Publicerat Juni 7, 200719 yr "Att det inte har med bågjakt att göra"??????Rätta mig gärna om jag har fel men har inte hela den här diskussionen handlat om krutvapnens fördel gentemot pilbågens???? Jag tror inte att du har några andra argument än just....den bristande magasinskapaciteten. /Micke Nej det har inte med "krutvapnens fördel gentemot pilbågens"! Och det har påpekats av många vid ett flertal tillfällen. Den handlar om bågjaktens vara eller inte vara i Sverige... Inte om krutvapen! Sen vad det gäller att jag bara har ett motargument så bevisar det ju bara att du inte läst igenom tråden. Men säg att det skulle vara så, låt oss säga att det bara finns ett argument till att inte tillåta bågjakt, även fast fler argument tagits upp, räcker inte det? Det är som att säga till besiktningsmannen när du besiktar bilen och får körförbud för att du inte har några bromsar att hans argument att inte godkänna bilen inte håller eftersom han bara har ett motargument! ???
Publicerat Juni 7, 200719 yr Hej gå in och läs på svenska jägarförbundets sida (danska rapporten) läs även på www.bagjakt.org (dansk och svenska rapporten) Jag vill bara förtydliga att jag inte på något sätt vill trampa på någon jaktform eller jaktvapen. Men enligt dessa rapporter så lyder följande (ungefärliga siffror, gå in och kolla så får ni det mer exakt) Svenska jaktformsundersökningen (båge på dov och gris) drygt 3% Danska undersökningen (båge på rådjur) drygt 5% Danska undersökningen 2001 på räv, av 129 undersökta rävar (skjutna med kula) hadde drygt 21% hagel i sig. Danska undersökningen 2003 på räv, av 263 undersökta rävar (skjutna med kula) hadde drygt 17% hagel i sig. Behöver kanske inte betyda att skadeskjutningen ligger så högt på på räv, men en tankeställare är det! Hur det var med fågel vill jag inte ens ta upp! Skulle gissa på att de flesta jägare använder ett dubbelpipigt hagelgevär på dessa jakter, där ett andraskott kommer blixtsnabbt! Hur är det med kula då? Svensk älgjakt 1997 (Håkon Solvang, Hva er jakt) redovisar upp till 11% Svenska jägarförbundets siffror 1999, 1.2-4,5% Lars Alm JJ Okt 1986 (rådjur, hagel+kula??) 18% (Dessa siffror kan säkert ifrågasättas, men gå in och kolla rapporterna) Som tur är, så går det åt rätt håll. Det är inte fel på vapnen som används utan antagligen har skytten gjort en missbedömning, lätt hänt tyvärr. Vad jag vill säga med detta är att bara för du inte har möjlighet att ladda om snabbt betyder det inte att du skadeskjuter mer (kanske felskjutningarna minskar om alla bara har ett skott/pil i bössan/bågen ) Mvh/s
Publicerat Juni 7, 200719 yr Nej det har inte med "krutvapnens fördel gentemot pilbågens"! Och det har påpekats av många vid ett flertal tillfällen. Den handlar om bågjaktens vara eller inte vara i Sverige... Inte om krutvapen!Sen vad det gäller att jag bara har ett motargument så bevisar det ju bara att du inte läst igenom tråden. Och du har tydligen inte läst vad jag skrivit....jag har övehuvudtaget inte framfört några åsikter om bågjaktens vara eller icke vara. Vad jag reagerade på var dina åsikter om huruvida enskottstudsare hade något på högviltsjakt att göra,en frågeställning som till vissa delar även platsar in på bågjaktens område. Att påstå att det inte handlar om krutvapnens fördel gentemot bågens i denna tråd blir i det närmaste löjligt, jag kan ge dig mängder med citat om allt från expanderande kulors diameter och sårkanaler gentemot skärande pilar, till effektiviteten och flerskottskapaciteten hos ett flerskottsvapen på 200m mot bågens futtiga enda pil på 20m. Din liknelse med besiktningsmannen är däremot totalt orelevant och därför lämnar jag den obesvarad. /Micke
