Publicerat September 5, 200718 yr En expert har uttalat sig. Det kan vi diskutera i evigheter....bara det uttaladet om 222rem med blöt kula säger ju ett och annat om "experten" :-X Litar betydligt mer på NS...han är ju eftersöksjägare (om jag förstått allt rätt?) och har säkert sett en och annan skada... Spelar iofs ingen som helst roll....djuret är dött och det är huvudsaken får du hänga upp trofén för frugan? ;D
Publicerat September 5, 200718 yr dp. Kollade lite mer noggrannt på bilden idag och visst tror jag att det är en skottskada! Den här typen av snuddskott brukar lämna rikligt med snitthår på skottplatsen.?? Du trodde även att du sköt för högt. Dessutom brukar man aldrig hitta blod efter ytliga träffar högt upp på kroppen,vilket du heller inte gjorde. Det finns ingen möjlighet att bocken stått med höger framben lägre än vänster?då skinnet är elastiskt och skulderbladen blir förskjutna till varandra så skulle det kunna förklara varför träffen sitter på "fel"sida. Dessutom är såret runt! stångskador från andra bockar bruker visa sig i form av revor eller sticksår. Att en 222 kula skulle detonera mot pälsen på ett rådjur håller jag för fullständigt osannolikt. Den kulan skulle nog inte heller döda en kråka. Ns teori om att du satt högre än bocken låter dessutom väldigt trovärdig. /Micke
Publicerat September 5, 200718 yr Ja ni, det verkar logiskt kanske att det är den jag skjöt på för en vecka sen då kanske, men jag vill minnas att den bocken hade betydligt mindre horn :- Skit samma man kommer ingen vart ändå, man kan bara spekulera
Publicerat September 5, 200718 yr sånna som inte ens gör en notis av sådana skador utan bara ger fan i det..........tycker det är moget och bra gjort av dig att försöka lista ut vad det är trapper skall ut imorgon på morgonen, har ledigt ifrån högskolestudierna så det blir att passa i ett torn ifrån tidiga timmen där jag igårkväll såg en liten pinnbock och get...... hoppas han finns där, har väntat många timmar på årets första fyrbenta!
Publicerat September 5, 200718 yr Kämpa på! Ett tips från en som varit ute mycket, när det börjar skymma och man tänker äääääh de kommer nog ingen ikväll heller så slå bort dom tankarna och sitt stilla en stund till. De brukar alltid komma ut då jag börjar bli lite rastlös, leker med mobilen, petar näsan osv ;D
Publicerat September 5, 200718 yr okej de e väll så.........har kommit rådjur många ggr i höst, men för lång håll....svart i siktet och getter och kiddar har gjort det jävligt för mig...... kan förövrigt säga att jag är påväg att kränga en pumpbössa åt kråkorna!
Publicerat September 6, 200718 yr Äntligen så får även jag göra ett inlägg i den här tråden! Har varit ute ett par svängar hemmavid utan att lyckats se en endaste bock. Getter och kid har sprungit framför pipan men inget med horn. I helgen så åkte vi de 65 milen ned till svärföräldrarna i Västmanland och svärmor har rapporterat om två rejäla bockar som gått på gärdet så förväntningarna var stora. Besvikelsen blev dock stor när arrendatorn redan plöjt upp mer än halva jaktmarken men jag lyckades övertala honom att jag skulle få jaga på hans mark istället som ersättning Såg flera smaldjur och getter med kid på lördagsmorgonen men på hemvägen fick jag plötsligt se en hyfsad bock drygt 50meter på fel sida gränsen där han gick och botaniserade i ett trädgårdsland. Jag vet om ett par år gammalt hygge ett par hundra meter därifrån så vid 18-tiden så försökte jag smyga mig ut på en höjd mitt på hygget för att få en bra överblick. Hade ”kompostdräkten” på mig och vinden svepte kraftigt mot ansiktet men när jag bara hade några meter kvar så lyckades jag självklart smyga rakt på en get med 2 kid som förtretfullt hoppade upp ur gräset och studsade iväg rakt över hygget. De lyckades stöta upp bocken som låg precis bakom höjden dit jag hade tänkt mig smyga men han gick bara 50-60 meter snett förbi och max 15 meter ifrån mig innan han la sig igen i det höga gräset ??? Jag sjönk försiktigt ihop, fällde sakta ut benstöden och gjorde mig i ordning. Fick vänta över 45 minuter innan jag till slut fick se två horn och öron sticka upp ur riset, var helt säker på att han skulle resa på sig men efter någon minut så sjönk han ned igen. Drygt 30 minuter senare beslutade han sig äntligen för att stiga upp och då var jag beredd! En hyfsad bock, tror det kan vara en retur, mötte kulan endast 35 meter från mig. Jag hade rejält med kramp efter att ha suttit i en väldigt obekväm ställning i över 1 timma men till sist så blev det alltså jag som drog det längsta strået! Säga vad man vill om sk kompostdräkter men effektiva är de sannerligen. Skönt att få ett streck i protokollet, nu kan man koppla av och lugnt ägna sig åt harjakt ett par veckor framöver!
