Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjakten säsongen 2007

Featured Replies

Publicerat

Grattis till er alla skyttar!

Lägger in en bild på min andra för säsongen vilket är rekord för mig ;D ;D Inga 11 st på mina 9000 ha (sköts totalts 8 st på marken ifjol, jag fick en)

"Storyn" finns i dagboken..

post-459-1192883612_thumb.jpg

• Svar 676
  • Visningar 45,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Kanonfin bock. Grattis till den :D

Publicerat

Grattis till bocken och fint foto!

:D

Publicerat
Kanonfin bock. Grattis till den :D

Tack och bock!  ;D ;D

Undrar en sak, jag tycker hornen ser ganska så fina ut och den har relativt fina rosenstockar men den hade bara 5 taggar...kan det vara fråga om en returbock? Glömde att titta tänderna på den men den såg hyfsat fin ut i kroppen och det var inte så att jag tänkte att det var en gammal bock vid första anblicken men hornen förbryllar mig lite...vad tror ni?

Publicerat

De va en tjusig en.

Själv hade jag get med 2 kid idag i kikaren men jag sparade dem...

Ska smyga efter en 4 taggare imorgon så får vi se  8)

Publicerat
De va en tjusig en.

Själv hade jag get med 2 kid idag i kikaren men jag sparade dem...

Ska smyga efter en 4 taggare imorgon så får vi se  8)

Trevligt, skitjakt då! :D

Publicerat

Håller på att kolla in och inventera rådjusrstammen på byns marker nu i höst på uppdrag av styrelsen i JVO,n

Vi har tyvärr ingen jakt på rå här och vill nu ha det, så vi i viltvårdsgruppen fick som uppdrag att kolla upp stammen och lägga fram förslag på hur jakten kommer att bedrivas till nästa höst ( förhoppningsvis )

Tror att vi har en av Norrbottens rådjurstätaste område här, då vi bara kring byn ( närområdet ) har ca 25 individer.

Har sett två grymt stora bockar nu i höst och i morse fick jag ett läge på den ena med kameran, avstånd ca 200 m.

Bilderna håller ingen större kvalitét då jag trixat i photoshop för att få bocken att framträda så mycket som möjligt, men ni ser iaf dess storlek.

Jag börjar drömma om medaljhorn när jag sett de båda, vad tror ni mer rutinerade rådjursjägare, hur stor är denna bock ?

post-3-1193172365_thumb.jpg

Publicerat

De va inga dåliga horn de, både långa och grova. Det där är en riktig revirbock banne mig.

om ni vill ha någon som test jagar dem innan ni lägger fram förslaget så hojta  8)

Publicerat

Glömde!!

Skulle bli förvånad om den där inte är en 6 taggare

Publicerat

photoshop .Hmmm

Kroppen ser ju ut om som en djup kronhjorts hind !  Typ 60kg.

Sluta lek med photoshop.  ;D  ;D

Publicerat

Och så är ju häcken "arslet" stort som hos en hind. ;D

En stor bock ska ha en fin bog och hals !

Mvh............... ;D ;)

Publicerat

Den är  då klart gk den bocken. Fina horn ser den ut att ha också. :D

Publicerat

Du skulle ju inte nämt photoshop. Vad händer härnäst, kron-horn? ;)

Nej, men det är svårt att dömma av bilden men att det är en medaljbock är självklart. Sen i vilken grad vet jag inte, men den ser ju onekligen ut som en potentiell silver eller guld.

Gott med grönfoder!  :-*

Publicerat

Lägger in en bild på min fjärde bock för i år, skjuten utanför Finspång på drev.

15698292.jpg

Publicerat
Glömde!!

Skulle bli förvånad om den där inte är en 6 taggare

Jodå nog är det en 6 taggare.

photoshop .Hmmm

Kroppen ser ju ut om som en djup kronhjorts hind !  Typ 60kg.

Sluta lek med photoshop.  ;D  ;D

Nädå ingen "lek" med PS, utan jag ha bara förstorat upp bilden, här ser ni orginalet taget med 300 mm zoom, avstånd ca 200 m

post-3-1193213607_thumb.jpg

Publicerat

Visst är det en välväxt bock! det är ju ett faktum att norrländska rådjur är större än sörmländska.

