Publicerat Februari 6, 200719 yr Hejsan! Satt här och funderade lite över denna tråd. Jag anser att det kan vara intressant att höra hur det går för er och era hundar. Vilka framsteg dom gör osv, både som unghund och vuxen. Jag kunde inte hitta någon liknande tråd efter ett försök med sökfunktionen här på forumet. Nåå.. Här följer de senaste framstegen.. Denna senaste tiden har gått kanon för min Jaktspringer. Hon fyller 8 månader om några dagar. I helgen så har hon börjat med att lämna apporten i handen vilket hon inte gjort innan. Hon har apporterat länge dock har hon alltid lagt dummien strax framför mina fötter. Det är ändrat nu. Under helgen och de pass som gått har hon lämnat den i handen till 100%! Vilket jag ser otroligt roligt. Har även åteljakt på småfåglar i trädgården. Min hund smyger sakta på avstånd från fågelbordet och i ett svisch stöter hon upp alla fåglarna. Detta ser hon som en mycket trevlig hobby! Dock gillar inte alla i familjen denna "lek". Idag så la jag ut ett spår, 400 m @ 2,5 dl blod samt en hel del svängar. Detta gick kanon. Tappade spåret två gånger, då gick hon tillbaka och fortsatte där hon tappade det! Sen när vi kom hem från spårningen sprang hunden runt lite kring bilen och luktade lite inne på grannens tomt. Jag tittar till henne lite och i samma ögonblick flyger en kanin upp 1 m framför nosen på henne. Hon sätter efter kaninen, 15 sek senare kommer kaninen över vägen med min hund hack i häl. Sedan är hon ur sikt i ungefär 20 sek. Jag blåser inkallningskommandet i visselpipan två gånger, 10 sek senare kommer hon cirka 200 m bort springandes och verkade hur glad som helst. Ojoj, måste säga att jag blev glad då detta var hennes första riktiga viltkontakt. Kan även informera om att jag bor rätt avsides och det kommer max 2 bilar om dagen på denna vägen. Nåja, hoppas fler orkar skriva av sig och berätta om sina framsteg. Detta kan nog bli en intressant tråd! MVH
Publicerat Februari 6, 200719 yr Jag hade tänkt att köra honom i lina första året men av en händelse så ställde han en älgko under oktoberjakten(5mån) och sen i november har han lösjagat och spårat, skjutit en kviga på spår(6mån) har sökturer på 5-10min ofast men uppåt 25 om han känner vilt, vi har älgtorka på marken så en tur på brorsans mark gjorde att han fick skälla lite till, han var dock lite het så ko & kalv bytte kommun, har ställt en tjur i 25min innan husse som skyller på underlaget fick den att lätta, nytt ståndskall i 20min 500m längre bort. Jaktdagarna som blivit ca 30 sen i november så söker han hela tiden i ca 6 tim och sist stod han med älg i 4 timmar utom hörhåll så nu blir det pejl till hösten. Ska jobba mer med lydnaden och spåret.
Publicerat Februari 6, 200719 yr Jag hade tänkt att köra honom i lina första året men av en händelse så ställde han en älgko under oktoberjakten(5mån) och sen i november har han lösjagat och spårat, skjutit en kviga på spår(6mån) har sökturer på 5-10min ofast men uppåt 25 om han känner vilt, vi har älgtorka på marken så en tur på brorsans mark gjorde att han fick skälla lite till, han var dock lite het så ko & kalv bytte kommun, har ställt en tjur i 25min innan husse som skyller på underlaget fick den att lätta, nytt ståndskall i 20min 500m längre bort.Jaktdagarna som blivit ca 30 sen i november så söker han hela tiden i ca 6 tim och sist stod han med älg i 4 timmar utom hörhåll så nu blir det pejl till hösten. Ska jobba mer med lydnaden och spåret. Låter ju kanon! Vad för slags ras? Det måsta vara jätte trevligt för dig att ha en hund som utvecklas så snabbt och självmant? faktiskt. Får dock hoppas att alla älgarna inte byter kommun. Annars blir det vl stugbyte inför nästa säsong?
