Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kikarsikte till T3x.

Featured Replies

Publicerat
2 hours ago Upptag71 sa:

Jag har high på min M65 Continental, men det var liiiite för lågt för 56mm, men pipan är ju lite grövre vid lådan än på T3.

Japp! Detta gäller en T3:a med standardprofil. Glömde nämna det.

/Må

• Svar 274
  • Visningar 26,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Men förhelvete! Satans gubbajävel..... Nu spillde jag vin i tangentbodet - förbannade danskjävel! Ska du göra dig rolig tycker jag du ska göra det mindre roligt....... Fan..... Mum

• Vänligen exkludera mig ur den ofta-jagande skaran så blir det rätt George på Astro är väldigt trevlig och duktig - en säljare man får förtroende för. Det roliga är att min vän Hannes på Netjakt (

• Tuffhund
    Tuffhund

Men den kravspecen är det inte lättare och köpa nytt och komma igång? 

Posted Images

Publicerat
  • Författare
52 minutes ago BigJim sa:

Japp! Detta gäller en T3:a med standardprofil. Glömde nämna det.

/Må

Och om det gäller en T3x i standardutförande :huh:.

Publicerat
40 minutes ago MrT. sa:

Och om det gäller en T3x i standardutförande :huh:.

Jepp!

Publicerat
  • Författare
27 minutes ago BigJim sa:

Jepp!

Tack !

Publicerat

Vet ej om det har berörts i tråden tidigare, men i vissa fall kan man behöva så kallade extensionsfästen (ringen förskjuten i längsled)för att få rätt ögonavstånd, eller om du tex har kort mellantub på siktet. Bara så du inte köper fästen innan du vet att siktet passar.

Publicerat
  • Författare
6 minutes ago Upptag71 sa:

Vet ej om det har berörts i tråden tidigare, men i vissa fall kan man behöva så kallade extensionsfästen (ringen förskjuten i längsled)för att få rätt ögonavstånd, eller om du tex har kort mellantub på siktet. Bara så du inte köper fästen innan du vet att siktet passar.

Det kan jag inte påminna mig om att det har tagits upp tidigare i tråden, tackar för påpekandet ! 

Det är därför ett sådant här forum är så bra för en novis som mig.

Publicerat

Nu är det många mått som ska stämma......

1: Mellanrörets diameter - mest så man vet vad man ska ha för ringdiameter, men köper man en äldre kikare kan detta i bland röra till det en hel del, 26mm ringar är inte supervanliga numera.

2: Ögonavståndet - detta styrs av kolvlängd, skjutstil, skjutställning och anatomi. Så att det funkar för Kallse betyder BARA att det funkar för Kalle..... Men eyeboxen som detta också kallas avgör om kikaren passar överhuvudtaget, om det behövs extension ringar eller vanliga raka. Normalt är detta som regel fullt hanterligt men ibland kan det bli tossigt med en kompakt kikare på en fullängdslåda.

3: Slutstyckshantaget ska gå fritt från okularet, detta styr höjden på ringarna.

4: Objektivet ska gå fritt från pipan, en nobrainer eftersom man ser det direkt man monterar. Men det är liksom det sista måttet man kollar - inte det första.

När man väl kommit hit får man justera kolvlängd och framförallt kolvhöjd om det nu behövs. Eyeboxen är i ett intervall och ligger man nära en gräns kan det finnas god skäl till att justera så man får marginalerna rätt så det funkar hjälpligt i både ligg och stå tex.

Generellt sett är det därmed bössa, sikte och fäste lite som med den kristna treenigheten - bössan är fadern (blir det fel här spelar det ingen roll med resten), siktet sonen (bra bössa men skabbigt sikte blir trist men det går att reda ut utan att bli gråhårig) och fäste är som den helige ande - ingen jävel ser var felet är. Det är MÅNGA bössor och sikten som har "problem" där problemet faktiskt sitter i just fästet......

Är det inget luftgevär - köp stål, är det ett luftgevär och i synnerhet ett fjäderdrivet dito - köp alumiumringar.

För att sedan slippa att ha en brinnande buske på skjutbanan måste skiten monteras rätt, framförallt i rätt ordning. Börja med att kontrollera att lådan på bössan är rak och och att den inte sitter i spänn i kolven.

1 och 2 kan man hoppa över om man monterar ringarna direkt på lådan.

