Publicerat November 25, 200718 yr Wow vilka bockjaktsmarker! där skulle jag och min .223 trivas! /Micke
Publicerat November 26, 200718 yr En skabbräv fick inleda denna vaksäsong för min del.. Efter 2,5 timme vid gluggen kom den fram, stannade upp på vägen och kikade mot åteln. Hållet var dryga 60 m. Mvh
Publicerat November 26, 200718 yr Natten innan jag sköt min skabbräv fällde min jaktkamrat en fin fullpälsad räv vid åteln Mvh
Publicerat November 26, 200718 yr Grattis, har ni bra med snö? Idag har det kommit några cm nysnö, totalt har vi ca 8cm Har ni bra med snö?
Publicerat November 26, 200718 yr ok, fan vad trevligt Nej det lilla vi hade försvann efter ett dygn :- Har iaf varit ute nu och fixat till åteln. vart grymt bra tycker jag själv, får hoppas att mickel ochså uppskattar det
Publicerat November 26, 200718 yr Har iaf varit ute nu och fixat till åteln. vart grymt bra tycker jag själv, får hoppas att mickel ochså uppskattar det Okej, vad har du då fixat med?
Publicerat November 26, 200718 yr Allt möjligt ;D. ett älg huvud plus säkert 40 kg slaktrester. Rådjurskinn samt älgskinn. Grävde ner en stor del av resterna och älghuvet så att lite av skinnet stack upp. Åteln ligger ca 55 m ifrån kojan. Slängde även ut några kilo köttbitar i storleken tennisboll ungefär i en radie på ca 50 m ifrån åteln. Lade även in ca 10 kg kött i frysen som är i småbitar. Dom är det tänkt att jag ska använda till att strö ut dagarna innan jakt, eller när det börjar bli ont om käk på åteln.
Publicerat November 26, 200718 yr Allt möjligt ;D. ett älg huvud plus säkert 40 kg slaktrester. Rådjurskinn samt älgskinn. Grävde ner en stor del av resterna och älghuvet så att lite av skinnet stack upp. Åteln ligger ca 55 m ifrån kojan. Slängde även ut några kilo köttbitar i storleken tennisboll ungefär i en radie på ca 50 m ifrån åteln. Lade även in ca 10 kg kött i frysen som är i småbitar. Dom är det tänkt att jag ska använda till att strö ut dagarna innan jakt, eller när det börjar bli ont om käk på åteln. Det låter bra. Har själv älgskinn nergrävda vid min åtel och det tycker rävarna är mumma att gräva upp och slita i. Slänger ut små köttbitar/fiskrens varje dag för att räven skall veta att det alltid finns mat vid åteln. Bitarna är inte så väldigt stora, kanske 3x3 cm. Lycka till med vakjakten!! Mvh
Publicerat November 26, 200718 yr Tack detsamma, glömde tillägga att farsan har fixat isolerade väggar från jobbet. Är planerat att vi ska fixa en riktig koja. Bygget börjar i helgen. Bilder kommer.
Publicerat November 26, 200718 yr Tack detsamma, glömde tillägga att farsan har fixat isolerade väggar från jobbet. Är planerat att vi ska fixa en riktig koja. Bygget börjar i helgen. Bilder kommer. Trevligt! Lycka till med bygget!!
Publicerat November 26, 200718 yr tack det lär nog behövas ;D Åteln ligger ca 150 m ifrån huset. var och checkade läget då jag såg en falk eller vråk( var inte en skata iaf 8)) Dålig bild men hoppas ni ser. Falken försökte även flyga iväg med ett rådjurskinn men kom bara 3 meter. Såg även en kungsörn nu senare. Otroligt stora fåglar
Publicerat December 3, 200718 yr Tackar. Det mesta är klart nu, och bilder finns i min dagbok. Nu är det bara plåttak och flyttning som är kvar + lite saker inuti som är kvar.
Publicerat December 8, 200718 yr Är det nån mer som tänker vaka räv i kväll ? Ska nog gå ut vid 18:00 och sitta till 24:00.
Publicerat December 8, 200718 yr Nejdu, skulle gärna velat, men vädret sätter stopp för det > Här är det 4 grader, har regnat i en vecka. Men hur är snötillgången hos dig då? Edit: fick nyss veta att vi hade ca 15 kg kött i frysen som farsan sparat av någon okänd anledning. Jag som snålat med köttet tycker jag, men nu kan mickel få gotta sig i det här tills snön kommer.
Publicerat December 8, 200718 yr Låter som samma väder. regn ,regn ,regn Jag har ingen snö men gårdsbelysningen når precis fram till åteln och jag har haft räv där hela veckan nu. Tror det va i torsdags jag så 3 rävar där (i billysena) Så jag hoppas på en räv i kväll , i varjefall ! Kan du inte fixa gårdsbelysning du med ?
Publicerat December 8, 200718 yr Edit: fick nyss veta att vi hade ca 15 kg kött i frysen som farsan sparat av någon okänd anledning. Jag som snålat med köttet tycker jag, men nu kan mickel få gotta sig i det här tills snön kommer. Låt din åtel va som den är och kasta ut lite kött tärningar varje eller varannan dag , då blir rävarna som tokiga. Gör själv så, fast med hundfoder (torrfoder).
Publicerat December 8, 200718 yr ok, fan e så trist me de här vädret :- Angående det här med åteln så har jag en ganska stabil grundåtel som består av diverse kroppsdelar från älg rådjur mm. Och prec som du säger så kommer det "nyfunna" köttet i frysen att få agera mat i små mängder som kastas ut dagligen till mickel. Sen det här med belysning, Skulle säkert funka, men är 16 år och det känns konstigt då jag inte betalar elräkningen.
Publicerat December 8, 200718 yr det känns konstigt då jag inte betalar elräkningen. ;D ;D ;D Det är min fars gård och "ström". ;D Alltid lika skönt och veta när jag skruvar upp el elementet på max ! En belysning kostar inte många kronor i drift. Du kanske kan ha belysningen kopplad till rörelsesensor ?