Publicerat Juli 1, 200718 yr Sätt en kula i burken det sprider garanterat ;D jepps!.. å låt den ligga å jäsa lite extra i solen innan!.... ;D ;D ;D.. å på me en smäll me hagelbrakaren!. ;D ;D
Publicerat Juli 1, 200718 yr Du som sitter nära hemmet , tänk på vinden om du använder surströmming ;D
Publicerat Juli 1, 200718 yr Någon som provat att ha ett rör ner i backen vid åteln som man kan stänga och öppna så det pyser ut lukt?? Tips på hur man kan göra? Mårs
Publicerat Juli 2, 200718 yr Åtla eller lockpipa? Kan man kombinera? Tänkte börja med lite vak på räv nu i augusti.
Publicerat Juli 2, 200718 yr Ingen som vill lägga ut någon bild. Tyvärr så brast det lite i skärpa. 680mm på fri hand är lite kinkigt i synnerhet när ljuset börjar bli dåligt.
Publicerat Juli 3, 200718 yr Till Savin Jag har aldrig provat den kombinationen men jag har hört från andra rävjägare att det skall vara lyckat att kombinera åtel med lockpipa. Även jag skulle gärna vilja ha lite tips om det.. Mårs
Publicerat Juli 3, 200718 yr Till SavinJag har aldrig provat den kombinationen men jag har hört från andra rävjägare att det skall vara lyckat att kombinera åtel med lockpipa. Även jag skulle gärna vilja ha lite tips om det.. Mårs Okej. Hur gör jag en enkel åtel? Vad ska jag använda mig av? Jag har läst lite i tråden men frågar iallafall..
Publicerat Juli 3, 200718 yr Okej. Hur gör jag en enkel åtel? Vad ska jag använda mig av? Jag har läst lite i tråden men frågar iallafall.. Det första som är viktigt att tänka på när man skall anlägga en ny åtelplats är att fundera ut hur och var du skall bygga din vakglugg. Om du redan tänkt ut något bra ställe där du skall vaka ifrån är det bara att börja med inåtlingen. Jag tycker att det är bra om man gör en rejäl grundåtel, dvs en stor hög med slaktrester, trafikdödat vilt eller annat som grävs ner en bit under marken vid själva åteln. Efter ett tag börjar detta lukta "riktigt gott" och lockar räven dit.. Gräv ner det så att räven får kämpa lite för att komma ner till godsakerna. Om det är nergrävt tillräckligt blir räven oftast kvar under en längre tid vid åteln och ger större chanser till bra skott.. För att räven ska besöka åteln varje natt/dag måste man även slänga ut lite småbitar runt åteln, detta kan vara allt från små köttbitar, fisk och hundfoder. Tänk på att sprida "småbitarna" så att det inte bara ligger i högar vid åteln. Räven rör sig då mer på åteln och du får fler och bättre skottchanser. Hoppas att du lyckas bra med din nya åtel!!! Mårs
Publicerat Juli 3, 200718 yr Ingen som vill lägga ut någon bild. Tyvärr så brast det lite i skärpa. 680mm på fri hand är lite kinkigt i synnerhet när ljuset börjar bli dåligt. Vilken vacker bild på ett vackert villt ;D
Publicerat Juli 3, 200718 yr Det första som är viktigt att tänka på när man skall anlägga en ny åtelplats är att fundera ut hur och var du skall bygga din vakglugg.Om du redan tänkt ut något bra ställe där du skall vaka ifrån är det bara att börja med inåtlingen. Jag tycker att det är bra om man gör en rejäl grundåtel, dvs en stor hög med slaktrester, trafikdödat vilt eller annat som grävs ner en bit under marken vid själva åteln. Efter ett tag börjar detta lukta "riktigt gott" och lockar räven dit.. Gräv ner det så att räven får kämpa lite för att komma ner till godsakerna. Om det är nergrävt tillräckligt blir räven oftast kvar under en längre tid vid åteln och ger större chanser till bra skott.. För att räven ska besöka åteln varje natt/dag måste man även slänga ut lite småbitar runt åteln, detta kan vara allt från små köttbitar, fisk och hundfoder. Tänk på att sprida "småbitarna" så att det inte bara ligger i högar vid åteln. Räven rör sig då mer på åteln och du får fler och bättre skottchanser. Hoppas att du lyckas bra med din nya åtel!!! Mårs Tack för tipsen! Jag ska nog inte göra en så avancerad åtel. Vet att det springer en del räv på den mark jag har. Jag tänkte locka fram dom busarna med lockpipa som det investerades i idag. Jag har hört att man kan använda sig av lite surströmming? Jag letar efter en enkel och snabb lösníng. Det kommer att ske i skogskanten.
Publicerat Juli 4, 200718 yr Jag har aldrig provat den kombinationen men jag har hört från andra rävjägare att det skall vara lyckat att kombinera åtel med lockpipa. Nej nej och åter nej. Varför göra det svårare för sig än vad det egentligen är? På en åtel uppträder räven mycket skyggare än vad han gör på andra platser och att då sitta och göra konstlade ljud och riskera upptäckt är dömt att misslyckas. De erfarna vakskyttar jag pratat med säger alla lika, aldrig locka vid en åtel. Jag har en enkel regel vid mina åtlar och det är att sitta tyst som en mus, då kommer snart rödpäls som ett brev på posten.
Publicerat Juli 4, 200718 yr Ingen som vill lägga ut någon bild. Tyvärr så brast det lite i skärpa. 680mm på fri hand är lite kinkigt i synnerhet när ljuset börjar bli dåligt. Underbart! Bilder som dessa är riktiga stämningshöjare!
Publicerat Juli 4, 200718 yr då kommer snart rödpäls som ett brev på posten. Om det brevet komer med svenska posten så lär det inte bli många rödpälsar > > > > Mvh Anders Hj
Publicerat Juli 4, 200718 yr Om det brevet komer med svenska posten så lär det inte bli många rödpälsar > > > >Mvh Anders Hj Det har du rätt i PREP!!
Publicerat Juli 4, 200718 yr Nej nej och åter nej. Varför göra det svårare för sig än vad det egentligen är? På en åtel uppträder räven mycket skyggare än vad han gör på andra platser och att då sitta och göra konstlade ljud och riskera upptäckt är dömt att misslyckas. De erfarna vakskyttar jag pratat med säger alla lika, aldrig locka vid en åtel. Jag har en enkel regel vid mina åtlar och det är att sitta tyst som en mus, då kommer snart rödpäls som ett brev på posten. Kanske det beror på var åteln ligger också?? Ligger den öppet och i närheten av några åkrar eller ligger den så långt upp i skogen det går kanske det skiljer sig vid användandet av lockpipa? Mårs