Publicerat Augusti 11, 20241 yr 3 hours ago, Buck said: De va tider vintern 2022 när man fick 3000kr per kubik blandved. Helt sjukt verkligen i vissa områden Köpte stjälpt för typ 500kr blandved 650kr björkved då / kubiken..
Publicerat Augusti 11, 20241 yr Tillgång och efterfrågan, det har monterats braskaminer som aldrig förr i sthlm området, en kompis fick vänta 6 månader på att få sin då fabriken inte hann med att tillverka dom. Och det är kunderna själva som drivit upp priset då dom erbjuder säljarna mer än dom begärt för att få redan bortlovad ved eller hamna först i kön. Om jag varit säljare hade jag givetvis profiterat på den ökande betalningsviljan.
Publicerat Augusti 11, 20241 yr "Stjälpt" har jag aldrig hört!? hade någon sagt det till mig, hade jag lagt omkull sen hade denne fått lösa resten!😁
Publicerat Augusti 11, 20241 yr 1 hour ago hs_merkel sa: "Stjälpt" har jag aldrig hört!? hade någon sagt det till mig, hade jag lagt omkull sen hade denne fått lösa resten!😁 Vanligt utryck häromkring.
Publicerat Augusti 11, 20241 yr 1 hour ago, hs_merkel said: "Stjälpt" har jag aldrig hört!? hade någon sagt det till mig, hade jag lagt omkull sen hade denne fått lösa resten!😁 Här finns det fasen _INGEN_ som säljer med staplat mått.
Publicerat Augusti 11, 20241 yr Jag gav 500/m³ för 50cm blandved nu i våras, men vet flera som ligger närmare 750-1000:- så det är inte billigt att köpa ved.
Publicerat Augusti 11, 20241 yr Stjälpt mått är vad som används, idag är det ovanligt med travat som mått, vanligt förr då man sålde travad kluven meterved, folk var inte lika handikappade då som nu och köpte traven som den var, hämtade den på plats och sågade lämpliga längder själva samt klöv extra vid behov.
Publicerat Augusti 11, 20241 yr Kan tillägga att priset på massaved har rusat nått otroligt dom sista åren. Idag får skogsägaren 900kr/ m3 fub( fast kubik under bark) för vilketskitvirke som helst. Inte många år sedan priset låg under 500kr/fub. Putin är en stor bidragande orsak, kom mycket bränsleved från Ryssland innan dom sattes i blockad.
Publicerat Augusti 22, 20241 yr Jag har ved så jag klarar mig i vinter, nu stundar artrosoperation av högerknät, beroende på läkarnas planering (och ev. operation av vänsterknät) så finns risken att man inte kommer ut i skogen alls.🤢 Som skrivet ovan kommer det att kosta många sköna tusenlappar att få ihop de ca 30 kubik som tidigare varit gratis, dessutom är det både fridfullt och roligt att härja i skogen. Får väl hanka mig fram med att kräva betalt i ved för de tomtfällningar jag eventuellt kommer utföra...... Raggarö
Publicerat November 25, 20241 yr Författare Detta är en populär post. Ibland blir det en annan form av jaktlycka. Hittade ett lite mindre däck i skogen som fick följa med hem.
Publicerat Januari 14, 20251 yr Detta är en populär post. Fick feeling och köpte en jonsered 45 kubikare som inte körts mycket, snart dags att fylla på Ken1 vedföråd! 20250114_160720_001.mp4
Publicerat Januari 14, 20251 yr Detta är en populär post. 4 hours ago Mad Mike sa: Fick feeling och köpte en jonsered 45 kubikare som inte körts mycket, snart dags att fylla på Ken1 vedföråd! 20250114_160720_001.mp4 221.52 kB · 0 downloads Känslan när man sitter med sin nya motorsåg i knät framför tvn och tänker ” fy satan va fin den är, vilken kvalitetspjäs, vi ska ha det så jäkla kul du o jag ” och sedan får man ur sig ett litet ” vroom vroom ” innan man sätter ner den bredvid sig och säger godnatt. Eller är det bara jag? 🙄
Publicerat Januari 14, 20251 yr 25 minutes ago Buck sa: Känslan när man sitter med sin nya motorsåg i knät framför tvn och tänker ” fy satan va fin den är, vilken kvalitetspjäs, vi ska ha det så jäkla kul du o jag ” och sedan får man ur sig ett litet ” vroom vroom ” innan man sätter ner den bredvid sig och säger godnatt. Eller är det bara jag? 🙄 Vi är minst två, jag och "jonsan" har gosat hela kvällen
Publicerat Januari 15, 20251 yr Här rinner alla Jonsered genom verkstan - de lagas och skänks bort!!! Jag har ägt ett par men aldrig gillat konstruktionen. Sonen har inga förutfattade meningar så han får köra livet ur sågarna. Har pga artrosoperationen inte kunnat göra annat än att laga sågar, har tre sågar kvar som inte är riktigt kuranta: Stihl 012 av, vill inte gå som jag vill, har modifierat tankavluftningen men inte hunnit prova konstruktionen. Dolmar PS 401 vars oljetank var fylld med klet, troligen från miljökedjeolja, rengjort tank/oljeledning och pump. Inte hunnit prova den, i värsta fall har jag en reservdelssåg att plocka delar av.. EDIT: Receptet på rengöring fungerade😎 Echo 440 EVL; startade på andra rycket, trodde att kedjebromsen inte fungerade, tur att jag läste på lite, det var nämligen en "trelägessäkring"- På och av + ett åtkomstläge för att komma åt att fylla bensin/olja. Raggarö
Publicerat Januari 15, 20251 yr Mina bidrag för stunden. En gammal yxa som fanns i huset när vi flyttade in. Samt en motorsåg som jag fick av en kompis som ska flytta. Typ aldrig startad. Jag har inte heller startat den. Än. Har också en liten Gränsfors-yxa som är smidig att ha med i ryggsäcken. Mvh, Noob
Publicerat Januari 16, 20251 yr Fan vad jag skämdes, glömde hur startknappen på min Jonsered skulle stå.. drog och drog och drog.. tillslut hivades den in till verkstad.. Den tålmodige reparatören hade satt knappjäveln i rätt läge, dragit lite och sågen startade 🙂 De servade den bara för att ha gjort någonting Ärvde farsans Stihl nu med, den är inte ens nästan lika stark men lättare att starta och använda.