Publicerat Juni 7, 200719 yr Hejgå in och läs på svenska jägarförbundets sida (danska rapporten) läs även på www.bagjakt.org (dansk och svenska rapporten) Jag vill bara förtydliga att jag inte på något sätt vill trampa på någon jaktform eller jaktvapen. Men enligt dessa rapporter så lyder följande (ungefärliga siffror, gå in och kolla så får ni det mer exakt) Svenska jaktformsundersökningen (båge på dov och gris) drygt 3% Danska undersökningen (båge på rådjur) drygt 5% Danska undersökningen 2001 på räv, av 129 undersökta rävar (skjutna med kula) hadde drygt 21% hagel i sig. Danska undersökningen 2003 på räv, av 263 undersökta rävar (skjutna med kula) hadde drygt 17% hagel i sig. Behöver kanske inte betyda att skadeskjutningen ligger så högt på på räv, men en tankeställare är det! Hur det var med fågel vill jag inte ens ta upp! Skulle gissa på att de flesta jägare använder ett dubbelpipigt hagelgevär på dessa jakter, där ett andraskott kommer blixtsnabbt! Hur är det med kula då? Svensk älgjakt 1997 (Håkon Solvang, Hva er jakt) redovisar upp till 11% Svenska jägarförbundets siffror 1999, 1.2-4,5% Lars Alm JJ Okt 1986 (rådjur, hagel+kula??) 18% (Dessa siffror kan säkert ifrågasättas, men gå in och kolla rapporterna) Som tur är, så går det åt rätt håll. Det är inte fel på vapnen som används utan antagligen har skytten gjort en missbedömning, lätt hänt tyvärr. Vad jag vill säga med detta är att bara för du inte har möjlighet att ladda om snabbt betyder det inte att du skadeskjuter mer (kanske felskjutningarna minskar om alla bara har ett skott/pil i bössan/bågen ) Mvh/s Tack S för en sammanställning. Argumentera med stöd av undersökningar och källhänvisningar. Det är så vi kan höja oss från en massa tyckande. Sedan är ju inte rapporterna så positiva för mig som jägare. Att var femte räv har varit påskjuten är för jäkligt. Sedan kan man du fundera på hur många påskjutna rävar som kom ner i grytet och sedan dog. De blir aldrig redovisade i statistiken. Att hoppa på bågjakten efter detta kan inte kännas meningsfullt. Mvh
Publicerat Juni 7, 200719 yr Klart att man måste jämföra bågen med krutvapen. Ska man införa något nytt så ska man ju jämföra det mot dom beprövade metoderna, dvs har det något att tillföra och finns det några nackdelar? Vad bågen tillför mer än ett sätt att skjuta djur utan att det smäller vet inte jag. Det där med utmaning och närhet till viltet köper jag inte. Har nog nämnt smygjakt med hagelbössan nån gång har jag för mig. Sen var det intressanta siffror om skadeskjutningar som presenterades, men dom ska nog tolkas på rätt sätt om dom ska vara användbara. Den svenska bågjaktsundersökningen bör man nog bortse ifrån i sammanhanget. Det handlar ju om jägare som visste att resultatet kunde ligga till grund för ett beslut om bågjakten och därför är det inte otroligt att dessa jägare var betydligt mer varsamma än "medelbågjägaren". Den danska undersökningen om bågjakt på rådjur visar på drygt 5%. Detta handlar om djur som skjutits under vak och smygjakt dvs stillastående djur. Ska man göra en rättvis jämförelse mellan vapentyperna så kan man inte använda siffror från den svenska älgjakten där djuren inte sällan är i rörelse i skottögonblicket. Det blir som att jämföra äpplen och päron. Fanns det statestik från tex den svenska bockjakten så kunde man göra en direkt jämförelse eftersom jaktsätten är lika och det är bara vapnen som skiljer.
Publicerat Juni 8, 200719 yr Hej Sax, du har rätt på vissa punkter ;D, siffror är inte lätt och kan vara svåra att tolka. Bågjakt tål att jämföras med krutvapenjakt, vilket jag tycker att den visat ett gott resultat (finns naturligtvis plats för förbättringar). Bågjakten är i focus och allt rapporteras, skulle önska att det var så med övrig jakt. Då vi kan jämföra äpplen o äpplen, jag har inte hittat något heltäckande/motsvarande från gevärsjakt, tyvärr. Den danska (båge) undersökningen sträcker sig från 99-04. Av de påskjutna rådjuren 576 st fälldes 533 st direkt. 11 st påskjutningar var helmissar, i 4 fall hittades varken pil eller blod (räknas som skadeskjutning)och resterande var skadeskjutningar som resulterade i e-sök. Det är också intressant att se vilken jaktform som användes... smyg, tryck, vaktjakt. Den tar även upp om rådjuret stod stilla, gång, trav eller galopp, i skottögonblicket. De flesta sköts när de stod stilla, men faktiskt en del i rörelse(gång) > (kanske inte orsak till skadeskjutning, men uppenbarligen så har vi inte levt som vi lärt). Man får naturligtvis tycka vad man vill om bågjakt (och annan jakt med för den delen), och vill man inte så behöver man inte, så plättlätt är det ;D. Jag accepterar fullt att någon vill ta hagelbössan istället för pilbåge. Kan bara hoppas att ingen slår mig i huvudet med myter/felaktiga påstående etc, den dagen jag vill ta pilbågen , (att någon inte gillar det är en annan femma) Mvh/s
Publicerat Juni 8, 200719 yr Klart att man måste jämföra bågen med krutvapen. Ska man införa något nytt så ska man ju jämföra det mot dom beprövade metoderna, dvs har det något att tillföra och finns det några nackdelar?Vad bågen tillför mer än ett sätt att skjuta djur utan att det smäller vet inte jag. Det där med utmaning och närhet till viltet köper jag inte. Har nog nämnt smygjakt med hagelbössan nån gång har jag för mig. Sen var det intressanta siffror om skadeskjutningar som presenterades, men dom ska nog tolkas på rätt sätt om dom ska vara användbara. Den svenska bågjaktsundersökningen bör man nog bortse ifrån i sammanhanget. Det handlar ju om jägare som visste att resultatet kunde ligga till grund för ett beslut om bågjakten och därför är det inte otroligt att dessa jägare var betydligt mer varsamma än "medelbågjägaren". Den danska undersökningen om bågjakt på rådjur visar på drygt 5%. Detta handlar om djur som skjutits under vak och smygjakt dvs stillastående djur. Ska man göra en rättvis jämförelse mellan vapentyperna så kan man inte använda siffror från den svenska älgjakten där djuren inte sällan är i rörelse i skottögonblicket. Det blir som att jämföra äpplen och päron. Fanns det statestik från tex den svenska bockjakten så kunde man göra en direkt jämförelse eftersom jaktsätten är lika och det är bara vapnen som skiljer. Är det inte resultatet som är det intressanta? Jag har svårt att se varför det skulle vara mer OK med skadeskjutningar bara för att det är drevjakt. Okej, det är svårare skytte men att pga det det acceptera fler skadeskjutningar är helt orimligt. Jag tycker du är ute på tunn is med dina argument.