1: Kolla att baserna linjerar, görs med en stålinjal och /eller ett bra vattenpass. Om inte så shimsa eller fila in dem i första hand, bädda dem i andra hand.

2: Fäst baserna, använd rätt skruvar i rätt längd och med rätt gänga. Dra med rätt moment, använda gärna loctite i gängan. Kolla att slutsycket löper och låser korrekt INNAN loctiten appliceras.

3: Montera de undre ringhalvorna på baserna/lådan, slipa in dessa med en rundstav och slipduk.

4: Montera överfallen med lite shims mellan ringarna, slipa in även överfallen. (Lite overkill som regel men har man flådig rekyl kan det göra skillanden mellan en kikare som glider och en som inte glider.

5: Ta bort överfallen och ringarna - GÖR RENT, RIKTIGT RENT!

6: Montera underdelarna av ringarna, kontrollera att de linjerar - om inte upprepa 4 och 5.

7: Lägg kikaren i ringarna, kontrollera eyeboxen.

8: Demontera kikaren, lägg lite harts i ringarna, lägg tillbaka kikaren på samma ställe, montera överfallen löst.

9: Justera eyeboxen.

10: Justera in kikaren i våg, använd vattenpass. har du ett fast sikte kan du väga in bössan på det. Kikaren kan vägas in på den övre justerskruven som regel.

11: Spänn skruvarna korsvis och lika mycket på alla fyra. Det finns få saker som ser så erbarmligt amatörmässigt trist ut som fästen som är dragna i bott på ena sidan.... Även om man är en fjant och klåpare behöver man ju inte vråla ut det faktumet.

Kontrollera mantelrörelse och och säkring - inte för att det ska behövas, utan för att vara stensäker på att inget dumt inträffat på vägen. För det händer oss alla förr eller senare, tro mig...... Den som påstår motsatsen har helt enkelt inte monterat speciellt många sikten i sin dag.

/T

Publicerat
  • Författare

Ojojoj, det var mycket !

Att köpa en bössa och montera på ett kikarsikte och köra igång, så enkelt var det inte, kan man lugnt konstatera. Några reflektioner/funderingar:

Bössan: Du skriver att bössan är det viktigaste, men hur väl fungerar en bössa som är massfabricerad till kreti och pleti ? Innebär det att när man går till butik för att köpa sig en bössa, känner och klämmer för att inte minst hur känna/avgöra hur anlägget mot axeln och hanterandet av den känns, inte ger en fullständig bild av hur väl bössan sedan kommer att fungera med individen ?

Jag vet att det finns möjligheter att ordna stocken med div. modifikationer i efterhand, men hur skall man veta att en bössa passar en själv, när man står i butik ?

Eyebox: Googlade på begreppet, men hittade inget som kunde ge en bra förklaring till vad det innebär, men jag misstänker att det är det utrymme som ger en klar bild utan störande inslag av tuben, vilket kan uppstå om man inte ser rakt in i siktet s a s.

17 hours ago pmt sa:

1 och 2 kan man hoppa över om man monterar ringarna direkt på lådan.

Och montera direkt på lådan tänkte jag göra, i o m att bössan redan har utfrästa spår för ändamålet. Hoppas att dom skall fungera att använda för avsett ändamål, när jag kommer så långt.

17 hours ago pmt sa:

Börja med att kontrollera att lådan på bössan är rak och och att den inte sitter i spänn i kolven.

Och hur gör man det ?

17 hours ago pmt sa:

3: Montera de undre ringhalvorna på baserna/lådan, slipa in dessa med en rundstav och slipduk.

Varför gör man detta ? För att slipa bort grader från tillverkningen av ringarna ? Länka gärna till något youtubeklipp el. dylikt som visar på hur det är tänkt att utföras.

17 hours ago pmt sa:

4: Montera överfallen med lite shims mellan ringarna, slipa in även överfallen.

Vad är Shims? Detta är ett fackuttryck som är helt obekant för mig.

17 hours ago pmt sa:

8: Demontera kikaren, lägg lite harts i ringarna, lägg tillbaka kikaren på samma ställe, montera överfallen löst.

Harts vet jag att man använder till fioler och andra stråkinstrument, men till detta ? Eller är det en annan typ av harts som avses här ?

17 hours ago pmt sa:

10: Justera in kikaren i våg, använd vattenpass. har du ett fast sikte kan du väga in bössan på det. Kikaren kan vägas in på den övre justerskruven som regel.

