Publicerat November 7, 200817 yr Nej, fast å andra sidan kanske det är dyrare med fläskfilé under än vinter än en ask skott ?? //Jocke
Publicerat November 7, 200817 yr Fångade en katt i dag så helt odugligt med surströmming var det inte
Publicerat November 8, 200817 yr Satan vad jag börjar längta till snön så man kan vaka lite. nån mer som har läst : Vakskytte på räv av Arne ohlsson riktig bra läsning MVH
Publicerat November 8, 200817 yr Fångade en katt i dag så helt odugligt med surströmming var det inte Troligtvis en kisse som va trött på livet! Man måste nog vara det om man äter sånt skräp ! //Jocke
Publicerat November 8, 200817 yr Satan vad jag börjar längta till snön så man kan vaka lite. nån mer som har läst : Vakskytte på räv av Arne ohlsson riktig bra läsning MVH Vill gärna få tag i ett ex av denna upplaga. Nån som har nått till övers ??
Publicerat November 8, 200817 yr Satan vad jag börjar längta till snön så man kan vaka lite. nån mer som har läst : Vakskytte på räv av Arne ohlsson riktig bra läsning MVH Arne Ohlssons bok om räv är suveränt bra. Han trollbinder läsaren så att det känns som om man själv sitter där vid köksbordet och man riktigt hör hur termosen slår i golvet när han lägger an. Det är en bra bok som tar upp allt som rör just åteljakten på räv. Han den och är mycket rädd om den då det är nästintill omöjligt att få tag på boken nu.
Publicerat Augusti 24, 201015 yr Har lite funderingar om vakkojor:) Hur är det med att ställa ut vakkojor i vändplanar osv? får man ställa ut en koja mitt i skogen? MVH
Publicerat Augusti 24, 201015 yr Har lite funderingar om vakkojor:) Hur är det med att ställa ut vakkojor i vändplanar osv? får man ställa ut en koja mitt i skogen? MVH Det är helt ok så länge du har rätt avstånd till grannmarker. Se till att sätta den vid en välkänd rävväxel bara. / Lycka till !
Publicerat Augusti 25, 201015 yr Satan vad jag börjar längta till snön så man kan vaka lite. nån mer som har läst : Vakskytte på räv av Arne ohlsson riktig bra läsning MVH vill ha den boken, säg till om någon hittar något ställe som säljer
Publicerat Augusti 25, 201015 yr Angående surströmming, så provade jag och polaren i lördags med att öppna en burk kallax från förra hösten vid ett stråk där rävar passerar. Var förbi i morse och kollade och godsakerna var fortfarande orörda. Konstigt att inte ens björnen har varit dit, fast en syntes bara nån km från den platsen i lördags + att jag såg björnskit 500m från surströmmingen i morse... För övrigt, så ska vi frakta dit en koja snart. Jag ska bara fixa en kamin + skorsten till den först.
Publicerat September 5, 201015 yr Vill gärna få tag i ett ex av denna upplaga. Nån som har nått till övers ?? Har du fått tag på den så här knappa två år senare? Om inte har jag ett ex där hemma som jag visserligen själv gärna vill behålla, men som du gärna får låna om det är av intresse. (Antar att de var häftet på cirkus 50 sid. du/ni syftade på.) /C
Publicerat September 5, 201015 yr Har du fått tag på den så här knappa två år senare?Om inte har jag ett ex där hemma som jag visserligen själv gärna vill behålla, men som du gärna får låna om det är av intresse. (Antar att de var häftet på cirkus 50 sid. du/ni syftade på.) /C Har inte fått tag på den än ! Och vill jätte gärna låna ditt ex om jag får. Vi kanske träffas i höst nångång under jakt med Lindberg.
Publicerat September 5, 201015 yr Har inte fått tag på den än ! Och vill jätte gärna låna ditt ex om jag får.Vi kanske träffas i höst nångång under jakt med Lindberg. Helgen 25-26 sep?
Publicerat September 5, 201015 yr Har inte fått tag på den än ! Och vill jätte gärna låna ditt ex om jag får.Vi kanske träffas i höst nångång under jakt med Lindberg. Japp det går som sagt bra det. Ska bara försöka minnas var jag såg häftet senast, men tror jag har det inringat . Edit: Om vi inte ses helgen ger jag häftet till Lindberg.
