Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

SJF och polisens rättsenhet.

Featured Replies

• Svar 145
  • Visningar 14,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ja, och som du mycket väl vet har jag försökt får bort "maildiskussionen" eftersom den liksom inte alls har bäring på att frågan än en gång (felaktigt) aktualiserades i ett domslut rörande MR1 som kom

• Absolut finns det och fanns det ansökningar som SKALL avslås enligt gällande regelverk - det är nu inte dessa jag hänger upp mig på. Även om det formellt sett är Polisens uppgift att avslå, men efters

• Jo, ni tolkade ju verkligen regelverket genomtänkt, kompetent och klokt…… Ett land ska på lag byggas, den nuvarande “juridificieringen” som tycks vara det moderna sveriges senaste sjuka är då inget ja

Publicerat

Hej!

Vi samarbetar med alla andra skytteorganisationer och försöker stödja dem när vi kan. Eftersom IPSC Sverige vid tidpunkten för aktuell dom hade problem med föreningar som inte var anslutna till dem men försökte få vapen för IPSC-skytte, som i det aktuella fallet, så var det naturligt för mig att vidarebefordra informationen. Det var en nydanande dom från HFD (rörande en annan skytteform) jag hänvisade till vilket är en stor nyhet för en jurist som jobbar med vapenfrågor. Det var därför även naturligt att informera om denna.  För ett drygt år sedan diskuterade vi detta i detta forum och jag överröste en viss frilansjournalist med alla fakta i ärendet och sedan dess har han varit väldigt tyst. Det är visst kul att granska och kritisera SJF men inte den andra parten... Den som är intresserad av fullständiga fakta kan maila mig på jobbet så får ni allt material, eller ring så får ni höra hela historien, än en gång.

Mvh

Ola

Publicerat

Jägareförbundet var väl med och förstörde för jägarna med rullblockare och har jobbat hårt för att fälla krokben för individer intresserade av halvautomter i klass 2. Det var nog klokt av Jägareförbundet att sluta med sina yttranden men tyvärr är en del skada redan skedd. 

Publicerat

Till att börja med vill jag påpeka att jag tycker att förbundet skött viss (stor?) del av sitt tidigare engagemang i vapenfrågor riktigt illa och det vore trevligt om man hjälpte till att rätta till vissa saker. Nu har jag viss förståelse för taktiserande och strategier/kompromisser som syftar till att vinna den ena eller andra beslutsfattarens förtroende inför andra , som man uppfattar, viktigare frågor. Men bitvis kritik av tex rullblockarna som Tuffhunden nämnde eller avighet mot pistolgrepp är att dra "PC" strategin tre steg för långt. Men, och det är ett stort men. Om vi lämnar historien bakom oss och tittar framåt. Det finns mörka krafter som vill medverka till allvarliga inskränkningar av möjligheterna till privat vapenägande. Vi, eller åtminstone jag, brukar hävda att man skall skilja på vapen som är åtråvärda för buset. Vapen som i fel händer verkligen utgör ett hot mot samhället. Där måste jag säga att en Desert Eagle är väl bland det sista jag vill se i händerna på en galning som stormar in på en arbetsplats eller på min dotters skola.

Så när jag läser domen tycker jag att det hela känns rimligt. För att få licens för ett dylikt vapen är det väl inget överdrivet krav att man skall vara med i en skytteförening som sysslar med just de tävlingsgrenar där detta vapen passar in? Det är ingen enskottspickadoll i kaliber 22 vi snackar om...   

Publicerat

De finns tillfällen då jag önskar att det borde gå att trycka på gillaknappen flera ggr!! :P

Mycket Bra skrivet Herr pmt! 

Publicerat

PMT

Jag kanske ärlige väl blåögd, eller åtminstone inte tillräckligt desillusionerad. Jag har full förståelse för att förbundet väljer (valde) att rekommendera avslag på ansökningar som bör avslås. Tyvärr måste jag dock hålla med om att det finns massa annat trams de borde rätta till. Och kanske klargöra att RPS använder vissa gamla uttalanden felaktigt. Tvätta gammalt byk... Och det är riktigt tråkigt för oss alla om du verkligen slutar kämpa. Det behövs!!!

Publicerat

Helt rätt. Utom.....

