Publicerat Juli 6, 200719 yr lite mer bilder uppe på ladan!... ;D... ett rådjur ute på åkern!.. lite för långt bort för mobben!.. ;D
Publicerat Juli 6, 200719 yr Grymt fint ställe och som gjort för viltvård , inga grannar? ;D... nopp!.. iaf inte i den skjut riktningen!.. å dom som bor runt mej!.. e jägare!.. fast e mest "på".. när de är rådjur å älg jakt... så de lär inte suras för jag jagar preditatorer!... ;D ;D ;D ;D....jag är den ända i mitt jakt lag som pysslar me de!. så ja har markerna för mej sj större delen av året!.. ;D mvh ThomasMamre
Publicerat Juli 6, 200719 yr Det ser ut som ett större dike/kanal på ena bilden. Lägger du en åtel där du tänkt kan jag lova att rödpäls kommer på besök! Kanaler, och diken är ett säkert kort när det gäller att få in räven framför vakgluggen. Dom kan helt ostört smyga sig fram i skydd till maten....tror dom ialla fall
Publicerat Juli 6, 200719 yr Det ser ut som ett större dike/kanal på ena bilden. Lägger du en åtel där du tänkt kan jag lova att rödpäls kommer på besök!Kanaler, och diken är ett säkert kort när det gäller att få in räven framför vakgluggen. Dom kan helt ostört smyga sig fram i skydd till maten....tror dom ialla fall där har du rätt!... de går en gammal väg där!.. diken på varje sida!.. var ett djupt!.. har redan en räv som har sitt födostråk där!.. om du tittar på dom tidigare bilderna så ser du var jag åtlar!.. framför "tippin".. .. kommer varje kväll/natt!.... ;D
Publicerat Juli 6, 200719 yr där har du rätt!... de går en gammal väg där!.. diken på varje sida!.. var ett djupt!.. har redan en räv som har sitt födostråk där!.. om du tittar på dom tidigare bilderna så ser du var jag åtlar!.. framför "tippin".. .. kommer varje kväll/natt!.... ;D Det låter suveränt.. Lycka till med vakjakten framöver!
Publicerat Juli 6, 200719 yr Okej mamre, men ge fan i att röka fredspipa när du sitter i tippin o vakar som du gjorde sist jag kom på besök, eller vad var det som luktade så konstigt ända till Månkarbo!?? Och varför skrattade du så konstigt hela tiden...;D
Publicerat Juli 7, 200719 yr Okej mamre, men ge fan i att röka fredspipa när du sitter i tippin o vakar som du gjorde sist jag kom på besök, eller vad var det som luktade så konstigt ända till Månkarbo!?? Och varför skrattade du så konstigt hela tiden...;D inte fredspipa!.. jaktpipa!... ;D.. Ugh!... Mamre har talat!..
Publicerat Juli 10, 200719 yr En fråga till er som e lite mer hemma på vakjakt!.... är de brukligt att Räven ändrar sitt fördostråk.. när tex vädret ändras!.. som nu tex.. massor med reng???.. har varit ute nu mellan 22:00-01:00 flera nätter!.. å inte ett besök av Mickel????.... därimot har jag sett honom dagtid inte allt för långt från mej!.. ca 500 meter bort på åkern??.. Mvh Mamre!..
Publicerat Juli 10, 200719 yr Ska du få besök på en åtel så här års måste du ha tur. Normalt har räven mängder med mat i naturen nu och åtlarna är ej så attraktiva. Vid regn och rusk håller dom sig gärna i gryt. Sämsta vakvädret vintertid är snö och hård blåst. Snöar det däremot lätt mot kvällningen ska man vara i kojan i god tid, ca 18.00. Jag har lärt mig uppskatta lätt snöfall och milt väder som de bästa vakpassen.
