Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vakjakt på räv

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Tänkte starta en tråd där vi kunde prata om allt möjligt rörande vakjakt på räv.

Hur ser era vakställen/gluggar ut, hur är de placerade?

Vad tänker ni på när ni åtlar, har ni några bra tips?

Vad använder ni för vapen då ni vakjagar?

Jag hoppas att många skriver några rader om deras erfarenheter om denna trevliga jaktform så att vi kan diskutera och utbyta tips och ideer med varandra.

/Johan

• Svar 471
  • Visningar 58,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag själv har två ställen där jag vakjagar. En glugg är på en höskulle i en ladugård där åteln ligger på ca 25 meter från ladugårdsväggen. Åteln är placerad på en åker men den omsluts av salixodlingar där rävarna vant sig och gillar att gå längs med.

Under senhösten och vintern har vi får och höns i ladugården nedanför gluggen som ger ifrån sig lite ljud. Rävarna är vana vid dessa ljud och alla dofter så de är inte så skygga som på andra platser.

Vid den andra åteln som är placerad vid en snart förfallen lada är rävarna betydligt skyggare. Där är åteln placerad på ca 15 meter ifrån gluggen och är omgiven av åkermark blandat med gran och björkskog. 

På båda platserna görs en rejäl grundåtel under hösten med slaktrester från tex älgjakten och sedan under resten av vintern slängs småbitar av fisk ut på båda åtlarna. Matrester och torrfoder slängs också ut.

När jag vakjagar använder jag mig av en Tikka M65 30-06 med en Leupold 3-9x50. Jag använder mig av Normas helmantel som gör att skinnen blir fina och går att ta reda på efteråt.

Har ni några tips om något så skriv gärna

Publicerat

Ett tag så trodde jag att du vakade på samma ställe som jag gjorde, beskrivningen låter väldigt bekant, jag har tänkt ta lite större grepp om åtelplatserna till hösten, jag har bara åtlat någon dag innan själva jakten och på jaktdagen, problemet jag har är att är det inte snö ute så måste nästan räven begå självmord för att kunna dö på platserna, det är för mörkt, men med snö och lite månljus lever de farligt, ska trimma platerna lite till hösten så får vi se hur det går, jagar med en sexochhalva tänkt sikte återkommer jag med, sitter en gammal elektropoint på idag 3-9x40 ganska oduglig.

Publicerat

Kul med en riktig tråd! ;)

Jag är väl en rätt inbiten vakskytt, om än rätt färsk. Har vakat på allvar i tre år och lyckats att skjuta ca 50 rävar.

Har nu tre vakställen. Alla inbyggda på skullar, varav endast en där det finns djur under (250 grisar). Kojorna är isolerade och ljuddämpade med filtar. Vakbössa No:1 är min kära Cg 1900 6,5x55 med en Zeiss Diavari 3-12x56. Ser jag bara att något skymtar på åteln och därefter tittar i Zeissen syns rävens siluett tydligt, så jag är grymt nöjd med den kikaren.

Publicerat
Kul med en riktig tråd! ;)

Jag är väl en rätt inbiten vakskytt, om än rätt färsk. Har vakat på allvar i tre år och lyckats att skjuta ca 50 rävar.

Vante blyg nu mickel det är ju du som är vak kungen ;D

Mvh.

Publicerat

Jag har tänkt att skaffa mig ett starkare kikarsikte inom kort. Är du nöjd med din kikare mickel??

Mårs

Publicerat

Mickel du som har en hel del räv på ditt sammvete, vad är bäst att använda på åteln? Har hört så mycket olika förslag fisk, hundfoder, surtrömming mm.

Nu menar jag naturligvis förutom slakt avfall.

Håller på att iordningställa en vakplats inför denna sesong. Då jag bara skjutit räv under andra jakter förut, men detta år tänker ta lite mer tag i vakjakten, då räven formligen har exploderar hem i kring.

Publicerat
Mickel du som har en hel del räv på ditt sammvete, vad är bäst att använda på åteln? Har hört så mycket olika förslag fisk, hundfoder, surtrömming mm.

Nu menar jag naturligvis förutom slakt avfall.

Håller på att iordningställa en vakplats inför denna sesong. Då jag bara skjutit räv under andra jakter förut, men detta år tänker ta lite mer tag i vakjakten, då räven formligen har exploderar hem i kring.

Har väl ingen större betydelse vad man har på åteln. Kött, slaktavfall , hundmat eller fisk. Det viktiga är enl mig att se till så där ALLTID finns ngt att hämta för räven. Dvs. även på icke jakttid
Publicerat

Hej Kolja!

