Publicerat November 6, 200718 yr Låter bra det här. Människovittring lär jag inte behöva bekymra mig om då det är folk i kojan mån-fre med allt vad det innebär av utspottade snusar,kaffedrickande och pinknödiga huggare dagligen ;D Runt kojan kommer det säkert slängas ut ben och matrester dagligen också. Trodde aldrig att jag skulle säga detta utan en pistol mot tinningen men.............nu kan gärna snön komma :-X ;D /Micke
Publicerat November 6, 200718 yr Låter bra det här.Trodde aldrig att jag skulle säga detta utan en pistol mot tinningen men.............nu kan gärna snön komma :-X ;D /Micke Håller med dig...........Lite snö skulle sitta fint.......
Publicerat November 6, 200718 yr Jag vill inte låta nedlåtande när det gäller ditt ställe att vaka ifrån, eller stället är säkert bra men skoghuggarna...nja! De kan nog föstöra en del med sitt springande runt åteln! Har lärt mig genom de åren jag har vakat räv att snus, pink och diverse lukter från männinskor brukar ha en skrämmsel effekt mot varska rävar! Men däremot vet jag att skjuta räv från huset funkar bra å där luktar de ju väldigt mycke "människo kukt" så opröve vet du in't! Lycka till med vakandet! Å jag själv länktar mer till rödpälsen som kommer på åteln än den rödpäls som kommer på julafton! Har två åtlar som är i gång och rävar finns det där så nu är det bara snön som man väntar på...
Publicerat November 6, 200718 yr Jag brukar sitta mellan 22-06 och som flesta rävar jag ser/skjuter kommer mellan 22:30-02. //"TB"
Publicerat November 6, 200718 yr Har precis kommit hem ifrån jobbet. Lös med bilen över gärdet där jag har min åtel. Det stod 2 rävar där men de stack som raketer när jag lös på dem. 200m där ifrån låg en flock kronvilt varav en fin hjort.........
Publicerat November 6, 200718 yr Alla ni som svarat,hur ligger er åtel? på en öppen plats eller i skog? /Micke
Publicerat November 6, 200718 yr Min åtel ligger inne i en hästhage. Hästhagen är ungefär 100x200m stor och åteln ligger ca 40 meter ifrån skogskanten. //"TB"
Publicerat November 6, 200718 yr Tok öppet , 100m ifrån skogen och 60m ifrån vakkojan. Alltså mitt på ett gärde som är 160m brett och 900m långt. I fjol hade jag med en kompis som va tvungen att hoppa ut å pissa brevid vakkojan , hopp ingen räv i natt tänkte jag. > Han kom in , jag spelade trevlig > vi började viska lite efter 5 minuter satt det en rävtik 3,5m utanför vakkojan. Nästan i piss pölen hon dog strax därefter. I bland är rävarna tokskygga och sen finns de som är som den här. Ska fixa nån bild på kojan och åteln. Måste varna dig Mr Mauser. Om du skjuter dig en vakräv i månsken blir du smittad ;D som en del av oss redan är.
Publicerat November 7, 200718 yr Måste varna dig Mr Mauser.Om du skjuter dig en vakräv i månsken blir du smittad ;D som en del av oss redan är. Låter som en trevlig sjukdom! Kroniskt tillstånd välkommnas ;D /Micke
Publicerat November 7, 200718 yr suttit 2 timmar i ett torn med åteln endast 10 - 15 meter ifrån tornet, ligger vid kanten av en skogsväg vid ett hygge.....meningen är att vaka med hagelbössan vid den åteln ifrån en jaktkoja som står ca 20 meter ifrån men det blir sen när det är kallare........nåväl visade sig ingen räv, en fet råget på trygga 200 meter dock
Publicerat November 7, 200718 yr Alla ni som svarat,hur ligger er åtel? på en öppen plats eller i skog?/Micke Har mina åtlar på relativt trånga platser. Jag har iaf lärt mig att om räven har skydd fram till betet kommer han mera gärna fram än om han är tvungen att smyga under månlampan på ett större gärde. Den åteln som är mest öppen är belägen bakom en ladugård (utan djur tyvärr) och jag har bakspårat alla rävar jag skjutit där och 80% av de rävar jag skjutit på den gården smyger efter åkanten och sedan upp i ett dike som går bredvid en allé och sedan tar dom snett över lagårdsbacken för att släntra sig mellan en lada och lagård, alltså undviker dom de öppna fälten för att istället tryggt smyga i skydd av dike och byggnader.
