Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

SJF och polisens rättsenhet.

Featured Replies

Publicerat

Nu börjar vi snacka...! Inte bara trångsynta jurister utan även kvinnor...

Vem ska man lita på?

• Svar 145
  • Visningar 14,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ja, och som du mycket väl vet har jag försökt får bort "maildiskussionen" eftersom den liksom inte alls har bäring på att frågan än en gång (felaktigt) aktualiserades i ett domslut rörande MR1 som kom

• Absolut finns det och fanns det ansökningar som SKALL avslås enligt gällande regelverk - det är nu inte dessa jag hänger upp mig på. Även om det formellt sett är Polisens uppgift att avslå, men efters

• Jo, ni tolkade ju verkligen regelverket genomtänkt, kompetent och klokt…… Ett land ska på lag byggas, den nuvarande “juridificieringen” som tycks vara det moderna sveriges senaste sjuka är då inget ja

Publicerat
9 minutes ago Dansken sa:

Att det är många kvinliga handläggare på licensenheterna....

Könsdiskriminering säger det ;)

Man kan tolka mitt inägg efter eget önskemål, men är det så att män procenuellt har fler avslag än kvinnor på vapen som kvalar in under NVV gällande regler så kan en det kanske det är lämpligt med en vända hos diskrimineringsombudsmannen ?

Publicerat
6 minutes ago Dansken sa:

Vi skyller på SD... Det gör alla andra: det har blivit inne att inte villa ha dom med till samtal. Då får vi en syndabock- vi blir automatiskt PK på köpet och förbundsjuristen får sin julklapp av förbundet för ett gott arbete under året.

Sen håller vi alla varandra i händerna och sjunger: "We shal overcome" och går hem och firar en god och fröjdefull jul..

Blir det eventuella efterdyningar gör vi en manifestation med fackeltåg och marchaller.

Typ ett riktigt Svensk uppror ;)

Ska vi inte ha en insamlingsgala? för att täcka kostnaderna för facklorna..

Publicerat

Ja Sverige har förändras när man är oense.

Förr gav man granndrängen en fläskläpp, tog en sup å ny snus och  sen alla var glada igen.

Nuförtiden ska allt vara så jävla krångligt.

Publicerat
2 hours ago Engelbrekt sa:

Förhoppningsvis uppträder dom bara på mindre seriösa forum och bara har det som en dröm och stoppas av ett vettigt regelverk.

Jag antar att ett problem som kanske Polisen tycker är tråkigt är halvautomatiska bössor med bra prestanda som börjar kunna bli så små att dom döljs i en Fjällräven Kånken.

Sen är ju det så att en gubbe på 83 år som är ute med sin gamla mauser och snubblar i skogen kan vara minst lika farlig som en vikbar kolv i läckraste syntet. Eller helt ofarlig. Så jag har i princip inget emot vikbara kolvar då det inte är ett alternativ att skjuta utan kolven i utfällt läge. Men när det kommer till vapen där man kan välja lite själv, då är människan så dum nog att någon kommer att prova. Och ja, då ska ju den straffas. Men djuret är väl det vi ska ta hänsyn till, inte endast vad var och en vill dra runt på i skogen.

Sako M10 ser ju väldigt fin ut men här kommer det där med den personliga smaken in ju om nu lagen inte kan skilja på jakt eller militärt.

Jakten och jägarna förändras, så måste lagen. Och kanske även min trångsynthet, men jag håller fast vid den så gott jag kan.-_-

Att släppa allt löst och låta dom som ha pengar bestämma vad som är lagligt kan ju inte vara den perfekta lösningen.

Det är inte en bestraffning, det är en belöning, tyvärr även till icke betalande medlemmar! (Du vet väl att kollektiv bestraffning är förbjudet?)

Minsta piplängden är 45cm, till det kommer låda och kolv, även om kolven är vikbar så snackar vi nog minst 65cm längd. Ska bössan skjutas skall kolven ut och då är den lika lång som vilken bössa som helst.

Men vad detta har med en kolvs form att göra på en bultbössa fattar jag inte, för det enda som inte ät tillåtet är vikbar kolv på en halvauto i jaktligt sammanhang.