Mellan 5-8 kilo tyngre slaktvikt på likvärdiga vuxna djur är normalt och emellanåt ända upp till 10 kilo.

Tror nog att dom där hornen håller medalj enbart av massan att döma,en bild från sidan säger lite mer.

Hoppas verkligen att ni får igenom rådjursjakten till nästa år!

Vad grundar sig nuvarande förbud på?

/Micke

Publicerat

Harjägaren är precis hemkommen från skogen,smygit på bock har han gjort,även krypit på backen.

Skjutit har han oxå gjort !!!!

Man borde skämmas!! ;D

Publicerat
  • Författare

Men se Telgetok, va kul ;D

> Seger, är inte på något sett alvetande men av massan x längden att dömma är det ett riktigt fint exemplar. Tror denna har vänt och är säkerligen ett legitimt urtag ur den synvinkeln.

MVH

Publicerat

Jagar själv i norrbottens inland och vi har väldigt liten stamm av rådjur, har två frågor till er experter.....vilken ålder ungefär har en kapital bock? Hur gammla blir dom? En kompis sköt en gigantisk bock på marken för 2 år sen, så jag hoppas på att hans avkommor är kapitala snart ???

Om dessa anlag går i arv?

Publicerat
Jagar själv i norrbottens inland och vi har väldigt liten stamm av rådjur, har två frågor till er experter.....vilken ålder ungefär har en kapital bock? Hur gammla blir dom? En kompis sköt en gigantisk bock på marken för 2 år sen, så jag hoppas på att hans avkommor är kapitala snart ???

Om dessa anlag går i arv?

Expert blir man aldrig,däremot så lär man sig nya saker hela tiden :D

Ett rådjur blir som mest under bra förhållanden ca 10-12år gammla.

Vid vilken ålder et bock blir kapital är omöjligt att svara på,det finns bockar som vid två års ålder haft medaljhornuppsättningar,  och det finns bockar som aldrig blir sextaggare.

Generellt så brukar de flesta bockar vara på topp mellan 3-6års ålder.

Hornanlag är ärftliga men det är fler faktorer som spelar in,huvudsakligen kvaliten på vinterfodret då hornen växer till när maten är som sämst.

/Micke

Publicerat

Tack för infon, det var generellt jag mena  :D

Publicerat

Jag tror snarare att hornen är som störst när bocken 7-8 år. En sexa kan den bli tidigt under gynsamma förhållanden men att utvecklas till max tar flera år. Jag har följt utvecklingen hos flera individer under lång tid och tror att den som vill skjuta ngt xtr får ha tålamod.

Erik

Publicerat
Jag tror snarare att hornen är som störst när bocken 7-8 år. En sexa kan den bli tidigt under gynsamma förhållanden men att utvecklas till max tar flera år. Jag har följt utvecklingen hos flera individer under lång tid och tror att den som vill skjuta ngt xtr får ha tålamod.

Erik

Enligt Göran Cederlund och Olof Liberg som skrivit boken Rådjuret så är de allra flesta bockar på retur from 7års ålder,dock kan säkert vissa individer fortfarande producera kraftiga hornuppsättningar.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Sedan skall man skilja på estetik och massa, de flesta guldbockar är returbockar. Har skjutit 5 medaljer så här långt, 4 brons och en guld. Guldbocken var enligt tänderna 6 år gammal och rent estetiskt kanske ett år "over the hill" Doch är det möjligt att denna haft ännu tyngre trofé nästa år om den fått leva. Men få människor vågar chansa när man har en guldbock på marken. Har släppt ett par givna medlajer på våren för att dom skall få chansen att sprida generna en sista gång, sedan är dom helt väck på hösten för att nästa vår uppvisa en mindre trofé. :-

Då jag lever i gränslandet var vintrarna kan bli riktigt tuffa var 3-4 år är det lite svårt att veta var det barkar. Har rådjuren jämt schå att överleva prioriteras mindre näring till hornen av förklarliga själ.

Nedan bock 6 år och 144 poäng med 30 cm stånglängd.

post-1031-1193402340_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Hittade en bild nyskjuten också

post-1031-1193402542_thumb.jpg