Jag åtlar med en rejäl grundåtel inför varje säsong. Slaktrester eller trafikdödat vilt är bäst. Rävarna gillar att gräva och genom att göra en grundåtel så får de gräva rejält för att komma åt godsakerna. Sedan slänger jag ut småbitar av köttrester eller matrester varje dag för att vänja rävarna vid att det finns nytt godis på åteln vid varje besök.

Hundfoder och annat torrfoder är också bra att slänga ut. Men tänk på att sprida det runt åteln så att det inte ligger i någon stor hög på åteln. Rävarna skall leta efter maten då de väl är framme på åteln, detta gör att de blir kvar under en längre tid och ger fler och bättre skottchanser.

Lycka till med inåtlingen och iordningsställandet av vakkojan.

Mårs  

Publicerat

Hej Mårs!

Säkerligen en urkorkad fråga men på vilket djup lägger du grundåtel, har hört flera som lägger den i sopsäckar och bara sticker hål i säcken innan dom fyller igen hålet???

Publicerat

Naturligtvis är det ingen urkorkad fråga...

Det finns många delade meningar om djupet på grundåteln. Jag gräver en grop på ca 50-100 cm under marknivån. Det gör att räven inte kommer åt det så lätt men ändå sprids lukten av materialet ganska bra.

Har du byggt färdigt din vakkoja, kanske du kan berätta om den?

Mårs

Publicerat

;D å orkar man inte gräva!. så kan du se om du får tag i några stora däck!.. "lastbil!.. en med fälg å en utan!... lägger du "maten" på ett skiva!.. sedan plaserar du däcken över de!.. så får de kämpa lite för att komma åt de!...  ;)

Publicerat
Naturligtvis är det ingen urkorkad fråga...

Det finns många delade meningar om djupet på grundåteln. Jag gräver en grop på ca 50-100 cm under marknivån. Det gör att räven inte kommer åt det så lätt men ändå sprids lukten av materialet ganska bra.

Har du byggt färdigt din vakkoja, kanske du kan berätta om den?

Mårs

Fick iden om en rullande vakkoja när jag såg Johakas bygge här på sidan, så jag har precis köpt en gammal släpvagn som har börjat iordningställas under helgen och förhoppningsvis blir klar under midsommar helgen för uttransport. Flakmåttet är 140x300m, har gjort så det finns 4gluggar (en åt varje håll). Sen har jag köpt en gasolkamin som kommer att stå för uppvärmningen under vintern.Skall under veckan in på loppis affären och hitta någon lämplig stol. Lägger in lite bilder när bygget är klart.

Publicerat

Låter bra Kolja! Hoppas att det blir lyckat med den nya vakkojan.

Har du några gamla erfarenheter kring vakjakten eller är det första gången du ska vaka räv?

Mårs

Publicerat
Låter bra Kolja! Hoppas att det blir lyckat med den nya vakkojan.

Har du några gamla erfarenheter kring vakjakten eller är det första gången du ska vaka räv?

Mårs

Har mycket dåligt med erfarenhet från åteljakt, dom rävar jag skjuter varje år år i regel vid smyg/vakjakt på rådjur. Men då mitt intresse för rovdjursjakt har tagit överhand, så känns det närmast tillhands att börja vakjaga räv. Då jakten efter björn,lo,mård, grävling med hund är ganska kort (ej grävlingsjakten som är ganska lång).

Publicerat

Okej.. Hoppas att du lyckas med vakjakten till hösten/vintern då

Mårs

Publicerat

;D där går de ingen nöd å dej inte!.....  ;D.... skjut inte hästarna bara!..  ;) ;)..... ska själv bygga en skjut plats på min lada hemma!.. perfekt å vaka i från!..  ;D

Publicerat

Dina vakkojor ser riktigt bra ut jimboh1..

Publicerat

Test

_0641.JPG

Publicerat
pappas vakoja

Är det inte lätt att man tar sig en siesta bland halmbalarna när man sitter och vakar ??? ;) ;D

Publicerat

Åtlingen är i full gång på båda mina rävåtlar nu. Fiskrens och gamla matrester är det som står på menyn just nu under sommaren.. Varje gång jag är ute och slänger ut nytt ser jag att räven/rävarna varit på besök. Längtar till vaksäsongen drar igång igen

Publicerat

Här är en av mina vakgluggar.. Taket sattes upp inför säsong 06/07 och har fungerat väldigt bra. Risken för att bösspipan skall skina upp har minskat och pinnen som sticker ut från gluggen har rävarna vant sig vid så det gör att bösspipan lätt sticks ut då räven närmar sig åteln.

Mårs

Publicerat

Här kommer bilden

post-1496-1182794422_thumb.jpg

Publicerat

Vakgluggen från utsidan

post-1496-1182795033_thumb.jpg

Publicerat

det ser ju riktigt bra ut. har du skjutit många rävar därifrån ?