Aha, man lägger vattenpasset på den övre justerskruven (ballistiktorn i förekommande fall ?) och justerar det till att ligga rakt.

Förstår nu varför man inte vill ha ett sikte till flera bössor, det blev väldigt tydligt i o m den här beskrivningen av arbetsgången för injustering av nämnda.

Publicerat
6 hours ago MrT. sa:

Ojojoj, det var mycket !

Mycket vet jag inte - skulle kalla det för en enklare grundkurs för att felsöka........

ours ago MrT. sa:

Att köpa en bössa och montera på ett kikarsikte och köra igång, så enkelt var det inte, kan man lugnt konstatera. Några reflektioner/funderingar:

Jo det är det - i typ 8 fall av 10 om man köper vettiga grejor, men i 1 till 2 fall av 10 så kladdar det fast man har vettiga rejor just för att man bara "kastat ihop grejorna utan att tänka"......

ours ago MrT. sa:

Bössan: Du skriver att bössan är det viktigaste, men hur väl fungerar en bössa som är massfabricerad till kreti och pleti ? Innebär det att när man går till butik för att köpa sig en bössa, känner och klämmer för att inte minst hur känna/avgöra hur anlägget mot axeln och hanterandet av den känns, inte ger en fullständig bild av hur väl bössan sedan kommer att fungera med individen ?

Jag vet att det finns möjligheter att ordna stocken med div. modifikationer i efterhand, men hur skall man veta att en bössa passar en själv, när man står i butik ?

Den första ganska enkla sanningen är att man får vad man betalar för. Det finns en och annan romantiker som hävdar motsatsen men som regel ljuger de bara sig själva i ansiktet..... Så försök köpa vettiga saker, dessa är förutom vettiga som regel lättsålda om man nu inte skulle vara helt kompatibel.

Köper man vettiga grejor så brukar det funka aceptablet bra för de flesta - det är ju knappast raketvetenskap, vi har gjort krutdrivna vapen i snart 400 år så lite har vi lärt oss på vägen.

Grejen är att färsta gången så är man nollad - det har vi alla varit. Då kan det i många fall vara enklare och långt mer konstruktivt att köpa och se till att komma ut och skjuta. Lirar det inte riktigt bra kommer du fram till det vad det lider...... Och då kan man liksom diskutera vad som inte lirar - att göra det innan är lite som att diskutera cykling innan man kan cykla eller ens har provat på att cykla - det blir som regel fokus på helt fel saker.....

ours ago MrT. sa:

Eyebox: Googlade på begreppet, men hittade inget som kunde ge en bra förklaring till vad det innebär, men jag misstänker att det är det utrymme som ger en klar bild utan störande inslag av tuben, vilket kan uppstå om man inte ser rakt in i siktet s a s.

Ofta kallas det ögonavstånd, men det är en aning missvisande - det är inte bara ett avstånd i längsled, det är ett intervall i längd och sida/höjd, alltså kan man mer korrekt kalla det ögoncylinder men på engelska skriver man ofta eyebox.

ours ago MrT. sa:

Och montera direkt på lådan tänkte jag göra, i o m att bössan redan har utfrästa spår för ändamålet. Hoppas att dom skall fungera att använda för avsett ändamål, när jag kommer så långt.

Passa på lådan gör de om du köper ringar för bössan du har, men det är liksom steg 0 i själva valet.....

ours ago MrT. sa:

Och hur gör man det ?

Man lossar den bakre stockbulten - om den finns - och ser om lådstjärten reser sig ur kolven. Gör den det får man shimsa under lådstjärdet/bulten.

ours ago MrT. sa:

Varför gör man detta ? För att slipa bort grader från tillverkningen av ringarna ? Länka gärna till något youtubeklipp el. dylikt som visar på hur det är tänkt att utföras.

För att ringarnas insida ska bli parallella, annars kommer kikaren att bära på kanterna och utsättas för böjning vilket kan ge upphov till en rad udda fenomen.

Man tar en rundstav i "nästan" diameter, en slipduk runt denna och sedan slipar man ringarnas insida genom att ha staven i båda ringhalvorna - fram och tillbaka, tills man ser att man slipar på hela ringens insida. Det finns speciella verktyg om man nu ska lyxa till det, men en bit rundstav och slipduk blir lika bra.

ours ago MrT. sa:

Vad är Shims? Detta är ett fackuttryck som är helt obekant för mig.