Publicerat Juli 10, 200719 yr Rävarna kanske inte ändrar födostråket, men vid snabba väderomslag så kommer de olika tider. Håller med dig mickel lätt snöfall och några få minusgrader de är ett riktigt "rävaväder". Har själv hållit på med vakjakt på räv i 6 säsonger (tror jag) och vissa rävar är extremt roliga på det viset att man kan nästan ställa klockan efter dem, jag menar att de kommer på åteln nästan på exakt samma minut natt efter natt i fall de är "stabilt" väder. Hade en sådan räv på min åtel för två säsonger sedan, detta var en gammal hanräv. Första vaknatten så spelade radion prick "kl 3 ekonyheterna" på natten, räven gjorde bara ett kortare besök på åteln den natten. Ingen skottchans. Lördagnatt upprepades samma sak, när detektorn startade radion hade ekonyheterna just börjat, kl var 3! Kollade ut och javisst räven var å plockade bitar. Upptäckte nu att de var en varsk och framförallt en stor räv! Men även denna natt så var han bara på åteln en kort stund utan att jag fick ett tillräckligt bra läge på "rödpälsen". Inför söndagnatt så ställde jag alarmet på mobilen på 02.30 och när jag vaknade av mobilens ljudlösa vibbrerande var jag snabbt uppe i kojan, satte mig tillrätta i stolen vid gluggen, osäkrade bössan, satte hörselskydden på "snisckan" över huvudet och kände mig klar för ett "tidpressat" skott! Började nästan skratta när jag såg den blåsvartaskuggan glida fram över åkern 100 talet meter från åteln och gissa vad kl var? Tre minuter i tre! Efter den sedvanliga rutten inne i granplanteringen kom räven längst diket som går precis bakom åteln som de flesta rävarna bruka göra. När räven ställde upp sig med bresidan för att kolla av omgivningen så hade jag redan korset inriktat på bogen! Efter jag fått tillbaka synen efter den bländande mynningsflamman kunde jag konstatera att jag fällt min livs största räv! 7,8 kg visade vågen och detta var räv nr 33 vill jag minas...även nu 13 rävar senare, är det den största räv jag har pangat. Mvh oskar
Publicerat Juli 10, 200719 yr Spännande läsning Osske! Jag hade en individ som besökte min ena åtel vid sextiden varje kväll. Den vakplatsen var lite dumt belägen bakom några hus inbyggd uppe i en lada och jag var tvungen att gå 300 meter över ett hygge för att komma dit. Satte mig oftast runt 17.00 före jul och sköt många rävar runt 18.30-21.00. Men just denna rödpäls var snabbt ut på åteln, tog sig några bitar och just när man osäkrat var han ljudlöst borta. Nu var goda råd dyra, denna räv var en utmaning och dö det skulle han! Jagade rådjur en onsdag med en kompis och vi sköt varsitt. Bocken jag sköt tog jag ur vid vakladan och band sedan ett snöre runt räntan. Skar små hål med kniven och sedan gick jag en lov i skogen och tog riktning där räven brukade komma ut, ca 30 meter framför gluggen under några yviga granar. Hade en käpp i handen som jag daskade på räntan var 4é meter ungefär och jag fick därmed ett fint blod/våmspår som luktade flera socknar bort. Räntan lades sedan mitt på åteln och jag begav mig hemåt för lite sömn innan kvällen. Så kom då kvällen och räven skulle dö. Starkt kaffe inmundigades för ett långt vakpass, varma kläder på och till skogs vid 17.00 tiden. Satte mig tillrätta och öppnade gluggen, såg räntan från dagens bock ligga mörk mot den vita snön. Studsaren lades tillrätta och kikaren vreds ned på 5 ggr. När uret närmade sig 17.50 greppade jag kolvhalsen försiktigt och nu var jag beredd. Ca 18.10 kom den svarta stora skuggan ut på åteln, exakt där jag dragit spåret, som vanligt hade han brått att få sig en smakbit men nu fick han tji för det var osäkrat snabbare än räven kunde stava till sork och just när mickel vände sig för att ta sig till det skyddande mörkret i skogen small det. Minns det som igår, känslan att lyckas att få tag på en så varsk individ. En hane på ca 9 kilo. ej så rysligt stor men varsk. Kanhända att han hade besökt en annan åtel och möjligen fått en kärve hagel efter sig och att det minnet etsat sig kvar, vad vet jag. Vakjakt på räv slår allt, när man ser den listiga skuggan närma sig och man hör pulsen dunka, då är det jakt!
Publicerat Juli 10, 200719 yr ;D.. härlig läsning killar!... ;D de är så man riktig känner man va me!.... ;D...
Publicerat Juli 10, 200719 yr F-n Mickel du har ju talang för det här med skrivning, kanske borde fundera på ett jobb byte JAKTJOURNALIST vore kanske något ;).
