Publicerat September 8, 200718 yr Grattis David!:.. de var en bra jakt igår! Nästa mål blir rävjakt på söndag!..
Publicerat September 8, 200718 yr tack allihopa.......hoppas de lossnar nu....ikväll blir det fira kan jag lova! ;D trevlig helg
Publicerat September 8, 200718 yr Jättestort grattis..ehh.att jag snackar ibland om halskott på skiiiitlååånga håll kanske mer förstås nu !! Eller långa håll överhuvudtaget.. Skiter i att tjata om detta egenligen,då säkert alla förstår.... FETgrattis,,nu lossnar det säkert skall du se :D Funderar även jag om jag inte skall gå ut och kolla efter en bock... Bättre temp nu i alla fall..bra tajmat Jagerstranden... ;D Undertecknad vi som inte har kylrum.... ;D
Publicerat September 9, 200718 yr tack allihopa.......ja de e helt klart svalare och lite lättare med köttet nu överhuvudtaget tycker ja..... så ja tycker minsann att telgetok skall släppa in en bock nära in på sig och skjuta ett säkert skott ;D
Publicerat September 9, 200718 yr tack allihopa.......ja de e helt klart svalare och lite lättare med köttet nu överhuvudtaget tycker ja.....så ja tycker minsann att telgetok skall släppa in en bock nära in på sig och skjuta ett säkert skott ;D Ja jag har funderat på det,brukar se offret om kvällarna här utanför.. Har dock istället jagat duva idag,,mycket roligare Såklart att jag måste ut och skjuta bock,nästa helg kanske
Publicerat September 12, 200718 yr Så till slut fick man sin lille pinbock. En perfekt avskjutningsbock. Denna rackare kom fram vid åkern närmast gården där det alltid brukar komma fram en Get med Kid, dessutom har man blivit utskälld av bocken också så man visste ju att det går någon där. Detta var dock förra årets kid troligen, så revirbocken bör ju fortfarande gå där... Kul var också att jag fick skjuta med nya bössan. 8) ;D
Publicerat September 12, 200718 yr Ja jag har funderat på det,brukar se offret om kvällarna här utanför..Har dock istället jagat duva idag,,mycket roligare Såklart att jag måste ut och skjuta bock,nästa helg kanske Det kan du överlåta på mig Telge så kan du löpa efter din hare ;D
Publicerat September 12, 200718 yr Så till slut fick man sin lille pinbock. En perfekt avskjutningsbock. Denna rackare kom fram vid åkern närmast gården där det alltid brukar komma fram en Get med Kid, dessutom har man blivit utskälld av bocken också så man visste ju att det går någon där. Detta var dock förra årets kid troligen, så revirbocken bör ju fortfarande gå där... Kul var också att jag fick skjuta med nya bössan. 8) ;D Grattis till bocken och kul att Du fick byssen invigd!
Publicerat September 15, 200718 yr På väg till ett vakpass nu i veckan observerades en grupp på fyra rådjur varav ett var hornbärande. Det hornbärande djuret hade endast ett horn och det var ofejat varför jag bestämde mig för att försöka skjuta bort djuret. Efter ca 90min ansmygning låg jag på en bro skyddad av vass och med rådjuren intet ont anande framför mig. Med mycket gott stöd sköt på det som jag bedömde som en avskjutningsbock. Väl framme vid djuret upptäcker jag till min fasa att det är en get med ett stort bastbeklätt horn Jag som i min enfald nöjde mig med att det var ett hornbärande djur när jag avgjorde att djurets dagar var över. (150gr AB släckte djuret omedelbart på 188m.)
Publicerat September 15, 200718 yr Rådjur med horn brukar ju vara en bock. Värre misstag har begåtts. Troligtvis ingen produktiv get då hon förmodligen har en hormonstörning.
Publicerat September 15, 200718 yr Visst, men man blir lite tagen... Var f.ö hos konservatorn igår. Han hade fått in fler perukgetter...
Publicerat September 15, 200718 yr Telgetok har jagat bock nu i eftermiddag..usch vilken harjägare jag är..men alla i familjen gillar rådjurskött så det var bara att ge sej ut efter harjakten . Harhunden skötte sej även idag med den äran dock gick drevet på fel sida av rågången hela tiden Jo det var så här att när jag kom hem så stod det 8 st. rådjur och betade ca.300 meter från min ytterdörr,jag gick in i huset frågade alla om dom sett min kikare och det hade ju naturligtvis ingen gjort 8) Dock kom den fram efter ett tag så jag kollade in djuren..jo minsann var det inte 2 bockar med i alla fall Knallade in och gav jycken mat ,skrev lite skit som vanligt på forumet..plockade fram Herr. 30.06 och begav mej ut. Spanade in rådjuren igen från ca. 300 meter när jag fick se att dom vart skitnervösa.Alla lixom bara drog som en avlöning åt olika håll ??? Till saken hör att det nu hade börjat blåsa satan !!! men ändå ?? Kom efter ca. 10 minuter fram till ett torn som jag skjutit många bockar ifrån så jag känner tornet litet som en kompis Tornet började svaja och knaka nåt hiskerligt så det kändes inte alls kul att sitta där,tänkte som så att i denna blåst kommer ändå inga rådjur..det gjorde det inte heller kan jag avslöja det kom endast två ormvråkar seglande varvid en träade inom 60 meter ungefär..hade inget annat för mej så jag sköt ormvråken ett antal ggr. genom kikarsiktet. Tillslut upptäckte vråken mej och flög iväg 8) Bestämde mej för att knalla hem efter endast 45 minuter i tornet så jag bröt och började reträten.. plötsligt fick jag se en bock i en glänta !! Backade försiktigt samt motvilligt la mej ner bland alla fästingar och skit..fan jag hatar att krypa bland grönsakerna.. Smyger ålning medelst hasning framåt och får in bocken i kikaren..inser att jag inte får nåt bra kulfång och skiter i att skjuta...i alla fall är bocken helspejsad och supernervös !!! Vinden vrålar i trädtopparna så jag inser eller tror att blåsten måste göra rådjuren sjuka av oro... Ser plötsligt ett annat rådjur som står bättre till !! Paddlar vidare i grönsakerna och sätter ena handen rakt in i ett stim av brännässlor !! Satan vad det svider nu.. Att sedan rådjuret visade sej vara en get,gjorde mej litet småsur :- Har nu gått hem och spillt upp i glaset..känner att jag måste ha lite painkiller mot handsvidandet (j-a brännässlor) !!! Skall strax fixa maten..det blir ringduva, stekt potatis och lingon sylt .. yammi Vad jag kommer skölja ner det med inser ni nog själva ;D 1-0 till "bockarna" ;D