8 hours ago Wizard sa:

..............

p.s I princip alla vapen och kalibrar har ett förflutet i något - om än obskyrt - militärt ursprung. När militären utvecklar så är det med enorma budgetar och expertis som inte civila företag har möjlighet till och således är det inte så konstigt när militära detaljer sipprar ner till den civila marknaden. Den enda avvikande vapentypen är nog hagelgeväret, men det för att det knappt har gått att förbättra sedan generationer tillbaka...

Jag skulle nog säga att den vapentekniska teknikutvecklingen sker hos tillverkaren av vapen och/eller ammunition i grund och botten helt utan baktanke på var den ska komma att användas i de flesta fall eftersom man som regel inte kan förutsäga det. Däremot kan teknikutvecklingen betalas med militära medel lika väl som civila medel - men var tekniken sedan får genomslag är en väldigt öppen fråga.

Den digitala processorn utvecklades för militära applikationer (att räkna på ballistik), den fick efter ett tag ett enormt genomslag på det civlia samhället som därmed sköt till enorma medel för utveckling som ingen utvecklare i vapenindustrin ens kan föreställa sig. Sedan kröp tekniken tillbaka till miliätära applikationer väl civilisterna fick upp prestandan och ner priset -  datorutvecklingen i dag styrs till 99,99% av strikt sett civila behov. Även om "samhälliga säkerhetsmässiga krav" allt mer gör sig påminda.......

Sedan har du framförallt mekanisk (lös tillverkningsteknik) och kemisk forskning som är - ska vi kalla det "neutral" sett till var den är tänkt att implementeras - mer av formen grundforskning.

Därmed blir frågan om militär teknik vs civil teknik svår att dra och frågan om militär och civil teknikutveckling komplett meningslös.

Som frågan stöts och blöts i skivande stund landar den faktiskt mest i "image" och "utseende" vilket ger extremt subjektiva beskrivningar av vapen vilka juridiskt sett sedan ska kopplas mot en lagstiftning som är "skriv mutter och bricka" eftersom det är det enda man egentligen kan skriva reglerna utifrån.

Däri ligger frågans kärna, och dess banalitet.

/T

Publicerat

Lite lätt off topic kan jag tycka, men nåväl. Som jag sa förut, har det blivit bättre nu när polismyndigheten sköter detta själva? Kaliber .308 Win är enligt dem inte lämpligt för jakt på rörligt vilt enligt i vart fall ett beslut. Och i ett annat fick inte en jägare sin 9,3x62 för björnjakt för han hade ju redan en 6,5x55 som även den är godkänd för just björn! Vad som är lämpligare är enligt mig uppenbart. Som man bäddar får man ligga och jag personligen tycker dylika beslut är tragiska. Jag kan lova er, det hade förbundet aldrig tyckt. Men nu yttrar vi inte oss i enskilda ärenden längre.

Men jag noterar den för dig PMT osedvanligt tydliga ursäkten till mig, även om den tydligen satt väldigt långt inne. Du nämner en annan person som jag har stor respekt för, inte bara för hans kunnande, utan för att han är helt prestigelös. Han kan vara bergsäker på sin sak men så fort man övertygat honom om motsatsen så tvärvänder han och accepterar faktum. Hoppas du någon gång i livet får en dos av hans egenskaper.

Publicerat
1 hour ago Mr Fiberclass sa:

Lite lätt off topic kan jag tycka, men nåväl. Som jag sa förut, har det blivit bättre nu när polismyndigheten sköter detta själva? Kaliber .308 Win är enligt dem inte lämpligt för jakt på rörligt vilt enligt i vart fall ett beslut. Och i ett annat fick inte en jägare sin 9,3x62 för björnjakt för han hade ju redan en 6,5x55 som även den är godkänd för just björn! Vad som är lämpligare är enligt mig uppenbart. Som man bäddar får man ligga och jag personligen tycker dylika beslut är tragiska. Jag kan lova er, det hade förbundet aldrig tyckt. Men nu yttrar vi inte oss i enskilda ärenden längre.

Men jag noterar den för dig PMT osedvanligt tydliga ursäkten till mig, även om den tydligen satt väldigt långt inne. Du nämner en annan person som jag har stor respekt för, inte bara för hans kunnande, utan för att han är helt prestigelös. Han kan vara bergsäker på sin sak men så fort man övertygat honom om motsatsen så tvärvänder han och accepterar faktum. Hoppas du någon gång i livet får en dos av hans egenskaper.

Dumheter kring kalibrar har ju använts tidigare och jag vet ett fall där Polisen hävdat att .223 Remington är "för kraftfull för jakt efter matnyttigt vilt". I det ärendet gick man hand i hand med Jägareförbundet mot vapentypen. 

