Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ut med den rödgröna röran!

Featured Replies

• Svar 3,6k
  • Visningar 237,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat
27 minutes ago doenitz sa:

https://blickovernejden.wordpress.com/2023/10/30/nygammal-whataboutism-i-tevesoffan/

"Som sjuttiotalist växte undertecknad upp med såväl den klämkäcka SVT-produktionen Nygammalt (1971-89), med Bosse Larsson som programledare, såväl som i ung vuxen ålder med det mer än lovligt machoanstrukna Grabbarna på Fagerhult (1990-91) med Leif GW Persson, Jan Guillou och Pär Lorentzon som programledare. Min mor utvecklade med åren en påtaglig aversion mot Bosse Larsson – varpå hon naturligtvis i femtioårspresent som ploj fick Bosse Larssons jullekar på LP från 1973 i juli månad. Samma typ av sura uppstötningar som hon får av att se den hurtige Larsson uppstår hos undertecknad av att se inte minst Jan Guillous självglorifierande pösighet.

Däremot kan jag uppskatta Leif GW:s underfundiga humor men så fort vederbörande börjar idka politiserat hyckleri i t.ex. vapenfrågor får jag samma känsla som efter att ha lyckats konsumera 1/3 av en bit amerikansk frosted cake. Grabbarna på Fagerhult var som sagt ett program kännetecknat av en påtaglig machismo, måhända en konsekvens av att det leddes av till åren komna CIS-män för att svänga sig med ett begrepp från vår samtid. För egen del uppskattar jag den nedtonande effekt kvinnliga jaktkamrater får i ett jaktlag, det blir mer fokus på jakt och viltvård än att slå sig för bröstet likt silverbacks i flanell. Med det sagt så fanns det ett underhållningsvärde i programserien och de efterföljande böckerna hade också sina poänger.

Vad undertecknad däremot, lika lite som Granskningsnämnden för Radio och TV, inte uppskattade var det tendentiösa inslaget om den halvautomatiska jaktstudsaren H&K 770 i .308W. som “grabbarna” gjorde. Man framställde denna strikt civila studsare som rena “dödsmördarvapnet” fullkomligt olämpligt att vara i civil ägo genom att dels förse studsaren med ett tioskottsmagasin som inte var/är godkänt för jakt och genom att i samma andetag tala om skott per minut som om saken gällde en bandmatad kulspruta men också genom att skjuta på en skyddsväst från polisen i syfte att försöka inpränta i den till största delen oinsatta svenska allmänheten att H&K 770 var särskilt farlig. Saken var dock den att skyddsvästen ifråga inte var klassad för gevärsammunition överhuvudtaget, resultatet hade varit det samma med en repeterstudsare såsom Hva 1900 i samma kaliber."

Jag o en kompis nere från Varberg hade med Per Lorentzon´s son Patrik med på ett havsfisketur upp till Harstad, Norge. Vi skulle ut och fiska Håkäring där uppe. Han skrev en lång artikel efter resan som publicerades i tidningen som Pär Var chefredaktör för då. Tidningen lades ner efter något år eller så. Jag minns ej vad tidskriften hette.

Väl skrivit som vanligt!:thumbsup:

• 3 weeks later...
Publicerat

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/EQPGM5/misha-istratov-forbjud-barn-att-varamed-pa-jakt

"Svensk media översköljs av reportage med barn som jagar. Föräldrar ställer stolt upp barnen på fotografier med dödade djur.

Det som ingen verkar känna till är att detta strider mot FN:s uppdaterade barnkonvention.

1989 signerade 196 länder FN:s barnkonvention vars artikel 19 lyder; ”Barn ska skyddas mot alla former av fysiskt eller psykiskt våld, skada eller övergrepp, vanvård eller försumlig behandling, misshandel eller utnyttjande, inklusive sexuella övergrepp”."

M.a.o. skall barn också förbjudas att se köttdisken på ICA, måhända köttet bakom en blå kartong som fallet var med p-blaskor på Pressbyrån en gång i tiden? Sedan skall de heller absolut inte få vara med och fiska eller bereda animalisk föda i köket?

Publicerat

Publicerat

Får man då växa upp på en Lantgård eller hjälpa till att skålla julgrisen?.

Screenshot_20231115_035130_Chrome.thumb.jpg.008405ac3dd5e47588b7677abc57b175.jpg

Publicerat

Greta blir tagen av polis o ställs inför rätta med jämna mellanrum numera.:thumbsup:

Publicerat

Publicerat

äh..
Vi får vad vi förtjänar... Den regering vi förtjänar är den vi röstat fram...
Skit in, skit ut...