Tycker du låter som någon frpn forna sovjet/ddr eller nuvarande nordkorea i dina resonemang.

Förklara vad som gör en tikka t3 i ett chassie med vikbar kolv farligare än i original syntetkolv?

Publicerat
47 minutes ago Finskavapen sa:

Men vad detta har med en kolvs form att göra på en bultbössa fattar jag inte, för det enda som inte ät tillåtet är vikbar kolv på en halvauto i jaktligt sammanhang.

Vad anser du om det förbudet då? varför är någon räddare för halvautomater än rakrepeterande bössor?

Jag är frågande om det nya formatet på jaktbössor är det vi ska sträva efter? jag fattar att det är praktiskt och allt det där. Men förut var du tvungen att motivera en ljuddämpare, nu är det blivit enklare. Kolven är licensfri en stund till. Vapenlampa, tillstånd? bildförstärkare, är det nästa? vart går gränsen för jakt? och när är det enskild soldat ur Landstormen som sitter och dinglar med benen i jakttornet..?

För min del så kan man ta vilket militärt vapen som helst (i princip, där finns väl dåliga inslag) och "bara sätta en pop-nit" i vägen för automateld på säkringsomställaren. Det är ju upp till skytten att hantera bössan och följa lagen.

Har jag sagt att jag är rädd för vikbara kolvar? jag faktiskt lite, klämde mitt finger ena i en H&K G36 för några år sen...

Jag må vara DDR-skeptisk till mycket samt ha personliga smak, och detta främjar varken vikbara kolvar eller syntetstockar i mitt skåp.

Publicerat

Måste vi dra detta med tyckande och smak igen... Så länge NVV har godkänt så är det Ok (rättare sagt borde vara Ok) och vad man än må tycka om det så är det det som gäller (borde gälla) och man har att förhålla sig till det -tills lagstiftaren formulerar något annat. Att sedan Rättsenheten m.fl. driver sina egna agendor och skiter i det är bara fö rdj*vligt och än dj*vligare att de tillåts hålla på.

Sedan kunde väl privatpersoner sköta sitt och inte ha så mycket åsikter om andras val av bilar, flickvänner, konst, vapen f*n och hans moster det tillför väl inget att jag "tycker inte om vik-kolvar och därför...men..."

Att man motiverar sitt eget -därför har jag inte det och det är väl helt Ok men att sedan dra det till att därför tycker jag inte att andra...

Det radas upp mängder med positiva argument för flertalet attribut och tillbehör och det enda de negativa skriverierna handlar om är så vitt jag kunnat utläsa är detta  "jag tycker inte..."

Publicerat
3 hours ago Finskavapen sa:

Längd på pipan är väl reglerat redan och jag ser inga problem med det, 45cm på kulvapen och 48cm på hagelvapen. Om sen någon vill ha 100cm är väl dennes problem likväl som 45cm med allt det medför i form av eldkastare och låg hastighet samt klassgränser på ammon.

Vilka problem skulle en pipas längd medföra så länge det inte är kortare än 45cm ? och det enda problem en kortare pipa skulle ge är att det bryter mot lagen, men då straffar man den som begått brottet inte kollektiv bestraffning av alla vapenägare.

Sen så är inte en kolv en licenspliktig del. Än.

Om detta var svar på mitt inlägg så var ju piplängden bara ett exempel som jag dessutom sa att jag inte sett fakta för!

Publicerat

Det är du det, men varför titta snett på den som vill ha en vikbar kolv?

Låt han ha det och du kör med det du trivs med, ingen strävar efter något mer än  vad den vill ha. Tänjer eller bryter inga regler, så enkelt.

Vill någon ha halvauto så får den det, ska  vi förbjuda blaser r8 och r93 oxå? Många hävdar ju sig kunna repetera fortare med dom än en vanlig repeter.

Kan inte få in i skallen detta med att folk vill förbjuda för andra det de själva inte vill ha........

Enda förklaringen är JANTELAGEN.

Publicerat
4 minutes ago Finskavapen sa:

Man ska inte tro att man vet nåt ?

Publicerat

12 minutes ago Finskavapen sa:

Det är du det, men varför titta snett på den som vill ha en vikbar kolv?