Publicerat September 8, 201015 yr Är det någon som vakat i sina kojor än? Själv har jag bara åtlat i två månader och har inte hunnit fixa dit en koja än men det kommer Har ett problem att björnen rensar åteln hela tiden :S Men ska inte lägga ut något nu på ett tag så den letar mat någon annan stans. Sköt idag två rävar på lock med hagelbössan:D Satte mig mitt i skogen 300 meter ifrån ett gryt.MVH
Publicerat September 11, 201015 yr Har börjat åtla men vi sitter inte förrän snön kommer då rävarna inte är i farten förräns det är mörkt, jagar ju mitt i byn. Ska flytta ner kojan närmare vattnet så man kommer åt strörävarna som bara knallar förbi. Sen har vi en stenhage som är ca 30 m lång som vi börjat fylla med slaktavfall från älgjakten. Dom lär nog rota i stenskravlet Ifjol grävde vi ner skrottet från en gås jag sköt o det var det jävligaste vad dom grävde på det. Tunnla sig ner i 1 m djupsnö för att kunna krafsa fram geggan som blivit då den surnat. Så jag tror nog stenhagen kommer dra räv då den sällan täcks av mycket snö.
Publicerat September 13, 201015 yr Har börjat åtla men vi sitter inte förrän snön kommer då rävarna inte är i farten förräns det är mörkt, jagar ju mitt i byn. Ska flytta ner kojan närmare vattnet så man kommer åt strörävarna som bara knallar förbi. Sen har vi en stenhage som är ca 30 m lång som vi börjat fylla med slaktavfall från älgjakten. Dom lär nog rota i stenskravlet Ifjol grävde vi ner skrottet från en gås jag sköt o det var det jävligaste vad dom grävde på det. Tunnla sig ner i 1 m djupsnö för att kunna krafsa fram geggan som blivit då den surnat. Så jag tror nog stenhagen kommer dra räv då den sällan täcks av mycket snö. Det där låte bra! roligt när man har ett bra ställe att åtla på Jag har ett riktigt bra ställe i år så det ska bli spännande, nu tycker jag snön ska komma;)
Publicerat September 14, 201015 yr Det där låte bra! roligt när man har ett bra ställe att åtla på Jag har ett riktigt bra ställe i år så det ska bli spännande, nu tycker jag snön ska komma;) Rävarna är ute mitt på dan o jagar sork nu, måste nog ut nån kväll känns långt innan snön kommer
Publicerat September 14, 201015 yr hmm har en mark med supermkt räv! men vette fan vart jag ska ställa kojan! tror beståndet på räv just på dne marken har sjunkigt lite då 17 rävar är tagna iår där, men grannmarkerna finns de ju lika mkt räv på så borde nog få in något iaf bra tips på vart man ska ställa? har en bäck som går i en sänka som jag tror mkt på, dock vet jag inte hur många strö rävar som går där, o inte heller har jag spec stor erfarenhet av marken förutom att de finns MKT räv! nackdelen med den bäcken som ligger i sänkan är att de är skog runt omkring o då är de ju ett jäkla problem med ljuset för de kommer inte ner, fasten jag har storzeissen blir de för mörkt ganska så snabbt = jag måste köpa ett bättre sikte btw räknar iskallt med o skjuta 20+ i rävantal iår så dags o börja göra åtel nu känner jag
Publicerat September 14, 201015 yr hmm har en mark med supermkt räv! men vette fan vart jag ska ställa kojan! tror beståndet på räv just på dne marken har sjunkigt lite då 17 rävar är tagna iår där, men grannmarkerna finns de ju lika mkt räv på så borde nog få in något iaf Märkte direkt ingen skillnad på antal rävar då vi började jaga i byn. En bekant har snarat 115 rävar på 4 år och han påstår att det minskar ingenting. Han har iofs linan vid en soptipp Men hur som så kommer det in nya eftersom. Speciellt tror jag om man skjuter en stor hanräv så törs dom yngre fram.
Publicerat September 14, 201015 yr Rävarna är ute mitt på dan o jagar sork nu, måste nog ut nån kväll känns långt innan snön kommer Ja det är dom! Hehe där du bor snöar det väl snart;D?
Publicerat September 14, 201015 yr jag vill oxå ha en vakkoja nära en soppstation! jäkla va grymt med över 100 rävar på 4 år! då hade de varit skoj värre! hade varit skoj om man kunde sätta en koja på den marken men helst en mark som ligger närmre, jag får helt enkelt titta upp vad de finns för marker man kan ha koja på som jag har tillgång till
Publicerat September 14, 201015 yr Ja det är dom! Hehe där du bor snöar det väl snart;D? Såså, snäll å fin nu jag vill oxå ha en vakkoja nära en soppstation! jäkla va grymt med över 100 rävar på 4 år! då hade de varit skoj värre! Kul ja men det var ingen vakjakt utan snarning. Effektivt värre men jobbigt hålla efter.
Publicerat September 24, 201015 yr dags att gå ut för att pyssla lite, bössan blir med då jag vet att det finns en massa räv och grävling i krokarna. Sen avslutar man kvällen med lite vak, och ser om det blir räv eller gris..