Googla på det engelska ordet shim, tunn bricka - https://en.wikipedia.org/wiki/Shim_(spacer)

På svenska har då verbifierat lånesubstantivet shim till verbet att shimsa - genom tunna mellanlägg justera ett avstånd. Ett väldigt vedertaget begrepp om du är mekaniker.

För siktesbaser kan bladmässing eller läskburkar vara extremt användbart.

Harts vet jag att man använder till fioler och andra stråkinstrument, men till detta ? Eller är det en annan typ av harts som avses här ?

Harts är harts, sedan kan det förekomma i lite olika former - det jag syftar på här är malet till ett pulver. Men det är samma harts som till stråkarna.

Aha, man lägger vattenpasset på den övre justerskruven (ballistiktorn i förekommande fall ?) och justerar det till att ligga rakt.

Ja, om man nu inte har nått passande objekt man kan syfta mot så får man ta vad man har.

Förstår nu varför man inte vill ha ett sikte till flera bössor, det blev väldigt tydligt i o m den här beskrivningen av arbetsgången för injustering av nämnda.

Det kan du visst, men det kräver som regel att man är noga med att slipa in baserna exakt först på båda vapnen så man inte sätter ringarna i spänn - för då kan man aldrig lita på inskjutningen.

Nu tarvar det tricket som regel att man har stenkoll på det där med inskjutning och inställningar hur som eftersom inget vapen jag träffat på har varit exakt med ett annat. Så man måste skruva som en lite blå hur som.

/T

Publicerat
  • Författare
16 hours ago pmt sa:

Så försök köpa vettiga saker, dessa är förutom vettiga som regel lättsålda om man nu inte skulle vara helt kompatibel.

Intrycket är att val av (i detta fall) bössa, förefaller vara vettigt.

16 hours ago pmt sa:

Grejen är att första gången så är man nollad - det har vi alla varit. Då kan det i många fall vara enklare och långt mer konstruktivt att köpa och se till att komma ut och skjuta.

Det är min slutsats/tanke också. Därför tänkte jag (mot bättre vetande, uppenbarligen) att köpa vettiga grejer, sätta ihop dom till en (förhoppningsvis) fungerande enhet och börja skjuta, för att därefter börja söka vad det är som felar om jag inte uppnår önskvärt resultat, innan jag börjar felsöka.

Nu förordar du att jag börjar "felsöka" innan jag kommit till skjutbanan. Förvånar mig att jag öht klarade högviltprovet med lånebössan på skjutbanan.

Missförstå mig inte, jag motsäger inte vad du säger, jag bara förundras över att det skulle vara så mycket jobb att passa in grejerna i varandra, innan man kommer till skott, s a s. 

När det gäller detta med att slipa in ringarna, är det inte riska att man slipar fel om man inte är väldigt stadig på handen ? Känns (spontant) som att man förstör mer än att man förbättrar imho.

16 hours ago pmt sa:

Ofta kallas det ögonavstånd, men det är en aning missvisande - det är inte bara ett avstånd i längsled, det är ett intervall i längd och sida/höjd,

Det var väl ungefär det jag avsåg, även om jag uttryckte mig otydligt.

16 hours ago pmt sa:

Man tar en rundstav i "nästan" diameter, en slipduk runt denna och sedan slipar man ringarnas insida genom att ha staven i båda ringhalvorna - fram och tillbaka, tills man ser att man slipar på hela ringens insida.

Verkar riskabelt. För att göra detta, måste man ha bössan fast förankrad i något för ändamålet lämpligt verktyg/ställning. Sedan skriver du "nästan" diameter. Med detta avser du en diameter som är någon mm under den diameter som ringarna håller, kan jag tänka ? Vilket nr på slipduk  förordas för denna typ av operation ?

16 hours ago pmt sa:

Googla på det engelska ordet shim, tunn bricka - https://en.wikipedia.org/wiki/Shim_(spacer)

Tack, nu blev det tydligare !

16 hours ago pmt sa:

Harts är harts, sedan kan det förekomma i lite olika former - det jag syftar på här är malet till ett pulver.

Ok, då är jag med. Och detta finner man hos vapenhandlaren ?

16 hours ago pmt sa:

Så man måste skruva som en lite blå hur som.

Som sagt, ett sikte till varje bössa.

Publicerat
5 hours ago MrT. sa:

Det är min slutsats/tanke också. Därför tänkte jag (mot bättre vetande, uppenbarligen) att köpa vettiga grejer, sätta ihop dom till en (förhoppningsvis) fungerande enhet och börja skjuta, för att därefter börja söka vad det är som felar om jag inte uppnår önskvärt resultat, innan jag börjar felsöka.