Publicerat Juli 10, 200719 yr Ojojoj vad man blir sugen på vinternätter, lite sömn, vakkojan, mörkret, mångubben å tystnaden som är så tyst att de gör ont i öronen! Härlig läsning, man njuter av berättelsen och om man blundar så föreställer man sig hur de ser ut när den dära räven kom "svävande" fram mot åteln. Det finns så mycke att berätta om när de gäller vakjakten...man blir helt lyrisk då de snackas vakjakt. Helt sjukt att man kan komma ihåg varje räv man skjuter, men de gör man! Varje ny räv som går på åteln är en ny individ och en ny utmaning! Och de är de som är så j*vla roligt. Inte så rysligt stor? 9 pannor! Har tillsammans med andra vakjägare som jag endel bruka vaka ihop med skjutit över 200 rävar de senaste 4-5 säsongerna och ingen har varit uppe på 9 kg!! Men jag vet att dessa "skogsrävar" väldigt sällan blir stora här i Västerbottens skogsland. Brist på föda/hårdare vintrar ??? Bruka du använda dig av rörelsevakt? Har det på åteln hemma hos föräldrarna och de fungerar skitbra! Den är kopplad till en radio (med hörlurar) i kojan, sen så sover jag med hörlurarna på. Men man missar en del av spänningen. Men jag vakar på yttliggare 2 åtlar så spänningen å de sömnfattiga nätterna får man i stor dos så man klarar sig! ;D
Publicerat Juli 10, 200719 yr Här brukar dom ligga på ca 15-20 kilo....... : Skämt åsido så ligger de flesta rävar jag skjutit på ca 7-8 kilo. Den största jag skjutit fällde jag sista rådjursjaktdagen, en hane på hela 10 kilo, såg ut som en drever när han kom farande i snön på den frusna bäcken. Jag har ingen rörelsevakt men däremot om jag flyttar till ett hus där jag kan glugga innifrån blir det nog en rörelsevakt. Kan ju tyckas att det är lite *lamt* att skjuta räv på åtel men som du beskriver Osske är det en trollsk stämning att sitta en natt med månen lysande på gran o fur. Man hör att det knäpper av köld ibland från träden och rätt som det är ser man räven stryka efter dikeskanten med åteln i sikte. När jag skjutit första räven på vakpasset brukar jag alltid hälla upp en kopp kaffe och smutta på, man njuter så oerhört och känslan att ha fällt ytterligare ett av skogens varskaste vilt känns i hela kroppen samtidigt som kaffet värmer fint. Kolja> Det vette sjutton. Trivs bäst i ett par skitiga byxor i en traktor eller tröska.. ;D
Publicerat Juli 10, 200719 yr Det som skapar spänningen är att just vakjakten är så oberäknelig. Man kan sitta och tänka på något helt annat och helt plötsligt utan förvarning så finns han där på åteln, rödpäls med alla sinnen på spänn.
Publicerat Juli 11, 200719 yr Det som skapar spänningen är att just vakjakten är så oberäknelig. Man kan sitta och tänka på något helt annat och helt plötsligt utan förvarning så finns han där på åteln, rödpäls med alla sinnen på spänn. Det har du rätt i mickel En riktigt spännande och givande jaktform
Publicerat Juli 16, 200719 yr Äe mycket sugen på Vakjakt på Räv. Men det är ju svårt då jag inte har egen mark eller känner någon som har mark jag jan jaga Räv på. Börjar smått krypa i kroppen nu efter Räv jakt. Tycker att Vakjakten verkar vara en trivsam form av jakt.
Publicerat Juli 16, 200719 yr Äe mycket sugen på Vakjakt på Räv. Men det är ju svårt då jag inte har egen mark eller känner någon som har mark jag jan jaga Räv på. Börjar smått krypa i kroppen nu efter Räv jakt. Tycker att Vakjakten verkar vara en trivsam form av jakt. En riktigt trevlig jaktform som är väl värd att prova på Hoppas att du hittar på någon jaktmark där du kan prova på lite vakjakt.. / Mårs
Publicerat Juli 16, 200719 yr Har redan planerat vakjakten men nu ser det ut som att det blir ändring. Roggman kommer och hjälper mig med jycken istället. ;D