Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Årets Räv-Grävling jakt 07/08

Featured Replies

Publicerat

den hära säsongen har inte varit så bra. har nästan inte haft nå snö alls. så man har inte kunnat vaka så mycket.

men förra helgen så var det halvmåne och klart väder så då passade man på att försöka skjuta sig någon räv.

15/2 : sitter i en koja, det är en bra rävväxel där. går ut kl,22,00. ser ingenting fram till ca:00,30 då en räv kommer och går ca 100m ifrån mig. den kommer rakt imot mig och jag väntar på att jag ska få bredsida. men när den är ca 10 meter ifrån skjuter jag. räven blir kvar :D. sitter till 03,00 utan att se nå mer sedan avbryter jag.

>En hane på 7,5 kg

16/2: ska sitta på samma ställe. kan inte sitta så länge pga skola dagen efter. går ut kl.21,00. ser 2 harar hoppa förbi. kollar lite med kikaren. och när jag tar bort kikaren så får jag se en räv sitta 10 m ifrån kojan. räven går till vänster och stannat till efter den gått 5 m och kollar mot fönstret där jag sitter då lämmnar en laddning hagel pipan och räven trillar ner på backen.

kollar på klockan den är ca 21,57, ääh vi sitter kvar en stund till.

ca en haltimme senare får jag helt plötsligt se en rörelse borta ca 50 m bort. upp med kikaren. en räv! den går bortåt och är utom hagelhåll. men av någon annledning vänder räven och går tillbaka i riktning mot oss. den stannar och visar bredsida. jag sitter beredd. men jag tvekar, det ser ut att vara långt håll. men jag smäller på ett skott och räven hoppar högt och faller ner på marken och viftar lite med benen sen blir den stilla.

kollar på klockan den visar ca 22.25. 2 rävar på ca en haltimme satan vad jag blev glad ;D ;D ;D.

hämtar båda rävarna. det var två honor på 5,5 och 6 kg.

22/2 äntligen har jag kommit hem. nu har jag sportlov. så en hel vecka på mig att jaga räv :D .

Men det blåser jäkligt mycket >:( . avaktar och ser vad som händer senare på kvällen. kl 22,00 kollar jag ut genom dörren. månen har kommit fram och blåsten har minskat. in och packar matsäck. sätter oss vid samma ställe som förra helgen. EFter en halvtimme kommer en grävling på vårpromenad på 50 m. ser några harar hoppa omrikng på en åker ca 150 m bort. sitter till 02,00 sen bryter vi. (pga jag var så jäkla trött ::) ).

när vi ska gå in hör vi en räv skälla borta i skogen. vi avaktar och väntar. tar en runda runt huset och kollar av lite åkrar. av en ren slump får jag sen en liten liten rörelse ca 500 m bort. jag gnuggar mig om ögonen och kollar igen. jodå där kommer en räv och den kommer säker passera växeln.

springer ner till växeln. står berädd med bössan. räven kommer och går imot mig när den är ca 30 m så stannar den. satan tänker jag nu ser den mig. men räven såg nog inget utan viker av och fortsätter gå. när den är ca 25 m och har bredsida så vad händer.. jo jag har hanskar på mig. glömde ta av mig höger hansken. och när jag ska trycka upp säkringen så går det först inte :o :o. men när jag tar i lite hårdare så får jag upp den. räven fortsätter att gå och jag piper till som en mus och den stannar och det var det sista den gjorde  ;)  En stor fin hane på ca 8 kg

En sak har jag lärt mig att nu när det är parningstid då är det jäkligt hett att sitta vi en känd rävväxel :)  MVH jimboh  ;D

BILD 1= 15/2 räven

BILD 2= 16/2 båda honorna åt vänster. och 22/2 hanen längst åt höger.

post-1499-1203782586_thumb.jpg

post-50-1203782586_thumb.jpg

• Svar 691
  • Visningar 43,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Grattis till mickel jimboh ;D ;D vi får väll ta en helg

Publicerat

Grattis till mickel!

:D

Snyggt jobbat!

Publicerat

Va bjuden på en klappjakt i går.

Det hade inte vart sån jakt där innan.

Det slutade med 3 skjutna rävar en STOR hane och två tikar , den ena tiken fick jag spåra med taxen. Den hade gått ca 100 m ifrån skottlpatsen en ända blod droppe i snön , men hon låg stendöd.  (En droppe blod !)

En fjärde räv va på benen men på drygt skotthåll , släppte taxen på den och det gick ett varv runt berget sen kom hon tillbaks.

Vi såg nog 30 rådjur på 150 hektar , tror min tax är rådjursren  :'(

Kul med små såter och mycket vilt.

Publicerat

det där med att taxen är rådjursren: finns många hundar som föredrar att söka rovdjur. T.ex om hunden driver ett rådjur där rådjursspåret korsas av räv/mårdhund osv så sticker den på det istället.  Är det en unghund?