Nu förordar du att jag börjar "felsöka" innan jag kommit till skjutbanan. Förvånar mig att jag öht klarade högviltprovet med lånebössan på skjutbanan.

Nej - är det sista jag gör. Syftet var dubbelt:

1) det finns fler som läser trådarna här än du och jag.

2) kladda inte med fästena redan nu, när du har bössan och siktet åker du till krämaren och letar rätt på fästen som funkar. Sedan hur långt du känner för att dra detaljerna vid monteringen är upp till dig. Du har nu fått en enklare felsökningsprocedur.

5 hours ago MrT. sa:

Missförstå mig inte, jag motsäger inte vad du säger, jag bara förundras över att det skulle vara så mycket jobb att passa in grejerna i varandra, innan man kommer till skott, s a s. 

Det fanns en tid då man inte behövde hålla på så här, men sedan tog produktionsteknikerna och ekonomerna över världen och numera lämnar man mer och mer till köparen att "ta hand om". Och då blir det mer och mer så här.....

5 hours ago MrT. sa:

När det gäller detta med att slipa in ringarna, är det inte riska att man slipar fel om man inte är väldigt stadig på handen ? Känns (spontant) som att man förstör mer än att man förbättrar imho.

Det var väl ungefär det jag avsåg, även om jag uttryckte mig otydligt.

MrT. sa:

Verkar riskabelt. För att göra detta, måste man ha bössan fast förankrad i något för ändamålet lämpligt verktyg/ställning. Sedan skriver du "nästan" diameter. Med detta avser du en diameter som är någon mm under den diameter som ringarna håller, kan jag tänka ? Vilket nr på slipduk  förordas för denna typ av operation ?

Nja, bössan mellan knäna och sedan slipar man tills man ser att det tar på hela ringhalvan - det syns extremt väl eftersom man som regel slipar bort ngn form av blånering eller ytbehandling. Och göra det värre - det är svårt, staven ligger ju an på båda ringarna och styrs därför av båda ringarna, det är så man garanterar att det blir rakt mellan dem.

Rundstav runt 35mm funkar som regel utmärkt oavsett om det är 1", 26 eller 30mm.

Slipduk - en slipduk från närmsta verktygsaffär, det går hjälpligt med vanligt hyfsat fint sandpapper med. Med det går åt en jävla massa papper......

5 hours ago MrT. sa:

Ok, då är jag med. Och detta finner man hos vapenhandlaren ?

Nu är jag iofs vapenhandlare, men det är ganska enkelt. Hos slika köper man vapen och ammunition - därutöver så absolut lite som möjligt. Det kan säkerligen finnas en handlare som har harts hemma, men det köps lämpligen i en färgaffär för en tiopotens lägre pris.

5 hours ago MrT. sa:

Som sagt, ett sikte till varje bössa.

Nja - jag har en 202a med tre pipor, där har jag normalt sett fyra sikten. Låt vara monterade i QR-fästen som är ett halvbra fäste, det är gjort i skitmaterial och med en ekonomisk passning så man måste vara apnoga med att väga in baserna och se till att de sitter exakt rakt, liksom att slipa in ringarna lika exakt - annars har man ett litet helsike varje gång man ska byta, och träffbilderna vandrar runt lite slumpmässigt.

/T

Publicerat

Jag skulle köpt Sakos Optilock till Tikkan. Har tidigare haft dom på Tikka och Sako och använder dom fortfarande på en bössa. Optilocken behöver inte slipas in. Finns mycket info på nätet som rör val av höjd på ringarna för Optilock och Tikka.

Publicerat
  • Författare
17 hours ago Tuffhund sa:

Optilocken behöver inte slipas in.

Det är ett argument som biter på mig. Jag är (tyvärr) av naturen bekväm (läs:Lat (?)). Dessutom tycker jag att dom ser rätt anständiga ut, något som inte är oviktigt (för mig).

Publicerat
  • Författare
19 hours ago pmt sa:

1) det finns fler som läser trådarna här än du och jag.

Så är det ju.

19 hours ago pmt sa:

2) kladda inte med fästena redan nu

Nej, det tänker jag undvika så långt det går.

19 hours ago pmt sa:

När du har bössan och siktet åker du till krämaren och letar rätt på fästen som funkar.

