Publicerat September 18, 200718 yr Dagens fina väder lockade ut undertecknad på smygjakt där två rågetter samt älgko med dubbelkalv observerades. Inget skjutbart behagade att visa sig dock... Precis när hoppet tröt och jag började bege mig mot bilen hoppar en returbock fram från ett buskage och börjar sakta men säkert gå rakt mot mig. När bocken kom in på ca 80m stannade den till med bredsida mot mig och smällen var ett faktum...
Publicerat September 19, 200718 yr Telgetok har jagat bock nu i eftermiddag..usch vilken harjägare jag är..men alla i familjen gillar rådjurskött så det var bara att ge sej ut efter harjakten . Harhunden skötte sej även idag med den äran dock gick drevet på fel sida av rågången hela tiden Jo det var så här att när jag kom hem så stod det 8 st. rådjur och betade ca.300 meter från min ytterdörr,jag gick in i huset frågade alla om dom sett min kikare och det hade ju naturligtvis ingen gjort 8) Dock kom den fram efter ett tag så jag kollade in djuren..jo minsann var det inte 2 bockar med i alla fall Knallade in och gav jycken mat ,skrev lite skit som vanligt på forumet..plockade fram Herr. 30.06 och begav mej ut. Spanade in rådjuren igen från ca. 300 meter när jag fick se att dom vart skitnervösa.Alla lixom bara drog som en avlöning åt olika håll ??? Till saken hör att det nu hade börjat blåsa satan !!! men ändå ?? Kom efter ca. 10 minuter fram till ett torn som jag skjutit många bockar ifrån så jag känner tornet litet som en kompis Tornet började svaja och knaka nåt hiskerligt så det kändes inte alls kul att sitta där,tänkte som så att i denna blåst kommer ändå inga rådjur..det gjorde det inte heller kan jag avslöja det kom endast två ormvråkar seglande varvid en träade inom 60 meter ungefär..hade inget annat för mej så jag sköt ormvråken ett antal ggr. genom kikarsiktet. Tillslut upptäckte vråken mej och flög iväg 8) Bestämde mej för att knalla hem efter endast 45 minuter i tornet så jag bröt och började reträten.. plötsligt fick jag se en bock i en glänta !! Backade försiktigt samt motvilligt la mej ner bland alla fästingar och skit..fan jag hatar att krypa bland grönsakerna.. Smyger ålning medelst hasning framåt och får in bocken i kikaren..inser att jag inte får nåt bra kulfång och skiter i att skjuta...i alla fall är bocken helspejsad och supernervös !!! Vinden vrålar i trädtopparna så jag inser eller tror att blåsten måste göra rådjuren sjuka av oro... Ser plötsligt ett annat rådjur som står bättre till !! Paddlar vidare i grönsakerna och sätter ena handen rakt in i ett stim av brännässlor !! Satan vad det svider nu.. Att sedan rådjuret visade sej vara en get,gjorde mej litet småsur :- Har nu gått hem och spillt upp i glaset..känner att jag måste ha lite painkiller mot handsvidandet (j-a brännässlor) !!! Skall strax fixa maten..det blir ringduva, stekt potatis och lingon sylt .. yammi Vad jag kommer skölja ner det med inser ni nog själva ;D 1-0 till "bockarna" ;D Trevlig läsning! Men inte är detta någon bra jakt för en harjägare? Ni ska ju inte behöva krypa runt bland grönsaker och nässlor. :-* Ja, vi får skåla för vinsten till bockarna! Själv har jag inte kommit till skott i år! Finns mycket annat att jaga i Uppsala som studerande, inga bestämda jaktider som är påverkade av brunst och liknande. Det är bara att gå ut ett gäng och gå klappjakt! 8)
Publicerat September 19, 200718 yr Författare Visst, men man blir lite tagen...Var f.ö hos konservatorn igår. Han hade fått in fler perukgetter... Det står väl i tabellen "hornbärande djur", om det är en get eller bock torde väl då kvitta ??? Grattis förresten
Publicerat September 19, 200718 yr Stort grattis till alla och ni som kämpar entreget än, ge inte upp ni är sanna jägare
Publicerat September 19, 200718 yr Det står väl i tabellen "hornbärande djur", om det är en get eller bock torde väl då kvitta ???Grattis förresten Lika klok och klarsynt som vanligt ;D
Publicerat September 19, 200718 yr Författare Lika klok och klarsynt som vanligt ;D Åh... tack Balou ;D
Publicerat September 20, 200718 yr Jaaaa! Äntligen! Efter 3 år och minst 70 - 80 vakjaktstillfällen med målet att fälla en norrlandsbock så lyckades jag igår kväll! Jag och en kompis satte oss på ett ganska stort område med ängar lador och såtar med granskog. Efter 30 min så får jag ett SMS, "En hel rådjurfamilj är på väg mot dig". Jag som nu sitter på backen riktad åt helt fel håll, vänder mig om och drar ut benstöden i högsta läget för att komma över det höga gräset. Sitter på helspänn och får då och då nya SMS att dom fortfarande är på väg mot mig och nu är det nära! Tiden gick och det blev mörkare och mörkare, när det endast återstod ca 15 min kvar av skjuttiden så hör jag ett svagt knäpp snett bakom mig. Vänder mig sakta om och dom ser jag att det står ett rådjur och betar på ängen som jag först