Publicerat December 1, 20232 yr 6 minutes ago Hipshot sa: Gulligt.. då kan väl era snöröjare få komma ned hit och hantera mindre snö men bilar ta mej fan precis över allt. Ploga snö är det enkla gissar jag, navigera runt alla idioter som ska fram över allt är lite mer knepigt misstänker jag. Inne i centrum o i byarna runt om så plogar traktorer med breda blad o gör rent.
Publicerat December 1, 20232 yr 3 hours ago Islänningen sa: Gick själv över till dubbfria i början av 2000-talet, då jag var ofta nere i Tyskland och jobbade. Ja, du säger det ju själv....dubbfria vinterdäck är säkert toppen om man åker åt det håll det inte är vinter. 😜
Publicerat December 1, 20232 yr 2 hours ago Järven sa: Ja, du säger det ju själv....dubbfria vinterdäck är säkert toppen om man åker åt det håll det inte är vinter. 😜 Jag vet ingen som kör på dubbfritt här uppe.
Publicerat December 1, 20232 yr 2 hours ago Järven sa: Ja, du säger det ju själv....dubbfria vinterdäck är säkert toppen om man åker åt det håll det inte är vinter. 😜 Har du varit i Polen och östra delen av Tyskland under December? - 18 grader och blankis på vägarna när jag var där och jobbade 2010. Tog denna bild där nere.
Publicerat December 1, 20232 yr 6 minutes ago lsjonsson sa: Jag vet ingen som kör på dubbfritt här uppe. Har kört dubbfritt där uppe, då vi fick inte lov att köra dubbat på anläggningarna. Varken i Jokkmokk eller Kiruna. Fungerade utmärkt när vi åkte på fika till Narvik.
Publicerat December 1, 20232 yr 9 minutes ago Islänningen sa: Har kört dubbfritt där uppe, då vi fick inte lov att köra dubbat på anläggningarna. Varken i Jokkmokk eller Kiruna. Fungerade utmärkt när vi åkte på fika till Narvik. Se där ja! Så länge det är ordentligt vinterföre så går det bra! Först vintern som jag bodde här uppe så körde jag på sommardäck hela vintern o inga incidenter. Man får köra med förstånd bara.
Publicerat December 1, 20232 yr 11 minutes ago lsjonsson sa: Se där ja! Så länge det är ordentligt vinterföre så går det bra! Först vintern som jag bodde här uppe så körde jag på sommardäck hela vintern o inga incidenter. Man får köra med förstånd bara. Och det är vad många bilister här söderöver saknar.
Publicerat December 1, 20232 yr 10 minutes ago Islänningen sa: Och det är vad många bilister här söderöver saknar. Oh yes!
Publicerat December 2, 20232 yr 9 hours ago Islänningen sa: Har kört dubbfritt där uppe, då vi fick inte lov att köra dubbat på anläggningarna. Varken i Jokkmokk eller Kiruna. Fungerade utmärkt när vi åkte på fika till Narvik. På vintern fungerar odubbat bra men när det är isigt är dem inte något vidare. Körde såna på land cruisern.
Publicerat December 2, 20232 yr Odubbade vinterdäck fungerar utmärkt 90% av vintern här i skärgårn, dubbade däck fungerar hela vintern. Pratade med en bärgare tidigare i veckan; sommardäck och slitna gamla vinterdäck är oftast orsaken till avåkningar (alltid i kombination med för hög fart). Isvägar på våren drabbar de med vinterdäck utan dubb. Gammalt ordspråk: Man ska anpassa farten efter hastigheten. 😎 Raggarö
Publicerat December 2, 20232 yr Dubbfritt är livsfarligt! Mars april där jag bor är de helt okörbart. Prova ett år 7 gånger var jag av. Nya Hakka, körde ner skiten på sommaren som kom efter.
Publicerat December 2, 20232 yr 7 hours ago hs_merkel sa: Dubbfritt är livsfarligt! Mars april där jag bor är de helt okörbart. Prova ett år 7 gånger var jag av. Nya Hakka, körde ner skiten på sommaren som kom efter. Samma här, mer regel än undantag att skogsvägarna i Bergslagen med tillkörd snö blir till blöt is på vårvintern. Har inte varit av men nära, när bilen glider i sidled pga vägens lutning spelar det ingen roll hur duktig förare du är. Dubbfritt kan kanske funka i städer, men när det är väglag på riktigt så är dom kass.
Publicerat December 2, 20232 yr Såhär bra går det med vindkraften i Markbygden. https://www.di.se/nyheter/miljardskadestand-hotar-vindkraftsjatte/
Publicerat December 3, 20232 yr 11 hours ago lsjonsson sa: Såhär bra går det med vindkraften i Markbygden. https://www.di.se/nyheter/miljardskadestand-hotar-vindkraftsjatte/ Ja, så kan det gå. Bygger man något som fungerar som sämst när det behövs som bäst är det risk att et går ut över lönsamheten. 😬 Hela skiten är ett feltänk, när det blåser mycket får vi elöverskott och elprisena går ner, när det blåser lite och är kallt får vi underskott med höga priser och då producerar skiten dåligt. Detta kan alla utom Miljötomtarna ta till sig.