Hade hoppats på att finna lämpliga ringar på nätet (bl.a Optilock har föreslagits). Smidigare (och inte sällan billigare) än i butik. Men man kanske skall göra ett undantag här ?

19 hours ago pmt sa:

Det fanns en tid då man inte behövde hålla på så här, men sedan tog produktionsteknikerna och ekonomerna över världen och numera lämnar man mer och mer till köparen att "ta hand om". Och då blir det mer och mer så här.....

Resonemanget känns igen från andra sammanhang, ja.

19 hours ago pmt sa:

Och göra det värre - det är svårt

Det var ju betryggande, utifall det blir aktuellt med att utföra dylik operation.

19 hours ago pmt sa:

Nu är jag iofs vapenhandlare

Aha, där ser man !

19 hours ago pmt sa:

Hos slika köper man vapen och ammunition - därutöver så absolut lite som möjligt.

Ringar på nätet med andra ord...;).

19 hours ago pmt sa:

Det kan säkerligen finnas en handlare som har harts hemma, men det köps lämpligen i en färgaffär för en tiopotens lägre pris.

Det är noterat.

19 hours ago pmt sa:

Nja - jag har en 202a med tre pipor.

Det tillhör väl undantaget ?

Personligen ser jag att ju mindre tid jag behöver lägga på inpassning och annat, desto mer tid blir det över till skjutbanan, och av den kan man (som nybörjare) inte få för mycket av, är min uppfattning.

Publicerat
8 hours ago MrT. sa:

Hade hoppats på att finna lämpliga ringar på nätet (bl.a Optilock har föreslagits). Smidigare (och inte sällan billigare) än i butik. Men man kanske skall göra ett undantag här ?

.....

Ringar på nätet med andra ord...;).

Ja, det gör man. men inte de första gångerna. För då får man bara kludda med returer för att det blir fel ringar.....

ago MrT. sa:

Det tillhör väl undantaget ?

Nja, det vet jag inte. Pipbytare är ganska vanliga i dag - de tar ju än så länge bara upp en plats i garderoben.

go MrT. sa:

Personligen ser jag att ju mindre tid jag behöver lägga på inpassning och annat, desto mer tid blir det över till skjutbanan, och av den kan man (som nybörjare) inte få för mycket av, är min uppfattning.

Iofs extremt sant, men pipbytet tar inte skjutbanetid - det tar max 10 minuter och det gör man istället för att glo på vädret på TV.

/T

Publicerat
  • Författare

Väldigt tacksam för att du inte gett upp hoppet om mig ännu, utan du kämpar på med mina frågor. Många är det, och mindre blir det sannolikt inte.

31 minutes ago pmt sa:

Ja, det gör man. men inte de första gångerna. För då får man bara kludda med returer för att det blir fel ringar.....

Hm. Ser det som ett mindre bekymmer än att hålla på och slipa. Känner mig lite osäker på den saken och dessutom (och vilket jag redan nämnt) så undviker jag den typen av operationer i det längsta (av flera skäl) Ett av skälen har jag redan nämnt.

Men för att undvika returer, så har jag ju detta formidabla forumet att rådfråga vilka ringar jag skall välja, när jag väl fått tummen ur Pustervik och införskaffat ett sikte. Min tanke är att först fixa bössan, sedan ett sikte och därefter infästningen. 

Vilken bössa vet vi redan, så det behöver inte upprepas. När jag fått fatt på ett för ändamålet lämpligt sikte (ett beg. premiumsikte, eller ett nytt mellanklassikte, läs: Delta Titanium) med lämplig förstoringsväxel (1,5-9) och lämplig objektivdiameter (42 mm (?)), så kan vi bestämma vad för infästning som är det bästa utifrån de givna förutsättningarna.

Om vi då koncentrerar oss på Optilock (om dessa har fördelen att man inte behöver slipa dom), så är det väl inte så mycket som kan gå snett, eller ? ( Svaret är givet, självklart kan det bli fel, och Murphys lag är obönhörlig).  Det bör i sammanhanget nämnas att jag tänker införskaffa ett par flip-lock till siktets linser både bak och fram.

Var inne och läste lite på grannkanalen om ringar till sikten och jösses, vilken massa tabeller !!

31 minutes ago pmt sa:

Pipbytare är ganska vanliga i dag.

Naturligtvis ! 