Publicerat Juni 8, 200719 yr Sanning, modifierad sanning och satans statistik sa en amerikansk president en gång. ;D Med statstik kan man komma var som helst, dansk älgjaktsstatistik skrattar jag åt faktiskt, ändamålet helgar medlen så att säga och med statistik kan man tillverka vilken sanning som helst. Sant är att jägareförbundet (som ni borde lobba på istället) har sin egen foskning som är betydligt omfattande än vad bågjägarna fått fram genom jakt i Danmark och i hägn. Dom talar inte riktigt samma språk beträffande skadeskjutningar så att säga och någon modifierar sanningen således. Förmodligen är ingen oskyldig. :- Förstår er frustration emellertid att era grannar i norden släppt bågen fri medans ni får leva som en politisk fånge här i "galna och lite korkade" Sverige. För det är så det måste vara eller hur? Människor som jag är väl lite dumkonservativ som vill skjuta mina grisar med studsare och tvivlar på bågens potential som jaktvapen, kan inte tolka ert uppfostrande språk om krutvapen på annat sett. Nu har vi en vetrinär som jägarbas, han kan djurens anatomi bättre än alla här på jaktsidan. Han borde väl vara den optimala måltavlan för er danska statistik. Utan jägarorganisationerna (demokratin) bakom er får ni aldrig någon bågjakt, det tror jag ni vet. Lycka till! MVH
Publicerat Juni 8, 200719 yr JS, S och TD! Jag tror inte endast ni har förbunden och "staten" emot er. Jag har svårt att se ett flertal jaktlag som kommer att tillåta bågjakt på sina marker. Om detta beror på okunskap eller gamla traditioner låter jag vara osagt men eftersom vi endast är människor som oftast tar känslomässiga beslut, har ni nog detta emot er också. Men ni har ju tur, så långt är det inte till Danmark och Åland. ;)
Publicerat Juni 8, 200719 yr Hej igen Jo visst kan det vara så som du skriver orjant, vi har en lång väg kvar! Hoppas att iallafall någon fått svar på sina funderingar, och det har inte varit min mening att sätta tummen i ögat på någon eller peka med hela handen i diskussionerna. En sak tror jag att alla är överens om, att första skottet är viktigast, vägen dit råder det som sagt skilda meningar om. ;D Jag tycker detta har varit en trevlig och städad debatt, själv kommer jag nu att dra mig tillbaka från debatten. Tack Mvh/s
Publicerat Juni 8, 200719 yr Hej S! Vi alla är glada att du har debatterat detta och fortsatt gärna. Lägg gärna in en jaktdagbok från din eller era bågjakter, det vore intressant att följa den! Jag kommer ialla fall absolut läsa den! ;D ;D ;D Tanken är man vi ska kunna debattera på ett sakligt sätt där allas (nästan ) synpunkter är lika värda och det är mottagarens ansvar att nyansera hur han/hon uppfattar meningsmotståndarens uppfattning.
Publicerat Juni 8, 200719 yr Är det inte resultatet som är det intressanta? Jag har svårt att se varför det skulle vara mer OK med skadeskjutningar bara för att det är drevjakt. Okej, det är svårare skytte men att pga det det acceptera fler skadeskjutningar är helt orimligt. Jag tycker du är ute på tunn is med dina argument. Jag tycker inte att det är OK med skadeskjutningar under någon form av jakt, det tror jag ingen tycker. Vad jag menar är att om man ska jämföra två vapentyper så ska jämförelsen göras vid liknande förhållanden om den ska bli rättvis. Förövrigt så tror jag att det mesta är sagt i debatten. Vi får "agree to disagree" helt enkelt. Måste ge en eloge till alla inblandade som har hållt debatten på en hög nivå med sakliga argument, som vanligt på jaktsidan!
Publicerat Juni 8, 200719 yr Sanning, modifierad sanning och satans statistik sa en amerikansk president en gång. ;DMed statstik kan man komma var som helst, dansk älgjaktsstatistik skrattar jag åt faktiskt, ändamålet helgar medlen så att säga och med statistik kan man tillverka vilken sanning som helst. Sant är att jägareförbundet (som ni borde lobba på istället) har sin egen foskning som är betydligt omfattande än vad bågjägarna fått fram genom jakt i Danmark och i hägn. Dom talar inte riktigt samma språk beträffande skadeskjutningar så att säga och någon modifierar sanningen således. Förmodligen är ingen oskyldig. :- Förstår er frustration emellertid att era grannar i norden släppt bågen fri medans ni får leva som en politisk fånge här i "galna och lite korkade" Sverige. För det är så det måste vara eller hur? Människor som jag är väl lite dumkonservativ som vill skjuta mina grisar med studsare och tvivlar på bågens potential som jaktvapen, kan inte tolka ert uppfostrande språk om krutvapen på annat sett. Nu har vi en vetrinär som jägarbas, han kan djurens anatomi bättre än alla här på jaktsidan. Han borde väl vara den optimala måltavlan för er danska statistik. Utan jägarorganisationerna (demokratin) bakom er får ni aldrig någon bågjakt, det tror jag ni vet. Lycka till! MVH Jag vill göra några förtydligande - Älgjaktstatisiken är givitvis från Sverige. - Statistiken från Danmark kommer från Skov og Naturstyrelsen, deras motsvarighet till Naturvårdsverket. Den kommer inte från någon bågjägarorganisation. - Den svenska statisiken kommer från Svenska bågjägareförbundet och jaktformsundersökningen. Den kan man alltid ha synpunkter på då den kommer från en intresseorganisation. Sedan har jag inget intresse över att andra ska börja bågjaga. Om något jaktlag inte vill tillåta bågjakt på sin mark är det helt upp till dem. Vad jag vill är att själv få gå ut den 16:e Augusti och jaga bock på min egen mark. Om någon annan börjar säsongen med .222:an är det helt upp till honom. Troligen kommer de icke bågintresserade jägarna aldrig märka när bågjakten blir tillåten, förutom någon artikel i jaktpressen. När den dagen kommer hoppas jag att ni fortfarande kommer att sova gott på natten, även om ni vet att det finns några i Sverige som är glada och ser lite extra fram mot jakten.
Publicerat Juni 8, 200719 yr > TD Jag sover gott vilket som. Skall hålla utkik efter små notiser i jaktpressen även om resan för er fortfarande är lång. Nån skrev att det tog 2 år i Finland eller Åland från remiss till första pil. Nu är Finland kännt för sin snabba byrokrati till skillnad från Sverige, se bara hur man tar nyttan från EU till skillnad från nettobetalande Sverige. Och du, jägare är vi allihopa även om var och en strider för sin saliga tro förstås. Vissa saker kommer ni alltid ha emot er, jägarkåren är kanske den mest konservativa skaran människor i Sverige. Jaktsidan kan inte anses vara representativ för jägarkåren, långt ifrån då folks sinnen här är betydligt öppnare. Ställer du frågan huruvida bågjakt bör tillåtas till 300000 jaktkortslösare säger förmodligen 90% nej direkt utan att ens reflekterat över vad det innebär. :- MVH
Publicerat Juni 8, 200719 yr Hej S!Lägg gärna in en jaktdagbok från din eller era bågjakter, det vore intressant att följa den! Jag kommer ialla fall absolut läsa den! ;D ;D ;D De va banne mig de vettigaste o roligaste ideèn jag hört i denna tråd! En JAKTDAGBOK ser vi fram emot med många roliga bilder o berättelser!!! HEJA S!