402552635_10160899809687403_6029931387021468539_n.jpg

Publicerat

Jag stoppar hellre ett motorsågssvärd med mitt klockspel än stoppar en roterande motorsågskedja .........

Raggarö

Publicerat
På 2023-11-15 at 17:22 doenitz sa:

"Igår stod att läsa i Aftonbladet en debattartikel signerad “miljöentreprenören” och samhällsdebattören Misha Istratov med titeln Förbjud barn att vara med på jakt. Enligt Istratov strider nämligen detta mot FN:s uppdaterade barnkonvention som stipulerar att barn skall skyddas från “alla former av fysiskt eller psykiskt våld, skada eller övergrepp, vanvård eller försumlig behandling, misshandel eller utnyttjande, inklusive sexuella övergrepp.”

Miljöentreprenören är nämligen förfärad över hur “svensk media översköljs av reportage med barn som jagar. Föräldrar ställer stolt upp barnen på fotografier med dödade djur”. Helt uppenbart så lever Istratov och undertecknad i två helt separata verkligheter? För egen del var mitt jobb vid 7 års ålder att ta ut tungan på älgen då jag hade lagom stora händer, jag nackade, tog ur och nappade min första tupp i samma ålder och jag tog min Jägarexamen vid 14 och fällde min första råbock vid 15. Jag är en bondpojk, för såväl min som mina föräldrars del var dylika bestyr en naturlig del av en agrar uppväxt. Kött kommer nämligen inte från kyldisken på ICA, det kommer från ett djur som en gång haft ett bultande hjärta. Men om man får tro miljöentreprenör Istratov så skall barn hållas från den krassa verkligheten, måhända med intentionen om att sedan göra valet att bli vegan eller hämta sitt animaliska protein från insekter?

Inställningen känns i paritet med att intala unga att jultomten finns t.o.m. den dag de fyller 18?"

Han åberopar att barn inte ska se våld mot djur. I min värld är våld mot djur misshandel/misskötsel. Misstänker att det är vad som avses i FNs barnkonvention?  
Vi jagare strävar ju efter omedelbar död för att undvika lidande. 

Publicerat
1 hour ago MagnusN sa:

Han åberopar att barn inte ska se våld mot djur. I min värld är våld mot djur misshandel/misskötsel. Misstänker att det är vad som avses i FNs barnkonvention?  
Vi jagare strävar ju efter omedelbar död för att undvika lidande. 

Man orkar ju inte med dessa stolpskott :wallbash:

Publicerat
3 hours ago Raggarö sa:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/justitieministern-presenterar-ny-rikspolischef--7jh28z

Petra Lundh ny rikspolischef.

Hon är ju duktig på att försöka bekämpa jägare i allafall (lex Hedin)

Raggarö

Säger som Stefan Sauk: ’Jag är skeptisk.’

Ser det tyvärr som fortsättning på agendan mot oss laglydiga vapenägare och jägare. Hoppas kanske man kan men…/P

Publicerat

Hon var väl Riksåklagaren som konstaterade att det begåtts tjänstefel i fallet K Hedin men valde att inte gå vidare med det om jag minns rätt.

Inte direkt vad man vill se på posten som Riskspolischef i så fall. 😬

Publicerat

Lustigt att dom inte valde Linda Staaf, hon verkar ju bra på det mesta.

Publicerat

Man är inte ett dugg förvånad.

Publicerat

Det ser ut som kärringens huvud sitter löst när hon pratar 😳

Publicerat
På 2023-11-17 at 21:39 Luger6 sa:

Lustigt att dom inte valde Linda Staaf, hon verkar ju bra på det mesta.

Lugn, hon blir säkert biträdande Rikspolischef.....

Raggarö

Publicerat

Efter vad mp:es nya språkrör Daniel Hellén sa idag i SVT:s morgonstudion så kommer dom inte sitta i en regering som förespråkar kärnkraft eller ny kärnkraft. Vi får se vad s säger om det och dom andra tilltänka regeringspartierna i framtiden. Med andra ord så kan det bli livat i riksdagen framöver efter valet.:thumbsup:

https://www.svtplay.se/video/epok74x/morgonstudion/idag-06-00

Helldéns krav om kärnkraften – då nobbar han S

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/helldens-ultimatum-da-blir-det-ingen-regering-med-s/

Publicerat
1 hour ago lindgren sa:

Bra att han är tydlig! Hoppas han står för det. Blir enklare så.

Ja, det var klarspråk!:thumbsup: