Publicerat September 13, 200718 yr Du e inne på rätt spår! Första tjädertuppen e värd att vänta på o förmodligen lär han lura dig et par gånger till. Så underbar jakt! Men att säga vart de håller till o när på säsongen e väldigt svårt. Allt från ung tallskog - Gammal granskog. Däremot så har man hittat en tjäder så vet man i vilket område man ska söka. De håller sig ofta i närheten där man sett de o ofta på exakt samma platser. Förmodligen beroende på födotillgång. Jag har endast jagat skogsfågel 4-5år o har lärt mig extremt mkt på att bara vara ut o ströva omkring. Hade mkt nytta av det då jag skulle jaga in unghunden. Nu får jycken leta rätt på fåglarna o jag går bara där de e fint o gå Jycken tar risen. Dvs då han inte e sjukskriven :'( Skitjakt på dig!
Publicerat September 13, 200718 yr Nybörjare som man är inom det mesta inom detta.. Ska iväg å jaga med en trädskällare i helgen.. Vad rekomenderar ni för vapen då? Funkar det med hagel eller ska jag ta 22WMR istället? Vill ju hellre jaga med hagel men det kanske funkar bättre över stående hund? //Linus
Publicerat September 13, 200718 yr Författare Har kört med hagel med Trädskällare. Kombi funkar oxå bra.
Publicerat September 13, 200718 yr Vilket ruttet fågelår! :'( Hunden och jag har sökt och sökt och ligger i år på 1 fågelkontakt i timmen. > :- Det är inget vidare med fågel i Kiruna-trakten. :- :-
Publicerat September 13, 200718 yr Nä i år ska man hålla sig i Jämtland o södra delarna av Västerbotten tydligen. Själv hann jag ej ut på fjäll o i skogen ligger vi nog bara på 3-12 kontakter per fm eller em pass= 3-4h Får suga på tjäderdubblen man fick skjuta över jycken på premiären åtm. Under ett dygn uppfyllde han det jag tänkt jobba me hela hösten så jag e NÖJD ändå
Publicerat September 13, 200718 yr låter bra att södra västerbotten är fågel rikt! Är dit jag ska ihelgen å jaga.. så imorgon blir det halv dag på jobbet sen sticker man iväg.. //Linus
Publicerat September 13, 200718 yr Rosen! du jagar på fel ställen I Västerbotten verkar det vara helt ok med fågel i alla fall.... Var ute i dag ca 3 timmar och skrämde ca 15-20 tjädrar och ett par ripor. Dom var skygga i dag men jag fick med mig en gammeltupp hem i alla fall.. 5,1kg vägde den. Utöver den så var det klent med skottchanser men det är ju kul att höra när dom drar i väg även om dom är utom skotthåll, bara man vet att dom finns så......
Publicerat September 14, 200718 yr Rosen! du jagar på fel ställen I Västerbotten verkar det vara helt ok med fågel i alla fall.... Var ute i dag ca 3 timmar och skrämde ca 15-20 tjädrar och ett par ripor. Dom var skygga i dag men jag fick med mig en gammeltupp hem i alla fall.. 5,1kg vägde den. Utöver den så var det klent med skottchanser men det är ju kul att höra när dom drar i väg även om dom är utom skotthåll, bara man vet att dom finns så...... Ja, här är inget ställe att vara på om man vill se fågel! Grattis till tuppen, det var ingen liten en! 15-20 tjädrar på 3 timmar är verkligen bra. Det är som du säger: Bara man vet att dom finns! Bara det händer något i skogen så man håller spänningen och adrenalinet uppe så är det mycket roligare.
Publicerat September 14, 200718 yr Rosen! du jagar på fel ställen I Västerbotten verkar det vara helt ok med fågel i alla fall.... Var ute i dag ca 3 timmar och skrämde ca 15-20 tjädrar och ett par ripor. Dom var skygga i dag men jag fick med mig en gammeltupp hem i alla fall.. 5,1kg vägde den. Utöver den så var det klent med skottchanser men det är ju kul att höra när dom drar i väg även om dom är utom skotthåll, bara man vet att dom finns så...... Det var en bredbröstad best! Hur är det i med fågel i de norra delarna av Västerbotten? Lika rötet som längst i här i Kiruna trakten?