Publicerat September 6, 200718 yr Grattis. Det är väll bara jag kvar som inte fått nån bock än, blivit mycket lite jakt på sistone har en miljon saker att göra som krockar med jakten.
Publicerat September 6, 200718 yr här har du en till som varit ute ca 15 ggr och sett totalt 4 olika bockar, bommat en räv samt sett 4 rävar till......har varit för mörkt, för långt håll, eller vägrat visa bredsidan....... jaja......nån gång smäller det väll sköt 3 bockar och 1 räv förra hösten så de e lite småtjurigt ifrån mig nu
Publicerat September 6, 200718 yr ;D Grattis Dorro!... de lönar sej å vara lite tjurskallig i bland!.. .. Mvh
Publicerat September 7, 200718 yr Äntligen så får även jag göra ett inlägg i den här tråden!Har varit ute ett par svängar hemmavid utan att lyckats se en endaste bock. Getter och kid har sprungit framför pipan men inget med horn. I helgen så åkte vi de 65 milen ned till svärföräldrarna i Västmanland och svärmor har rapporterat om två rejäla bockar som gått på gärdet så förväntningarna var stora. Besvikelsen blev dock stor när arrendatorn redan plöjt upp mer än halva jaktmarken men jag lyckades övertala honom att jag skulle få jaga på hans mark istället som ersättning Såg flera smaldjur och getter med kid på lördagsmorgonen men på hemvägen fick jag plötsligt se en hyfsad bock drygt 50meter på fel sida gränsen där han gick och botaniserade i ett trädgårdsland. Jag vet om ett par år gammalt hygge ett par hundra meter därifrån så vid 18-tiden så försökte jag smyga mig ut på en höjd mitt på hygget för att få en bra överblick. Hade ”kompostdräkten” på mig och vinden svepte kraftigt mot ansiktet men när jag bara hade några meter kvar så lyckades jag självklart smyga rakt på en get med 2 kid som förtretfullt hoppade upp ur gräset och studsade iväg rakt över hygget. De lyckades stöta upp bocken som låg precis bakom höjden dit jag hade tänkt mig smyga men han gick bara 50-60 meter snett förbi och max 15 meter ifrån mig innan han la sig igen i det höga gräset ??? Jag sjönk försiktigt ihop, fällde sakta ut benstöden och gjorde mig i ordning. Fick vänta över 45 minuter innan jag till slut fick se två horn och öron sticka upp ur riset, var helt säker på att han skulle resa på sig men efter någon minut så sjönk han ned igen. Drygt 30 minuter senare beslutade han sig äntligen för att stiga upp och då var jag beredd! En hyfsad bock, tror det kan vara en retur, mötte kulan endast 35 meter från mig. Jag hade rejält med kramp efter att ha suttit i en väldigt obekväm ställning i över 1 timma men till sist så blev det alltså jag som drog det längsta strået! Säga vad man vill om sk kompostdräkter men effektiva är de sannerligen. Skönt att få ett streck i protokollet, nu kan man koppla av och lugnt ägna sig åt harjakt ett par veckor framöver! Roligt! Grattis!
Publicerat September 7, 200718 yr I helgen så åkte vi de 65 milen ned till svärföräldrarna i Västmanland och svärmor har rapporterat om två rejäla bockar som gått på gärdet så förväntningarna var stora. Dorro, vilken västmanländsk kommun bor dina svärisar i då? /Må (S Västmanland)
Publicerat September 7, 200718 yr Jag lyckades lura den sötaste donnan i Köping socken, men det är ju klart - det inte många som kan värja sig när man slår på den norrländska charmen... ;D Jaktmark fick jag ju liksom på köpet så det var bara till att slå till!
Publicerat September 7, 200718 yr Jag lyckades lura den sötaste donnan i Köping socken, men det är ju klart - det inte många som kan värja sig när man slår på den norrländska charmen... ;DJaktmark fick jag ju liksom på köpet så det var bara till att slå till! Har oxå en Köpingsdonna hemma.... ;D Inga jaktmarker följde med där dock :'( ;D /Må
Publicerat September 7, 200718 yr ÄNTLIGEN ;D efter en OERHÖRT seg augustimånad och ca 15-16 jakttillfällen utan vara sig bock eller räv med mig hem i bagaget gav jag och fidde oss iväg till våra arrendemarken, gått om räv här med en och annan bock också.....vid ca 18.15 smög jag mig utmed stora vägen där det gick en hel del bilar ikväll, så fort jag kommer till hygget och skall gå de 20 metrarna till tornet sticker en get upp huvudet och jag avvaktar då jag sett en liten bock på detta hygge senaste veckan, men hon lunkade iväg så jag satte mig i tornet och tog en kopp kaffe, lugnt och stilla och fint soligt väder............efter 30 minuter siktar jag geten i en plantering ca 150-170 meter bort.......hon börjar springa efter hyggeskanten snett mot mig och har "lillbocken" efter sig, uppe på en knatt stannar hon dock till och vrider öronen åt alla väderstreck, anar oråd och sticker tillbaka in i plantering samma väg......jaha tänkte jag den lilla bocken med sin varsta hustru till rådjur lär jag ju inte se mer.......sms:ade till fidde att jag ialla fall observerat det hela, han satt längre bort med hagelbössan och tampades med rävar. Nåväl tiden tickade på och ca 19.59 ser jag ett rådjur betydligt närmare som betar med ryggen åt mig, när den vänder sig om ser jag att det är en bock, något större och alltså inte "lillbocken" som jag egentligen var ute efter.....jag har den i sikte och fibblar i tornet för att få så bra stöd som möjligt......i och med att det gått långt in på bockjakten utan resultat har jag en puls av sällan skådat slag... fan nu SKA det lyckas är det enda jag har i huvudet, bocken är lugn och jag försöker tajma in vart jag skall skjuta han bland alla rotvältor och pinnar som sticker upp.... Det som händer sedan är något lustigt......bocken kommer närmare och är nu på ca 50 meter, han betar och jag lägger korset i bogen på 6 ggr zoom i leupolden. Han slickar sig och kliar sig med bakbenen......rätt som det är utan att egentligen reagera lyser mina ögon rött och jag smäller av en smäll ifrån 6,5:an. Bocken slår i backen med en smäll och utan att jag hunnit reagera över det hela har jag plötsligt en ny patron i loppet och står upp i tornet med korn mot rotvältan han befann sig snett bakom till vänster sms:ar fidde och går efter ca 5 minuter fram.........DÅ ser jag något märkligt, ett läskigt hål under ögonhålan....men vad i helvete har jag gjort nu tänkte jag och blev både arg och tacksam för att bocken är stendöd.......lite chockad och lättad sitter jag bara att studerar bocken till fidde anländer....vi studerar den och kommer fram till att han måste slängt fram huvudet mot ryggen och slickat sig emot ryggraden precis när jag släppte iväg skottet.........skottet har gått in under käken precis där struplocket sitter vidare ut på andra sidan, sedan har alaskakulan forstatt in och slått sönder ryggraden.....jag mådde lite kasst men är samtidigt väldigt glad för att bocken redan var stendöd när han träffade marken...+ att jag hade kanonstöd och säkert sikte i bogen så den enda anledningen till att han såg ut som han gjorde är väll det tänkbara scenariot jag nu beskrivt, eller vad tror ni? någon som gjort något liknande? hur som helst ÅRETS FÖRSTA VILT LIGGER! så gott hoppas det lossnar nu....... kvällens bock hade 6 taggar och den "finaste" bock jag skjutit på mina 3 år.......totalt 6 bockar på bockjakt känns ritkigt bra! medveten om att jag eventuellt var en smula "het på gröten" och jag är lättad över att ändå skottet fick den utgång som blev. Hade varit tråkigt med skadeskjuting....... kom gärna med tankar, kritik mm go väll / david
Publicerat September 8, 200718 yr Grattis ! O du fick dig en tankeställare samtidigt som allt gick vägen. Jag lovar du är inte ensam om att få iväg ett skott i "fel" ögonblick. Har själv suttit och studerat 11 rådjur på ett hygge när stammen var som tätast. De var älgjakt vid tillfället så att skjuta på rådjur ville jag inte förren det var för sent för älgen. Som närmast hade jag "lillbocken" som ev skulle fällas på 50 m. När så tiden var inne så var han ute på styvt 120 m på en hög kulle. Korset i bogen och tryckte av, tyckte mig se en rörelse på rådjuret frammåt och neråt precis i skottögonblicket. Men tänkte ändå, FN va jag skjuter bra när jag såg att bocken trilla omkull. Nu kan jag va sådär härligt spydig mot polarna igen ;D När jag kom fram hittade jag först inte kulhålet, letade givetvis i bogen. Vände p´ån och fick se tarmar sticka ut ur låret ??? Kulan hade tagit genom bägge låren, slagit av "svanket" typ precis framför sotningskanalen, även tryckt ut tarmar i låret som sagt. Hur gick då det där till? Gjorde en ordentlig undersökning av platsen där bocken var i skottet, va jag kan tänka mig är att rådjuret trampat ner i ett hål/sänka precis när jag skulle till att trycka av och målet förflyttade sig alltså en halvmeter utan att jag direkt han lägga märke till mer än en liten rörelse. /Niklas