Publicerat Juli 16, 200719 yr Vaka på grävling istället ;D Släpp då ut den en god bit från grytet, annars är risken stor att den går in igen och då får man ju komma dit och apportera : ;D
Publicerat Juli 16, 200719 yr har blivt ändringar i mitt vakjakt också för att roggman ska äventuelt komma med sin jycke
Publicerat Juli 16, 200719 yr Vaka på grävling istället ;D Släpp då ut den en god bit från grytet, annars är risken stor att den går in igen och då får man ju komma dit och apportera : ;D Då kör jag vak på grävling istället. Ska bli intressant att se vad som springer ur mina gryt. Vet fortfarande inte om det är räv eller grävling som huserar där.
Publicerat Juli 16, 200719 yr Jasså ??? Det hade jag ingen aning om faktiskt. Att dom "kom så bra överens"
Publicerat Juli 18, 200719 yr Är lite sugen på att börja vaka räv den här säsongen. Problemet är att det är en ren skogsmark och jag har för långt dit för att kunna hålla någon åtel igång. Någon som har förslag på lämplig taktik???
Publicerat Juli 18, 200719 yr Är lite sugen på att börja vaka räv den här säsongen. Problemet är att det är en ren skogsmark och jag har för långt dit för att kunna hålla någon åtel igång. Någon som har förslag på lämplig taktik??? jepp! skaffa stövare.
Publicerat Juli 18, 200719 yr sitta upp å vaka är rätt tråkigt om man inte har bra drag på åteln,,,skaffa stövare så har du mycket bättre jakt och mycke roligare..man får ingen stjärna i kanten för en glugg räv,men det får man för att skjuta för hunden
Publicerat Juli 18, 200719 yr Jag tycker det är ganska harmoniskt att sitta i en koja på natten sådär. Har tyvärr inte fått utdelning ännu. Det kommer!
Publicerat Juli 19, 200719 yr Jag tycker det är ganska harmoniskt att sitta i en koja på natten sådär.Har tyvärr inte fått utdelning ännu. Det kommer! Håller med dig om att det är väldigt harmoniskt och en trevlig jakt.. Utdelningen kommer bara du håller i med fler sömnlösa nätter vid gluggen
Publicerat Juli 19, 200719 yr Sömnlösa nätter är jag extremt van vid. (Nattarbetare) Men då är det ju inga som helst problem Perfekt jaktform för dig alltså
Publicerat Juli 19, 200719 yr sitta upp å vaka är rätt tråkigt om man inte har bra drag på åteln,,,skaffa stövare så har du mycket bättre jakt och mycke roligare..man får ingen stjärna i kanten för en glugg räv,men det får man för att skjuta för hunden Iband skriver du rätt så kloka saker...fast inte alltid........ Kööörven...!!!!
Publicerat Juli 20, 200719 yr Den 1:a aug närmar sig och minst en räv går på åteln! Ska prova något "nytt" den 1:a aug...glugga räv från vakkojan premiärnatten! Stora delar av natten är det bra skjutljus, bara några få timmar mitt i natten som de är för mörkt. Har gjort allt klart för säsongens första vakpass, detektorn är kollad, åtlingen har varit i gång ett tag nu och bössan är inskjuten. Kan bli något sorts "personligt rekord" att skjuta tidigt på premiären Utvärdering får komma först efter ett par nätters vakande, kan förstå att rävarna inte är lika "flitiga" på att besöka åteln denna årstid som mitt i vintern...jaja den som lever få se.
Publicerat Juli 20, 200719 yr Den 1:a aug närmar sig och minst en räv går på åteln! Ska prova något "nytt" den 1:a aug...glugga räv från vakkojan premiärnatten!Stora delar av natten är det bra skjutljus, bara några få timmar mitt i natten som de är för mörkt. Har gjort allt klart för säsongens första vakpass, detektorn är kollad, åtlingen har varit i gång ett tag nu och bössan är inskjuten. Kan bli något sorts "personligt rekord" att skjuta tidigt på premiären Utvärdering får komma först efter ett par nätters vakande, kan förstå att rävarna inte är lika "flitiga" på att besöka åteln denna årstid som mitt i vintern...jaja den som lever få se. Dina förberedelser kan ju inte vara sämre ;D Kul att du vet om att det går minst en räv vid åtel.. Det är bara att önska lycka till inför premiären!! Vid min åtel går det också räv och vid min nya fälla ser det ut som att det varit in räv vid minst två tillfällen.. Bådar gott inför premiären.
