa, får gärna fortsätta att upplysa mig om vad man skall tänka på, inför köp av ringar till siktet för att fästa på bössan, (i detta fall en Tikka T3x).
Publicerat Augusti 1, 20169 yr Det är ganska enkelt faktiskt när det gäller Tikka.... Warne eller Leupold har ringar (fasta eller snabblöstagbara) som man nyper dit direkt uppe på lådan. Inga klackar eller annat behövs. Alternativt är Sako:s Optiock som finns för Tikka. /Må
Publicerat Augusti 1, 20169 yr Författare Tack för svar ! Det var ju skönt att det var så okomplicerat, för en så`n som mig vilken lider av svårartad beslutsångest. Vilket av alternativen av ovan är det bästa, eller är det en fråga om tycke och smak ?
Publicerat Augusti 2, 20169 yr 10 hours ago BigJim sa: Det är ganska enkelt faktiskt när det gäller Tikka.... Warne eller Leupold har ringar (fasta eller snabblöstagbara) som man nyper dit direkt uppe på lådan. Inga klackar eller annat behövs. Alternativt är Sako:s Optiock som finns för Tikka. /Må Finns ett nytt märke - eller hyfsat nytt för oss i Sverige i vart fall som heter Rusan som Netjakt säljer. Betydligt trevligare i utformningen än både Warne och Leupold. Håller inskjutningen bra vid av och påmontering - jag monterade ner hela bössan igår eftermiddags kolv, sikte osv, drog ihop det igen och åkte ut och sköt mig en räv på kvällen Rusan 30mm QD Mvh
Publicerat Augusti 2, 20169 yr Författare 1 hour ago Joacim sa: Finns ett nytt märke - eller hyfsat nytt för oss i Sverige i vart fall som heter Rusan som Netjakt säljer. Betydligt trevligare i utformningen än både Warne och Leupold. Håller inskjutningen bra vid av och påmontering - jag monterade ner hela bössan igår eftermiddags kolv, sikte osv, drog ihop det igen och åkte ut och sköt mig en räv på kvällen Rusan 30mm QD Mvh Tack, Joacim. Jag tror att du vid ett tidigare tillfälle förordat just dessa ringar, men min fråga var snarare om det är något särskilt man skall tänka på vad det gäller ringar till sikte. Men då dessa ringar är specade för Tikka, så tror jag mig fått svar på frågan. Tack för hjälpen ! /T.
Publicerat Augusti 2, 20169 yr 45 minutes ago MrT. sa: Tack, Joacim. Jag tror att du vid ett tidigare tillfälle förordat just dessa ringar, men min fråga var snarare om det är något särskilt man skall tänka på vad det gäller ringar till sikte. Men då dessa ringar är specade för Tikka, så tror jag mig fått svar på frågan. Tack för hjälpen ! /T. Japp dessa ringar skjuts rakt på Tikkas integrerade kilspår på lådan. Väldigt smidigt att slippa ha en massa skit ivägen när man tagit av siktet. Mvh
Publicerat Augusti 2, 20169 yr 53 minutes ago MrT. sa: Tack, Joacim. Jag tror att du vid ett tidigare tillfälle förordat just dessa ringar, men min fråga var snarare om det är något särskilt man skall tänka på vad det gäller ringar till sikte. Men då dessa ringar är specade för Tikka, så tror jag mig fått svar på frågan. Tack för hjälpen ! /T. Se bara till att få rätt höjd på ringarna så de passar siktet du köper. Rusan ser trevliga ut, har ingen erfarenhet av dem, men Joacim litar jag på! Jag har Warne, och är skitnöjd,
Publicerat Augusti 2, 20169 yr Författare 14 minutes ago Joacim sa: Japp dessa ringar skjuts rakt på Tikkas integrerade kilspår på lådan. Väldigt smidigt att slippa ha en massa skit ivägen när man tagit av siktet. Mvh Ja, ju enklare, desto bättre. Mvh; /T.
Publicerat Augusti 2, 20169 yr Författare 7 minutes ago Upptag71 sa: Se bara till att få rätt höjd på ringarna så de passar siktet du köper. Rusan ser trevliga ut, har ingen erfarenhet av dem, men Joacim litar jag på! Jag har Warne, och är skitnöjd, Ja, det var ju den typen av information jag eftersökte. Det faktum att ringarna passar lådan, så enkelt är det alltså inte ? Finns ringar (av samma fabrikat) i olika höjd också ?
