Publicerat Januari 22, 200818 yr Författare Och hur vet du att månen inte visade sig tidigare än 01.30 då du vaknade? ;D ;D ;DKom igen nu!!! Rävarna blir bara skyggare och svårare att få ut på öppna platser i fullt månsken. Är det mulet så räcker det för att jaga om ni inte har sugrör monterade på bössorna.. Nu toksnöar det här så Walle kan jaga nu..om han orkar ;D Mvh! Vaknade först kl 01:16 och då va inte månen framme. vaknade sedan 01:30 och då var den framme så jag kan ha felat på 14 min ! Vet mycket väl att rävarna blir skyggare vid allt månljus men utan snö så kan rävarna bli svåra att se på en lerig åker. Trots Zeiss! //"TB"
Publicerat Januari 23, 200818 yr Körde ut en skopa åtel igår kväll, ett par komagar och lite annat gött. (Hade tvingats att nödslakta). Tippade ut det mitt ute på en öppen lägda. For hem med traktorn, tog studsaren och gick ner. En räv på åteln efter 5 minuter. Pep med muspip-pipan och den kom som ett skott mot mig, tyvärr gick den hela tiden upp på krönen på kullarna så jag hade inget kulfång. Men nu vet jag vart den finns och jag ska planera mitt pass bättre nästa gång. 8) Sedan var jag och prövade ett nytt pass, lockade med nordicpredatorn. Såg ingen räv, men det hade varit fram en på mina spår och kastat. Snart har man nog lärt sig detta.... Lyckades sedan köra sönder bilen, så nu står den ensam i skogen i -17 grader i väntan på helgen. : Lyckades på nåt vänster kränga av ett däck. /Mvh Jonas
Publicerat Januari 23, 200818 yr Vaknade först kl 01:16 och då va inte månen framme. vaknade sedan 01:30 och då var den framme så jag kan ha felat på 14 min ! Vet mycket väl att rävarna blir skyggare vid allt månljus men utan snö så kan rävarna bli svåra att se på en lerig åker. Trots Zeiss!//"TB" Med Zeiss så ser man allt, i alla lägen om man inte är blind ;D ;D ;D
Publicerat Januari 23, 200818 yr Precis inkommen efter en helt otrolig rävjakt.. Nåväl efter att ha suttit här på forumet en stund tog jag hundarna och gick ut i skogen. På toppen av en kulle tog kajsa upp , hon fullkomligt bara skrek , hon måste ha trampat på haren tänkte jag. Efter ett tag på samma ställe började hon skrika som hon blev anfallen av nåt eller fick i gren i sig. Jag rusar upp mot toppen ( >:(en 70m bred mark som klyver min >) tänker fan vildsvin. Precis vid gränsen blir det drev igen var på jag får se en räv och taxen 5m bakom som börjar snurra runt runt , runt en enbuske. Jä..a skit att jag inte har jakten här tänker jag , hon jagar 30min runt runt på kullen och jag har haft typ 80 skottchanser > Drevet sticker iväg och jag går runt till ett par gryt när jag kommer fram kommer taxen på mina bakspår. Klappar om henne lite och rätt va det är kommer räven 60m ner på stigen kajsa får syn på den före mig och jag han inte skjuta. Tyvärr gick det här drevet rakt ut ur marken. = tax buktar räv på 6 kvadrat meter ;D ;D Nån som varit med om detta förut ?
Publicerat Januari 23, 200818 yr dessa taxar! de är för härliga. det va ju tur att du inte hade jakten där tycker jag! ;D
Publicerat Januari 23, 200818 yr Tur att du inte hadde jakten där vakis för du behöver väll inte skjuta fler än 11 ;D ;D ; har inte ni lärt er att man väntar på dom som ligger efter ;D ;D
Publicerat Januari 23, 200818 yr Dår får han troligtvis vänta ett x antal sesonger om jag ska komma i kapp ;D ;D
Publicerat Januari 24, 200818 yr Dår får han troligtvis vänta ett x antal sesonger om jag ska komma i kapp ;D ;D holl i det går fortare än du anar.....
