Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vakjakt på räv

Featured Replies

Publicerat
Sätt en kula i burken det sprider garanterat ;D

jepps!.. å låt den ligga å jäsa lite extra i solen innan!....  ;D ;D ;D.. å på me en smäll me hagelbrakaren!.  ;D ;D

• Svar 471
  • Visningar 58,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Du som sitter nära hemmet , tänk på vinden om du använder surströmming ;D

Publicerat

Någon som provat att ha ett rör ner i backen vid åteln som man kan stänga och öppna så det pyser ut lukt??

Tips på hur man kan göra?

Mårs

Publicerat

Åtla eller lockpipa?

Kan man kombinera?

Tänkte börja med lite vak på räv nu i augusti.

Publicerat

Ingen som vill lägga ut någon bild. Tyvärr så brast det lite i skärpa. 680mm på fri hand är lite kinkigt i synnerhet när ljuset börjar bli dåligt.

Publicerat

Vilken härlig bild  ;D Fasen att det är ett fint vilt, räven!

Publicerat

Kan bara hålla med kanon bilder viltet nr1 ;D

Mvh.

Publicerat

;D super nice bild!.....  ;D ;D

Publicerat

Riktigt vackra bilder.. Bra gjort Nils l !!!!

Mårs

Publicerat

Till Savin

Jag har aldrig provat den kombinationen men jag har hört från andra rävjägare att det skall vara lyckat att kombinera åtel med lockpipa. Även jag skulle gärna vilja ha lite tips om det..

Mårs

Publicerat
Till Savin

Jag har aldrig provat den kombinationen men jag har hört från andra rävjägare att det skall vara lyckat att kombinera åtel med lockpipa. Även jag skulle gärna vilja ha lite tips om det..

Mårs

Okej.

Hur gör jag en enkel åtel? Vad ska jag använda mig av?

Jag har läst lite i tråden men frågar iallafall..

Publicerat
Okej.

Hur gör jag en enkel åtel? Vad ska jag använda mig av?

Jag har läst lite i tråden men frågar iallafall..

Det första som är viktigt att tänka på när man skall anlägga en ny åtelplats är att fundera ut hur och var du skall bygga din vakglugg.

Om du redan tänkt ut något bra ställe där du skall vaka ifrån är det bara att börja med inåtlingen.

Jag tycker att det är bra om man gör en rejäl grundåtel, dvs en stor hög med slaktrester, trafikdödat vilt eller annat som grävs ner en bit under marken vid själva åteln. Efter ett tag börjar detta lukta "riktigt gott" och lockar räven dit.. Gräv ner det så att räven får kämpa lite för att komma ner till godsakerna. Om det är nergrävt tillräckligt blir räven oftast kvar under en längre tid vid åteln och ger större chanser till bra skott..

För att räven ska besöka åteln varje natt/dag måste man även slänga ut lite småbitar runt åteln, detta kan vara allt från små köttbitar, fisk och hundfoder. Tänk på att sprida "småbitarna" så att det inte bara ligger i högar vid åteln. Räven rör sig då mer på åteln och du får fler och bättre skottchanser.

Hoppas att du lyckas bra med din nya åtel!!!

Mårs

Publicerat
Ingen som vill lägga ut någon bild. Tyvärr så brast det lite i skärpa. 680mm på fri hand är lite kinkigt i synnerhet när ljuset börjar bli dåligt.

Vilken vacker bild på ett vackert villt  ;D

Publicerat
Det första som är viktigt att tänka på när man skall anlägga en ny åtelplats är att fundera ut hur och var du skall bygga din vakglugg.

Om du redan tänkt ut något bra ställe där du skall vaka ifrån är det bara att börja med inåtlingen.

Jag tycker att det är bra om man gör en rejäl grundåtel, dvs en stor hög med slaktrester, trafikdödat vilt eller annat som grävs ner en bit under marken vid själva åteln. Efter ett tag börjar detta lukta "riktigt gott" och lockar räven dit.. Gräv ner det så att räven får kämpa lite för att komma ner till godsakerna. Om det är nergrävt tillräckligt blir räven oftast kvar under en längre tid vid åteln och ger större chanser till bra skott..

För att räven ska besöka åteln varje natt/dag måste man även slänga ut lite småbitar runt åteln, detta kan vara allt från små köttbitar, fisk och hundfoder. Tänk på att sprida "småbitarna" så att det inte bara ligger i högar vid åteln. Räven rör sig då mer på åteln och du får fler och bättre skottchanser.

Hoppas att du lyckas bra med din nya åtel!!!

Mårs

Tack för tipsen!

Jag ska nog inte göra en så avancerad åtel. Vet att det springer en del räv på den mark jag har. Jag tänkte locka fram dom busarna med lockpipa som det investerades i idag. Jag har hört att man kan använda sig av lite surströmming?

Jag letar efter en enkel och snabb lösníng. Det kommer att ske i skogskanten.

Publicerat
Jag har aldrig provat den kombinationen men jag har hört från andra rävjägare att det skall vara lyckat att kombinera åtel med lockpipa.

Nej nej och åter nej. :)

Varför göra det svårare för sig än vad det egentligen är?

På en åtel uppträder räven mycket skyggare än vad han gör på andra platser och att då sitta och göra konstlade ljud och riskera upptäckt är dömt att misslyckas.

De erfarna vakskyttar jag pratat med säger alla lika, aldrig locka vid en åtel. Jag har en enkel regel vid mina åtlar och det är att sitta tyst som en mus, då kommer snart rödpäls som ett brev på posten.

Publicerat

Underbart!

Bilder som dessa är riktiga stämningshöjare!

Publicerat
då kommer snart rödpäls som ett brev på posten.

Om det brevet komer med svenska posten så lär det inte bli många rödpälsar >:( >:( >:( >:(

Mvh Anders Hj

Publicerat
Om det brevet komer med svenska posten så lär det inte bli många rödpälsar >:( >:( >:( >:(

Mvh Anders Hj

Det har du rätt i PREP!! :)

Publicerat
Nej nej och åter nej. :)

Varför göra det svårare för sig än vad det egentligen är?

På en åtel uppträder räven mycket skyggare än vad han gör på andra platser och att då sitta och göra konstlade ljud och riskera upptäckt är dömt att misslyckas.

De erfarna vakskyttar jag pratat med säger alla lika, aldrig locka vid en åtel. Jag har en enkel regel vid mina åtlar och det är att sitta tyst som en mus, då kommer snart rödpäls som ett brev på posten.

Kanske det beror på var åteln ligger också??

Ligger den öppet och i närheten av några åkrar eller ligger den så långt upp i skogen det går kanske det skiljer sig vid användandet av lockpipa?

Mårs

Publicerat

Det skulle vara trevligt med lite bilder på era vakkojor  :) :) :D    Mvh:jimboh1

Publicerat

En bild från en av mina vakgluggar!!

post-1496-1183538754_thumb.jpg

Publicerat

Och en till tagen från utsidan..  ;D

post-1496-1183538880_thumb.jpg

Publicerat

Fler bilder!!  ;D

post-1496-1183546593_thumb.jpg

post-22-1183546593_thumb.jpg

Publicerat

He he ser bra ut ;D