Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Er hunds senaste framsteg!

Featured Replies

Publicerat
Var ute och fyllde på foderautomaterna idag och då fick Wachteln följa med. Efter att han hade snurrat runt automaten ett tag hörde jag ett upptag ca 250 meter bort. Blev ståndskall direkt varade i ca 10 minuter sen gick det loss en stund men nästan direkt nytt ståndskall i ytterligare 10 minuter sen drog det iväg och han var tillbaka efter sammanlagt ca 40 minuter.

Första riktiga viltkontakten för säsongen verkar riktigt lovande, jädra vad spännande det ska bli i höst!

Ps. Förmodligen var det älg, tyckte det lät så på skallet. Är mer skarp i skallet om det är gris ;)

Ett kul framsteg. :D

• Svar 269
  • Visningar 20,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Hedda fick se en grävling igår, i bur iof men ändå...hon gick fram nyfiket emot buren och nosade, grävlinge ansåg att det var nära nog och gjorde ett utfall....hoppla!    GGRRRRRRRRRRRRRRRRR! ::) tur för den att den var i buren.....nog finns det motor alltid, men hon fick inte krypa nått, bara träffa grimbart utanför, krypa tar vi nästa år när vi mognat lite mera.

Publicerat

Skoj alfie :D min beagle har själv gjort ganska stora framsteg  8) här förra veckan så försökte den springa ikapp en tamduva utanför kvantum ;) och i helgen så la jag ett spår i stugan genom att släpa en sopsäck full i sopor efter mig bort till soptunnan.. det tog hon klockrent! sen så hann hon tom äta upp en liten potion sikskallar och två st bananskal. :-X

• 2 weeks later...
Publicerat

Tog äntligen den sista 1:an i öppenklass med min ena labbetik i dag. Nästa grej bli att starta i kkl på A-prov, och en massa jakt förstås.

Publicerat

Min TJT tik på 6 månader (den 2 aug) sprängde en räv den 1 aug som jag sköt :) Mer om historien kommer säkert Roben att skriva om i sin jaktdagbok.

Publicerat

Min bayrare avfångade (och svalde...) en lämmel i veckan...  :P

Publicerat
Inte i år. Dock har sambon talat om för mig att det skulle vara skoj att se norrland. Hon har inte varit längre än vid Höga Kusten.Känner du ngn som heter Mikael Rönnbäck i Kalix????

Hmm kan förväxla folk här men jag är rätt säker på att denne Rönnbäck far söderut i senare delen av augusti... fan.. namnet är så gruvligt bekant, brukar han inte vara i sällskap med en viss motormun vid namn Janne Kalla? Det är en drös norrlänningar som landar i Roslagen är med på några jakter där jag är varje år. Tveklöst ett glatt gäng  ;D

Mvh!

Publicerat
Tog äntligen den sista 1:an i öppenklass med min ena labbetik i dag. Nästa grej bli att starta i kkl på A-prov, och en massa jakt förstås.

Tja!

Grattis!!! KKL är en promenad i parken, bara jycken är hyfsat stabil och ffa tyst. Ska du köra Elit klass nu eller?

Mvh!

Publicerat

Första riktiga fågel ståndet. Var ute i går kväll och rekade lite outforskade marker, jag råkade först stötta upp två stora tjädrar. Färden gick vidare in skogen och i ögen vrån ser jag den lille söka ut, plötsligt stannar han och svansen går som fan, vittring på något. tar mig närmare och har full koll på han, helt plötsligt så står han. Han släpper ståndet och tar några steg till och fattar ett nytt stånd. Men han vill lite bara lite närmare och han råkar stötta upp fågel (liten orre; järpe) full fart efter och jag blåser stanna och han stannar efter 4-5 meter, sätter sig segt men han sätter sig och stannr kvar. Betyget blir mvg helt klart fan va kul. Helt magiskt var det.... Han är under 6 månader nu

mvh

Publicerat

Härligt Sober

Publicerat

Härligt som f-n...och kuuuuuuuul

mvh

Publicerat

Var ute med en kompis på marken i går. Tänkte att hundarna skulle testas för första gången i år (den gamle smet under semestern i småland och jagade 25 biffdjur... ::) i en kvart innan husse kom nära nog att ropa av honom (dvs inom 5 m).

Släppte den vuxna hunden vid en plantering där det har gått gris och där vi har en åtel utanför. Klockan var väl 6 - halv 7 på kvällen. Efter lite lyckorusningar börjar han systematisera söket och efter ca 10 minuter kommer ett upptag. Jag och kompisen har varsin hund i koppel och postar ut oss på en höjd inne i planteringen. Efter en stund låter det som om hela planteringen är påväg mot oss och hundarna i koppel börjar gläfsa och dra. Grisarna för det är en hel skock, vinklar och passerar förbi på 25-30 meter. Hunden kommer till oss, helt slut!!!

