Publicerat Oktober 26, 200718 yr Kan ja inte få det hornet å sätta på min vägg så jag kan ljuga för mig själv att jag skjutit den
Publicerat Oktober 26, 200718 yr Författare Kan ja inte få det hornet å sätta på min vägg så jag kan ljuga för mig själv att jag skjutit den Du kan få hyra det för en billig penning när du har kompisarna på jaktmiddag ;D
Publicerat Oktober 26, 200718 yr MKJ's troféuthyrning DP du kan ju hyra det å ställa till med storpartaj så alla ser att du har det å så kan du berätta en liten jakthistoria. (som du säkert kan få köpa av MKJ) Sen när polarna frågar efter din fina trofé så kan du bara säga att du gav bort det till nån stackare...
Publicerat Oktober 26, 200718 yr Då jag lever i gränslandet var vintrarna kan bli riktigt tuffa var 3-4 år är det lite svårt att veta var det barkar. Har rådjuren jämt schå att överleva prioriteras mindre näring till hornen av förklarliga själ. Intressant detta, här uppe är det ganska hårda vintrar än tror detta är anledningen till att stammen är så enormt begränsad! På marken där bocken sköts utfodras det inte nått, inte heller runt om vad jag vet hornet höll 207 poäng. I vinter har vi börjat fodra mvh
Publicerat Oktober 26, 200718 yr Författare Intressant detta, här uppe är det ganska hårda vintrar än tror detta är anledningen till att stammen är så enormt begränsad!På marken där bocken sköts utfodras det inte nått, inte heller runt om vad jag vet hornet höll 207 poäng. I vinter har vi börjat fodra mvh Jo men ni har tuffa vintrar varje år och därför är generna på de rådjur som överlever väldigt livskraftiga och synnerligen adapterade att klara en massa snö och kyla. Vårat skrammel håller inte när det blir tuffare, naturlig selektering kallas det nog. Vintern 05-06 var stenhård här med skarsnö in i April. Resultatet blev oerhört mycket tomma getter då nästan alla kastade för att klara livhanken, bockarna funkar nog lite på samma sett. Viktigast för att få fram en medaljbock är ändå de genetiska betingelserna. Skulle nog också tro att en bock norr om dalälven som når svindlande 207 poäng också hade någon form av hormonell störning som hjälpte till med tillväxten. ??? MVH
Publicerat Oktober 26, 200718 yr Sedan skall man skilja på estetik och massa, de flesta guldbockar är returbockar. Har skjutit 5 medaljer så här långt, 4 brons och en guld. Guldbocken var enligt tänderna 6 år gammal och rent estetiskt kanske ett år "over the hill" Doch är det möjligt att denna haft ännu tyngre trofé nästa år om den fått leva. Men få människor vågar chansa när man har en guldbock på marken. Har släppt ett par givna medlajer på våren för att dom skall få chansen att sprida generna en sista gång, sedan är dom helt väck på hösten för att nästa vår uppvisa en mindre trofé. :-Då jag lever i gränslandet var vintrarna kan bli riktigt tuffa var 3-4 år är det lite svårt att veta var det barkar. Har rådjuren jämt schå att överleva prioriteras mindre näring till hornen av förklarliga själ. Nedan bock 6 år och 144 poäng med 30 cm stånglängd. Hittade en bild nyskjuten också Snygga horn MKJ! Klart gk!
Publicerat Oktober 26, 200718 yr Skulle nog också tro att en bock norr om dalälven som når svindlande 207 poäng också hade någon form av hormonell störning som hjälpte till med tillväxten. ??? Det är nog mycket möjligt! mvh
Publicerat Oktober 26, 200718 yr Fina horn. Jag har matat, lämnat fina och många bockar för att få en medaljbock bland mina andra bock horn. Utan resultat. I fjol såg jag 7 olika bockar här på min jaktmark skjöt 2 ett åringar, nöjde mig med tanken på alla monster som skulle gå här i år. Har inte skjutit nån bock än, ett åringarna får gå på tillväxt. I varjefall jag märker att de rådjur jag hittar döda här oavsätt om det är trafik eller rovdjurs dödat så är det nästan alltid bockar. Kan va att de är mer rörliga (trafikoffer) eller tror de är stora å starka (rovdjursoffer ). Räven tar en del vuxna djur här.!? Och i år är det dåligt med rådjur här men kronviltet har ökat markant, såg 10 st i natt på klövervallen. Kanske rådjuren inte vill vara i närheten?
Publicerat Oktober 27, 200718 yr Detta med att skjuta selektivt och spara bockar för att få guldmedaljer är nog få förunnat. Först måste markerna vara tillräckligt stora och med tillräckligt stora menas att ett flertal revirbockar skall finnas,dom måste vara av så god kvalitet att högvärdigt sommar och vinterfoder finnes,viltstammarnas gener ska vara bra och helst ska inga djur dö av trafik, rovdjur bör ej existera. Under många år har jag försökt mig på att "odla medaljbockar" som bäst har jag fått två silverhorn och ett knippe brons,den enda guldbocken(beräknad) marken fick fram blev överkörd den 15aug 2001....dessutom blev ena hornet sönderslaget. Idag har jag lagt ner det här då mina marker inte håller måttet, men skjuter selektivt såtillvida att det bara fälls sextaggare och spetsar,alla gafflar är fredade. /Micke
Publicerat November 6, 200718 yr Åkte en sväng upp mot mina marker i Tornedalen för att försöka få mig ett rådjur i år också och se.... Det gick ju bra. ;D
Publicerat November 6, 200718 yr Författare Kul Seger, inte bara feta laxar och ripor däruppe ändå ;D
Publicerat November 6, 200718 yr Imponerad! Att pürcha sig en råbock i tornedalen i november lär kräva sin man! Supergrattis :-* /Micke
Publicerat November 7, 200718 yr såg en bock idag när jag vart ute efter räv, den lilla rackaren hade redan basthorn ??? vart inte ett skit sugen på att knäppa honom, kan hända att han lever farligt aug 08 istället
Publicerat November 7, 200718 yr Författare Det du såg var nog ett välväxt bockkid. Dom kan ha upp imot 10cm basthorn första året. MVH
Publicerat November 10, 200718 yr Var ute på en liten vinterpürsch imorse,dock inte efter bock egentligen då jag anser mig ha skjutit tillräckligt med vuxna djur i år. Fick efter en timme syn på den här killen som haltade ganska illa, efter att ha studerat han en stund i kikarsiktet och dels då sett att det var en fällebock(skjuter jag aldrig av princip men det är inte helt normalt att dom fällt hornen nu)med en ganska svår hälta som dessutom gav ett helhetsintryck av att vara riktigt gammal(stort huvud och tung framkropp) så beslöt jag mig för att skjuta. Beslutet känns helt rätt så här i efterhand, tänderna var nedslitna till tvåmm från tandköttet,han hade på de tre månader som gått efter brunsten inte lyckats lägga på sig ett gram fett.... Jag är rätt säker på att han inte hade överlevt vintern. /Micke
Publicerat November 10, 200718 yr Det var en god insatts du gjorde slapp han lida i vinter grattis te bocken ;D Mvh.