Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skogsfågel/fågeljakten 07/08

Featured Replies

Publicerat

Detaljer om hundarnas del i jakten går inte heller av för hackor :o

Antalet nerlagda byten e av mindre intresse för min del.

Jag är av den kategorin där EN tupp om året räcker om vi fått jobba hårt för den.

Men nog e de kul me fler  ::)

Har kommit dit jag gör de flesta år, att jag lessnat på orre.

Finns alltid där o bjuder sällan på skott o ibland e säcken full av dem.

Nä lite fler o listiga tjädertuppar skulle jag uppskatta.

Såg en flyga ifrån oss igår. Kroppen var klotrund som en fotboll o såg nästan grotesk ut. Kan de varit en gammeltupp, eller?

Kan man se de på kroppens utformning eller var de en biaffra tupp  ::)

Helgen går nog i skogens tecken.

Lite bävermorgon, toppande spelorrar o senare ta en heldag me jycken i skogen.

Kan de bli bättre.  ;) ;D ;D

• Svar 339
  • Visningar 29k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Detaljer om hundarnas del i jakten går inte heller av för hackor :o

Antalet nerlagda byten e av mindre intresse för min del.

Jag är av den kategorin där EN tupp om året räcker om vi fått jobba hårt för den.

Men nog e de kul me fler  ::)

Har kommit dit jag gör de flesta år, att jag lessnat på orre.

Finns alltid där o bjuder sällan på skott o ibland e säcken full av dem.

Nä lite fler o listiga tjädertuppar skulle jag uppskatta.

Såg en flyga ifrån oss igår. Kroppen var klotrund som en fotboll o såg nästan grotesk ut. Kan de varit en gammeltupp, eller?

Kan man se de på kroppens utformning eller var de en biaffra tupp  ::)

Helgen går nog i skogens tecken.

Lite bävermorgon, toppande spelorrar o senare ta en heldag me jycken i skogen.

Kan de bli bättre.  ;) ;D ;D

Ok, kan berätta om just den jaktdagen: klev ur bilen, gick en bit uppefter berget och väntade på att han skulle komma efter första sökrundan. Det gjorde han inte utan drog igång ett ståndskall efter 10 minuter ett par hundra meter bort. Smög och sköt en tjädertupp. Fick iväg hunden ganska fort på nästa sök (försöker få honom att dra direkt utan att pilla nåt med fågeln, börjar funka faktiskt!) Efter 5 minuter var det ståndskall igen, smög och stötte mängder med fågel på vägen, till slut drog någon av dom med sig skallfågeln. Strax nytt ståndskall. Ny smygning och samma sak, massor av fågel som for. Efter ungefär en timma tog jag mig därifrån, det var för mycket fågel för att kunna jaga, gick inte att smyga och för mycket fågel i träden för hunden att hålla reda på. Så snart jag kom till lite fågelglesare trakter gick det bra att smyga igen. Sköt en tjäderhöna. Gick en bit och hörde nästa ståndskall långt neråt en dal, skrämde ett antal fåglar och hörde hunden få minst två förnyade skall längre och längre nedåt dalen. Längst ner är en bäck och det slutade med att jag smög på ljudet från den, kan låta ganska likt ett ståndskall faktiskt! Till slut insåg jag att jag tappat hunden. Tog två timmar innan jag hörde var han stog och skällde, fick gå i en STOR cirkel. Ståndskallet var uppe på berget ganska nära mitt bakspår, alltså hade hunden till slut tappat fågeln han skällde från början gjort sin lov och tagit mitt bakspår, hittat ny fågel och skällt. Jag smög och såg hunden skälla mot en grov tall, på en gren satt eller rättare sagt låg en orrtupp! Han var helt sövd, huvudet hängde rakt ner och han låg raklång efter grenen. Han hade väl sövts efter två timmars monotont gapande från hunden..

Sköt den. Fortsatte neråt dalen och sköt snart en tjädertupp till. Hängde av mig fåglarna vid en närbelägen väg för att slippa släpa på dom hela vägen till bilen. Fick ett ståndskall till och sköt en höna. Kulan gick in rakt bakifrån, klöv hela nacken och slutligen skallen. Såg inte trevligt ut!

Vad som var bra var att hunden skötte sig otroligt bra hela tiden! Suveränt sök, långa förföljanden och många förnyade skall, helt suverän fågelhantering hela tiden. Betedde betydligt mer rutinerat än en finnspets normalt gör i den åldern. Det har han fortsatt med också och jag börjar lura på att jag har något som kan bli en verklig topphund faktiskt!

Det här var dock inte en normal dag sett till hur mycket fågelkontakt vi hade! Långt ifrån normal, faktiskt det värsta jag upplevt och det roliga var att hunden fungerade så bra trots all förvirring med sådana mängder fågel som det var.