Låt han ha det och du kör med det du trivs med, ingen strävar efter något mer än  vad den vill ha. Tänjer eller bryter inga regler, så enkelt.

Vill någon ha halvauto så får den det, ska  vi förbjuda blaser r8 och r93 oxå? Många hävdar ju sig kunna repetera fortare med dom än en vanlig repeter.

Kan inte få in i skallen detta med att folk vill förbjuda för andra det de själva inte vill ha........

Jag tittar inte snett, jag bara fnissar för mej själv och tänker att vilken stackare som har köpt en så långer..^_^

Jag har aldrig förslagit förbud av varken vikbara kolvar liknande men blir ju förvirrad om man förbjuder halvautomat men inte repeter med tanke på hur en duglig skytt med repeter skjuter.

Vissa saker kan jag dock tycka kan ha en något reglerad marknad dvs licens eller åtminstone en skriftlig motivering till ansvarig myndighet.

Att skaffa en av varje bara för att det är kul, då blir det ju lite som där i väster. Men det verkar ju EU inte riktigt gilla.

Publicerat

Herregud, motivera en kolv. 

Publicerat
7 hours ago Engelbrekt sa:

Ok, översätt pengar till motivation då så kommer vi kanske inte så långt ifrån , varken i sida eller höjd. Det jag menar är ju att det finns alltid en som ska ha en grej mer (vilket är det som driver utvecklingen framåt, på bra och ont). Men pengar brukar vara inblandat på ett eller annat sätt.

För det första: vad som är ok och vad som inte är ok ska regleras i lag - inte i mer eller mindre förvirrade utsagor från förbund eller polismyndighet som bedriver politik.

För det andra: lagar instiftas av riksdagen. Inte förhandlingsbart. Definitionen av en polisstat är att polisen instiftar de lagar de tycker sig behöva.

Sedan fattar jag fortfarande inte vad pengarna har med saken att göra? Är det att du inte vill se mer kapitalkrävande utrustning hos jägarna, eller har du mindervärdeskomplex inför de som kanske tjänar mer än du? 

Man verkar ju bli upptagen som medlem bara för att man har ett intresse och kanske har funderingar på att skaffa en licens, tyvärr inget som intresseföreningen förvarnar en om, då kunde man ju skaffat sig en annan hobby..

Tja, det kan ju vara så enkelt att man som medborgare i ett land ska känna till de lagar som gäller och anpassa sig därefter. Grejen här är att det inte finns någon koppling mellan verkligheten och lagtexten eftersom lagtexten inte gäller - det som styr i dag är fria tankefantasier hos förbundet och polismyndigheten.

Hoppas att alla som tar jägarexamen nu får en lite lapp om att det finns folk som vill göra allt svårt för dej men det ingår i priset.

Man kan ju verkligen fråga sig varför inte svensk lag gäller i Sverige, det hade varit så mycket enklare och så mycket mer rättsstat.

/T

Publicerat
3 hours ago Engelbrekt sa:

Jag är frågande om det nya formatet på jaktbössor är det vi ska sträva efter? jag fattar att det är praktiskt och allt det där. Men förut var du tvungen att motivera en ljuddämpare, nu är det blivit enklare. Kolven är licensfri en stund till. Vapenlampa, tillstånd? bildförstärkare, är det nästa? vart går gränsen för jakt? och när är det enskild soldat ur Landstormen som sitter och dinglar med benen i jakttornet..?

Om vi sträva efter "det nya formatet på jaktbössor"? Nej, det ska "vi" slaviskt absolut INTE göra.

Om vi ska förbjuda "det nya formatet på jaktbössor" bara för att alla inte vill ha det? Nej, absolut INTE.

Ska vi stoppa utvecklingen för att vissa jägare får ångest över teknikutvecklingen eller att alla inte jagar precis exakt som de gör. Nej, absolut INTE.

Det finns massor med olika former av jakt och det finns massor med olika sätt att jaga. Det ska vi omfamna och inte hålla på och begränsa vissa gruppers jakt eller jaktliga intresse.

Vet ni förresten vad som är Sveriges största militära export krasst sett? Lastbilar..... Inte granatgevär eller pansarskott även om PK fjollorna kvider i existensiell ångest bara de hör de orden.

Vad tror ni FN vill ha i hjälpinsatser? Lastbilar..... Likadana lastbilar.

Man ska kanske fundera en stund kring vad "militärt" faktiskt betyder och innebär. Innan man tramsar med Landstormen.

/T

Publicerat
59 minutes ago pmt sa:

Vet ni förresten vad som är Sveriges största militära export krasst sett? Lastbilar..... Inte granatgevär eller pansarskott även om PK fjollorna kvider i existensiell ångest bara de hör de orden.

Man ska kanske fundera en stund kring vad "militärt" faktiskt betyder och innebär. Innan man tramsar med Landstormen.

Problemet är att försöka få folk att förstå/acceptera det när samma individer tycker det är rätt väg att avväpna laglydiga och licensbelagda jägare för att minska vapenbrotten i samhället...

-"Ingen är så döv som den som inte vill lyssna" you know... <_<

Jag var egentligen inte alls nöjd över att flytta hem till Sverige igen när jag gjorde det men ett par knoddar och en instabil arbetsmarknad sade att det var det enda realistiska just då och jag försökte då hitta fördelarna med att flytta till Sverige igen. De sakerna jag övertalade mig själv med var snus, pizza, saltlaktrits, jakt och VÅRA BETYDLIGT FRIARE VAPENLAGAR! (jag skriker inte men vill förtydliga en av de största anledningarna till att jag flyttade hem igen.)

Trots de groteskt mycket striktare lagarna där borta så hade jag 7 dagar i veckan lätt bytt tillbaka till deras regelverk utan att tveka med tanke på hur bedrövligt det har blivit här i dag...

Nu får vi se vilken effekt det har på verkligheten med detta nya vapendirektivet från EU, men jag är beredd att sätta en slant på att man kommer att högaktningsfullt skita i det som vanligt och hitta på egna regler - som vanligt! Jag hoppas någon med torrt på fötterna och med adekvat motivation drar det till sin spets i någon EU-domstol men oddsen för det är väl liten till noll är jag rädd för...

Kruxet är ju att vi inte skriker efter någonting konstigt alls men som sagt, -"Ingen är så döv som den som inte vill lyssna"

Skall du inte ta och skicka in en licensansökan på en AR15 pmt? (eller vi kanske skall göra det i grupp några stycken?) Det vore kul att börja utmana nya vapendirektivet och se hur det fungerar om man utmanar de nationella reglerna mot det regelverket som "skall" gälla inom EU?

Självklart kommer det att nekas, men det vore kanske värt 250 riksdaler per person att utmana regelverket med tekniskt kunnande?! ;) 

Publicerat
3 hours ago Finskavapen sa:

Herregud, motivera en kolv. 

Ja.

Saxat ur någon gammal policy från en förening nära dej (närmre än vad du och jag vill..).

"Exempelvis kan samtliga vapen med vik- eller fällbara kolvar samt kolvar av teleskopiskt typ, kolvar med rena pistolgrepp som möjliggör att vapnet kan avfyras utan att stödjas mot axeln, kolvar som omsluter pipan för montering av diverse tillbehör som lampor och lasersikten, anses militärliknande eftersom sådana tillbehör inte är rent jaktligt motiverade."

Du har ju motivet?!? din jaktform och din bössa samt vapenskåp lämpar sig bäst med vikbar kolv.

Läste i ett annat forum om någon med rullstol som skulle ha vikbar till halvautomat och skulle berätta vad som skull köpas för att få licens.

Mitt liv fungerar utan vikbar kolv, det kan jag erkänna. Men jag vill inte snuva er andra på möjligheten.

Hur motiverar man då någon som ej är licenspliktigt? fritext i licensansökan? kan man ha någon form av sida i jägarregistret som heter mina vapen där man anger "Ej licenspliktiga händelser i min vapengaredrob"? sånt är ju mumma när polisen eller försäkringsbolagen. Eller statistik för NVV.

Publicerat
2 hours ago pmt sa:

För det första: vad som är ok och vad som inte är ok ska regleras i lag - inte i mer eller mindre förvirrade utsagor från förbund eller polismyndighet som bedriver politik.