var vänd mot. Pulsen stiger och jag försöker att sakta trycka ihop benstöden i kortaste läget. Efter ca 30 sek så ligger jag redo och siktar mot rådjuret som lugnt och stilla betar på ca 150 meter. Nu börjar det verkligen bli mörkt och jag ser inte om det är en get eller bock! Jag försöker på att sätt att vrida på förstoringen för att kunna hitta några horn. Till slut så vrider ser rådjuret mot en ljusare fläck mot skogskanten och jag ser två ganska långa horn, nu börjar bocken sakta att gå ifrån mig och jag börjar bli nervös. När han är på ca 180 meter så stannar han till och skottet går! Jag ser i kikaren att han haltar iväg mot skogskanten och jag repeterar, får in bocken i kikaren och kramar iväg ett skott till. Bocken ramlar omkull och försvinner i gräset. Vilken lycka!!! Jag springer dit och ser att det är en ganska stor bock med fem taggar. I efterhand så såg jag att det hade räckt med första skottet, det tagit bra, just bakom högra bogen. Andra skottet gick genom vommen och det blev lite grisigt. Men jag bryr mig faktiskt inte, hellre att bocken blev på plats än ett tråkigt eftersök. Det var så jäkla mörkt igår kväll så det blev inga bilder, men jag ska flå bocken idag så då blir det bilder! Det lovar jag Lill tyskan ska få bita lite i bocken också
Publicerat September 20, 200718 yr fan va gott Sajmon, tyckte jag var den enda som suttit länge då jag suttit ca 20 ggr bara i år utan att skjuta en bock, men som sagt att vänta ger mer lycka!!! det ser man ju nu när bocken är fälld! Ett fetgrattis till dej ;D fixa bild me på hornen!
Publicerat September 20, 200718 yr Tackar! Jag har inte vägt den än, men vad brukar bockarna väga passade med allt urtaget?
Publicerat September 20, 200718 yr Lyfter på hatten och bugar till dig sajmon. Trägen vinner heter det ju. GRATTIS
Publicerat September 20, 200718 yr grattis simon fan va du var värd den där bocken alltså Vi får kompletera med en älg imorgon?
Publicerat September 20, 200718 yr Passade? Slaktkropp brukar väga 14-17 kg. Vet dock ej hur vikten skilljer från norr till söder. Glömde en sak.... Grattis..... Mvh Vakjägarn.
Publicerat September 21, 200718 yr Satt på premiärmorgonen i ett av mina två torn ute hos svärföräldarna. Hade sett 4-5 rådjur på håll varav en bock men dessa gick ju givetvis inte på rätt sida gränsen så det var ju rätt lönlöst att försöka smyga närmare och hoppas dom klev över gränsdiket. Tre älgar, ko och två kalvar, visade sig uppe i skogskanten men gick in igen snart nog. Klockan var väl bortåt sju när jag reste mig upp för att spana lite i handkikaren. På långt håll får jag se en bock med mörka horn komma gåendes genom havren men den höll en kurs som inte innebar att jag skulle få den närmare. Så jag plockade upp benstöden ur ryggsäcken, monterade dom och klättrade ner. Vinden låg perfekt och bocken befann sig bakom en liten höjd på åkrarna så jag klev på i ett ganska bra tempo längs diken och kornåkrar. När jag närmade mig klövervallen där jag tänkt vika av upp mot där bocken borde vara så såg jag ett rådjur på högsta punkten som iaktog mig. Genast satte jag mig på huk i den låga kornåkern och väntade. Avståndet var väl 150-170 meter. Efter lite spaning i handkikaren så såg jag att det var bocken... *shit i helvete* Den där lär ju springa till skogs bara jag blinkar, men icke. Den började sakta gå mot mig, stannade och betade, gick ytterligare några meter. Jag bestämde mig för att krypa fram mot klövervallen och hoppas den inte sticker. Hängde av mig kikaren och plockade ner bössan från ryggen och bocken strosade runt och verkade lite nyfiken. Kröp fram så bara pipan stack ut på klövervallen och bocken hade nu kommit in på 120 meter kanske och dessutom så hade jag bra kulfång. Spetsen på tyska ettan la jag i bogen när bocken gav mig bredsidan och avtryckaren fick besked om att släppa fram slagstiftet. Bocken gjorde ett jättehopp i smällen och for i en halvcirkel ca 30 meter innan det tog stopp.
Publicerat September 21, 200718 yr Författare Grattis på er bägge, fina bockar. Skall ut själv för första gången på 3 veckor i kväll vilket jag ser fram emot. MVh
Publicerat September 21, 200718 yr Supergrattis Sajmon till en mycket fin bock väl värdig all tid och ansträngning! Grattis mbbohman! mycket massa i hornen, returbock? /Micke
Publicerat September 21, 200718 yr Grattis till er alla. FET GRATTIS till dig Sajmon. Jag vet vilken tid det tar att skjuta en bock i norrland. Men vilken lycka det är sen
Publicerat September 22, 200718 yr Det står väl i tabellen "hornbärande djur", om det är en get eller bock torde väl då kvitta ???Grattis förresten Precis! Men som jag skrev blir man lite förvånad. Inget jag ältar, sadeln har redan bättrat på mitt välmående...
Publicerat September 23, 200718 yr Författare Lägger en bild här med på pöjka för att hålla fart i tråden