Publicerat Januari 16, 20251 yr 20 hours ago Raggarö sa: Här rinner alla Jonsered genom verkstan - de lagas och skänks bort!!! Jag har ägt ett par men aldrig gillat konstruktionen. Sonen har inga förutfattade meningar så han får köra livet ur sågarna. Har pga artrosoperationen inte kunnat göra annat än att laga sågar, har tre sågar kvar som inte är riktigt kuranta: Stihl 012 av, vill inte gå som jag vill, har modifierat tankavluftningen men inte hunnit prova konstruktionen. Dolmar PS 401 vars oljetank var fylld med klet, troligen från miljökedjeolja, rengjort tank/oljeledning och pump. Inte hunnit prova den, i värsta fall har jag en reservdelssåg att plocka delar av.. Echo 440 EVL; startade på andra rycket, trodde att kedjebromsen inte fungerade, tur att jag läste på lite, det var nämligen en "trelägessäkring"- På och av + ett åtkomstläge för att komma åt att fylla bensin/olja. Raggarö Motorsågar är som bilar, alla har en åsikt om fabrikaten. Jag har genom åren kört rätt mycket med husqvarna, stihl och jonsered, kan inte påstå att någon är bättre eller sämre när man är I skogen, lite olika känsla i hanteringen bara. Däremot har husqvarna oförtjänt bra rykte, så bra är dom inte, stihl spelar dock i en egen division med långa serviceintervaller och sällsynta verkstadsbehov.
Publicerat Januari 17, 20251 yr 11 hours ago Mad Mike sa: Motorsågar är som bilar, alla har en åsikt om fabrikaten. Jag har genom åren kört rätt mycket med husqvarna, stihl och jonsered, kan inte påstå att någon är bättre eller sämre när man är I skogen, lite olika känsla i hanteringen bara. Däremot har husqvarna oförtjänt bra rykte, så bra är dom inte, stihl spelar dock i en egen division med långa serviceintervaller och sällsynta verkstadsbehov. För ca 35 är sedan var Jonsered stora här på ön, det fanns väl några Husqvarna oxå. Nu har det svängt rejält, det finns nästan ingen som använder Jonsered, det finns färre Husqvarna än Stihl mest beroende på att Husqvarna inte insåg behovet av mindre, lättare sågar för den åldrande användargruppen. "+70-gänget" (majoriteten) kör uteslutande med Stihl idag. Raggarö
Publicerat Januari 17, 20251 yr 52 minutes ago Raggarö sa: För ca 35 är sedan var Jonsered stora här på ön, det fanns väl några Husqvarna oxå. Nu har det svängt rejält, det finns nästan ingen som använder Jonsered, det finns färre Husqvarna än Stihl mest beroende på att Husqvarna inte insåg behovet av mindre, lättare sågar för den åldrande användargruppen. "+70-gänget" (majoriteten) kör uteslutande med Stihl idag. Raggarö Om jag blev ung igen och började om i skogen med kunskapen jag har nu skulle jag bara hålla mig med stihl sågar inkl deras röjsågar för dom är outstanding. Jonsered är nostalgitripp, är väl typ 5år sedan fabrikatet lades ner.
Publicerat Januari 17, 20251 yr 1 hour ago Mad Mike sa: Om jag blev ung igen och började om i skogen med kunskapen jag har nu skulle jag bara hålla mig med stihl sågar inkl deras röjsågar för dom är outstanding. Jonsered är nostalgitripp, är väl typ 5år sedan fabrikatet lades ner. Jag har en kollega (konsult) som varit här på Volvo Bussar rätt länge. För några år sen avslutade han sitt uppdrag och gick till Jonsered för att göra nåt annat. Han jobbar med styrenheter och signalering och liknande. Skarp kille. Pysslade med batterier där och laddning och testriggar och lite annat. Efter ett år på Jonsered kom han tillbaka för att det var "för rörigt" på Jonsered. Låt mig säga så här: om man kommer tillbaka till Bussar för att det var för rörigt på ett annat ställe - ja då var det nog rörigt i kubik på det andra stället
Publicerat Januari 17, 20251 yr 6 hours ago Mad Mike sa: Om jag blev ung igen och började om i skogen med kunskapen jag har nu skulle jag bara hålla mig med stihl sågar inkl deras röjsågar för dom är outstanding. Jonsered är nostalgitripp, är väl typ 5år sedan fabrikatet lades ner. Helt rätt. Har 3 stihl sågar plus en röjsåg som är ca 25år å dax att byta. Ska köpa ny till veckan
Publicerat Januari 18, 20251 yr Detta är en populär post. Great minds think alike!! Jag visste väl att jag hade något gemensamt med Arnold, vi kör bägge Mccullogh The Governator and The Mikeinator