Publicerat Juni 8, 200719 yr MKJ, Du har nog rätt i att jaktkåren är ganska konservativ och bågjägarna har en lång väg kvar. Dock tycker jag se ljus i tunneln Under de tio år som jag har hållit på med bågjakt och lobbat för den tycker att attityden har ändrats. Står man på en mässa och visar bågjakt så är det inte ofta man hör någon negativ kommentar idag. Kanske beror det på att de negativa inte kommer in och pratar, vad vet jag Även jägareförbundet och myndigheter är mer positiva idag än tidigare. Min tro och förhoppning är att bågjakten kommer vara tillåten om några år i Sverige. Om några år får vi se om det stämde
Publicerat Juni 9, 200719 yr MKJ,Du har nog rätt i att jaktkåren är ganska konservativ och bågjägarna har en lång väg kvar. Dock tycker jag se ljus i tunneln Under de tio år som jag har hållit på med bågjakt och lobbat för den tycker att attityden har ändrats. Står man på en mässa och visar bågjakt så är det inte ofta man hör någon negativ kommentar idag. Kanske beror det på att de negativa inte kommer in och pratar, vad vet jag Även jägareförbundet och myndigheter är mer positiva idag än tidigare. Min tro och förhoppning är att bågjakten kommer vara tillåten om några år i Sverige. Om några år får vi se om det stämde Bra det, har alltid gillat folk som står upp för sina åsikter då jag som regel står upp för mina som du kanske märker. Önskar er lycka till. Om jag kommer att utveckla någon jaktlig böjelse utöver alla de jag redan har blir det nog stövare före båge dock Men den som lever får väl se. MVH
Publicerat Juni 29, 200719 yr Kommer in lite sent i diskussionen men kan inte delta så mycket pga alltför mycket att stå i!Men jag kom ofelbart att tänka på det gamla ordspråket: " Hellre lyss till den sträng som brast, än aldrig att spänna en båge" Jim bättre sent än aldrig jimbo!.. ;D ;D ;D.... sj har ja hafft min båge i ett par veckor nu!... å ja måste säja ja e imponerad vilken kraft de är i dom!.. ;D
Publicerat Juli 21, 200719 yr Det är konstigt att det finns så många som inte har provat en modern båge, men ändå sågar bågjakten jämns med fotknölarna. Är det inte så att vi alla här på forumet är jägare? Såsom jägare måste vi hålla i hop. Jag tycker att det är upp till varje jägare att få välja vilket vapen jag vill jaga med just den dagen. Off topic: Ang rådjursjakt med hagel, rådjur tillhör viltklass 2, eller hur.? Vilken klass tillhör hagelbössan? Jo! klass 3. Varje år så förnyas en dispens för att få jaga rå med hagel. Hur många av er visste om detta??
Publicerat Juli 21, 200719 yr bättre sent än aldrig jimbo!.. ;D ;D ;D.... sj har ja hafft min båge i ett par veckor nu!... å ja måste säja ja e imponerad vilken kraft de är i dom!.. ;D Börjar betongen falla isär i källaren nu eller? ;D
Publicerat Juli 21, 200719 yr Börjar betongen falla isär i källaren nu eller? ;D I så fall måste det vara satans så stora sugploppar på pilarna ;D
Publicerat Juli 21, 200719 yr I så fall måste det vara satans så stora sugploppar på pilarna ;D Hahaha ;D
Publicerat Juli 21, 200719 yr ;D.. ni e välkomma å testa killar!..... ;D ;D... betongen håller!.. eftersom de är lätt å träffa de man siktar på!... 8) Flex kommer juh till mej om någon vecka!... han ska få testa då!.... ;D ;D ;D ;) mvh Mamre!...
Publicerat Juli 25, 200719 yr Hej alla! Har varit lite frånvarande från forumet under några veckor. Har haft kontakt med några av er som debatterat på detta forum och hittills har jag fått 2 som lärlingar i bågjakt. Båda har bokat upp sig på en resa till sydafrika nästa år och med lite guidning i bågjakt kommer de att göra ypperligt ifrån sig. Ni som tvekar inför bågjakt ska naturligtvis prova på att testa en riktig jaktbåge. De e grejor det. Jag skjuter på baksidan av kåken medan grannarna sitter och fikar på sin altan. Man stör ingen och kan träna mycket med sin utrustning. Undrar vad de skulle säga om jag satte igång och dundrade med min 30.06:a? Men jag föredrar jaktbågen min då den är godkänd för afrikansk buffel istället för min klena 30-06:a ;D Ha en trevlig sommar allihop! Nu är det snart höst igen och man får jaga snart.