Publicerat Februari 7, 200719 yr Det är något alldeles extra när unghundarna börjar visa framtassarna tycker jag Här har det varit både ris & ros. Tken sprängde som bekant sin första räv i helgen men skallet tycks sitta hårt inne. Hanen har varit något ojämn de få gånger han haft viltkontakt. Sist verkade han inte komma åt räven i ett klippgryt med endast en ingång. Han var mest tyst & när han väl skällde så hörde man att han inte hade rätta kontakten. Om det var för att han inte kom enda fram eller om han helt enkelt inte "ville" går ju inte att säga. Intresset dalade också varteftersom så till slut var det bara att ge upp & ta hunden därifrån. En sån gång undrar man hur det står till med jaktlusten hos hunden ??? Men sen finns det tillfällen när han visat upp precis det motsatta också, tänd till tusen. Vet inte riktigt vad jag ska tro... än är de ju orutierade i dessa sammanhang så det är väl bara att fortsätta nöta & ge dem tillfällen att utvecklas.
Publicerat Februari 7, 200719 yr Låter ju kanon! Däremot är det väl rätt svårt att dressera och tillrättavisa en hund medans dom är nere i grytet? Allt torde gå på instinkt där? Mjo, jag har ju suckat rätt bra emellanåt åt min hund också. Dock helgen efter är allt som vanligt igen. Hundarna kan ha lite dåliga dagar ibland.
Publicerat Februari 7, 200719 yr Jaha, vad skall man skriva här då? mitt lilla odjur går "fot" på ett bra sätt i koppel, "sitt" fungerar jättebra, "ligg" är på gång bra det med, inkallningen går så där, bara att jobba på....tjyvandet från matbordet går jättebra! samma sak med andra saker, diskhandukar, kalsonger, sopborstar, strumpor, mm....allt som inte är mat och kan ätas kan man gömma....man bli inte förvånad längre när man hittar kalsonger bakom gardinerna, tuggben i soffan under kudden, grabbens hockey skydd i skohyllan, osv. Hennes första spår klarade hon fint, märgpipa släpad på golvet ca 5m...hon blev så stolt när hon hittade det så hon genast gömde det bakom gardinen i sovrummet! Någon viltkontakt så där direkt har hon inte haft än, annat än att hon skällt ut en gräsand som simmade runt i en vak och 2 korpar som flög över gården och lät konstigt tyckte hon....rådigt skrämmde hon iväg dom med moikan frisyr å allt....
Publicerat Februari 7, 200719 yr Har ju ett nyförvärv som jag fick för 2 veckor sedan. Det är en labbevalp som är 6 månader och som blivit kvar ur en kull. Hon är efter samma tik som min andra labbe så när uppfödaren frågade om jag ville ta henne på halvfoder så tvekade jag inte en sekund. Lite skillnad att få hem en valp som är 6 månader jämfört med en på 8 veckor. Dessutom så hade hon stått i hundgård större delen av sitt liv så var hon lite avvaktande i början men det gick snart över. Hon är minst lika lättlärd och trevlig som sin halvsyster och träningen är i full gång. Sitt, fot, stanna kvar och inkallning sitter riktigt bra. Stoppsignalen börjar komma och hon apporterar med stor glädje. Tränar "håll fast" och avlämningar, men ställer inget krav på det under apportering än så länge. Min andra labbe som blir 2 år i april går klockrent. Raka linjetag på 100 meter är inga problem. Nu jobbar vi mycket med närsök och det fixar hon bra det också. För ett par dagar sedan drog hon på rådjur, men stannade klockrent på kommando och kom tillbaka utan problem. Samma dag stötte hon en hare men inte heller då var det några problem att avbryta henne. Ser fram emot en tidig vår så att jag kan finslipa vattendirigeringen inför vårens jaktprov. Målet är att ta 2 1:or i öppen klass. Är förövrigt helt såld på labben som ras. Efter ha växt upp i ett hem med drevrar så är det en fröjd att få jobba med så lättlärda och behagliga hundar som jaktlabbarna. Vad som är mindre roligt är att min basset på 5 år har lungödem och har inte jagat sen november. Hon har aldrig varit mycket till jakthund, men hon har en personlighet uröver det vanliga. Tyvärr så måste jag nog göra mig av med henne nu eftersom hon riskerar att dö om jag släpper henne. Jag anser att det inte är ett värdigt liv för en jakthund att inte får jaga så hennes dagar är räknade tyvärr.
