Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vakjakt på räv

Featured Replies

Publicerat

Satt ngr timmar i natt men vinden räddade nog livet på ett antal rävar.. fan! Kanonljus annars..

Mvh!

• 1 month later...
  • Svar 471
  • Visningar 58,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Hej!

Tänkte starta en tråd där vi kunde prata om allt möjligt rörande vakjakt på räv.

Hur ser era vakställen/gluggar ut, hur är de placerade?

Vad tänker ni på när ni åtlar, har ni några bra tips?

Vad använder ni för vapen då ni vakjagar?

Jag hoppas att många skriver några rader om deras erfarenheter om denna trevliga jaktform så att vi kan diskutera och utbyta tips och ideer med varandra.

/Johan

Har börjat på ett nytt projekt precis. En vakkoja som är byggd av cellplast och ingrävd i en slänt. 25m nedanför på en hage intill en gärdsgård kommer åteln vara. Ett grävt hål med 2 eu-pallar över som dom får gräva sig under. Tror ni på flipp eller flopp ? har även gjort ett tak som går att putta upp då det flyger en del gäss över. inte mycket kvar nu så man längtar ju lite att få prova. mvh

Publicerat

Tjo

Vi har en vildsvinsåtel som är igång sedan ngn månad tillbaka och svinen är på plats frekvent, man kan sitta inomhus och ta skott från en kontorsstol en våning upp i en gammal sliten lada. Bekvämt:)

Nu tänkte vi försöka få dit räven också. Är det någon nackdel att ha svin och räv på samma ställe? Störs dom av varandra?

Publicerat
Tjo

Vi har en vildsvinsåtel som är igång sedan ngn månad tillbaka och svinen är på plats frekvent, man kan sitta inomhus och ta skott från en kontorsstol en våning upp i en gammal sliten lada. Bekvämt:)

Nu tänkte vi försöka få dit räven också. Är det någon nackdel att ha svin och räv på samma ställe? Störs dom av varandra?

Lite beroende på vad du åtlar med, men betänk risken för att sprida trikiner och annat.

Undvik mao att åtla med grävlig, skjutna rävar och liknande. Onödigt att ta den risken när vildsvinen finns så nära...

Tror inte att de stör varandra nämnvärd, men samtidigt med en flock svin vågar sig nog räven inte fram, står nog kvar en bit bort och avvaktar...

Publicerat
Lite beroende på vad du åtlar med, men betänk risken för att sprida trikiner och annat.

Undvik mao att åtla med grävlig, skjutna rävar och liknande. Onödigt att ta den risken när vildsvinen finns så nära...

Tror inte att de stör varandra nämnvärd, men samtidigt med en flock svin vågar sig nog räven inte fram, står nog kvar en bit bort och avvaktar...

Ok.

Publicerat

Behövs det belyst riktmedel när det är fullmåne eller avtagande?

Har en bushnell 3-9x50 och tycker det borde räcka om det är hyfsat klar ute?

Publicerat

Nej det behövs inte belyst riktmedel.

Men det är mkt lättare att rikta in sig med det.

Publicerat

Har i min enfald skippat jakten i fullmåne när det inte finns snö. Men nu har ni fått mig på andra tankar.

Vad för typ av vegetation & terräng passar ni i?

Publicerat

Ja du.. i skogsmiljö kan det bli svårt trots fullmåne men sen är det väl lugnt. Tom suttit vid harvad åker med svart jord och haft fullt skjutljus. Vallar och stubbåkrar är löjligt, där skjuter man nästan med öppna riktmedel. Tom skjutit räv i halvmåne på åtel där gräset var rätt frodigt och grönt fortfarande. Det krävdes bra optik men gick utan tvekan.

Mvh!

Publicerat
Har i min enfald skippat jakten i fullmåne när det inte finns snö. Men nu har ni fått mig på andra tankar.

Vad för typ av vegetation & terräng passar ni i?

ska sitta ute på ett öppet gärde som jag vet att det passerar rävar på, kanske lägger ut något gott till dom annars tar jag med lockpipan om det är tillräckligt bra ljus i kikarsiktet:)

Publicerat

Någon som har något tips på vart jag kan få tag på slaktrester? Kan tyvärr inte skjuta mer rådjur eller dylikt och älgjakten är över nu. Skulle vara kanon att hitta lite att lägga ut. 50kg tog slut på ca 15 min av kråkorna.

Mvh

Publicerat
Någon som har något tips på vart jag kan få tag på slaktrester? Kan tyvärr inte skjuta mer rådjur eller dylikt och älgjakten är över nu. Skulle vara kanon att hitta lite att lägga ut. 50kg tog slut på ca 15 min av kråkorna.

