Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

SJF och polisens rättsenhet.

Featured Replies

Publicerat

Men för fan, är du på riktigt ett sågspån ?!?

Det är ju du som hänvisar till en policy som inte ens skaparna av den längre vågar stå för offentligt och du är den som tycker det är ok att en kolv ska motiveras ?

Det finns inga krav på en kolv ÖHT.

• Svar 145
  • Visningar 14,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ja, och som du mycket väl vet har jag försökt får bort "maildiskussionen" eftersom den liksom inte alls har bäring på att frågan än en gång (felaktigt) aktualiserades i ett domslut rörande MR1 som kom

• Absolut finns det och fanns det ansökningar som SKALL avslås enligt gällande regelverk - det är nu inte dessa jag hänger upp mig på. Även om det formellt sett är Polisens uppgift att avslå, men efters

• Jo, ni tolkade ju verkligen regelverket genomtänkt, kompetent och klokt…… Ett land ska på lag byggas, den nuvarande “juridificieringen” som tycks vara det moderna sveriges senaste sjuka är då inget ja

Publicerat
13 minutes ago Finskavapen sa:

Det är ju du som hänvisar till en policy som inte ens skaparna av den längre vågar stå för offentligt och du är den som tycker det är ok att en kolv ska motiveras ?

Det finns inga krav på en kolv ÖHT.

Klart som fan att han inte vågar då  det var vagt motiverat. Men snyggt eller fult duger ju inte.  Men framtills att det står på pränt i lag att vikbar kolv inte är ett militärt fenomen utan även brukligt på jaktvapen så skulle jag nog valt att  inte slappna av för mycket. Någon har ju trots allt funderat på att förbjuda.

Inget krav på kolv? Hoppas att du bara skrev fel där...för annars vet jag inte om sågspånen yr..

Publicerat
11 minutes ago Järven sa:Kom igen.

Staten gav upp tanken på att civilbefolkningen skulle vara något att ha i försvarssyfte redan på 70talet.

Vad ska vi skicka ut....Facebookgrupper ?

Rykten finns om att driftvärnen snart är på återgång, när såg du senast en lokförare med K-pist... Det blir nog bra.

Publicerat
23 hours ago Engelbrekt sa:

PMT@

Även om det stämmer att hotbilden som du säger inte kommer i första hand Nationer utan fanatiker så har jag svårt att se nyttan av en civil försvarsförmåga i ett land där det är det är oklart om man får bära Morakniv när man plockar svamp eller inte och med en handfallen befolkning där stora delar inte klarar byta ett punktetat hjul på bilen själva eller tända en brasa i skogen om det regnat.

Jag har svårt att se i vilket skede dessa resurser skulle plockas fram, det skulle iaf bli långt långt efter att vårt samhälle kolappsat och det "fria kriget" är ett faktum.

Även där skulle vi vara hopplöst tvåa på vår egen hemmaplan om vi ställdes mot människor med en fanatisk drivkraft och vana och förmåga att leva och överleva under hårda och knappa förhållanden.

Svensken har helt enkelt blivit för bortskämd för att vara livskraftig när strömmen går.

Publicerat
22 minutes ago Järven sa:

Även om det stämmer att hotbilden som du säger inte kommer i första hand Nationer utan fanatiker så har jag svårt att se nyttan av en civil försvarsförmåga i ett land där det är det är oklart om man får bära Morakniv när man plockar svamp eller inte och med en befolkning där stora delar inte klarar byta ett punktetat hjul på bilen själva eller tända en brasa i skogen om det regnat.

Jag har svårt att se i vilket skede dessa resurser skulle plockas fram, det skulle iaf bli långt långt efter att vårt samhälle kolappsat och det "fria kriget" är ett faktum.

Problemet är att vi är fredsskadade eller fredstraumatiserade som finnarna säger..... Polisens nuvarande hoplofobi är bara det senaste tecknet på den sjukan.

Ska man bygga upp ngt så räcker det som regel att du har en kärna att luta dig på, men har du noll och inget kan du som regel inte åstakomma mycket alls på vädligt, väldigt lång tid.

