Publicerat Augusti 10, 20169 yr 3 hours ago Mad Mike sa: För egen del kan jag inte låta bli att tycka att ni gör en höna av en fjäder... Riktigt så här mycket rocket science är det inte att montera ett kikarsikte. Ett st Tikka T3,ett par optilock,ett kikarsikte och skruva ihop;) /Mike Nja - inte alltid...... /T
Publicerat Augusti 10, 20169 yr 17 minutes ago pmt sa: Nja - inte alltid...... /T Jag lägger mig inte i det här...kör på ni /Mike
Publicerat Augusti 10, 20169 yr Författare 19 minutes ago Mad Mike sa: Jag lägger mig inte i det här...kör på ni /Mike Det vore ju synd. En nybörjare som mig behöver så mycket input (från så många håll som möjligt), för att utifrån vad som kommer fram, försöka dra några egna slutsatser. Så kasta inte in handduken, utan kom med argument för din ståndpunkt, det kan säkert vara av intresse, (för fler än mig). / T.
Publicerat Augusti 10, 20169 yr Jag har nog inte skjutit in mer än ett sikte för egen räkning de senaste sex-sju åren. Något 10-tal årligen för nått bösstest har det blivit men där räcker det som regel att man kan få ihop träffbilderna för att se vad skrället går för, då behöver man som regel inte skjuta in så det träffar där man siktar - det räcker att det finns en riktpunkt att hålla i och lite papp där kulorna landar för att det målet ska vara uppnått. Däremot ser jag nog mellan 10 och 20 med inskjutningsproblem årligen...... Så när jag numera hamnar på inskjutningsbanan så är vanligen för att jag blivit ditkallad av någon/några som har problem. Sedan var de problemen sitter varierar - det kan vara i huvudet på skytten, det kan vara i bössan eller i siktet/fästet. Man kan aldrig räkna bort vare sig skytt eller bössa (fråga min trätobroder dansken om hans Sako, det är om inte annat en lärorik historia) men i de flesta fallen sitter problemen i just fäste/sikte. Eller i ett felaktigt monterande av siktet, eller ringarna, eller baserna. Eller alla tre.... Därav att jag har ett förvärvat dåligt öga till saker som Remmys 700, billiga fästen och kinaoptik med degig mekanik och med en mjuk tub gjord i ett material som man annars hittar i ölburkar. Eller jag poängterar att man måste göra montaget rätt från början. I någon mening är det så desto billigare kikare och fäste man väljer - desto petigare måste man vara med monteringen. Att bössan i sig har motbjudande dålig finish eller att optiken påminner om ett kalejdoskåp närman tittar genom den är liksom en sak - att man inte kan skjuta in siktet efter en eller två askar jaktskott (för alla säger ju att man måste skjuta in med sin jaktammunition) är däremot problemet för många. Med tanke på att en ask kan gå på 750-1000kr så inser de flesta att det kan bli ganska dyrt att vara dumsnål eller "runda ett hörn för mycket". 3 hours ago MrT. sa: Det ena utesluter ju inte nödvändigtvis det andra. Jo faktiskt gör det just det.... Människans oehörda lust att lura det kapitalistiska systemet är lika naivt obändlig som komplett fruktlös i det långa loppet. Jag har lite för ofta träffat på de som kativt gör vad de kan för vantolka det jag skriver för att få min utsaga att passa in i deras världsbild. "det är nog lite bra i alla fall - i alla fall till det jag behöver det till och i alla fall absolut just den inidividen jag köpt". Och så går det nån vecka så kommer "tom PMT tycler att den är bra" fast det är rent mög vilket jag sagt så ofta att jag tröttnat på att skriva det. I min värld är skit skit och kanel kanel, det är inte svårare än så. 3 hours ago MrT. sa: Konstigt vore annars, om man söker sig till denna sidan för att skaffa sig socialt glidmedel. Det finns förvånande många människor som anser att man absolut inte ska vara ärlig om det finns en risk att den som frågar kanske blir ledsen över svaret...... Dessa faktans dödgrävare är hopplösa romantiker som genererar långt mer problem än de själva förstår. Folk som får medhåll och sedan inte får ihop det hamnar förr eller senare som regel hos en smed eller hos mig. Och då blir det som regel desto smärtsammare när luftslotten måste rivas...... Det är funkis på krogen, men när det kommer till vapen duger det inte i min värld. Vill du inte ha ett svar - ställ då inte frågan. Ställer man en fråga får man leva med risken att svaret svider. Ställer jag en fråga vill jag nämligen ha ett svar - inte en klapp på axeln. 3 hours ago MrT. sa: Måste säga att jag gillar dina formuleringar, även om jag tycker mig finna viss sarkasm (vilket jag själv inte sällan använder mig av), och en ton av bitterhet. Kan det vara resultatet av att vara gift, må hända ? Bitter är nog det jag absolut minst - förr är jag ansedd att vara en glad skit. Men som dottern brukar formulera det "pappa din humor är så långt ut på andra sida av MontePython att den inte finns". Så jag anser mig försöka vara så klar, koncis, hyfsat kortfattad (för det mesta - jag är nämligen ganska lat) som jag bara kan vara, och är kanske en liten smula ironisk ibland. Men bara lite och inte speciellt ofta*. /T *Det sista kan eventuellt kanske vara en underdrift.
Publicerat Augusti 10, 20169 yr Författare 2 hours ago pmt sa: Så när jag numera hamnar på inskjutningsbanan så är vanligen för att jag blivit ditkallad av någon/några som har problem. Sedan var de problemen sitter varierar (...) Eller i ett felaktigt monterande av siktet, eller ringarna, eller baserna. Eller alla tre.... Jo, det finns onekligen en viss logik i ditt resonemang, det behöver man inte vara en (erfaren) skytt för att se. 2 hours ago pmt sa: att man inte kan skjuta in siktet efter en eller två askar jaktskott (för alla säger ju att man måste skjuta in med sin jaktammunition) Hm, jag tolkar det som att du inte delar den uppfattningen ? 2 hours ago pmt sa: Med tanke på att en ask kan gå på 750-1000kr så inser de flesta att det kan bli ganska dyrt att vara dumsnål eller "runda ett hörn för mycket". Jag tänker nog undvika att vara dumsnål, erfarenheten visar på att kvalité betalar sig över tid. Dessutom så är det dyrt att köpa billigt, eftersom man inte sällan får köpa nytt (igen) efter det att man snålat, och då uppgår inte sällan den sammanlagda summan över det man hade tvingats betala om man hade köpt vettiga grejor från början. Teoretiskt skulle jag kunna köpa en Swarowski eller ett Zeiss sikte (nytt), eftersom jag har råd, men jag tycker att det blir för mycket pengar, och av den anledningen hellre avstår (om jag inte kan finna något begagnat objekt) för en attraktiv prislapp och i ett anständigt skick. Ringar är en sådan liten kostnad (¨1 500 :- / par ?), att det bekymrar mig inte så mycket, men samtidigt ser jag gärna att jag kan hålla kostnaderna nere. Sammantaget med var bössa och kikare kommer att gå på (samt rengöringattiraljerna), för att inte tala om ammo, så är det en försvinnande liten del sammantaget. Eftersom du har en så gedigen erfarenhet av sikten, så kanske du vid något tillfälle snubblat över just Delta-sikten och har en uppfattning om dom ? Jag läste en tråd i grannkanalen om just dessa och där en skribent gick ut ganska hårt med att kritisera dom och kallade de för att vara just Kina-skit (vilket jag själv f ö försöker att undvika i det längsta, i de flesta sammanhang) men man kunde efter ett tag ett tag och ett antal inlägg längre ner konstatera att dom var (och som riktigt påstods) tillverkade i Japan. 2 hours ago pmt sa: 6 hours ago MrT. sa: Det ena utesluter ju inte nödvändigtvis det andra. Jo faktiskt gör det just det.... Nu var det iofs inte i sammanhanget att försöka lura det kapitalistiska systemet, jag skrev den kommentaren. Sedan är det så att det inte alltid finns en relation mellan pris och kvalité (även om det oftast förhåller sig så). Alltså, det är ingen naturlag att dyrt är samma som bra. Det finns sällsynta undantag från denna regel. 2 hours ago pmt sa: Det finns förvånande många människor som anser att man absolut inte ska vara ärlig om det finns en risk att den som frågar kanske blir ledsen över svaret Delar din uppfattning om att om man inte är beredd på svaret, ställ inte frågan. Men man kan svara på mer än ett sätt, och ändå få fram vad man vill ha sagt, det var väl egentligen det jag ville få fram. Men alla är vi olika och jag är inte prinsessan på ärten. Allt eftersom jag lär "känna" dig här på nätet, så tror jag mig nog skall vara kapabel till att hålla distans till hur du uttrycker dig och försöka ta mig till den kunskap som du förmedlar. Det är ju till sist och syvende därför jag beslutade mig för att skapa en profil på detta forum; Att försöka få lite input på olika frågeställningar som är relaterat till jakt och skytte. 2 hours ago pmt sa: eller hos mig Huuva, gud bevare mig väl från detta (hemska) öde !! 2 hours ago pmt sa: Och då blir det som regel desto smärtsammare när luftslotten måste rivas...... Det har jag inga som helst svårigheter att tro, om man av nöd hamnar hos dig... 2 hours ago pmt sa: Och så går det nån vecka så kommer "tom PMT tycler att den är bra" fast det är rent mög vilket jag sagt så ofta att jag tröttnat på att skriva det. Jag lovar att i det längsta försöka undvika att tillskriva dig något som du påstås ha sagt, utan att faktiskt ha gjort det. 2 hours ago pmt sa: Ställer jag en fråga vill jag nämligen ha ett svar - inte en klapp på axeln. Tror det gäller de flesta, men som sagt, man kan svara på flera sätt och ändå få fram budskapet. Nog om det. 2 hours ago pmt sa: Så jag anser mig försöka vara så klar, koncis, hyfsat kortfattad (för det mesta). Tja, otydlig är du väl kanske inte direkt, om man säger så. 2 hours ago pmt sa: jag är nämligen ganska lat Då är vi två. 2 hours ago pmt sa: Men bara lite och inte speciellt ofta*. *Det sista kan eventuellt kanske vara en underdrift. Det håller jag som osannolikt.
Publicerat Augusti 10, 20169 yr 2 hours ago MrT. sa: Hm, jag tolkar det som att du inte delar den uppfattningen ? Ja och nej. Man måste alltid kontrollera inskjutning med samma ammunition man avser jaga med, men inget säger att man måste börja med att leta efter kulhålen med jaktammunition. Normalt slår det under 10 cm mellan jakt och övningsplugg.... Visst - en rak bössa med bra fästen som är raka och ett sikte som har en bra tracking är det som regel inga problem att skjuta in med 3-4 skott. Men nu är det inte alltid så..... Och när det inte är så - använder man nått billigt skit som säger pang tills man börjar närma sig. 2 hours ago MrT. sa: Eftersom du har en så gedigen erfarenhet av sikten, så kanske du vid något tillfälle snubblat över just Delta-sikten och har en uppfattning om dom ? Jag läste en tråd i grannkanalen om just dessa och där en skribent gick ut ganska hårt med att kritisera dom och kallade de för att vara just Kina-skit (vilket jag själv f ö försöker att undvika i det längsta, i de flesta sammanhang) men man kunde efter ett tag ett tag och ett antal inlägg längre ner konstatera att dom var (och som riktigt påstods) tillverkade i Japan. Nått enstaka exemplar - inget jag personligen jublar över rent optiskt men trackingen funkade på de jag sett - och det är en av de viktigaste egenskaperna. Håller dem för att vara i Nikon/Leupold-klassen - mekaniskt vettiga, lite trista optiskt. Sett till optiken tycker jag de var snudd på dyra, men det beror en hel del på hur pass kinkig man är och vilka optiska egenskaper man prioriterar. Jag vill ha färg, upplösning och synfält - i den ordningen. Mekaniken är enormt viktig och den ska bara funka felfritt - i hela förstoringsintervallet och