Publicerat Januari 24, 200818 yr Författare Satt från 22:30- 05:45. Såg räv 23:10 & 03:41. Springande rävar på lite för långt håll så det blev inget skott !! //"TB"
Publicerat Januari 24, 200818 yr Jag hade suttit i 10min när det kom en räv. Jag bomma !!! Den bjuder jag på
Publicerat Januari 24, 200818 yr ;D ;D ;D det skottet gillar vi! du får ju inte gå sta å dra ifrån oss mera nu eller! jag tog ett kortpass igår då jag var slut och har ett jobb att sköta. 22.15-00.15 hade två fältharar på 30 meter dock ej nån räv, när jag gick hem vräkte snön ner och hade helt täckt plöjstycket som var lite brunt när jag kom dit.
Publicerat Januari 24, 200818 yr Satt från 21:00 till 01:00 såg räv vid 0:00. Inatt går jag ut 23:00.
Publicerat Januari 26, 200818 yr gick förbi åteln idag där kompisen hade slängt ut massor av abbore, vem fan orkar hacka upp dem? skit samma, den högen om låg närmast kojan cirka 30 meter var omringad av rävspår, räven eller rävarna hade gått uppe på skaren så tid på dygnet är nog omöjligt att fastställa, men jag ska fundera över dagen vilken tid man ska sitta.
Publicerat Januari 26, 200818 yr Här har det bara blivit 4 rävar skjutna än så länge. Mycket pga att sorkfebern för maken och mitt brutna ben satt P för det hela.. Inatt på nysnön har det varit några rävar och sprungit på lägdan här nedanför och runt åteln, så chansen är stor att det blir vakande här i helgen.
Publicerat Januari 27, 200818 yr hade en jävligt fin dag i skogen idag. trött efter nattens bravader kom jag mig ut 09.30. gick med stövarn och wachteln och letade räv. gick till ett ställe där jag slängt ut fisk och där var mycket spår, svårt att se hur gamla alla spår var då de såg lika ut allihop tack vare skaren, men de såg ut att peka uppåt berget de flesta så jag chansade och drog mig uppöver, gjorde en böj iväg för att sedan gå ner mot bilen men så långt hann jag inte förrens wachteln började driva, och stövarn var borta redan, tänkte att det är väl nån hare som suttit här för det lät så på wachteln men hon drev iväg bortöver och jag hajade till på att det måste vara riktigt drev nu, då hör jag stövaren börja på! räv tänkte jag! det gick ur hörhåll och wachteln kom tillbaks efter en kvart. stövaren hörs dovt, det blåste som fan. det går runt mig och är nu bakom mig 600 meter bort och hörs dåligt, jag knatar efter och ställer mig vid vägen med wachtel alice vid fötterna, drevet går uppöver och jag följer efter då det låter knackigt, mycket riktgit, jag ser stövaren kuta över en vändplan och driver iväg en bit, jag går dit och där är drevlöpan, räv. stövaren är nog långt efter och slutar och kommer till mig. 70 minuter höll hon i så jag är jävligt nöjd även fast jag inte fick se räven! farsan på jobbet blev glatt övrraskad då jag ringde. stövaren är bar 6 månader och framtiden ser ljus ut! ;D
Publicerat Januari 28, 200818 yr då hade den smullit! såg däremot en räv igår kväll, dock ej på min mark utan i en håla kallad insjön, sprang över vägen mitt i "byn" klockan var då 22.45, så de är då ute tidigt
Publicerat Januari 30, 200818 yr Blev en räv till nyss. Kom utanför huset.... Inte smart räv ;D den visste nog inte vem som bor i det här huset ;D .
Publicerat Januari 30, 200818 yr Blev en räv till nyss.Kom utanför huset.... Inte smart räv ;D den visste nog inte vem som bor i det här huset ;D . Grattis 1 poäng till viltvården
Publicerat Januari 30, 200818 yr Blev en räv till nyss.Kom utanför huset.... Inte smart räv ;D den visste nog inte vem som bor i det här huset ;D . Grattis till mickel!
Publicerat Januari 30, 200818 yr Grattis till räven vakis ;D ;D nu har man fått 1,5 dm snö så man ska spåra an gryten och ringa efter en terrier och försöka spräcka 0an ;D ;D ;D
Publicerat Januari 30, 200818 yr nej.... rävar ger ju 80 poäng !!! Just de.... ;D Ni e ju inte kloka ;D ni kanske räknar högt för att ni inte får skjuta så många ;D ;D ;D