Publicerat September 16, 200718 yr Så var man hemkommen från jakten! Det blev att ja jaga me Hagel ialla fall, hann inte få tag i 22:an som jag hade hoppats på.. Fångsten då? Joo då de gick me hagel också.. Första tjäder tuppen nånsin.. Tog 25 minuter av fredan innan den låg.. Sen har vi sett mycke fågel men dom har inte gått att komma åt tyvärr! Men dom är kvar till nästa gång.. //Linus
Publicerat September 16, 200718 yr Det här handlar väl mer om ämnet i hundtråden om jakthundens framsteg, men det handlar också om fågeljakt så jag lägger det här. Om ni läst den tråden så vet ni vad jag har för problem med hunden. Gjorde en guidning idag, två trevliga herrar skulle med ut. Första guidningen någonsin med unghunden. Tänkte att det skulle bli mycket intressant att se hur hunden reagerade på att jaga med två totala främlingar. Skulle ju bli en bra fingervisning på om han går att använda i guidningen. Efter en kort stund kunde jag konstatera att det gjorde han inte. Inget som helst sök. Han jagade helt enkelt inte. Det blev djävulskt pinsamt, men jag hade ju förklarat innan vi började att jag var osäker på hur det skulle fungera så viss förståelse hade dom ju. Men dom hade ju betalat dyrt så nånting var jag tvungen att hitta på. Lösningen blev att ringa en kompis och ta hans hund istället. Vi gick till bilen. Då hunden såg bilen stack han iväg på ett rejält sök, första söket sen vi startade. Vi tog en kaffekopp packade in och väntade på hunden. 10 minuter senare kommer en gammtupp seglande och slår fast 100 meter in i skogen från oss. Strax fullt ståndskall och ena gubben lyckades nästan skjuta ner den. Vi bestämde oss för att ge hunden en chans till. Började gå och det var som att slå på en strömbrytare. Hunden gick grymt bra, långa fina sök. Han hade 5-6 förnyade ståndskall under dagen varav några riktigt avancerade. Konstaterade något finnande i träd och en hel del andra riktigt bra arbeten. Kund konstatera en viss överkänslighet någon gång, men inte så att det störde alls. Hade över tio klockrena ståndskall under dagen. + dom förnyade. Söket var bra men aningen långsamt. All fågelhantering väldigt, väldigt bra. Faktiskt mycket bättre än vad det normalt anstår en hund i den åldern. Undrar när jag blir klok på hur denna hund fungerar? Hur han kan vara så briljant stundtals och så ..konstig.. andra gånger. Har dock på känn att han i framtiden kan bli mycket, mycket bra..
Publicerat September 16, 200718 yr Så var man hemkommen från jakten!Det blev att ja jaga me Hagel ialla fall, hann inte få tag i 22:an som jag hade hoppats på.. Fångsten då? Joo då de gick me hagel också.. Första tjäder tuppen nånsin.. Tog 25 minuter av fredan innan den låg.. Sen har vi sett mycke fågel men dom har inte gått att komma åt tyvärr! Men dom är kvar till nästa gång.. Grattis! Hoppas det var en riktigt bra hund du jagade med för då är du fast i trädskällarträsket ;D //Linus
Publicerat September 17, 200718 yr Det här handlar väl mer om ämnet i hundtråden om jakthundens framsteg, men det handlar också om fågeljakt så jag lägger det här.Om ni läst den tråden så vet ni vad jag har för problem med hunden. Gjorde en guidning idag, två trevliga herrar skulle med ut. Första guidningen någonsin med unghunden. Tänkte att det skulle bli mycket intressant att se hur hunden reagerade på att jaga med två totala främlingar. Skulle ju bli en bra fingervisning på om han går att använda i guidningen. Efter en kort stund kunde jag konstatera att det gjorde han inte. Inget som helst sök. Han jagade helt enkelt inte. Det blev djävulskt pinsamt, men jag hade ju förklarat innan vi började att jag var osäker på hur det skulle fungera så viss förståelse hade dom ju. Men dom hade ju betalat dyrt så nånting var jag tvungen att hitta på. Lösningen blev att ringa en kompis och ta hans hund istället. Vi gick till bilen. Då hunden såg bilen stack han iväg på ett rejält sök, första söket sen vi startade. Vi tog en kaffekopp packade in och väntade på hunden. 