Publicerat Februari 7, 200719 yr Jag har skrivit lite om mitt monster i andra trådar, men tänker även göra ett litet inlägg här. ;D Han har hunnit bli ca 1år nu, och det har varit en mycket intressant första år med honom. Har blivit lite olika djur skjutna på mer eller mindre bra arbeten. Jaktlusten verkar det inte vara några problem alls med, dock har han ett förföljande som kunde vara betydligt kortare. Har blivit många långa dagar i skogen sittandes och vänta på honom. Problemt ligger väl även i att han inte har rutinen att få stopp på älgarna än ???. Men runt 4-5 timmar kan inte vara normalt för en så ung hund. Han har i mina ögon varit mycket mogen för sin ålder under hela hösten, dock ser jag en tendens till att han blivit lite valpigare nu på sista tiden ???. Nu är det bara lodjursjakten kvar detta jaktår. Har spårat lite lo på snön med honom och det fungerar riktigt bra. Så jag kommer att prova honom även på lo denna säsong. Så detta första år med min första laika kan jag bara summerna som bra och det ser mycket lovande ut för framtiden. Han verkar ha vad som krävs, gäller bara att husse gör sin del. Kastar in en bild på honom och en godvän. ;D
Publicerat Februari 7, 200719 yr Låter ju kanon!Vad för slags ras? Det måsta vara jätte trevligt för dig att ha en hund som utvecklas så snabbt och självmant? faktiskt. Får dock hoppas att alla älgarna inte byter kommun. Annars blir det vl stugbyte inför nästa säsong? Det är en östlaika e Kätkes Miska och u Bjärvarnas Betty. För att lösa problemet med skenälg så tänkte jag släppa i andra änden av kommunen så måste de stanna på vår mark i stället för tvärtom
Publicerat Februari 7, 200719 yr det går ju fin fint med min mellanpudel nu är det bara inkalningen som behövs sen är han redo för att släppas på rådjur det kanske blir att han hälre vill driva älg men det får vi se i oktober om man kan släppa honom annars får det bli med dreven och taxarna
Publicerat Februari 19, 200719 yr Hade med henne igår när vi pangade lerduvor. Så nu klarar hon av hagel. Inga tendenser på rädsla. Kanon! Stannar även fint vid skott!
Publicerat Mars 7, 200719 yr Lite kul med en som jagar med mellanpudel. Efter första fågelhunden, en kh vorsteh, hade jag med mycket jobb o småbarn en period utan jakthund. Familjen ville ändå ha en hund varför en mellanpudel inköptes. Eftersom jag tycker mycket om hundar uppfostrade jag väl den som jag gjort med alla andra hundar. D v s att jag antagligen visade mig postiv då hunden visade intresse för spår, vilt m m. Hur som helst, så ställde vi upp på en jakt när hunden vuxit upp. I första såten kom efter kort ståndskall tre älgar utom skotthåll. I andra såten kom tre rådjur utan att hon drev. ett sköts. Efter detta var jag tvungen att ta in hunden hos svärmor för att tina upp henne från all snö. En hund med klar lust men med kanske lite väl begränsat sök o mindre praktisk päls, kan jag tycka. Att hon sedemera blev sparkad av älg vid ståndskall är en annan historia. Antagligen är hon älgren vid det här laget.
Publicerat Mars 25, 200719 yr En liten uppdatering dådå! Spårningen går framåt och jag ska på mitt första prov med henne på fredag. För att få henne godkänd så vi kan gå vidare. Dock har hon löpt nu i lite mer än två veckor så den övriga träningen har inte gått framåt direkt. Stadgan är kanon med henne däremot så introducerade jag en kanin som apportmatrial idag. Detta gick inte, hon bet och drog lite i den med igonerade sedan den helt. Sen har hon börjat bli lite aggresiv mot folk hon inte känner osv. Säkerligen tonårsproblem.. ;D I vilket fall, prov på fredag. Får hoppas att det går väl!
Publicerat Mars 26, 200719 yr Lycka till Savin! Själv va jag på mitt och Zingo:s, Bretonhane 2år 8dagar, första jaktprov i helgen som var. 2st 3:e priser i öppen klass fick vi med oss hem. Mkt nöjd med hundens insatser!
Publicerat Mars 27, 200719 yr Tackar! Gratulerar! Kanon ju! Jag återkommer med resultat på fredag kväll!
Publicerat Mars 27, 200719 yr Min hunds senaste framsteg var idag då jag ropade STOPP!!!!! när hon hittade en katt som sprang över till grannen!!! Faktist så stannade hon..tiken alltså!!!!!!! Allt hände i min trädgård som är rätt så stor........
Publicerat Mars 27, 200719 yr vad ka man ha för hund annars då om man är alargiker då är det ju bra med en pudel som man har vid eftersök på allt klöv utom vildsvin
Publicerat Mars 30, 200719 yr Pudel är eller har väl varit en jakthund och då främst då en vattenapportör!? Därav också den traditionella klippningen som skall värma leder men inte hindra i övrigt. //Roggman66