Mvh

Låter som du ska jaga kråka <_< Men kan du inte fråga i någon affär om du skulle kunna få ta utgånget kött, för det lär väl funka.

Publicerat

Mvh

Annars går de bra med fisk också om du gillar att fiska. En fet gädda räcker länge om det är räv du ska jaga?<_<

Publicerat
Låter som du ska jaga kråka :huh: Men kan du inte fråga i någon affär om du skulle kunna få ta utgånget kött, för det lär väl funka.

Jo det skulle ju kunna vara ett bra sätt :rolleyes: Kan svänga förbi lilla ICA idag och kolla! Jo kråka vill jag också jaga med hagel så jag ska försöka skaffa ett cammonät att sätta ut!

Annars går de bra med fisk också om du gillar att fiska. En fet gädda räcker länge om det är räv du ska jaga?:rolleyes:

Jo kan ju alltid försöka dra upp någon. Har nått upp några 7-9kg gäddor förra året.

Mvh!

Publicerat

Om din "Lilla ica" har nån shark disk så kan du ju fråga om du får allt fiskrens. Sen är det ju bara lägga allt i en hink blandat med vatten och frysa in det i block, det står sig ganska länge om det är lite minusgarder oxå. Lycka till.

Publicerat
Om din "Lilla ica" har nån shark disk så kan du ju fråga om du får allt fiskrens. Sen är det ju bara lägga allt i en hink blandat med vatten och frysa in det i block, det står sig ganska länge om det är lite minusgarder oxå. Lycka till.

Japp min "Lilla ICA" har en shark:) Så det löser sig nog! Kan nog samla på mig en del innan nästa månljus.

Mvh

• 2 weeks later...
Publicerat

Har aldrig provat rävåtel och tänkte fråga er som vet: Är det för sent på säsongen att börja med en åtel nu?

Tanken är i så fall att gräva ner en grundåtel med slaktavfall en halvmeter under jorden (marken går fortfarande att gräva i), och sedan slänga på lite "godis" 1-2 ggr/vecka. Marken ligger ett par mil utanför Uppsala och det har ju börjat komma snö redan för ett par veckor sedan.

Eller är det bara att vänta till nästa säsong?

Publicerat

Testa Ture, ingen regel utan undantag.

En fördel med att börja tidigt är att valparna hittar till åteln och att de vänjer sig vid den.

Men visst kommer du få räv till åteln om du börjar nu med.

Publicerat

Tack för svar db! Jag ska nog ta mig i kragen och göra ett försök. Känner mig riktigt sugen efter att ha läst den här tråden...

Publicerat

Anlägg åteln rejäl på en gång.

Gå sen inte fram till den mera om du inte måste hur nyfiken du än är. Man brukar kunna se spåren utan att gå fram

allt för nära.

Sen är det bra att kasta ut lite hundmat/kattmat runt åteln, torrfoder alltså, speciellt om ni har lite snö så rävarna får leta lite

efter godsakerna. På så sätt blir de vana att uppehålla sig på platsen och söka föda.

Publicerat

Okej db! Låter smart. Ett par funderingar till:

Hur mycket avfall behöver man gräva ner för att det ska räcka? Jag har en kompis som är fiskhandlare så tanken är att det ska bli mest fiskskrov, blandat med lite slaktavfall.

Är det verkligen vettigt att gräva ner avfallet en halvmeter i jorden, nu när tjälen är på väg? Eller är det bättre med någon snillrik lösning på ytan, typ "lastbilsdäck", som någon skrev här?

Hur ofta behöver man vara på med hundmat, motsv., för att det ska hålla åteln igång?

Tacksam för svar...

Publicerat

Svåra frågor för mig.

Jag jagar i Norrbotten och när vi får kylan och snön hit behöver vi helt enkelt inte gräva ner något. Allt fryser ihop och snöar över så rävarna får jobba på!

Men någon åteljägare söderut borde kunna svara på din fråga. Jag vet inte ens hur länge ni har under 0 grader. blir det blida en vecka eller mer så borde det väl ruttna bort kan ja tro.

Jag kastar ut hundmat då å då, kan gå nån vecka eller 2 mellan varven.

Har ni ingen snö och få minusgrader så borde man kanske gräva ner. En sak jag hört är att hitta en liten försäkning i marken, kasta ner en rejäl hög sen sätta en sj pall på alltisammans, men får du tai i mycket gottgott så är det ju bara att åtla in hela platsen utta bara rackarns :angry: