Publicerat Mars 30, 200719 yr Min gråhundstik ställde en grävling som jag fick skjuta i november. sedan hade hon en fin skällning på ko och kalv i början av januari, stånd å gångstånd de var härligt! ska testa henne i björnhängnet i Junsele i sommar är det tänkt! Skulle vara väldigt lyckat om jag fick skjuta älg på ståndskall i höst för henne, eftersom att hon nu har fått skällt älg några gånger
Publicerat Mars 30, 200719 yr Pudel är eller har väl varit en jakthund och då främst då en vattenapportör!? Därav också den traditionella klippningen som skall värma leder men inte hindra i övrigt.//Roggman66 Japp!!
Publicerat Mars 31, 200719 yr Provet gick åt pipan idag! > > Skulle va kul med en utförlig rapport då du svallt förlustens beska eftersmak. Domarna kan vara riktig hård på prov! De e mkt som ska klaffa då det ofta är en helt annan miljö än den man tränar i, samt ofta mkt mer folk. Min andra provdag med Zingo varade bara 10min sen var vi ute. Första o Tredje dagen gick iof bättre
Publicerat April 1, 200719 yr Vad hände Savin ? Ge oss lite mer info. Mjo, såhär var det.. Jag åkte till provet i fredags eftermiddag. Anländer, kallpratar lite med domaren. Min hund sitter i bagagen och morrar lite åt domaren. Nu var det dags för chips-avläsning. Det var här som det började flippa ur. Domaren hälsar inte på hunden, sträcker inte fram handen eller dyl., utan bara tar ett stadigt grepp om hunden och läser av, detta resulterar till att Hedda skriker till. Min hund har sällan problem med människor och såfort man har hälsat på varandra går det bra. Men i vilket fall tyckte väl inte domaren att detta var särskilt viktigt. Sagt och gjort så går vi ut till spåret. Han går först och min hund är lite lömsk på honom. Hon vill inte riktigt närma sig honom. Jag får direktioner var spåret ligger och ger Hedda kommandot, "sök spår". Hon luktar lite och vi rör oss framåt. Såfort domaren sätter fart efter oss så börjar Hedda skälla lite. Efter det så släpper hon inte honom med blicken. Spårar 2 m, tittar bakåt, spårar 2 m, tittar bakåt osv... I vilket fall, detta gick ju inte och efter flertalet försök att muntra upp min hund så kastar vi in handduken. När vi har kommit tillbaka till bilarna så får Hedda skutta in i bilen medans jag tänkte ta mig ett snack med herr domare. Jag kom senare framtill att när hon var 12 veckor och skulle få sin spruta så misslyckades vetrinären med det försöka försöket så hon blev rädd. Antagligen kan detta ha spelat in på hennes uppförande. Samt att domaren inte försökte hälsa på hunden, helt opedagogiskt enligt mig. Senare frågar jag experten om han har något tips på hur jag tränar bort hennes beteende, om det går att träna bort.. Får kommenteraren, "det är klart att det går att träna bort, om hon inte är pyskisktstörd". ??? Hon är en väldigt duktig hund och är faktiskt lite avvaktande när det kommer nya människor. Men det är väl inget onormalt? Det går alltid över snabbt då man har hälsat på varandra osv. Med mig så är hon en kanon hund, aldrig misslyckats med ett spår. Stöter fint upp kaniner och fåglar. Visst är det roligt att få meriter på sin hund då man har lagt ner träning osv. Men det är inte så viktigt för mig. Det viktiga för mig är att hon fungerar bra i praktiken.
Publicerat April 1, 200719 yr Jag tycker som det låter att domaren verkligen "suger" > Det hör väl till god ton att man hälsar! På 2 och fyrbenta..... //Roggman66
Publicerat April 1, 200719 yr Vilken domare hade du? Vet faktiskt inte vad han hette. Eller ja, han presenterade ju givetvis sig men det fastnade av något skäl inte i minnet. Jag tycker som det låter att domaren verkligen "suger" >Det hör väl till god ton att man hälsar! På 2 och fyrbenta..... //Roggman66 Mjo, det tyckte jag med.
Publicerat April 3, 200719 yr En sån domare skulle behöva få sig ett rejält nyp i armen. Tyvärr tror jag inte ngn deltagare i jaktprov kulle vilja att "Deras" hund tog på sig den uppgiften : :D Domare är av olika kalibrar! Vissa förstår man, TYVÄRR, inte ens att de får aggera inom hundsport ens. Men ge inte upp. Fler tåg går o upplys gärna domaren om problemet vid detta/-förra provet! Har du tur respekterar domaren o hälsar först denna gång!