Vad menar du med "som man bäddar får man ligga"? Står du inte bakom ditt eget förbunds revidering av vapenpolicyn? 

Publicerat

Jo absolut!  Men de som höjde sina röster innan och bara klagade på förbundet som om vi var hin håle själv och krävde vi skulle kliva av detta hade nog inte tänkt på det...

Publicerat

Nu tror jag inte det är någon större svårighet att få rätt mot Polisen när det gäller 308 för rörligt vilt eller 9,3 för björn. Den typen av tokigheter kommer dyka upp från individuella handläggare oavsett vilka som yttrar sig eller ej.

Jag tycker det är tråkigt att Jägareförbundet inte arbetar för mer bredd på jaktvapen. Jag hade gärna sett att jakt med tex mynningsladdare vore tillåtet. 

Mycket av kritiken mot förbundet tror jag låg i det absurda att förbundet hade en strängare tolkning än naturvårdsverket gällande jaktvapen. Om de som yttrade sig från förbundet inte hade full koll på vapnet som yttrandet avsåg hade det varit klädsamt att avböja ett yttrande då man inte känner till vapnet tillräckligt bra. 

I slutänden var det väl föreningsdemokratin som gjorde att förbundet ändrade policyn.

Publicerat
27 minutes ago Mr Fiberclass sa:

Jo absolut!  Men de som höjde sina röster innan och bara klagade på förbundet som om vi var hin håle själv och krävde vi skulle kliva av detta hade nog inte tänkt på det...

Att bara surt kliva åt sidan och säga att vi gör inget numer är barnsligt, ordna upp den röra främst ni orsakat. Ta ansvar.

Publicerat

Ola

Jag har visserligen inte tillhört de mest aktiva i den här frågan men har ändå svårt för den minnesbilden du presenterar. Det var väl inte många som ville att ni skulle kliva av helt och hållet? Det känns snarare som att vi var många som ville att ni skulle jobba för en större förståelse för en större variation i vad vi jägare anser lämpligt för den ena eller andra jaktformen. Och framförallt kanske ett erkännande av att vissa attribut (tex pistolgrepp) fyller en function även i jaktsammanhang utan att för den sakens skull göra vapnet farligare eller ens bryta mot NVV's föreskrifter.

Att helt dra sig undan och frånsäga sig allt ansvar (inklusive sådant som man bidragit med att ställa till) är snarare på en nivå jag som snällast kan beskriva som infantil...

Publicerat

Vi har klivit av enskilda ärenden på begäran av polismyndigheten. Vi yttrar oss numera bara på begäran av medlemmar, men då inte om annat än behovet - inte vapnet. Det får polisen och NVV ta ansvar för. Ingen begrep ju förut att vi försökte tolka NVV föreskrifter, så nu lämnar vi det till myndigheterna. Kom inte och säg att det inte var det "ni" ville. Vi kommer inte att lämna jägarna i sticket utan vi kommer att yttra oss på ett övergripande plan när polisen och NVV skriver nya föreskrifter. Inte förr. Historia är historia. Och fortsätter du med begrepp som infantil så blir diskussionen kort. När det gäller vapen i övrigt jobbar vi just nu med frågan om pilbågsjakt, men det är väl inte intressant att ge förbundet en eloge för nåt vi gör.

Publicerat

Hur jobbar du för att rätta till de utlåtanden du gjorde till polisens favör och som är baserade på ditt eget tyckande och en policy sjf's vapentekniskt okunniga styrelse drömt ihop ?

När polisen hört av sig borde du enbart hänvisat till NVV, vilka är de som har som jobb att tolka reglerna. Att dina tolkningar sen är rent nonsens tycks du inte vilja känna till. Det var så enkelt men du kunde inte låta bli att leka lite med makten.

Ska det läggas till historien bör du först ordna upp den skada du orsakat.

Vilka ärenden (vad rör det för vapen) har polisen bett dig avstå yttrande i och varför har de bett er göra så  ?

