Publicerat Februari 21, 20179 yr Du förstår år vart det lutar va!? Finns ju drivor av bra beggade kvalitetssikten. Ovanstående är från 5 minuters sökning på Blocket. Valde ut prisvärda sikten mellan ca 5000 - dryga 10000 kr. Vad vill du ha? Förstoringsspann? Objektivdiameter? Belyst? Prisklass? Säg du, så säger jag vilket av ovanstående du ska ringa på. Kom igen nu, mer verkstad, mindre snack! Själv har jag bl.a. ett Meopta R2 1,7-10x42 (det första jag länkar till). Ett mycket trevligt sikte jag varmt kan rekommendera. Perfekt allroundsikte. Finns också länk till ett Meopta R2 2,5-15x56 till bra pris om du behöver stor objektivdiameter (med skena av Zeisstyp, men det medföljer ett adapter-fäste till Tikka). Bägge dessa har 6x förstoringsväxel, och alldeles utmärkt optik, till ett mycket bra pris. Behöver du inte belyst, är Helia C grymma sikten optiskt, och de två jag länkar till är mkt prisvärda. Helia CSX alldeles ypperliga belysta sikten (toppklass), CSX 1,5-6x42an är en grym glugg! Lätt, kompakt och briljant optik. Belyst till billigt pris, så är Leupold VX-R 3-9x40 och Nikon Monarch 1,5-6x42 jag länkar till dugliga sikten (jag skulle föredra Nikonsiktet där).
Publicerat Februari 21, 20179 yr Detta är en populär post. Kommer du ihåg historien en scouten som hjälpte en gammal tant över gatan 3 GÅNGER.... 3 gånger ? Jag för hon ville inte över..... Låt han stå där och tjura över att det inte finns några premiumsikten - på vilken sida av vägen han vill - tills han fattar
Publicerat Februari 21, 20179 yr Detta är en populär post. 23 minutes ago Dansken sa: Kommer du ihåg historien en scouten som hjälpte en gammal tant över gatan 3 GÅNGER.... 3 gånger ? Jag för hon ville inte över..... Låt han stå där och tjura över att det inte finns några premiumsikten - på vilken sida av vägen han vill - tills han fattar Men förhelvete! Satans gubbajävel..... Nu spillde jag vin i tangentbodet - förbannade danskjävel! Ska du göra dig rolig tycker jag du ska göra det mindre roligt....... Fan..... Mummel, mutter, fräs. Undrar om #¤" fungerar - nähä.... $€{ aj fan..... Dumfan..... å nu flinar den dumme dryge fan nog med..... Hrmmmmm spott & fräs......
Publicerat Februari 21, 20179 yr Författare 59 minutes ago Dr Krall sa: Du förstår år vart det lutar va!? Finns ju drivor av bra beggade kvalitetssikten. Ovanstående är från 5 minuters sökning på Blocket. Valde ut prisvärda sikten mellan ca 5000 - dryga 10000 kr. Vad vill du ha? Förstoringsspann? Objektivdiameter? Belyst? Prisklass? Säg du, så säger jag vilket av ovanstående du ska ringa på. Kom igen nu, mer verkstad, mindre snack! Själv har jag bl.a. ett Meopta R2 1,7-10x42 (det första jag länkar till). Ett mycket trevligt sikte jag varmt kan rekommendera. Perfekt allroundsikte. Finns också länk till ett Meopta R2 2,5-15x56 till bra pris om du behöver stor objektivdiameter (med skena av Zeisstyp, men det medföljer ett adapter-fäste till Tikka). Behöver du inte belyst, är Helia C grymma sikten optiskt, och de två jag länkar till är mkt prisvärda. Belyst till billigt pris, så är Leupold VX-R 3-9x40 och Nikon Monarch 1,5-6x42 jag länkar till dugliga sikten (jag skulle föredra Nikonsiktet där). Alltså, jag tittar varje dag efter sikten men inte hittar jag sådana mängder. De sikten jag hittar heter Bushnell och andra namn som jag inte känner igen. Det jag förstått så är det ett sikte i spannet 1,5-6/42 som är mest allround,. Dessutom önskar jag att det är ett hårkors med tunna stolpar och en liten belyst punkt i mitten. Önskvärt är om man kan justera styrkan på det och att det stänger av sig själv, då jag ibland blir lite tankspridd.