Publicerat Juli 20, 200719 yr Nej visst är de så bara att räkna ner tiden tills de är dax att gå ned till vakkojan ;D Vid fällorna är de lungt så när som två skator som plockar fiskbitar i tunnelfällan, men räv/grävling bruka ju hitta dit förr eller senare... Ojdå du får också en spännande premiär ser jag! Ska du vaka något vid gluggen, eller blir de smyg/vakjakt vid åkrar istället? Jo tack, skitjakt på dej me
Publicerat Juli 20, 200719 yr ;D.. fan killar de börjar närma sej!... ned räkningen har börjat!... till 1 aug!... ;D ;D ;D ;D... va har ni för planer!.... 8) sj väntar jag på selebert besök av Flex!.. vi ska locka å vaka på räv!.. har man lite tur så kanske till å med fällorna ger någon utdelning!.. ;D ;D ;D mvh
Publicerat Juli 20, 200719 yr Jaa fällorna på Gålö osäkras ca 6 minuter resväg från jobbet och på vägen hem. På det kommer ju grytjakten ;D Sen Bocken den 16:e det är mina höjdpunkter! ;D Sen den stora höjdpunkten är ju hundsläppet den 1:a okt ;D Lite OT f´låt
Publicerat Juli 24, 200719 yr sitter i ett soligt bulgarien 45+ i solen har varit h[rt festande och dylikt ;D hehehe l'ngtar som fan skall snart [ka hem blir att kolla in fallan, farsan har sk;tt den saken och jag tror att jag har haft regelbundna bes;k av mickel eller herr grefling.............de e bara att hoppas!
Publicerat Juli 24, 200719 yr Nej visst är de så bara att räkna ner tiden tills de är dax att gå ned till vakkojan ;D Vid fällorna är de lungt så när som två skator som plockar fiskbitar i tunnelfällan, men räv/grävling bruka ju hitta dit förr eller senare...Ojdå du får också en spännande premiär ser jag! Ska du vaka något vid gluggen, eller blir de smyg/vakjakt vid åkrar istället? Jo tack, skitjakt på dej me Hmm, jag tror att det blir lite blandat. Både vid gluggen och vid några åkrar. Har införskaffat en lockpipa som jag håller på att försöka behärska. Har faktiskt fått fram bra ljud enligt mig själv men jag har ju egentligen ingen aning om rävarna lockas av mina toner ;D Skall i alla fall bli roligt att testa den 1a
Publicerat Juli 24, 200719 yr Ok. Det kommer bli lite blandat för mig med. Natten ska iaf tillbringas i vakkojan, sedan kanske en grytjaktsväng på dagen, sedan en liten paus, därefter blir de nog smyg/vakjakt vid åkrarna för att sedan avsluta med ett vakpass till i kojan i fall de inte gav resultat första natten. Fick höra av en jägare i vårt älgjaktslag att han hade sett en rävunge modell -07, bara 5 km från huset . Kommer givetvis kolla upp de där lite närmare i morgon! Intressant me lockpipa, det är en kul och spännande jaktform som är värt många försök! Har själv både lyckats och misslyckats... ;D
Publicerat Juli 25, 200719 yr Fullproppat med jakt på premiären alltså.. ;D Men det är ju så det skall vara. Hoppas att du lyckas väl. Ett plus är ju att din vän i älgjaktslaget sett en rävunge modell 07, och om det setts till en unge finns det nog flera. Man kan ju lyckas väldigt bra om man vet ungefär var kullen uppehåller sig. Ofta kommer ungarna ut tillsammans på åkrar/ängar och om man är på hugget med bössan kan resultatet bli lyckat.
Publicerat Juli 25, 200719 yr Jo de kan jag lova! Starskottet går ju den 1:a och påpassligt nog så har jag semester då. ;D Även om kråkfågeljakten har varit igång ett tag nu så känns de som de startar på "allvar" på onsdag nästa vecka... Var å gick idag i området där rävungen har varit synlig för en vecka sedan, men hittade inte något gryt eller någon annan antydan på "rävvalps" aktiviteter. Vet inte hur långt ifrån en rävvalp rör sig från grytet nu ??? Får lov att gå en sväng till i morgon på närintilliggande marker för att möjligtvis hitta något intressant. Skulle ju vara guld värd ifall man skulle hitta igen vart kullen är född/håller till.
Publicerat Juli 26, 200719 yr Jo de kan jag lova! Starskottet går ju den 1:a och påpassligt nog så har jag semester då. ;D Även om kråkfågeljakten har varit igång ett tag nu så känns de som de startar på "allvar" på onsdag nästa vecka...Var å gick idag i området där rävungen har varit synlig för en vecka sedan, men hittade inte något gryt eller någon annan antydan på "rävvalps" aktiviteter. Vet inte hur långt ifrån en rävvalp rör sig från grytet nu ??? Får lov att gå en sväng till i morgon på närintilliggande marker för att möjligtvis hitta något intressant. Skulle ju vara guld värd ifall man skulle hitta igen vart kullen är född/håller till. Det skulle verkligen vara ett stort plus om du fann grytet. Jag vet inte riktigt hur långt valparna rör sig så här tidigt på säsongen men jag skulle tippa på inte allt för långt från grytet. Kanske någon annan på forumet kan tipsa om det Jag tänkte höra med dig om vad du använder för vapen/bössa när du vakjagar? Själv så använder jag en Tikka M65 30-06 med en Leupold 3-9x50.. Jag tycker bössan funkar jättebra men jag har planer på att skaffa mig ett nytt kikarsikte. /Mårs