Publicerat

Oj vad svårt det blev nu med syftningarna. Vi svarar inte längre på förfrågningar från polismyndigheten i dessa frågor. Det har vår styrelse bestämt. Det är inte polisen begärt - de vill fortfarande ha yttranden från oss men vi har alltså tackat nej. Och du som många andra förstår inte att detta inte är jag som person som roat mig utan jag har följt vår styrelses policy när jag vart den som höll i pennan för förbundets räkning. Och nu följer vi den nya. Om du är medlem får du kontakta din krets som inte framförde dina åsikter när detta remissbehandlades i organisationen. Det är så vi fungerar. Jag som tjänsteman har inte möjlighet att ändra på styrelsens policy. Sedan kan jag som person tycka synd om de ca 70 % av alla jägare som förut fick vårt stöd, men nu inte får det i frågor om vilka vapen de vill ha för jakt. Men det var ett medvetet val vi gjorde eftersom en del personer, precis som du, inte verkar förstå att vi jobbade FÖR majoriteten av alla jägare. Och det innebär att man ibland fick säga nej till en minoritet.

Publicerat
  • Författare

jag tycker det är skandal att man från SJF's sida väljer att inte ställa sina misstag till rätta igen, många av de yttranden man gjort är ju rent av skamliga. Som ett rakryggat förbund ser jag inte varför man inte skulle kunna göra detta. Vare sig man är tjänsteman eller vald. Ni har ju trotts allt missat det motionären ville 2007, dvs. få en mer rättssäker hantering av vapenfrågorna. Det känns mer som ni skålat i kaffe med Thorsell, Hänninger och Thulin.

Heckler och koch 770 som ni uttalade er om 2010 är ett exempel.

Publicerat
2 hours ago Mr Fiberclass sa:

Oj vad svårt det blev nu med syftningarna. Vi svarar inte längre på förfrågningar från polismyndigheten i dessa frågor. Det har vår styrelse bestämt. Det är inte polisen begärt - de vill fortfarande ha yttranden från oss men vi har alltså tackat nej. Och du som många andra förstår inte att detta inte är jag som person som roat mig utan jag har följt vår styrelses policy när jag vart den som höll i pennan för förbundets räkning. Och nu följer vi den nya. Om du är medlem får du kontakta din krets som inte framförde dina åsikter när detta remissbehandlades i organisationen. Det är så vi fungerar. Jag som tjänsteman har inte möjlighet att ändra på styrelsens policy. Sedan kan jag som person tycka synd om de ca 70 % av alla jägare som förut fick vårt stöd, men nu inte får det i frågor om vilka vapen de vill ha för jakt. Men det var ett medvetet val vi gjorde eftersom en del personer, precis som du, inte verkar förstå att vi jobbade FÖR majoriteten av alla jägare. Och det innebär att man ibland fick säga nej till en minoritet.

Syftning, tja jag tolkade din första mening i inlägget som om ni klivit av vissa ärenden på begäran av polisen.

Det var inte nuvarande policy jag avsåg, utan den som var ifrågasatt av just medlemmarna och för den delen ALLA vapenägare i landet, inkluderat de som inte är era medlemmar då sjf tog på sig nån sort storebrorsroll att avgöra vad folk skulle ha för vapen och hur de fick se ut eller brukas till. När ni i själva verket enbart skulle hänvisat till NVV så hade polisen fått slagits mot dom i rätten. Istället så var det bror duktig sjf som ställde sig bakom polisen med okunniga remisser. Så försöker du gömma dig bakom en policy ni själva skapat. 

Det ni gjort har då inte varit till gagn för mer än några enksilda mollskinnstomtar som har JANTELAGEN som nattbön.

Ja, jag är tyvärr medlem men på rak förfrågan om jag är med i något förbund så brukar jag svara JRF.  Det bästa förbundet.

Publicerat

Jasså förbundet har planer på att släppa lös ett gäng Rambo-typer i ghilliekostymer och pilbågar i skogarna ! Undrar hur den viktiga allmänheten kommer att se på det tilltaget. Pistolhandtag och vikkolvar är olämpliga men pilbågar är ok! Goddag yxskaft!

För min del var väl problemet med förbundets agerande att man inte drog sig för att hitta på saker om inte överensstämmer med sanningen och försökte med hittepågrejor som polismyndighetens rättsenhet hade varit stolta över för rädda jakten från alla Möpar.  Detta då i stället för att följa NVV föreskrifter. Att det är ett faktum att jägarförbundet och deras jurist ses som paria av stora delar av skytterörelsen bevisar ju fortfarande att sportskyttar kanske inte ser förbundet som samarbetspartner nummer 1.

Konsekvenserna av dessa huvudlösa tilltag borde man ta ansvar för och rätta till i stället för att kalla det för historia och överspelat.