Publicerat September 14, 200718 yr Författare Rosen! du jagar på fel ställen I Västerbotten verkar det vara helt ok med fågel i alla fall.... Var ute i dag ca 3 timmar och skrämde ca 15-20 tjädrar och ett par ripor. Dom var skygga i dag men jag fick med mig en gammeltupp hem i alla fall.. 5,1kg vägde den. Utöver den så var det klent med skottchanser men det är ju kul att höra när dom drar i väg även om dom är utom skotthåll, bara man vet att dom finns så...... Grattis till den fina tuppen
Publicerat September 14, 200718 yr Riktigt fin tjäder!!! Hoppas vi får möta några sådana i helgen! Det har varit riktigt bra med skogsfågel i år!
Publicerat September 14, 200718 yr Nybörjare som man är inom det mesta inom detta..Ska iväg å jaga med en trädskällare i helgen.. Vad rekomenderar ni för vapen då? Funkar det med hagel eller ska jag ta 22WMR istället? Vill ju hellre jaga med hagel men det kanske funkar bättre över stående hund? //Linus Ta 22WMR! Med hagel vet du aldrig om de trillar ner eller far... Räcker med drygt 30 m och ris för att det skall gå åt h-v..
Publicerat September 14, 200718 yr Ta 22WMR! Med hagel vet du aldrig om de trillar ner eller far... Räcker med drygt 30 m och ris för att det skall gå åt h-v.. Instämmer till 100%. Visst händer det att man skjuter bort någon fågel med kula men oftast är det då just bom med hagel är en bortskjuten fågel nästan alltid skadad!! Låt slasa jägarna hålla på med hagelbössorna med trädskällare är det kula som gäller
Publicerat September 14, 200718 yr Instämmer! Skulle jag haft spets, vilket var meningen från början, skulle jag aldrig fundera på hagel ens! Visst e de kula som gäller då!
Publicerat September 14, 200718 yr Ska bara meddela att jag egentligen är rödingfiskaren så allt jag skriver är egentligen han om ni förstår vad jag menar.. Och det lär vara på fågeljaktsämnena jag skriver mest.
Publicerat September 14, 200718 yr Instämmer till 100%. Visst händer det att man skjuter bort någon fågel med kula men oftast är det då just bom med hagel är en bortskjuten fågel nästan alltid skadad!!Låt slasa jägarna hålla på med hagelbössorna med trädskällare är det kula som gäller Jag också. Hagel och trädskällare slutar förr eller senare i besvikelse. Garanterat.
Publicerat September 14, 200718 yr Det var en bredbröstad best! Hur är det i med fågel i de norra delarna av Västerbotten? Lika rötet som längst i här i Kiruna trakten? Joo, det var väl en fin tupp? Fick en komentar av en kollega som nyss börjat jaga "5,1? jag sköt en på 6,4 förra veckan" Vad säger man om sånt? Svaret blev i alla fall: "Jag säger inte att du ljuger, men 6,4 kilo tror jag som jag vill på" Jag jagar i Storuman med omnejd och här verkar det som jag sagt tidigare vara gott om fågel.. Ska upp på Blaikfjället till veckan för att utreda om det finns några ripor. Kul är det att vara i skogen när det finns lite liv..
Publicerat September 14, 200718 yr Joo, det var väl en fin tupp? Fick en komentar av en kollega som nyss börjat jaga "5,1? jag sköt en på 6,4 förra veckan" Vad säger man om sånt? Svaret blev i alla fall: "Jag säger inte att du ljuger, men 6,4 kilo tror jag som jag vill på" Jag jagar i Storuman med omnejd och här verkar det som jag sagt tidigare vara gott om fågel.. Ska upp på Blaikfjället till veckan för att utreda om det finns några ripor. Kul är det att vara i skogen när det finns lite liv.. Tjäder på runt 6 kg har jag sett och hört talats om men det är inte många.