För det andra: lagar instiftas av riksdagen. Inte förhandlingsbart. Definitionen av en polisstat är att polisen instiftar de lagar de tycker sig behöva.

Sedan fattar jag fortfarande inte vad pengarna har med saken att göra? Är det att du inte vill se mer kapitalkrävande utrustning hos jägarna, eller har du mindervärdeskomplex inför de som kanske tjänar mer än du? 

Tja, det kan ju vara så enkelt att man som medborgare i ett land ska känna till de lagar som gäller och anpassa sig därefter. Grejen här är att det inte finns någon koppling mellan verkligheten och lagtexten eftersom lagtexten inte gäller - det som styr i dag är fria tankefantasier hos förbundet och polismyndigheten.

Man kan ju verkligen fråga sig varför inte svensk lag gäller i Sverige, det hade varit så mycket enklare och så mycket mer rättsstat.

/T

Lag, fantasi, förvirrade förbund och en del politiker, det är en osund kombination, så länge det inte är den förstnämnda som gäller. Dom andra kan ju försöka förändra den men fram tills dess så föredrar jag att lagen är rättesnöret för oss alla.

Gällande pengarna, ja det finns väl alltid något företag som vill sälja något. Och har dom nu råkat bygga något militärt så måste dom ju lura sig runt detta och säga att det även är för jakt, för att hitta en ny och ganska köpstark marknad som följer lagen.

Min privatekonomi är högst dräglig eftersom jag har roffat åt mej så mycket jag bara kunde av skattepengarna när jag var ute i trivsamma konfliktzoner och sköt militära vapen tills jag blev trött i öronen. Vikbara kolvar förekom med hög frekvens för den som vill notera.

2 hours ago pmt sa:

/T

Nu har ju jag inga bra erfarenheter av just FN i krigszoner, då många av fotfolket inte har förstått sitt uppdrag utan mest ser det som ett sätt att få hem en ny Toyota Land Crusier som bröllopspresent till brorsan i Bangladesh (eller något annat land). Men skulle dom kunna få tag på en lastbil så skull det inte skada antar jag.

Jag tycker man ska fundera på båda begreppen jakt och militärt, då det verkar vara här det slaskar lite i den där policyn. Livet är inte så enkelt att allt som har ett M-nummer eller Tre Kronor är militärt..

Landstormen är väl inget att tramsa om, försvaret är väl i behov av kompetenta skyttar som kanske även kan behärska en bössa med öppna riktmedel.

Publicerat
48 minutes ago Engelbrekt sa:

Ja.

Saxat ur någon gammal policy från en förening nära dej (närmre än vad du och jag vill..).

"Exempelvis kan samtliga vapen med vik- eller fällbara kolvar samt kolvar av teleskopiskt typ, kolvar med rena pistolgrepp som möjliggör att vapnet kan avfyras utan att stödjas mot axeln, kolvar som omsluter pipan för montering av diverse tillbehör som lampor och lasersikten, anses militärliknande eftersom sådana tillbehör inte är rent jaktligt motiverade."

Du har ju motivet?!? din jaktform och din bössa samt vapenskåp lämpar sig bäst med vikbar kolv.

Läste i ett annat forum om någon med rullstol som skulle ha vikbar till halvautomat och skulle berätta vad som skull köpas för att få licens.

Mitt liv fungerar utan vikbar kolv, det kan jag erkänna. Men jag vill inte snuva er andra på möjligheten.

Hur motiverar man då någon som ej är licenspliktigt? fritext i licensansökan? kan man ha någon form av sida i jägarregistret som heter mina vapen där man anger "Ej licenspliktiga händelser i min vapengaredrob"? sånt är ju mumma när polisen eller försäkringsbolagen. Eller statistik för NVV.

Endera trollar du eller så  vet du bara inte vad du säger. Jag begriper inte, hittar ingen röd tråd som har verklighetsförankring.

Med ditt sätt att tänka ska vi även motiver till transportstyrwlsen över valet av färg på bilen.

Jisses, jag lägger ned.