Ett extremt tydligt exempel: När Doffe tog makten i Tyskland 1933 hade han ett Reichswehr på 100 000 man. 1940 hade han 8 miljoner man i uniform. Det hade han aldrig kunnat stampa fram om han inte haft den strukturen och kompetensen som man byggt upp i Reichswehr.

Britterna gjorde samma resa 1940. Amerikanerna samma resa 1941, men med den lite udda slutsatsen att de sedan i princip behöll nivån efter upprustningen och började åka planeten runt och bomba misshagliga diktarorer.

/T

Publicerat

Ja grundfundamentet i alla försvar måste ju vara motivation, det blir nog kanske trotts allt den intressantaste nöten att knäcka.

Förr i tiden verkade den naturliga reaktionen vid hot vara att försvara sig, nu skulle jag gissa att den är att flytta (fly).

När jag gjorde militärtjänst var det ett brott belagt med fängelsestraff att vägra ellet smita undan från Armen, nu är det ett fullt giltit skäl till att få asyl....tiderna har tygligen förändras.

Man behöver ju inte fundera så där jättelänge för att förstå vad det inneburit för motivationen att mobilisera försvar i ett land.

Publicerat
6 minutes ago Järven sa:

När jag gjorde militärtjänst var det ett brott belagt med fängelsestraff att vägra ellet smita undan från Armen, nu är det ett fullt giltit skäl till asyl....tiderna har tygligen förändras.

Det kan väl fortfarande vara ett brott gällande den lag som styr den armé du flyr från? Men det land du flyr till, det är ju där du söker asyl? eller ?

Asyl för att undvika kompanistryk så att säga...

Publicerat
2 hours ago Engelbrekt sa:

Det kan väl fortfarande vara ett brott gällande den lag som styr den armé du flyr från? Men det land du flyr till, det är ju där du söker asyl? eller ?

Asyl för att undvika kompanistryk så att säga...

Jo, men i samma ögonblick som du ser alla dessetörer som offer så har du satt agendan gällande eget allmänt försvar.

Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.

Ska man ha allmänt försvar krävs ju piska för att få alla att bidra, annars kommer ju bara dom som är mest motiverade...då blir det ju ett frivilligt försvar i stället för allmänt.

Man hamnar ju i ett lite konstigt politiskt läge om man ska straffa sitt eget lands medborgare för något som man ger andra länders medborgare asyl för.

Det skulle vara en mycket intressant iaktagelse att betrakta om allmän värnplikt infördes igen i lättkränkta hen-landet Sverige. :o

Publicerat

Det är väl här som den moraliska kompassen skall ge oss vägledning... kunna skilja på saker och ting

Desertera från en diktators arme då du uppmanas skjuta civila, tortera etc är stor skillnad mot att desertera från t.ex. Finlands armé -jag tror man blir utlämnad till Finland då?

Med rätt moralisk kompass skulle mycket skit kunna förhindras, historien lär oss ju inget... se bara på allt elände efter WWII

Publicerat
7 minutes ago Järven sa:

Jo, men i samma ögonblick som du ser alla dessetörer som offer så har du satt agendan gällande eget allmänt försvar.

Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.

Nåja. Skulle alla "bloggare födda sent 90-tal utan vetskap om vad kämparvilja är" desertera...det är ju snarare som att få lov att plocka bort dom där äckliga pommeransbitarna o kakan och kasta dom till sparvarna...

Något som liknar win win...

Publicerat
Just now sos sa:

Det är väl här som den moraliska kompassen skall ge vägledning...

Desertera från en diktators arme då du uppmanas skjuta civila, tortera etc är stor skillnad mot att desertera från t.ex. Finlands armé -jag tror man blir utlämnad till Finland då?

Med rätt moralisk kompass skulle mycket skit kunna förhindras, historien lär oss ju inget... se bara på allt elände efter WWII

Problemet är att dom moraliska kompasserna pekar ju åt alla jävla håll.

