Hoppa till innehåll

Löpträning


Urban

Recommended Posts

Med ordentliga menas att du är riktigt mätt....dock ej kräkfärdig!:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago JPA sa:

Sen har ju jag funderat på att smyga ner avmaskningsmedel i din öl emellanåt... ;):)

Haha, ja, är nog masken som äter 50% av intaget där för att lyckas med den viktnedgången på bara en vecka.
Vet att jag för många år sen vandrade i fjällen under 7 dagar, gick inte ner ett hekto men en anna kille som var med gick ner en sådär 4 kg.
Tror det är väldigt individuellt men ja, ska man bränna kilon ska man såklart röra sig så mycket som möjligt snarare än fort.

Skulle dock tippa på att herr U's förbränning är något (läs mycket) högre än gemene mans.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är det individuellt. Men utvecklingen är ju densamma.... Sen är det viktigt att äta tillräckligt, annars få ju inte kroppen någon energi alls....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett varv ivmin favorit terräng umeåker. Lugnt tempo men kollar man pulskurvan förstår man varför löpning i tuff terräng ger bra träning.tmp_14374-Screenshot_20170630-201815170211197.thumb.png.cada6d7bbebe4c78b3f378a7baa81948.png

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag sprang 4km igår och sen tog det helt tvärslut i benen. Fanns inte en gnutta energi kvar. Rätt häftig känsla, för annars efter passen brukar det alltid kännas som att det finns lite kvar att ge och har aldrig upplevt det där totaltstoppet förut. Men nu jävlar kom det :D.

 

Så idag och imorgon blir det vilodagar (vardagscyklingen undantagen) och sen blir det ett pass på söndag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago Urban sa:

Själv var jag gör sliten som helst idag...blev 1500m simning...med efterföljande bastu! En perfekt början på min första 3veckors sommarsemester sen gud vet när....!:)

1500m motströms ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Adam_7 sa:

1500m motströms ;)

Nja....nöjde mig med bassängsimning.....hittade ingen ström som också hade bastu!!;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I dag intervaller 4/2:or 8 st

För att vara som krokodilen i sången, för kort o tjock med lång svans så gick det undan idag, måste vara för att jag var hungrig. C 

 

IMG_5110.PNG

IMG_5111.PNG

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-07-01 at 07:45 Urban sa:

Mjölksyra!?

Måste ha varit det. Sprang nyss 11 km och då fanns det energi :)

Skönt med kvällsträning. Har varit så himla kvavt här idag.

DSC_0605.thumb.JPG.8afe8a35f97608597c710a355393012a.JPG

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Körde ett pass i går kväll, gick väl sådär men skönt efteråt.

Hade suttit å vakat räv under natt/tidig morgon och sov fram till 13 ungefär efter hemkomst.
Sen var frugan grinig för att hon inte kunnat laga mat, hon ville tydligen inte väcka mig sa hon, så det blev en pizza.

Trots dessa omständigheter kom jag runt ca 9km, dock med en ofrivillig men välbehövlig vilopaus på 5 min någonsans efter 6km, då det blev broöppning.

Helt OK med tanke på hur sliten jag kände mig i kroppen efter den inte så allt för optimala sömnen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago TekDr sa:

Bland herrarna här ett tämligen modest pass men längsta rundan hittils för min del. Kändes rätt bra också så nån kilometer till skulle nog gå i detta tempot.

 

IMG_4116.PNG

Då håller du rätt tempo!! Det ska nästan kännas lite tråkigt att avbryta distanspassen!!;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Lars sa:

Ännu en tisdagsträning med klubben Jalles, kändes rätt lätt i benen idag uthålligheten finns där dax att lägga in lite intervaller nu :rolleyes:

tmp_31276-Screenshot_20170704-230828771046555.thumb.png.428485297a13c5f0cff03ab72a47fabf.png

Galet tempo, tror jag knappt skulle palla det i 3 km, rättare sagt, är hyffsat säker på att jag inte skulle orka det tempot i 3 km :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade en konstig känsla i kroppen under gårdagens runda.