Publicerat
19 hours ago MrT. sa:

Väldigt tacksam för att du inte gett upp hoppet om mig ännu, utan du kämpar på med mina frågor. Många är det, och mindre blir det sannolikt inte.

Tja - du är lite fascinerande, du håller på att lära dig krypa. Och det på väg till starten för ett lopp på 100m häck.....

20 hours ago MrT. sa:

Men för att undvika returer, så har jag ju detta formidabla forumet att rådfråga vilka ringar jag skall välja, när jag väl fått tummen ur Pustervik och införskaffat ett sikte. Min tanke är att först fixa bössan, sedan ett sikte och därefter infästningen. 

Vilken bössa vet vi redan, så det behöver inte upprepas. När jag fått fatt på ett för ändamålet lämpligt sikte (ett beg. premiumsikte, eller ett nytt mellanklassikte, läs: Delta Titanium) med lämplig förstoringsväxel (1,5-9) och lämplig objektivdiameter (42 mm (?)), så kan vi bestämma vad för infästning som är det bästa utifrån de givna förutsättningarna.

Ja, jo - men du ska ju blanda in alla parametrarna bums.

Du har en pipprofil som faller, du har förmodligen nått fast sikte (som jag inom parantes skulle rekommendera att du börjar lära dig hantera - dels för att det ger en sagolikt mycket bättre föraståelse för skyttet med kikare och för att det är faktiskt är ganska bra att kunna om kikaren får en smäll) och sedan ska du knöla på flippflopps (som sitter på objektiv/ockular PÅ UTSIDAN) OCH sedan ska du få rätt eyebox utifrån en skjutstil du inte har än....

Det en ekvation med en herrejössesmassa variabler - och du kräver en skitenkel lösning, bums.

20 hours ago MrT. sa:

Om vi då koncentrerar oss på Optilock (om dessa har fördelen att man inte behöver slipa dom), så är det väl inte så mycket som kan gå snett, eller ?

Tja - som jag skrev:  Den som påstår motsatsen har helt enkelt inte monterat speciellt många sikten i sin dag.

Fundera nu lite mer över den meningen......

20 hours ago MrT. sa:

Var inne och läste lite på grannkanalen om ringar till sikten och jösses, vilken massa tabeller !!

Ja - det där är resultatet om man gör det korrekt, då blir det så här. Det inser du med när du lärt dig stå upp.

/T

Publicerat
  • Författare
På 2016-08-07 at 20:38 pmt sa:

du håller på att lära dig krypa. Och det på väg till starten för ett lopp på 100m häck....

Jag medger att jag är stressad. Mycket är det jag vill hinna med, innan det är dags att lägga näsan i vädret och sluta ögonlocken en sista gång.

Ja, jo - men du ska ju blanda in alla parametrarna bums.

Se svar ovan.

Dessutom ger jag dig ånyo rätt i så måtto att det är en väldigt massa parametrar som skall harmonisera till en fungerande enhet, den upptäckten har jag gjort efter det att jag fått mycket input (och gjort lite efterforskningar här på nätet). Nyvunnen kunskap för mig.

Att det var så komplicerat att montera och "balansera" ett kikarsikte på en bössa, det hade jag inte en susning om, som sagt. Att det inte bara var att montera, det förstod jag sedan tidigare, men att det skulle vara komplicerat, det var en överraskning, milt uttryckt.

du har förmodligen nått fast sikte

Nej, det har jag valt bort.

och du kräver en skitenkel lösning, bums.

Kräver är kanske mycket sagt, men visst, jag erkänner utan omsvep att jag gärna försöker korta ner avståndet genom att kapa eller runda en del hörn, i den mån det låter sig göras. Vad jag förstått, låter det sig inte göras...I vart fall inte enkelt, (om jag förstått saken rätt).

du har förmodligen nått fast sikte (som jag inom parentes skulle rekommendera att du börjar lära dig hantera - dels för att det ger en sagolikt mycket bättre förståelse för skyttet med kikare och för att det är faktiskt är ganska bra att kunna om kikaren får en smäll)

Bra tips, synd att du inte kom med det innan jag beställde bössan, nu kommer den utan fast sikte. Jag får helt enkelt lära mig att använda bössan med kikarsiktet (när det är rätt inställt) och försöka låta bli att slå i bössan i något, (men det är väl lättare sagt än gjort), när man har ett villebråd inom skjutavstånd och man är i full koncentration på det, samtidigt som man skall lyfta bössan till skjutklart läge.