Publicerat September 14, 200718 yr I MINA skogar flyger de orrtuppar på 7kg o tjädrerkycklingar runt 12kg : Nog finns de stortuppar. Har tom hört att det skulle finnas mer än en ras av tjädrar o att vissa av de raserna väger mer. Huruvida sanningshalten av detta kan jag ej gå i god för men att JAG ljuger om mina skogar kan JAG lova *ASG*
Publicerat September 14, 200718 yr Joo, det var väl en fin tupp? Fick en komentar av en kollega som nyss börjat jaga "5,1? jag sköt en på 6,4 förra veckan" Vad säger man om sånt? Svaret blev i alla fall: "Jag säger inte att du ljuger, men 6,4 kilo tror jag som jag vill på" Diplomatiskt svar! En riktigt rejäl tupp på din bild jag kan nästan lova dig att kollegan inte skjutit en större Visst var det ett pris på 10 000 sek för ett antal år sedan för den som kunde visa upp en tupp över 6kilo och vad jag vet finns det fortfarande ingen som hämtat dessa 10 papp Redan tuppar över 5kilo är rejält ovanligt normalt brukar 99 av 100 gammel tuppar väga 4,2-4,8. Vad som sedan är så viktigt med att man skjutit en extremt tung tupp har jag aldrig förstått ???
Publicerat September 14, 200718 yr Tjäder på runt 6 kg har jag sett och hört talats om men det är inte många. Kan säkert vara så men jag vill gärna se den innan jag tror på det. Har sett många uppgivna "stortjädrar" som efter vägning på en "vettig" våg ligger kring 4,5kilo och strax över. Pratade nyligt med en kille som jagat med trädskällare i måånga år och har flera hundra tjädrar på sitt samvete och endast några få av dem har överstigit 5kg. Den största tjäder han skjutit vägde 5,6kg. Mitt "rekord" ligger på 5,3 och jag har svårt att tro att jag någonsin kommer att få skjuta en större även om jag tycker att jag är ganska flitig i skogen... Frågan är dock om det inte är en bättre gastronomisk upplevelse med två ungtuppar än en seg gammeltupp?? Nåja, det är alltid en viss sport att överlista "di gamle" och glädjen man känner efter att ha lyckats med sitt uppsåt kan ingen ta ifrån en
Publicerat September 14, 200718 yr Nåja, det är alltid en viss sport att överlista "di gamle" och glädjen man känner efter att ha lyckats med sitt uppsåt kan ingen ta ifrån en Visst är det så men med en duktig finne är det oftast bra mycket svårare att skjuta en orrhöna än en gammeltupp. Som oftast är rätt tacksam då dem ofta inte kan hålla tyst utan gärna kraxsa bara hunden springer i närheten av trädet sedan slår dem ofta rätt öppet vilket gör det betydligt lättare för jägaren
Publicerat September 15, 200718 yr Kan säkert vara så men jag vill gärna se den innan jag tror på det. Har sett många uppgivna "stortjädrar" som efter vägning på en "vettig" våg ligger kring 4,5kilo och strax över. Pratade nyligt med en kille som jagat med trädskällare i måånga år och har flera hundra tjädrar på sitt samvete och endast några få av dem har överstigit 5kg. Den största tjäder han skjutit vägde 5,6kg. Mitt "rekord" ligger på 5,3 och jag har svårt att tro att jag någonsin kommer att få skjuta en större även om jag tycker att jag är ganska flitig i skogen... Frågan är dock om det inte är en bättre gastronomisk upplevelse med två ungtuppar än en seg gammeltupp?? Nåja, det är alltid en viss sport att överlista "di gamle" och glädjen man känner efter att ha lyckats med sitt uppsåt kan ingen ta ifrån en Ja, givetvis så vill man se den när den är så stor för det är inte varnligt precis.
Publicerat September 15, 200718 yr Storlek på tjädertuppar har diskuterats förr här tror jag. Eller kanske det var på andra forumet? Det verkar som tjädern blir större i kusttrakter och söderut?