Publicerat December 3, 20232 yr Miljötomtarna i EU vill ta av dig möjligheten att själv välja över när din bil gjort sitt. EU-förslag kan tvinga dig att skrota bilen | Teknikens Värld (expressen.se) Detta är inget annat än ett försök att begränsa bilägande för vanligt folk genom att fördyra bilinnehav, som vanligt är det dom som bor på landsbyggd/glesbyggd med kass kollektivtrafik och har låg inkomst och behöver bilen mest som kommer att drabbas hårdast och detta kommer i förlängningen förvärra urbaniseringen. Detta är dessutom delvis kontraproduktivt då det är sämre ur klimatsynpunkt att bo i storstad än i ett mindre samhälle. Det här är INTE vad avlånga och glesbefolkade Sverige som har bland dom lägsta utsläppen per capita i EU behöver.
Publicerat December 3, 20232 yr 5 hours ago Järven sa: Ja, så kan det gå. Bygger man något som fungerar som sämst när det behövs som bäst är det risk att et går ut över lönsamheten. 😬 Hela skiten är ett feltänk, när det blåser mycket får vi elöverskott och elprisena går ner, när det blåser lite och är kallt får vi underskott med höga priser och då producerar skiten dåligt. Detta kan alla utom Miljötomtarna ta till sig. Jag förstår inte att s var så dumma så att dom gick på mp:s tankar om vindkraft och att det skulle bli en lönsam affär och bra för miljön, men ack så fel mp hade. Undra hur många ha som är täckt av vindkraft här i Sverige?
Publicerat December 3, 20232 yr 5 hours ago Järven sa: Miljötomtarna i EU vill ta av dig möjligheten att själv välja över när din bil gjort sitt. EU-förslag kan tvinga dig att skrota bilen | Teknikens Värld (expressen.se) Detta är inget annat än ett försök att begränsa bilägande för vanligt folk genom att fördyra bilinnehav, som vanligt är det dom som bor på landsbyggd/glesbyggd med kass kollektivtrafik och har låg inkomst som kommer att drabbas hårdast och detta kommer i förlängningen förvärra urbaniseringen. Detta är dessutom delvis kontraproduktivt då det är sämre ur klimatsynpunkt att bo i storstad än i ett mindre samhälle. Det här är INTE vad avlånga och glesbefolkade Sverige som har bland dom lägsta utsläppen per capita i EU behöver. Ja, det är förjävligt att dom ska tvinga folk till att skrota bilar. Undra hur hårt dom kommer att gå fram om det gäller gamla veteranbilar som amerikanare, T-ford, m. m.?
Publicerat December 3, 20232 yr 1 hour ago lsjonsson sa: Jag förstår inte att s var så dumma så att dom gick på mp:s tankar om vindkraft och att det skulle bli en lönsam affär och bra för miljön, men ack så fel mp hade. Samtidigt så har MP härjat i årtionden om att kärnkraften är så olönsam, finnarnas nya kärnkraftverk beräknas enligt uppgift vara återbetald någonstans mellan 5-8år lite beroende på elprisnivå. Fast det är klart, det går ju att få den olönsam om man skattetekniskt vill skatta ihjäl den.
Publicerat December 3, 20232 yr 32 minutes ago Järven sa: Samtidigt så har MP härjat i årtionden om att kärnkraften är så olönsam, finnarnas nya kärnkraftverk beräknas enligt uppgift vara återbetald någonstans mellan 5-8år lite beroende på elprisnivå. Fast det är klart, det går ju att få den olönsam om man skattetekniskt vill skatta ihjäl den. Ja, det har dom gjort! Det får vi se. Outokumpu vill ju bygga ett på andra sidan gränsen i Tornio för att minska koldioxidutsläppen. Det är dom släpper ut mest koldioxid i Finland.
Publicerat December 4, 20232 yr 16 hours ago lsjonsson sa: Jag förstår inte att s var så dumma så att dom gick på mp:s tankar om vindkraft och att det skulle bli en lönsam affär och bra för miljön, men ack så fel mp hade. Undra hur många ha som är täckt av vindkraft här i Sverige? Det kan jag enkelt förklara! MP saknar konsekvenstänk och springer på alla bollar som "känns bra i magen" och S hakade på för att få ngr mandat och därmed få hålla i sleven vid grytan.
Publicerat December 4, 20232 yr 33 minutes ago Hipshot sa: Det kan jag enkelt förklara! MP saknar konsekvenstänk och springer på alla bollar som "känns bra i magen" och S hakade på för att få ngr mandat och därmed få hålla i sleven vid grytan. Ja visst är det så!
Publicerat December 4, 20232 yr På 2023-12-03 at 16:08 Järven sa: Samtidigt så har MP härjat i årtionden om att kärnkraften är så olönsam, finnarnas nya kärnkraftverk beräknas enligt uppgift vara återbetald någonstans mellan 5-8år lite beroende på elprisnivå. Fast det är klart, det går ju att få den olönsam om man skattetekniskt vill skatta ihjäl den. Nu har du chansen att köpa in dig i en vindkraftspark i Markbygden, Piteå. https://www.di.se/nyheter/vindkraftpark-i-pitea-saljs/
Publicerat December 7, 20232 yr 4 hours ago lindgren sa: Ligger det något i denna? Nu är jag inte så påläst i detta ämne men det skulle ju kunna förklara min fundering varför inga länder runtomkring tar emot palestinska flyktingar.
Publicerat December 7, 20232 yr Det var väl någon forskare i Danmark som hade kollat på dom palestinier som hade fått asyl där. Det första många gjorde var att åka tillbaka för att fira med släkt och vänner att dom hade sitt på det torra. Efter några år i DK hade 67% skaffat sig ett brottsregister och 35% av deras minderåriga hade också lyckats med detta. Forskaren i fråga antydde att man kunde ifrågasätta om det var bra för DK att ta in ännu flera.