Först tänkte jag skippa rundan för jag hade så irriterande ont i foten av någon outgrundlig anledning, kändes som en överbelastning men värken kom när jag gick hem från jobbet härom dagen och jag går inte direkt i ngt högt tempo och det är endast 2.5km dörr till dörr.
Men men, drog ut ändå till slut och kände av foten under ca halva distansen, sen försvann värken helt och idag känns den nästan helt återställd ... udda.

Men det var inte det som var konstigt med det hela utan hur kroppen kändes, skulle nog nästan vilja påstå att det är första gången jag får en sån känsla, i alla fall under de senaste 20 åren.
Har dragit en ny 10km runda hemma och den är betydligt mer kuperad än den gamla som var 99% rak.
Den här har tom en ganska lång trappa att "bestiga".
Kom runt i stort sett hela sträckan men valde att gå ca 150m efter 9km pga en avslutande 800m lång uppförsbacke.
Mina ben kändes otroligt tunga, liksom lederna, men jag andades ungefär lika "tungt" som om jag hade gått 1km och hjärtat jobbade knappt över vilopuls kändefs det som.
Så fort jag stannade så kändes det som om jag skulle kunna springa vidare men benen var otroligt tunga, som om musklerna inte orkade mer men lungorna hade hur mycket ork som helst, jäkla skumt.
Jag gick iaf 150 m och funderade på vad det kunde bero på och jag kom fram till att om jag gick ner ytterligare 10-11kg, till 95-96, så skulle nog benen orka mera.
Efter min 150m promenad sprang jag sedan lätt uppför sista backen i bra tempo utan att ta slut som jag brukade göra tidigare gånger jag sprungit där.

Så summa summarum, 9km, mer kupperat, högre tempo, snabbare tid och piggare men tung i benen.

Förklaring på det någon?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tunga ben är oftast ett tecken att man är sliten. Sedan om det är för intensiv träning dålig sömn sjukdom på G eller bara allmänt trött är svårt att avgöra. Men lyssna på kroppen och ta lugna pass eller vila när benen känns som telefonstolpar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago Lars sa:

Tunga ben är oftast ett tecken att man är sliten. Sedan om det är för intensiv träning dålig sömn sjukdom på G eller bara allmänt trött är svårt att avgöra. Men lyssna på kroppen och ta lugna pass eller vila när benen känns som telefonstolpar

Jag har känt mig tung sen jag började löpträna förra året hehe, har typ aldrig känt att jag skulle kunna springa längre när jag väl "gått i mål".
Skillnaden nu är att jag enbart är trött i benen, ingen annan stans, tidigare var ju lungorna på väg att sprängas å det kändes som om hjärtat jobbade över 100%.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tur med junior, 11,22 km i 5,14 tempo, tre barn inducerade stopp om totalt 1,2 min borträknade. 

Nästan helt vindstilla, otroligt ovanligt för våra förhållanden. 

IMG_5254.PNG

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blev en "söndagstia" idag. Rätt skönt väder med en sval bris. Hade med mig farsans TJT ut och det kommer bli fler vändor med henne. Hon behöver motionen :D

 

59628b3db0da3_Skarmavbild2017-07-09kl_21_57_57.thumb.png.ce59045eb7b8245d684c15f1468bf83f.png

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Körde min "typiska" helgrunda igår.
Vet inte om jag kan kalla den typisk helgrunda då det bara är tredje gången jag kör den men hade tänkt göra den till helgrunda =)

Ny rekordtid för mig, 1:07 (knappa 12km), putsat med 1 min, så jag antar att mina mer kuperade veckorundor har gjort skillnad.

 

Screen Shot 2017-07-10 at 06.06.15.png

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är mina helgrundor. Har fortfarande lite känning i höft/jumske inte mycket men blir lite öm efter varje löppass :rolleyes: Ska till naprapaten idag hoppas han kan fixa det nu :)Screenshot_20170708-143444.thumb.png.d607a3e65f154301deb8a4aefcfd6990.pngScreenshot_20170710-064254.thumb.png.8729df119b8ccf010f8f8c9058542268.png

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...