Publicerat Augusti 2, 20169 yr 3 minutes ago MrT. sa: Ja, det var ju den typen av information jag eftersökte. Det faktum att ringarna passar lådan, så enkelt är det alltså inte ? Finns ringar (av samma fabrikat) i olika höjd också ? Ja, har du för låga ringar kanske objektivet tar i pipan, för höga ringar är ju ingenting man eftersträvar i onödan, ju högre ringar, desto högre hamnar siktet, helt enkelt, Ringar finns i olika höjder, så man anpassar fästet och siktet optimalt efter vapnet.
Publicerat Augusti 2, 20169 yr Författare 16 minutes ago Upptag71 sa: Ja, har du för låga ringar kanske objektivet tar i pipan, för höga ringar är ju ingenting man eftersträvar i onödan, ju högre ringar, desto högre hamnar siktet, helt enkelt, Ringar finns i olika höjder, så man anpassar fästet och siktet optimalt efter vapnet. Tack för ett mycket informativt inlägg i frågan. Så hur går man tillväga för att optimera ringarna till bössan ? Att åka till handlaren som säljer ringar med bössa och sikte känns inte som ett alternativ, om man säger så .
Publicerat Augusti 2, 20169 yr Har du en aning om vilket sikte som kan tänkas bli inhandlat? Har du några krav på t.ex objektivsdiameter om det ska vara 50 eller 56mm? Det har kommit nya ringar med 12mm bashöjd som jag skulle tro passar bra för upp till x50. Till x56 hade varit bra med något kring 16mm bashöjd - 19mm blir lite för högt. Mvh
Publicerat Augusti 2, 20169 yr Författare 7 minutes ago Joacim sa: Har du en aning om vilket sikte som kan tänkas bli inhandlat? Har du några krav på t.ex objektivsdiameter om det ska vara 50 eller 56mm? Det har kommit nya ringar med 12mm bashöjd som jag skulle tro passar bra för upp till x50. Till x56 hade varit bra med något kring 16mm bashöjd - 19mm blir lite för högt. Mvh Faktiskt inte. Det har tidigare inkommit förslag på ett 1,5-9x42 som ett allroundsikte (Delta Titanium), men jag har funderingar på att lägga in en annons under -köpes- när bössan kommit mig tillhanda. Jag köper hellre ett begagnat (erkänt) kvalitetssikte, än ett halvtaskigt nytt (utan att veta något om Delta-sikten). Vissa talar sig varma om dom, jag har ingen egen uppfattning (eller erfarenhet) av dessa.
Publicerat Augusti 2, 20169 yr Jag har skaplig koll på Warne + Tikka och vilka höjder som krävs. Där finns bara "Med" och "High". Har haft ett antal olika kikare monterade genom åren. Generellt kan man säga att x56 kräver High, men ett 50 mm objektiv kan funka med Medium beroende på hur objektivet ser ut. Rusan ser intressanta ut. Borde vara enklare att montera då ringarna är delade horisontellt likt Leupolds jmf. med Warne som kör med vertikala delar. Vid montering är det viktigt att man inte drar fast överfallen på ringarna fullt så att kikarn kan röra sig (trögt) när man fixerar ringarna mot lådan. Kolla att kikarn linjerar mot lådan och när kikarn är mittjusterad (vrid på höjd/sida till max och ett håll, vrid max åt andra hållet, räkna antal varv och vrid tillbaka hälften) ska man ligga skapligt korrekt om man kikar genom loppet på ett objekt en bit bort. Tror det finns instruktionsfilmer om detta på tuben. /Må
Publicerat Augusti 2, 20169 yr Författare 11 minutes ago BigJim sa: Jag har skaplig koll på Warne + Tikka och vilka höjder som krävs. Där finns bara "Med" och "High". Har haft ett antal olika kikare monterade genom åren. Generellt kan man säga att x56 kräver High, men ett 50 mm objektiv kan funka med Medium beroende på hur objektivet ser ut. Rusan ser intressanta ut. Borde vara enklare att montera då ringarna är delade horisontellt likt Leupolds jmf. med Warne som kör med vertikala delar. Vid montering är det viktigt att man inte drar fast överfallen på ringarna fullt så att kikarn kan röra sig (trögt) när man fixerar ringarna mot lådan. Kolla att kikarn linjerar mot lådan och när kikarn är mittjusterad (vrid på höjd/sida till max och ett håll, vrid max åt andra hållet, räkna antal varv och vrid tillbaka hälften) ska man ligga skapligt korrekt om man kikar genom loppet på ett objekt en bit bort. Tror det finns instruktionsfilmer om detta på tuben. /Må Uj,uj, uj, det är mycket nu . Tack för all input, alla vänliga forumister.
Publicerat Augusti 2, 20169 yr Jag har high på min M65 Continental, men det var liiiite för lågt för 56mm, men pipan är ju lite grövre vid lådan än på T3.