Publicerat April 3, 200719 yr Vi får träna ngn gång och så ska vi välja en bra domare som förstår sig på hundar ;D
Publicerat April 5, 200719 yr Efter två hårda träningsdagar uppe på fjället i förhoppning om att unghunden skulle hitta fågel slutade resan mycket lyckat. Nu vet jag hur han behandlar fågeln och vad som måste bli bättre. Söket är mycket bra för en så ung hund och revieringen helt ok. Han är mycket målinriktad och man ser att det är fågel han letar. Ståndet är fantastiskt och han står länge utan att ha en tendens till att stöta fåglarna själv. Avancen är snabb och rakt på fågeln han står för. Han har dock en tendens att vilja förfölja fågeln vid uppfloget, men jag lyckas iaf få stopp på han efter ca 25-30 m. Där behövs mer lydnadsträning helt klart :- Mer lydnad ( stoppträning ) och mer fågelkontakter kommer att prioriteras högt nu. Att han hade ett kortare race efter en renflock måste jag också fixa till med ett par hårda hanskar
Publicerat April 5, 200719 yr Vi får träna ngn gång och så ska vi välja en bra domare som förstår sig på hundar ;D Det får vi göra! Mjo, nya tag kommer. Ligger lite lågt nu dock! Alltid roligt att höra för er andra hur det går för er och era hundar. Håll oss uppdaterade! Lycka till i fortsättningen allihopa!
Publicerat April 5, 200719 yr Stressa inte fram ngt. Bättre att ta det lugnt. Hunden måste få mogna i sin egen takt. Snart dax att ta och bada i havet
Publicerat April 22, 200719 yr Har startat på jaktprov i helgen med min labbe. Hon gick riktigt hela provet igenom. Enda felet var lite krångel på vattendirigeringen. Skulle skicka över en damm (ca 50m) och hade lite svåret att "få tag" i henne på andra sidan. Det krävdes ett par stoppsignaler innan hon tog kontakt, men det blev ett 1:a pris ändå! Domare var Per Morbergs duvjaktkompis som var med på TV4+ för ett tag sedan. Ska starta nästa helg igen så om det vill sig väl så är hon uppe i elitklass om en vecka! 8) 8)
Publicerat April 22, 200719 yr Har startat på jaktprov i helgen med min labbe. Hon gick riktigt hela provet igenom. Enda felet var lite krångel på vattendirigeringen. Skulle skicka över en damm (ca 50m) och hade lite svåret att "få tag" i henne på andra sidan. Det krävdes ett par stoppsignaler innan hon tog kontakt, men det blev ett 1:a pris ändå! Domare var Per Morbergs duvjaktkompis som var med på TV4+ för ett tag sedan. Ska starta nästa helg igen så om det vill sig väl så är hon uppe i elitklass om en vecka! 8) 8) Hele forumet håller sina tummar...
Publicerat April 23, 200719 yr Hon är gravid ;D ;D Hmm.. med tanke på din smiley bakom så låter det som det nästan är nattgammalt?
Publicerat April 23, 200719 yr Hon är gravid ;D ;D Alltid kul med barnbarn, öh jag menar valpar. ;D Lycka till!
Publicerat April 26, 200719 yr Min gangsters första framsteg är gjort. Han sket ute ;D Fortsättnig följer hehe P,s hämta han i går...
Publicerat Maj 14, 200719 yr Mitt odjur försökte driva lax i går...... eller ja, hon jagade vågorna, for runt som en torped med huvet under vatten skällande som en tok *BLUBRF, BLUBRF!* : Vad skall hon hitta på här näst ???
Publicerat Maj 14, 200719 yr Mitt odjur försökte driva lax i går...... eller ja, hon jagade vågorna, for runt som en torped med huvet under vatten skällande som en tok *BLUBRF, BLUBRF!* :Vad skall hon hitta på här näst ??? Kommer Du inte att sakna valpen nu när Ni far utomlands i 2 v ???
Publicerat Maj 14, 200719 yr Klart vi kommer att sakna henne :-[ fast hon kommer inte att sakna oss!...hon skall vara med min farsa, härja i stallet, jaga råttor, busa med hundar, skälla ut hästar, äta allt utom torrfoder.....vete f-n om hon alla kommer att vilja komma hem sen ??? Hon är alldeles tokig i farsan! (konstigt vore det väl annars?)