Publicerat

Spännande läsning jimboh1 och snyggt jobbat! :)

Publicerat

ja verkligen spännande berättelse/r

Publicerat

Tackar  :D mvh jimboh

Publicerat
det där med att taxen är rådjursren: finns många hundar som föredrar att söka rovdjur. T.ex om hunden driver ett rådjur där rådjursspåret korsas av räv/mårdhund osv så sticker den på det istället.  Är det en unghund?

Nja !  hon blir 2 år till försommaren.

Publicerat

okej. nå men alla taxar som får jaga rådjur, jagar rådjur. Så jag skulle inte oroa mig. du kanske får tagga henne lite?  ;)

Publicerat

Gick en runda med hundarna i skogen varpå min JR sticker ner i ett gryt och börjar skälla.

Taxen sprang dit och när terriern kom upp stack hon ner. Efter 2-3min kom en blodig tax upp , hon hade träffat in första grävling dock inga allvarliga skador. Ena örsnibben va lite splitad men hon blödde på flera ställen.

Hon ville ner igen  men då tog jag henne och fyade henne.

Men terriern höllt nog på i 10 min.  Han är lite mer erfaren så han klarade sig utan några bettskador.

Synd att det inte va räv som va i grytet.

Publicerat

oo. men grävlingen fick bli där eller?

Publicerat

den klarade sig....

Publicerat

hur länge törs man jaga räv i mellersta sverige??

får jaga räv till 31 mars,(bor i östra örebro län , nära västmanlandslän där dom bara får jaga till 15 mars.

jag tänkte på det man vill ju inte skjuta honor som redan har fött sina ungar. och nu när våren värkar komma tidigt i år.

tror ni det finns nå risk att skjuta bort honor som redan har fått sina valpar i slutet av mars???

tycker ni att det bara är att jaga säsongen ut (31 mars) ??? eller bör jag avstå från att jaga räv till kanske i mitten av mars ??

hur skulle ni ha gjort ?

är lite tveksam hur länge man törs jaga räv. har mycket räv och vill försöka få bort så mycket som möjligt så man får några har och rådjursungar kvar.

sen en till fråga ::) . här i mellan sverige då. hjälper hanen till att föda upp kullen ?? en hane kan ju ha många honor, ska då springa till varje kull?? eller väler han bara en kull?? att hjälpa , eller hjälper han inte till alls ???

MVH /  ;) Nissee

Publicerat

Jag jagar i södra Örebrolän och här springer rävarna i par än.

Vilket tyder på att de parar än.

Tror inte att hanrävarna har flera olika kullar , inte som de hjälper till att föda upp iaf. De har ju ett revir tillsammans med tiken och en eller ett par "hjälptikar" från tidigare kullar.  (men om han springer på en villig liten tik ifrån grannkommun så vem vet)  ;D ;)

Och om de "hjälptikarna" försöker para sig med hanen får de pisk av honan , blir bedriften för stor eller om hon blir parad av nån annan rävhane blir "hjälphonan" utkörd.

Men om "ledar"tiken dör tar troligen en av de andra "hjälptikarna" över, och tar även över valparna om det nu finns några.

De gånger jag sett räv med småvalpar , har det varit en tik som vart där.

Vid ett tillfälle såg jag en stor hanräv ligga på ett gärde 400m ifrån grytet medans valparna klättrade på tiken.

Skjut räv du ! det behövs i det här länet.....

Mvh..

Publicerat

Tack för svaret vakjägarna :D

jo jag kommer nog jaga räv säsongen ut ;) mvh

Publicerat

15/2: bommade på en räv som kom smygande kl ca,01,20 :'( :(

27/2 satt på eftermiddagen vid en åker. såg ingenting

28/2:  blåste bra mycket men blåsten avtog senare på eftermiddagen. gick ut ca 15,30. satt på en hög kulle. ca kl:17,28 får höra en räv skrika uppe i skogen ganska långt bort. men gör mig beredd för räven kan ju komma mot mitt håll.

efter att jag satt mig tillrätta så kommer en räv plötsligt upp på vägen och går mot mig. då skriker den dära första räven uppe i skogen igen. okej det är två rävar ifarten tänker jag. räven på vägen stannar och lyssnar, nu vänder väll räven och går mot rävskallet tänker jag , men räven fortsätter gå mot mig. när den är 60 meter ifrån mig så smäller 6,5*55 och en fin hanräv på 8,5 kg. kan bäras hem :D  MVh jimboh

Publicerat

Grattis jimmy till räven..otur att du bommade på första räven ;D ;D bra att du börjar lära dej at det är kula som jäller för att skjuta räv ;D ;D

Publicerat

Locka till mig den här tiken idag på morgonqvisten.

DSC00696.jpg

Mvh.

Publicerat

Grattis till mikel Flex ;D ;D

Publicerat
Locka till mig den här tiken idag på morgonqvisten.

DSC00696.jpg

Mvh.

Grattis kompis!

:D :D :D

Publicerat

Grattis och bra jobbat Flex!!  :)

Publicerat

Grattis  :D  MVH jimboh

Publicerat

Tackar tackar grabbar kul när man lyckas ;D

Mvh.

Publicerat
Tackar tackar grabbar kul när man lyckas ;D

Mvh.

Varsegod kompis! Kul när det ger resultat!