Publicerat November 7, 200718 yr Alla åtlar (6 st) utom en ligger på en åkerkant nära till skyddande skog och relativt nära bebodda hus. Jag vakar vid en "skogsåtel" där jag upplever att det är svårare att komma till skott, har nog sämst skottprocent på den åteln också, men visst har det skjutits en och en anna räv där... Skjuter uteslutande med kula, åtlarna ligger på lagomt skotthåll dvs 40-60 meter, kan rekomendera klass 1 på bössan så att man har större "marginaler". Själv har jag vakat en del med min 22 mag, har inte skjutit bort någon räv ännu men det har varit nära om man så säger...i de fallen då jag har fått spåra upp de rävar som jag skjutit med 22 mag kan jag garanterat att jag aldrig behövt spåra i fall jag skulle ha skjutit med min sexochenhalva! Tro mig, jag VET att du kommer att fastna för denna jaktform på räv, tystnaden som är så tyst att de gör ont i öronen, å på våren då du på lång håll kan höra rävarna skrika sina parnings läten å sedan helt plötsligt är det en svartblå skugga som ser ut att sväva fram på väg mot din åtel...då får man puls! //Oskar
Publicerat November 7, 200718 yr Tack för alla svar. Huggarkojan jag kommer att använda står just nu i en igenväxt betesmark som ska öppnas upp. Tänker borra upp ett hål i plexiglasfönstret lagom för pipan att sticka ut, bössan kommer att stå på ett bord med mina benstöd monterade med en filt under kolven. På så sätt behöver jag inte försöka smyga upp något fönster som känns dömt att misslyckas, samt att jag bara behöver luta mig lite framåt när räven kommer och osäkra. Åteln kommer att ligga på ca 45stegs håll i en sänka mellan två berglimpor,gallring utförs där just nu och det kommer bara stå högstammig lövskog där snart. Har tänkt använda min 22Hornet med hålspetskulor. Ska ta med kameran i ett annat ärende imorgon,ska se om jag inte hinner åka dit och ta några kort. /Micke
Publicerat November 8, 200718 yr Utsikt från kojan mot åtelplatsen som är vid granarna rakt fram i bild,dessa är nu fällda förövrigt så inga skuggor kan ligga över åteln. Utsikt från åtelplatsen mot kojan. Synpunkter? /Micke
Publicerat November 8, 200718 yr Natten mot idag gick det räv på åteln. Spår i snön avslöjade att räven gått och smaskat av godiset Läge för några timmar vid gluggen denna natt?? Svar: Ja!!! Mvh
Publicerat November 8, 200718 yr Du kan väl elda lite försiktigare nästa gång du ska glugga... ;D Å fan ;D /Micke
Publicerat November 8, 200718 yr Fina foton Mr. Mauser! Har Du någon annan med Dig också som håller Dig uppe på humör medans Du sitter där inne ??? ;D Hur går det med ryggympan ??? ;D
Publicerat November 8, 200718 yr Tycker det ser bra ut. Åteln ska ligga mellan de två kullarna ? Tror att du kommer få skjuta rävarna uppe på kullarna då de sitter och kollar in åteln och omgivningen. Tänkte på en sak om rävarna nu är skygga för folk där , ta med dig en flaska blod och skvätt i dina spår och på buskar i kring dig när du kollar till åteln. Det borde ägga dem lite.
Publicerat November 8, 200718 yr Helt rätt,åteln ska ligga mellan kullarna. Rävarna kan smyga fram till åteln i skydd från flera håll så dom borde känna sig trygga....tror jag. Tror inte att rävarna är speciellt skygga för folk då den här marken ligger ganska tätortsnära med allt vad det innebär av friluftsliv. /Micke
Publicerat November 8, 200718 yr Det låter bra att anlägga åteln mellan kullarna.. Rävarna väljer gärna något att ta skydd emot på vägen fram mot åteln. Det är bara att önska lycka till med den tilltänkta vakplatsen Mvh
Publicerat November 9, 200718 yr Snart ska jag sätta mig vid gluggen. Nysnö, lite blåst och moln. Kan det bli bättre?? Rapport från natten kommer imorgon..
Publicerat November 10, 200718 yr Gick ut till kojan kl 22.30 igår kväll.. En lång väntan innan första rörelsen visar sig. Jag hinner bara skymta räven innan den är borta. Tyvärr visar den sig inte mer under den tiden då jag sitter vid gluggen. På förmiddagen idag spårade jag av åteln. Precis som jag trott har räven varit in och smaskat på alla småbitar jag slängt ut dagen innan. Ser minst två olika spår som gått in. Slänger ut nytt smågodis runt åteln. Nytt försök denna natt.. Mvh