i hela justeringsintervallet utan träffbildsvandringar eller plötsliga hopp. Sedan är en stark tub aldrig fel...... 2 hours ago MrT. sa: Ringar är en sådan liten kostnad (¨1 500 :- / par ?), att det bekymrar mig inte så mycket, men samtidigt ser jag gärna att jag kan hålla kostnaderna nere. Sammantaget med var bössa och kikare kommer att gå på (samt rengöringattiraljerna), för att inte tala om ammo, så är det en försvinnande liten del sammantaget. Räknar man med att man ska skjuta säg 500 skott om året - och det borde de flesta faktiskt göra - så inser man ganska snart att kostnaden för vapen, optik, fäste, rengöringsattiraljer är den minsta kostnaden sett till vad ammunitionen går lös på över en 10-års period. Även om man köper billgaste möjliga övningsskott..... Livslängden på en studsarpipa i en modest klass1 patron ligger i intervallet 5000-8000 skott lite beroende på kaliber, skötsel och precisionskrav. Jaktmatchen kostar som regel från 6-7kr/st eller så. Sedan kan man ha lite flyt och hitta surplus 308or eller 6,5x55 för lite mindre pengar, men hur som kommer ammunitionen att pungslå dig långt mer än allt det andra ihop sett över pipans livslängd..... Så det kan finnas skäl i att fokusera på rätt kostnader om man avser "spara" pengar, /T
Publicerat Augusti 11, 20169 yr 20 hours ago MrT. sa: Det vore ju synd. En nybörjare som mig behöver så mycket input (från så många håll som möjligt), för att utifrån vad som kommer fram, försöka dra några egna slutsatser. Så kasta inte in handduken, utan kom med argument för din ståndpunkt, det kan säkert vara av intresse, (för fler än mig). / T. Jag har redan klargjort min ståndpunkt så jag citerar mig själv. " Ett st Tikka T3,ett par optilock,ett kikarsikte och skruva ihop;) " Köper du ett par optilock i rätt höjd till vilken optik du nu skaffar så kommer det bli bra,inte märkvärdigare än så. De fall av krånglande montage jag känner till har antingen berott på felaktigt vapen eller hemmamodifierade kikarfästen. Är bössan frisk och fästet friskt så får man inga problem. Vad det gäller Delta kikarsikten så har jag mycket svårt att tro att du inte blir helt nöjd,jag har två själv tillsammans med ett par Zeiss och swarre men jag tänker inte gå i polemik om detta då jag inte har något egenintresse i vilken optik du köper /Mike
Publicerat Augusti 13, 20169 yr På 2016-06-17 at 20:27 Järven sa: Jag har en S&B 1.5-6x42 med tysk4 köpt begagnad i mycket fint skick för 4500:- ca12år, kanonbra optikoch bra synfält.....rekomenderas. Sen har jag ett ståltubat Swarovski Habitch Nova 2.2-9x42,bra optik på det med men sämre synfält (stör mig med tunneldeende) på låg förstoring.köpt beg för 3500:- i fint skick Både är bra sikten, men S&B är minst ett snäpp bättre och det jag skulle rekomendera. Någonstans där ligger väl priserna. Tja!! Är de så att du vill sälja swarovski siktet så håjta till
Publicerat Augusti 28, 20169 yr Författare På 2016-08-11 at 13:37 Mad Mike sa: Jag har redan klargjort min ståndpunkt så jag citerar mig själv. " Ett st Tikka T3,ett par optilock,ett kikarsikte och skruva ihop;) " Köper du ett par optilock i rätt höjd till vilken optik du nu skaffar så kommer det bli bra,inte märkvärdigare än så. De fall av krånglande montage jag känner till har antingen berott på felaktigt vapen eller hemmamodifierade kikarfästen. Är bössan frisk och fästet friskt så får man inga problem. Vad det gäller Delta kikarsikten så har jag mycket svårt att tro att du inte blir helt nöjd. /Mike Var ett tag sedan jag var här inne, bössan har ännu inte kommit, trots att det var en månad sedan jag beställde en. I vart fall som helst, och mot bättre (?) vetande, så kommer jag att göra precis det du föreslår. Om uppnått resultat därefter inte faller ut till belåtenhet, kan jag alltid göra vad pmt föreslår för att felsöka.