Publicerat Februari 21, 20179 yr Författare 53 minutes ago Dansken sa: Låt han stå där och tjura över att det inte finns några premiumsikten - på vilken sida av vägen han vill - tills han fattar Det är inte helt sant, Dansken. Problemet är att de flesta namn som räknas upp, är obekanta för mig, förutom Zeiss, Swarovski, Leica och Nikon.
Publicerat Februari 21, 20179 yr Författare 3 minutes ago MrT. sa: Säg du, så säger jag vilket av ovanstående du ska ringa på. Kom igen nu, mer verkstad, mindre snack! Du har fått svar på din fråga, bollen är din...
Publicerat Februari 21, 20179 yr OK...ja det jag länkade till hittade jag på 5 minuter Med din spec ovan skulle jag vilja säga...löp och köp Helia CSX 1,5-6x42 för 9000 kr. Du får ett sikte i toppklass. Optiskt konkurrerar det med Swarre och Zeiss i yppersta toppen. Belysning slår av sig själv efter en tid, och även om du ställer bössan mot ett träd. Kahles är som de flesta Europeer utan mankemang vid EVENTUELLT krångel. Skickar du siktet till dem fixar de eventuella fel inom din kvarvarande livstid. Likaså service om sisådär 20 år (som de flesta sikten kan behöva efter den tiden) gör de säkert också troligen gratis
Publicerat Februari 21, 20179 yr Författare Just now Dr Krall sa: OK...ja det jag länkade till hittade jag på 5 minuter Med din spec ovan skulle jag vilja säga...löp och köp Helia CSX 1,5-6x42 för 9000 kr. Du får ett sikte i toppklass. Optiskt konkurrerar det med Swarre och Zeiss i yppersta toppen. Belysning slår av sig själv efter en tid, och även om du ställer bössan mot ett träd. Kahles är som de flesta Europeer utan mankemang vid EVENTUELLT krångel. Jag skall titta på den annonsen. Tack för hjälpen !
Publicerat Februari 21, 20179 yr Författare 51 minutes ago Tuffhund sa: Det primära är tydligen att originalemballage medföljer... Vem har påstått det ? Inget krav, men önskvärt.
Publicerat Februari 21, 20179 yr 10 minutes ago MrT. sa: Jag skall titta på den annonsen. Tack för hjälpen ! Ingen orsak. Kul att hjälpa i optikdjungeln. Om du inte känner till Kahles, så är det ett anrikt Österrikiskt optikföretag som tillverkat kikarsikten (deras kikarsikten heter Helia) sen anno dazumal (väldens äldsta kikarsiktestillverkare). Numer ägs de av Swarovskikoncernen, men de tillverkar fortfarande sina sikten 'själva' och är inte någon sidekick till Swarre. De är i samma klass såväl optiskt som mekaniskt. http://www.kahles.se/
Publicerat Februari 21, 20179 yr Författare Just now Dr Krall sa: Ingen orsak. Kul att hjälpa i optikdjungeln. Det uppskattas ! Visst är det en djungel . Jag har skickat en blänkare till säljaren, så får vi se vad han svarar. 1 minute ago Dr Krall sa: Om du inte känner till Kahles, så är det en anrikt Österrikiskt optikföretag. Namnet har passerat mig helt flyktigt.
Publicerat Februari 21, 20179 yr Författare 3 hours ago Wizard sa: Bra prylar som du inte kommer att bli besviken på om du inte får för dig att börja skjuta på lite längre håll... Riktigt bra prylar till och med! Tack för det Wizard. Får se vad säljaren på Khaled CSX som Dr Krall länkade till svarar. Annars kanske det blir ett fabriksnytt Zeiss Victory HT 1,5-6/42 med fint hårkors (utan tjocka stolpar) och en liten belyst röd punkt.