Han försökte gräva ner sig bland ormbunkarna för att svalka av sig. Total arbetade han kanske en 20-25 minuter, varav 10-15 med grisarna. Sen var han slut i värmen. Det jag är mest nöjd med är att han långt i från husse klarar att få loss en skock grisar i daglega i värme. De visste inte att det fanns folk eller andra hundar i närheten när han fick loss dem. Tror inte att vildsvin som ligger i en plantering i 25 gradig värme frivilligt lämnar denna och börjar springa ;D 8) särskilt inte om det finns flera vuxna djur i flocken 8)

Publicerat
Tja!

Grattis!!! KKL är en promenad i parken, bara jycken är hyfsat stabil och ffa tyst. Ska du köra Elit klass nu eller?

Mvh!

Jag tror hon fixar kkl utan problem, hoppas bara att jag får plats nåt prov. Elitklass får nog vänta tills nästa höst. Det blir förmodligen en hel del jakt under hösten eftersom jag har kommit med som apportör på ett gods och jakten är ju bra mycket roligare än vad proven är  ;).

Publicerat

Kolla om du inte kan köra KKL:et på stället där du apporterar. Där jag är med och leker bollkalle är det typ minst två behöriga KKL domare med på varje jakt, oftast fler. Vi brukar ha KKL jyckar med rätt ofta.

Pmar dej..

Mvh!

Publicerat

För den oinvigde!  ::) KKL?

//Roggman66

Publicerat

Det är ett praktiskt litet test, i grund och botten handlar det om att jycken ska visa sig vara stabil och tyst dvs inte knallapportera och inte yla och inte knäcka vilt.

Jycken är med på en jakt i sällskap av retriverdomare som bedömer hundens kvalitéer. Varje normalt fungerande jakthund fixar väl KKL tror jag, de brukar torska på pip, taskig vilthantering och knallapporter. Det finns två lägen, godkänd eller icke godkänd.

Det är mest ett test så man ska kunna solla bort jyckar som inte har på de stora A-proven att göra.

Sax.. glöm inte extriörbeskrivningen om du ska gå vidare såvida du inte har ngn utställningsmerit. Det torskade hustrun på, hon skulle starta elitklass men så kom hon på att hon inte hade ngn extriörbeskrivning på tiken...  :-

Mvh!

Publicerat

Ok tack!  ;D Ännu en sak man lärt sig här!  ;D

Publicerat
Första riktiga fågel ståndet. Var ute i går kväll och rekade lite outforskade marker, jag råkade först stötta upp två stora tjädrar. Färden gick vidare in skogen och i ögen vrån ser jag den lille söka ut, plötsligt stannar han och svansen går som fan, vittring på något. tar mig närmare och har full koll på han, helt plötsligt så står han. Han släpper ståndet och tar några steg till och fattar ett nytt stånd. Men han vill lite bara lite närmare och han råkar stötta upp fågel (liten orre; järpe) full fart efter och jag blåser stanna och han stannar efter 4-5 meter, sätter sig segt men han sätter sig och stannr kvar. Betyget blir mvg helt klart fan va kul. Helt magiskt var det.... Han är under 6 månader nu

mvh

Alltid lika trevligt! :)

Grattis!

Publicerat

mvh

Kul sober när poletten trillar ner så fort på unghunden! :D Du kan få en fin höst om han utvecklas på detta sättet! :D

Publicerat

Tackar tackar, hoppas utvecklingen håller i sig......

mvh

Publicerat
Tackar tackar, hoppas utvecklingen håller i sig......

mvh

Ja, verkligen! Det är kul när poletterna trillar ner i den här takten. :D

Publicerat
Ja, verkligen! Det är kul när poletterna trillar ner i den här takten. :D
Det är en sann glädje:) All tid man lägger ner är så väl värt.

mvh

Publicerat

Min lilla Ila vattenapporterade för första gången igår! =) UKL-vattnet lär nog inte bli nått problem nästa sommar! (Borsett från avlämningen som ska snyggas till). Hon är 4.5 månad nu och här finns en film från igår.

http://jaktlust.se/images/movies/ilavatten.mov

Publicerat

vad skoj artemis :D härligt härligt! jag har en beagle som snart är 4 månader men hon har inte apporterat  nånting än ::) ??? ::) 8)

Publicerat
Min lilla Ila vattenapporterade för första gången igår! =) UKL-vattnet lär nog inte bli nått problem nästa sommar! (Borsett från avlämningen som ska snyggas till). Hon är 4.5 månad nu och här finns en film från igår.

http://jaktlust.se/images/movies/ilavatten.mov

Kul kul, snyggt också, ser ut som mitt lilla skäggmonster i vattnet och avlämningen är väl i samma klass :) Ibland lägger han sig på rygg med dummien... Har vart in på din hemsida också, och kikat kul att följa med hundarnas utveckling. Hittade länken på Landins hemsida... Kika in på min om du har lust/tid...

http://gonzo.cybersite.se/