Publicerat December 26, 20169 yr Författare Uppdatering. För dom som inte känner till det, är inköpstillstånd klart för en Tikka T3x och bössan är beställd från butik, väntar nu bara på leverans. Min tanke efter detta nu blivit avklarat att jag skulle börja skanna av beg. marknaden for att se om jag kan finna ett beg. sikte i premiumklassen för en vettig peng, men efter att ha läst den här tråden igen, så blev jag nästan rädd att våga mig på att sätta ut en intresseanmälan i Köpes-tråden. Funderar på om jag inte skall kasta in handduken med en gång och efter inköp av nödvändiga attiraljer (sikte och ringar) ta kontakt med PMT och be honom sätta ihop grejerna. Sedan läste jag Mad Mikes bidrag i tråden, och självförtroendet återkom (åtminstone lite grann). Så jag skall sätta in en annons i Köpes-tråden och så får vi se vart det landar. I annat fall (om jag inte får napp på ett beg. premiumsikte i attraktivt prisläge), kanske det blir en ny Delta (som omnämnts i tråden).
Publicerat December 26, 20169 yr Brukar inte vara allt för svårt att göra sig ett klipp på begagnad premium optik, själv köpt en del kikarsikten för småpengar, helia 5 2.3-12x56 för 11500:-, Zeiss HT 3-12x56 skena ink blaser montage för 13600:-(jaktia när dom hade 20% rea på allt ink beggad optik, montaget låg i kartongen så den följde med), Z6i 3-18x50 gen II + mak montage för blaser för 16500:-(montaget var lite trasigt men skickade den till tillverkaren och fick ett nytt). Gäller bara att vara lite tålamodig och ha lite tur. Håller med Mad Mike när det gäller monteringen, släng dit baser, ringar och kikarsiktet, dra åt skruvarna med måtta och helst med momentnyckel(brukar stå rekommenderat moment i instruktionsboken till kikarsiktet). Bästa för tikkan är nog optilok. Inskjutningen är det lätta, placera bössan stabilt, ur med slutstycket och syfta genom pipan och kikarsiktet på 50-60m så bör du hamna på en A4'a på 100m. fick själv inköpstillstånd på min t3x för 2 veckor sedan, dock är leveransen på bössan först i mars/april, 5-6 månader... /Baner
Publicerat December 27, 20169 yr Författare 13 hours ago Baner sa: Brukar inte vara allt för svårt att göra sig ett klipp på begagnad premium optik, själv köpt en del kikarsikten för småpengar, helia 5 2.3-12x56 för 11500:-, Zeiss HT 3-12x56 skena ink blaser montage för 13600:- Vet inte vilka summor du är van att röra dig med, men i min värld är det inte direkt småsummor som du listar upp här .Men visst, jag har som tidigare nämnts, inte bråttom av just den anledningen som du säger, den långa leveranstiden. Ganska lustigt egentligen. Lång leveranstid brukar det vara på tillstånd och licens, men i det här fallet förhåller det sig precis tvärtom. Hoppas att Sako lyckas krysta fram en bössa innan tillståndet löper ut, bara. 13 hours ago Baner sa: Gäller bara att vara lite tålamodig och ha lite tur Tålamod har jag nog, men däremot vet jag inte om jag har någon tur i detta fall. Tiden får utvisa. 