Då kan jag tänka mig att det finns risk att slå i något, eller när man knallar omkring med bössan hängandes på kroppen, eller tusen andra scenarion där man riskerat att slå i. Att man inte kommer att slå i (något) vore väldigt dumt att komma och påstå, kan jag tänka.

Det en ekvation med en herrejössesmassa variabler

Instämmer till fullo.

Tja - som jag skrev:  Den som påstår motsatsen har helt enkelt inte monterat speciellt många sikten i sin dag.

Fundera nu lite mer över den meningen......

Jag ifrågasätter inte ditt kunnande i ämnet, men jag är också öppen för andras synpunkter i frågan. Det är det jag hänvisade till, när jag skrev;

Om vi då koncentrerar oss på Optilock (om dessa har fördelen att man inte behöver slipa dom), så är det väl inte så mycket som kan gå snett, eller ?

Du får ha överseende med mina tillkortakommanden. Som du förstår är detta helt obruten mark för mig, och återigen, jag vill gärna korta ner avståndet (men det har du redan förstått, även om du uttryckte dig på ett mer målande sätt).

Det inser du med när du lärt dig stå upp.

Man kan inte anklaga dig att använda förskönande omskrivningar av dina omdömen. Väldigt rakt på sak, ungefär som en käftsmäll.

Publicerat
47 minutes ago MrT. sa:

.......

Man kan inte anklaga dig att använda förskönande omskrivningar av dina omdömen. Väldigt rakt på sak, ungefär som en käftsmäll.

Jag hänger inte här för att vara trevlig - jag har redan en fru så jag behöver liksom inte nån mer och ligga med - fråga gärna så hjälper jag dig, men det är hardcore fakta som gäller. Socialt glidmedel får du hämta hos andra, sånt trams har jag rationaliserat bort när det gäller vapen....

/T - som också har en diger lista att bocka av innan det är dags att åka över floden Styx

Publicerat
  • Författare
28 minutes ago Mad Mike sa:

För egen del kan jag inte låta bli att tycka att ni gör en höna av en fjäder...

Riktigt så här mycket rocket science är det inte att montera ett kikarsikte. 

Ett st Tikka T3,ett par optilock,ett kikarsikte och skruva ihop;)

/Mike

.

Publicerat
36 minutes ago Mad Mike sa:

/Mike

Ja, visst är det fantastiskt att något så enkelt kan bli 8 sidor på ett forum :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
1 hour ago pmt sa:

Jag hänger inte här för att vara trevlig

Det ena utesluter ju inte nödvändigtvis det andra.

1 hour ago pmt sa:

jag har redan en fru så jag behöver liksom inte nån mer och ligga med

Om det var det jag var ute efter, hade jag sökt mig till ett annat sammanhang. Dessutom är jag straight, så du faller bort i det sammanhanget med en gång.

1 hour ago pmt sa:

fråga gärna så hjälper jag dig

Och det är det jag gör. Dessutom är jag tacksam för all input jag får från både dig och andra forumister.

1 hour ago pmt sa:

men det är hardcore fakta som gäller

Det framgår med all önskvärd tydlighet. Men det förefaller finnas mer än en sanning, om man tar del av olika skribenters inlägg i debatten. För en nybörjare så blir man lite av en åsna mellan två (eller flera) hötappar.

1 hour ago pmt sa:

Socialt glidmedel får du hämta hos andra, sånt trams har jag rationaliserat bort när det gäller vapen....

Jag har redan svarat på den frågan, men för att förtydliga mig, om det var det jag var ute efter, finns det andra sätt att skaffa sig det. Mitt engagemang på denna sajt är vapen-och jaktrelaterade frågor.

Konstigt vore annars, om man söker sig till denna sidan för att skaffa sig socialt glidmedel.

Måste säga att jag gillar dina formuleringar, även om jag tycker mig finna viss sarkasm (vilket jag själv inte sällan använder mig av), och en ton av bitterhet. Kan det vara resultatet av att vara gift, må hända ;)?

"T - / som också har en diger lista att bocka av innan det är dags att åka över floden Styx."

Bra, då förstår du mig och varför jag känner mig lite stressad. Man blir som bekant inte yngre.

Publicerat
  • Författare
12 minutes ago Joacim sa:

Ja, visst är det fantastiskt att något så enkelt kan bli 8 sidor på ett forum :rolleyes:

.

Publicerat
  • Författare
50 minutes ago Mad Mike sa:

/Mike

.