Publicerat

Prexis... där borde man börja, se till att vi lär våra barn vikten av en fungerande kompass

Publicerat
2 hours ago sos sa:

Desertera från en diktators arme då du uppmanas skjuta civila, tortera etc är stor skillnad mot att desertera från t.ex. Finlands armé

Finns det någon arme där demokrati eller vetorätt för soldaterna råder i krigstid ?

Ett lands Arme som hamnar i en krigssituation beordrar ju knappast sina soldatet att bjuda fienden på kaffe med samtal..

...inte heller Finlands.

Publicerat

Det är ju därför man deserterar - man vägrar lyda en order som går mot allt mänskligt. Jag hade gärna sett att de som "vred på gaskranarna" hade deserterat.

Publicerat
3 minutes ago sos sa:

Det är ju därför man deserterar - man vägrar lyda en order som går mot allt mänskligt. Jag hade gärna sett att de som "vred på gaskranarna" hade deserterat.

Vad skulle dom ha deserterat till?

Det var ju inte direkt så att det fanns något att desertera till när det där begav sig.

Jag är dock övertygad att många av dom funderade i dom banorna dock.

/Mike

Publicerat
1 hour ago sos sa:

Det är ju därför man deserterar - man vägrar lyda en order som går mot allt mänskligt. 

Det ingår liksom i paketet krig att det händer hemska saker med folk och fä.

Tror man inte på idén om Armekrig ska man lägga ner rubbet och satsa på enbart Civilförsvar....dvs kaffe och bullar.

Sverige är på god väg att bli Världens största Latte-Fik....

...Vi satt inte ens kaffet i halsen när Donnald antydde att vi får ansvara för vårat eget försvar.

Publicerat

Har aldrig haft något emot armé krig, givetvis skall man försvara sitt land och vi får vara evigt tacksamma för att Britter och USA stod upp mot Axelmakterna  (och alla medborgare i Sovjet som blödde och dog utom dess ledning som jag inte har mycket för) vilket var helt rätt och krävde enorma offer. Det är något helt annat än att i uniform skjuta nackskott på försvarslösa vuxna och barn eller tortera för att man får order om det.

Nog OT från mig om detta

Publicerat
På Thursday, December 22, 2016 at 14:46 sos sa:

Det är ju därför man deserterar - man vägrar lyda en order som går mot allt mänskligt.

Man kan ju även fundera över om ett allmänt försvar är förenligt med nuvarande synen på mänskliga rättigheter överhuvud taget ?

Tvång, lön det omöjligt att leva på, ingen semester, bestraffningar, kränkande behandling, starkt begränsad rörlighet, o.s.v.

Skulle samma sak ske i en syfabrik i Asien skulle det nog kallas slaveri.

Skillnad på folk och folk ?

Publicerat
3 hours ago Järven sa:

Man kan ju även fundera över om ett allmänt försvar är förenligt med nuvarande synen på mänskliga rättigheter överhuvud taget ?

Tvång, lön det omöjligt att leva på, ingen semester, bestraffningar, kränkande behandling, starkt begränsad rörlighet, o.s.v.

Skulle samma sak ske i en syfabrik i Asien skulle det nog kallas slaveri.

Skillnad på folk och folk ?

Det kallas "målkonflikt", och just den här "målkonflikten" är under mycket snabb uppsegling nu när man börjar prata om att återinföra värnplikten.

Jag hyser ganska små förhoppningar om någon djupare insilkt från vänsterliberalt håll ens när pliktlagen knackar på dörren. Ja ja - det här är vår tid 68-rörelse - tids nog kan vi håna puckona. Det ska bli mig ett SANT nöje.

/T

Publicerat

Vet inte om det har något med saken att göra...

Men...

Svenska Pistolskytteförbundet har ju samarbete med försvarsmakten genom att utbilda instruktörer.

Detta blev min anledning till att tacka nej till att bli skytteinstruktör via Svenska Pistolskytteförbundet.

Själv har jag intresse av civilt målskytte och vill inte bli pålagd att utbilda något som har ett militärt ändamål.

Vet inte om vårt K-pistskytte eller 300m diopterskytte också har liknande agenda...