13 hours ago Baner sa: Håller med Mad Mike när det gäller monteringen, släng dit baser, ringar och kikarsiktet, dra åt skruvarna med måtta och helst med momentnyckel(brukar stå rekommenderat moment i instruktionsboken till kikarsiktet). Bästa för tikkan är nog optilok jag har redan landat i slutsatsen att jag tänker göra precis vad som redan föreslagits. Om önskat resultat inte uppnås, kommer jag att börja felsöka därifrån. Tyvärr har jag inte någon momentnyckel och att köpa en enkom för att montera ett fäste för en kikare, känns väl sådär. Men jag skall se om jag kan finna någon alternativ lösning (att någon har en momentnyckel jag kan låna, t ex). Det får bli en senare fråga, när jag har bössa och sikte. Jag har också landat i att Optilock nog är det bästa alternativet för Tikkan, det är ju samma producent. Dom borde (rimligtvis) veta vad som passar bäst med det egna vapnet kan man tycka,s a s. Vad det gäller inskjutningen så såg jag att det fanns laserpekare som man kan stoppa in i patronläget (för en väldigt moderat peng) och det verkar ju vara ett väldigt smidigt sätt att ställa in kikaren på. Funderar på om jag skall investera i en sådan, när den tiden kommer. Avslutningsvis vill jag bifoga ett test på kikarsikten (publicerat 2014). Testresultatet är minst sagt intressant, Leica delar förstaplats med ett mellanprissikte. Man vill gärna tro att man får vad man betalar för, men detta test visar att det inte alltid är så. Lätt är det inte, det här. jaktjournalpdf.pdf
Publicerat Februari 21, 20179 yr Författare Ha börjat ge upp hoppet om att hitta ett bra beg. premiumsikte och tittade idag i ett Zeiss Victory HT 1,5-6/42. Någon som har erfarenhet av detta sikte. ? Såg väldigt trevligt ut inne i butik.
Publicerat Februari 21, 20179 yr 4 minutes ago MrT. sa: Ha börjat ge upp hoppet om att hitta ett bra beg. premiumsikte och tittade idag i ett Zeiss Victory HT 1,5-6/42. Någon som har erfarenhet av detta sikte. ? Såg väldigt trevligt ut inne i butik. Bra prylar som du inte kommer att bli besviken på om du inte får för dig att börja skjuta på lite längre håll... Riktigt bra prylar till och med!
Publicerat Februari 21, 20179 yr Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Meopta r2 1,7-10x42 http://www.blocket.se/vi/71480486.htm
Publicerat Februari 21, 20179 yr Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Helia CSX Aimsport Compact Garmin T5 http://www.blocket.se/vi/71430185.htm
Publicerat Februari 21, 20179 yr Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Kikarsikte Kahles Helia CSX 2,5-10 Belyst http://www.blocket.se/vi/71746150.htm
Publicerat Februari 21, 20179 yr Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Meopta R2 2,5-15x56 belyst zm/vm http://www.blocket.se/vi/71692624.htm
Publicerat Februari 21, 20179 yr Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Kikarsikte Leupold http://www.blocket.se/vi/71573681.htm
Publicerat Februari 21, 20179 yr Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Kikarsikte Belyst Nikon 1,5-6x42 http://www.blocket.se/vi/71082572.htm
Publicerat Februari 21, 20179 yr Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Zeiss Varpoint Victory 3-12x56 http://www.blocket.se/vi/71634494.htm
Publicerat Februari 21, 20179 yr Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Swarovski, Zeiss, Aimpoint http://www.blocket.se/vi/71628881.htm
Publicerat Februari 21, 20179 yr Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Helia C 1,5-6x42 http://www.blocket.se/vi/71739225.htm
Publicerat Februari 21, 20179 yr Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Khales Helia C 2.5-10x50 ret 4 Rifle kikare http://www.blocket.se/vi/71575651.htm