Publicerat
3 minutes ago Engelbrekt sa:

...............
Gällande pengarna, ja det finns väl alltid något företag som vill sälja något. Och har dom nu råkat bygga något militärt så måste dom ju lura sig runt detta och säga att det även är för jakt, för att hitta en ny och ganska köpstark marknad som följer lagen.
................

Grejen är ju att det inte är så svart och vitt. Målar du lastbilen i en matt färg i "naturnära nyanser" så blir den "hux flux" militär. Målar  du den i färglad metalliclack är den hux flux civil.

Det fanns en tid då militär teknik var just "militär" i den bemärkelsen att det var en unik teknik eller en unik produkt. Ofta var det därtill väldans speciellt pryttel eller teknik.

Sedan dess har utvecklingen liksom vänt - i dag grundutvecklas tekniken/produkterna långt oftare med den civlia marknaden i tanke eftersom det är där de stora pengarna är där. Och en hel del tricklar sedan över till militära applikationer. Innebär det då ett ska vi ha ett - ska vi kalla för "nyttjandeförbud" - för att vissa personer på beslutande nivå ha militärfobi?

13 minutes ago Engelbrekt sa:

..........
Jag tycker man ska fundera på båda begreppen jakt och militärt, då det verkar vara här det slaskar lite i den där policyn. Livet är inte så enkelt att allt som har ett M-nummer eller Tre Kronor är militärt..

Det är ju inte det - men som det nu används blir det en fråga om vad som kan anses vara "militärliknande" och inte ens militär. Att man ens håller på och tramsar med att ens försöka definiera det är ju absurt - i bästa fall.

..........
Landstormen är väl inget att tramsa om, försvaret är väl i behov av kompetenta skyttar som kanske även kan behärska en bössa med öppna riktmedel.

Ja - och då ska man kanske försöka öka skyttet i vilken form man nu än kan göra det. Om det blir med öppna eller opiska riktmedel i början spelar kvitta. Det ligger i statens intresse - på lite sikt - att det finns en stabil förmåga att kunna skjuta i stora delar av befolkningen. 

Att en polismyndighet som man nog får säga är på dekis desperat försöker göra något som man kan peka på när allt annat man gör mest tycks misslyckas och därmed bevisligen motverkar sina egna långsiktiga intressen är i sammanhanget mest en tragisk parantes. Men det kommer att bli en jävligt dyr parantes...... Helt i onödan.

/T

Publicerat
1 hour ago Finskavapen sa:

Endera trollar du eller så  vet du bara inte vad du säger. Jag begriper inte, hittar ingen röd tråd som har verklighetsförankring.

Med ditt sätt att tänka ska vi även motiver till transportstyrwlsen över valet av färg på bilen.

Jisses, jag lägger ned.

Om du godtar att denna förening anser att vissa saker inte är "rent jaktligt motiverade" så har dom ju vunnit? 

Att jag är negativ pga. smak är ju ett dåligt motiv och lätt att köra över.

Du verkar ju säker på att din kolv är något du vill ha kvar, varför tar det då emot att hitta något smakligt sätt att motivera detta?

Ja, jag vet att i en perfekt värld skulle det inte behövas men nu är det någon som vill annorlunda och då får man börja samla pinnar för att stoppa i hjulen.

Röda tråden är att hitta bättre motiv samt sammanställa dom på ett bra sätt så det blir tydligt och tillgängligt för dom som skriver lagen. Föreningen har gjort sitt försök men jag tolkar det som att resultatet smakar lite beskt.

Trollet hittar du bredvid hotellet i Årjäng.

Men glöm inte, det är aldrig för sent att ge upp.

Publicerat
1 hour ago pmt sa:

Ja - och då ska man kanske försöka öka skyttet i vilken form man nu än kan göra det. Om det blir med öppna eller opiska riktmedel i början spelar kvitta. Det ligger i statens intresse - på lite sikt - att det finns en stabil förmåga att kunna skjuta i stora delar av befolkningen. 

/T

Kom igen.

Staten gav upp tanken på att civilbefolkningen skulle vara något att ha i försvarssyfte redan på 70talet.

Vad ska vi skicka ut....Facebookgrupper ?