Publicerat Februari 21, 20179 yr Din riktmedelsspec kan ställa till det lite ("utan tjocka stolpar")...det beror på hur du definierar "tjocka stolpar". Enbart hårkors med liten belyst dot är ganska ovanligt. Det vanligaste är ju varianter av tyska 4:an med belyst dot. Så här ser Kahles sådant ut (ypperligt jaktriktmedel enl mig).
Publicerat Februari 21, 20179 yr Författare Just now Dr Krall sa: Din riktmedelsspec kan ställa till det lite ("utan tjocka stolpar")...det beror på hur du definierar "tjocka stolpar". Enbart hårkors med liten belyst dot är ganska ovanligt. Det vanligaste är ju varianter av tyska 4:an med belyst dot. Så här ser Kahles sådant ut. Jo, det är väl just den typen jag helst undviker. I det Zeiss siktet jag tittade på idag på XXL, så var det bara ett fint hårkors och en liten belyst punkt i mitten. Varför jag överväger att köpa ett sådant är därför dom har en drive på dessa just nu. Tror att priset låg på 12 999 :- och utslaget på tio år (eller längre) så blir det inte så mycket.
Publicerat Februari 21, 20179 yr Författare Just now Finskavapen sa: Tyska 4 är ju världens bästa riktmedel. Finns nog lika mångas uppfattningar om den saken, som det finns jägare. Själv upplever jag att de tjocka stolparna är lite i vägen, s a s.
Publicerat Februari 21, 20179 yr Författare Ytterligare en fråga. Om valet landar på ett sikte med tubdiametern 30 mm och objektivöppningen 42 mm, vilka optilock-ringar skall jag välja då ? Eller finns det en uppsjö av optilock-ringar att köpa till ett sikte med de specifikationerna ?
Publicerat Februari 21, 20179 yr 27 minutes ago MrT. sa: Ytterligare en fråga. Om valet landar på ett sikte med tubdiametern 30 mm och objektivöppningen 42 mm, vilka optilock-ringar skall jag välja då ? Eller finns det en uppsjö av optilock-ringar att köpa till ett sikte med de specifikationerna ? Du tar med dig bössan till handlaren där du köper kikarsiktet - om du inte köper över nätet - så säger du att när man köper nytt kikarsikte och montage så ingår det att ni skruvar på prylarna också På så sätt så får du rätt höjd på montaget på en gång och inte behöver chansa och det blir fel. Jag tar alltid med mig mina vapen till handlaren när jag skall köpa montage för då blir det rätt på en gång. Jag behöver inte hjälp med att montera kikarsiktet men med vapen och tub till hands så kan det inte bli fel!
Publicerat Februari 21, 20179 yr På Wednesday, August 10, 2016 at 23:40 pmt sa: Nått enstaka exemplar - inget jag personligen jublar över rent optiskt men trackingen funkade på de jag sett - och det är en av de viktigaste egenskaperna. Håller dem för att vara i Nikon/Leupold-klassen - mekaniskt vettiga, lite trista optiskt. /T Intressant. Jag har funderat lite på Delta Titanium 1.5-9 som möjlig kandidat att få ersätta mitt ståltubade gammla Swarovski 2.2-9x42 pga att jag inte är förtjust i dess tubseende på låga förstoringar. Är dock något skeptisk att åka långväga för att få titta närmare på en då jag tydligen är en av få som inte fick någon hallelulea upplevelse av deras av många så hyllade handkikare Forest.