Publicerat

Ja jäklar Jakob vilken härlig jaktdag du fått uppleva. :D

Det är precis sådarna skogsmarker som min unghund skulle få springa i, istället för de halvdöda marker jag jagat i höst :-

Fågeltillgången är så ofantligt ojämn här i Norrbotten och jag verkar ha prickat fel mest hela hösten :(  :'(

Visst har Qipper fått stå för fågel och jag har fällt X antal fågel för han, men det behövs mycke mycke mer fågelkontakter så att han skaffar sig rutin i fågelarbetena.

Har nog jagat 25 heldagar redan och bara haft bra med fågel 3-4 svängar :-

Publicerat

Hur gammal är hunden jakobj?

Publicerat
Hur gammal är hunden jakobj?

Inte alltför ung iof ,men 2 år och 9 månader.

Publicerat

Dagens eftermiddagstur med finska spetshanen gav en fin ung tjädertupp till frysboxen  :)

Det är ju nästan  hopplöst för hunden att få fågeln att sitta kvar några längre stunder nu under värsta lövfällningen, så det Var ju roligt för både maken och hunden att få ett skottillfälle under ståndskallsarbete.

Han hade några fina sökrundor och en del kortare ståndskall på lättflugna orrar innan denna tjäder fanns åt, så han jobbade på bra idag den röde.

width=455 height=600http://i125.photobucket.com/albums/p59/Jakt_Jamte/Mick_tjader-20071005003.jpg[/img]

Lite taggad även på hemmaplan  ::)

Mick_tjader-20071005009.jpg

Spejar efter kattungarna  :D

Tog ett tag för dem att ta sig från jaktmarken och hem, så de var inte hemma förrän det hunnit mörkna idag.

Publicerat

Fina bilder jämta! Grattis till gubben och hunden! :D

Publicerat

Märks att man börjat jobba igen.

OOOtroligt fint väder hela veckan för att sen på helgen slå om till dimma o regn.

Men mången fågel har vi sett i skogen.

Endast 2 järpar med hem.

En skjöt jag o en kom hunden in me (spontanapport) :o

Varm, HEL men dö o förtvinad bröstmuskelatur .

Skumt.

En del fågel satt i träd.

Hunden stog ändå men husse glömde kolla uppåt!

Publicerat
En del fågel satt i träd.

Det är där dom ska sitta ;D ;D ;D

Men då gäller det att ha rätt hund dvs trädskällare ;D ;D

Publicerat

Fick min första Järpe på lock igår.

Skitkul att det funkade!  ;D

Ett par andra klarade sig då jag nog visslade falsk eller nåt åt det hållet.

Hur gör ni för att hålla reda på lockpipan när ni förflyttar er, någon sorts halsband av smart modell son den inte ramlar ur?

Det lilla hålet i Hubertuspipand ände kan man väl inte knyta i då den används när man reglerar ljudet?

Publicerat

jag har en "senilrem" från en telefon. ett ganska brett band runt halsen och sen en tunn snörstump i ena ändan, den har jag fäst i visslan :)

då har jag visslan som ett silversmycke runt halsen när jag färdas mellan järpställena ;):D

Publicerat

Visst, det är en bra idé.

"snöret" är tunnt och riktigt starkt.

Men vart fäster du det, i hålet eller runt midjan på munstycket?

Hur viktigt är det att tonen är den rätta om du nu har dragit den genom det lilla hålet?

Publicerat

jag har fäst den i lilla hålet längst fram! sen när jag visslar så håller jag snöret spänt framåt så har jag inte märkt att det förändrat tonläget alls! :)

Publicerat

Jag prova att fästa snöret i hålet men upplevde att de bara jäklades.

Har alla licenser o dylikt i ett plastfodral o där ligger järppipan me.

Alltid med o inga barr i den.

FÖR DE e inte kul o pilla me, JAG vet!!!

Appropå fågel i trä.

Jo vistt e de kul med dem där o har man som jag en stående som pekar ut dem i träden me så e de ännu mer kul.

Bara man själv tänker lite  :-

Va ska man ha skällande till, de bara låter massa!  ;) :-*

Publicerat

Så det är fler som har råkat svälja granbarr när pipan rensas genom att du suger ur granbarren.  :)

Publicerat

barr i munnen ja... BLÄ :D

Publicerat
Så det är fler som har råkat svälja granbarr när pipan rensas genom att du suger ur granbarren.  :)

mmm. trodde ja me men tji fick ja. De ble förstoringsglas i nål för o lyckas me mitt projekt. Fastna där de var som smalast o satt som berg.

Men återkom gärna så man får hör hur de funkat.

För en tappad pipa e MKT svår att hitta igen.

Publicerat

Jag har järppipan runt halsen i ett halsband gjort av 0.30 fiskelina.  ;D

Publicerat

Blir bara irriterad när jag jagar nu! Det är så förbannat med folk överallt så man blir helt undanträngd! Finns ingenstans att gå längre där man får vara ifred, ingenstans är det tyst, man hör hundar, skott, och  de där förbannade beepersarna som ståhundjägarna har hela dagarna. Har bara blivit värre och värre för varje år, varför ska alla tränga ihop sig just i mina trakter eller är det likadant överallt? Det finns runt 5 lokala fågeljägare där jag håller till resten vetifan var dom kommer ifrån! På det populäraste området var det sålt drygt 600 jaktmandagar i höst och allihop klumpar ihop sig på samma område, det är omöjligt att vistas där nuförtiden, det är förbanne mig folk precis överallt! Hur är det där ni jagar?

Publicerat

Här är det tyst som i graven, vi har skickat alla till ditt område! ;D

På hur långt håll hörs "beepersarna"?

Publicerat
Här är det tyst som i graven, vi har skickat alla till ditt område! ;D

På hur långt håll hörs "beepersarna"?

Var bor du? Jag tror jag åker dit! ;)  Vet inte hur långt dom hörs men ganska långt, säkert några hundra meter. Ibland låter dom som en duvhök, det får tydligen fågeln att trycka tills man sparkar upp dom. Ädelt..

Publicerat

Väldigt olika...

På de nya markerna jag löst årskort iår är den knökfullt med folk och det tack vare fjälljaktsreglerna :(

Hörde att de sålt flera hundra årskort mot normalt ett tjugotal kort, så vi är många som inkräktar på denna mark i höst :-

Jag kommer dock att fortsätta lösa kort där även om vi får fjällårskorten tillbaka.

På mina jaktmarker uppe i Tornedalen är det ruggit lungt, har inte hört ett enda skott avlossas eller en hund skälla där under de dagar jag jagat på dessa marker.

Markerna kring stugan är det också ruggit lungt, bara ett årskort vad jag vet är sålt där.....och det är inte jag som köpt det  :-[  :-[  ;D

Imorgon åker jag upp och trängs på de nya markerna igen med mina pekahundar och lyssnar på härlig skön Beepermusik ;D

Publicerat

Visst brukar det vara lite trångt på vissa marker första veckorna men oftast är det på samma marker varje år så dem undviker jag!

I höst när man inte fick lösa länskortet så har jag uteslutande jagat på några marker söder om Åsele där har det varit lungt förutom 1vecka då det var ett gäng Italienare på grannmarken och som även frilansade på (min) mark >:( Small något förskräckligt hela dagarna så jag lyckades lista ut vart dem bodde och körde förbi för att kolla då hängde det 1hare samt 3-4fåglar på väggen efter 2dagar smattrande i skogen ??? Visst kanske inte alla byten hängde där men nog börjar jag fundera vad dem skjuter på.

Sedan hände det 2gånger samma dag att dem stod med bilen efter vägen medans min hund skällde första gången var det kompisen som smög så jag satt några hundra meter från skallet och väntade då hörde jag en bil som kom och stannade på vägen och när det small startade bilen och körde in efter denna skogsbilväg som tar slut 500meter in. Exakt samma hände på nästa skall jag smög då hörde kompisen bilen stanna på vägen och då jag sköt startade den och körde in efter samma skogsbilväg som tidigare.

Sedan undrar jag hur endel är funtade när man stannar och jagar där det redan står en bil som det ligger vapenfodral i baksätet?

Visst händer det ibland att man kommer i närheten av andra jägare men hör jag andra jägare går jag genast åt ett annat håll och står det en bil som jag anar att det är jägare tex. vapenfodral eller annat i bilen då söker jag mig givetvis andra marker synd att inte alla gör det.

Senast förra veckan råkade jag ut för en tomte som när vi parkerat ca:400 meter från en vändplan och höll på att ta hunden ur bilen kommer en annan bil med en jägare i tänkte direkt att jag erbjuder väl honom att jag byter mark då han stannar pratar. Då kör han bara förbi utan att ens heja och vägen tar slut 400meter fram ??? så jag åker därifrån till ett annat ställe ångrar sedan att man inte körd till vändplanen och pratade med honom.

Publicerat

Ja idag har det varit gråvåder och fåglarna har varit väldigt skygga för hunden.Så jag beslutade mig för att göra ett besök på orrmyren

för att kolla om de satt på topp.

Och det gjorde de! ;D ;D

Jag tog med den säkraste apportören ifall något skulle gå snett men skyttet fungerade bra så det var bara att skicka hunden efter fågeln.

Det skulle nog vara obligatoriskt med hund(apportör) vid  toppjakt under barmarkstiden för jag har skjutit fågel som flygit 200m och ändå varit träffade.Om man då är utan hund så är det kört att hitta fågeln och eventuellt avliva den.

post-1210-1192360508_thumb.jpg

Publicerat

Vackra bilder..!! Grattis till orren  :D

Mvh