Publicerat Februari 21, 20179 yr Författare 29 minutes ago Wizard sa: Du tar med dig bössan till handlaren där du köper kikarsiktet - om du inte köper över nätet - så säger du att när man köper nytt kikarsikte och montage så ingår det att ni skruvar på prylarna också På så sätt så får du rätt höjd på montaget på en gång och inte behöver chansa och det blir fel. Jag tar alltid med mig mina vapen till handlaren när jag skall köpa montage för då blir det rätt på en gång. Jag behöver inte hjälp med att montera kikarsiktet men med vapen och tub till hands så kan det inte bli fel! Faktum är att han erbjöd sig i butiken att montera siktet, om utfallet blir att jag köper ett nytt av honom (på XXL). Och det lutar ganska mycket åt att det blir just ett sådant Zeiss Victory HT 1,5-6/42 fabriksnytt, om jag inte köper det Helia som Dr Krall länkade till. Avvaktar svar från säljaren. Saken är bara den att dom säljer inte Optilocksringar på XXL (vilket jag bestämt mig för att sätta på bössa, för att slippa märken i tuben. Märken får jag säkert ändå, men av andra anledningar ). Hm, skall nog ta och kolla upp hur hemförsäkringen täcker en ev. vurpa i skogen, (med bössa och optik i hand).
Publicerat Februari 21, 20179 yr Författare 9 minutes ago Järven sa: Jag har funderat lite på Delta Titanium 1.5-9 som möjlig kandidat Jag hade också detta alternativ tidigare, den är trots allt hyllad, denna Delta. Men, jag har ändrat uppfattning, fråga gärna pmt vad han anser om denna hyllade nämnda Delta. Han har mycket rätt i vad han säger när han säger att optik kostar. Och bra optik kostar ännu mer. Det finns helt klart en korrelation mellan vad du får betala och vad du får, när det gäller just optik.
Publicerat Februari 21, 20179 yr Jag har själv köpt fel Sako Optilock inte mindre än tre gånger så jag vet inte varför det blir galet varje gång jag skall på med ny optik - men mitt krav på extremt lågt montage där allt över 4mm luft mellan tub och låda är något jag vägrar. Nu tar jag med mig bössan och tuben till handlaren och plockar ut rätt storlek på baser och ringar där så var det ett bekymmer mindre och tveklöst skonsammare för plånboken. (jag orkar inte med att returnera sådant jag köpt fel via nätet och jag har haft ett par vänner som blivit glada när jag hade ringar och baser som passade dem och de fick mina gratis ) Med lite tur är det kanske någon här som har samma kombination? Om inte så borde det räcka att maila Sako och fråga för det är ju ingen obskyr optik direkt.
Publicerat Februari 21, 20179 yr Författare 4 minutes ago Wizard sa: men mitt krav på extremt lågt montage där allt över 4mm luft mellan tub och låda är något jag vägrar. Finns det något särskilt skäl till det ? 4 minutes ago Wizard sa: Om inte så borde det räcka att maila Sako och fråga för det är ju ingen obskyr optik direkt. Ja, det är ett alternativ, naturligtvis. Vad är det man bör tänka på, när man köper ringar ? Jag har t ex inte tänkt att köpa några baser, då tror jag att siktet kommer för högt upp på lådan, trots att jag bara siktat utan sikte, s a s. Jag trodde i min enfald att om man har tubdiametern och objektivdiametern, ja, då är det en specifik typ av ringar som skall användas. Så förefaller det inte vara, nä.
Publicerat Februari 21, 20179 yr 2 minutes ago MrT. sa: Finns det något särskilt skäl till det ? Hatar höga montage. Vill ha huvudet så nära centrum på pipan som möjligt. 2 minutes ago MrT. sa: Ja, det är ett alternativ, naturligtvis. Vad är det man bör tänka på, när man köper ringar ? Jag har t ex inte tänkt att köpa några baser, då tror jag att siktet kommer för högt upp på lådan, trots att jag bara siktat utan sikte, s a s. Jag använder inte sådana Optilock utan jag kör enbart de med separata baser och ringar. Dyrare men bättre imho. Byter du tub sen så behöver du bara nya ringar. Vidare fanns det inte sådana Optilock till 34mm tub när jag köpte mina montage och till mina 30mm ringar så tror jag inte heller det fanns, men de köpte jag när bössan var ny och Optilock endast fanns till Sako och alltid var separata baser och ringar. De andra tror jag är ett senare påfund? Köp det du tror blir bra för dig och det finns ingen anledning att ha separata ringar och baser egentligen, men i min värld så torde de vara mer skonsamma för tuben vid rekyl eftersom de kan vrida på sig. Filosofier du vet