10 minuter senare kommer en gammtupp seglande och slår fast 100 meter in i skogen från oss. Strax fullt ståndskall och ena gubben lyckades nästan skjuta ner den. Vi bestämde oss för att ge hunden en chans till. Började gå och det var som att slå på en strömbrytare. Hunden gick grymt bra, långa fina sök. Han hade 5-6 förnyade ståndskall under dagen varav några riktigt avancerade. Konstaterade något finnande i träd och en hel del andra riktigt bra arbeten. Kund konstatera en viss överkänslighet någon gång, men inte så att det störde alls. Hade över tio klockrena ståndskall under dagen. + dom förnyade. Söket var bra men aningen långsamt. All fågelhantering väldigt, väldigt bra. Faktiskt mycket bättre än vad det normalt anstår en hund i den åldern. Undrar när jag blir klok på hur denna hund fungerar? Hur han kan vara så briljant stundtals och så ..konstig.. andra gånger. Har dock på känn att han i framtiden kan bli mycket, mycket bra.. Kan han vara rädd för någonting?Korsat ett björnspår? Sparkad av älg? = rädd för älg..? (Har inte läst dina tidigare inlägg, hoppas du inte har nämnt just detta)
Publicerat September 17, 200718 yr Kan han vara rädd för någonting?Korsat ett björnspår? Sparkad av älg? = rädd för älg..? (Har inte läst dina tidigare inlägg, hoppas du inte har nämnt just detta) Näe, tror inte det. Har varit riktigt nära björn med honom och han har inte varit rädd, snarare nyfiken. Det är skjutet både björn och lo för hans pappa. Älg bryr han sig inte om vad jag vet, men det är ju inte omöjligt att något hänt med älg nån gång. Däremot betedde han sig underligt i lördags, följde en tydlig spårlöpa av ett vilt som gått i krokiga banor, såg honom gå under en risig gran och nosa ordentligt upp i riset. Såg honom därefter nosa väldigt mycket i en grop för att därefter pinka i den. Gick dit och hittade en färsk skit av något djur, gissar på lo men det kan ha varit järv. Mycket harhår i spillningen och stor som från en mindre hund. Antar att lon äter mer hare än vad järven gör. Hur som helst var det mycket färskt vilket ju syntes på hunden. Han visade ingen rädsla iallafall. Han försvann strax och efter några minuter arbetade han med tjäder istället och fungerade på som vanligt så det verkade inte ha nån större påverkan? Han är väl lite överkänslig och osäker inför okänt folk också, det påverkade säkert. Tiken är en aning nervöst lagd tror jag.
Publicerat September 17, 200718 yr Jag har fällt min livs första tjädertupp ;D....såg den på typ 150m, satsade utav h-vete för att komma inom håll, han fram och projektilen vräkte omkull tuppen direkt...knall å fall i princip ;D.... men det är klart, med en anslagsenergi på 319906 joule så lär det mesta bli kvar på platsen 8).....den stora frågan är nu, vad använde jag för kaliber?...tja, projektilen var rätt lång, hyffsat smal, och rätt trubbig....vet inte exakta kalibern...men den har iaf 4-hjul ;D ;D Krockade (i akt och mening) i en tjädertupp som stod 10m från vår postlåda ;D....kom körandes runt en kurva och fick se den ståendes mitt på vägen, så jag kuggade ner en växel och tryckte plattan i mattan, den lättade precis framför bilen, så jag tryckte till den med ena hörnet på bilen...tjädern tumlade ner i diket, så det var bara att hoppa ur och kasta upp den på flaket ;D ;D....den var hel och fin, så den lär bli god på middagsbordet ;D /Fredde
Publicerat September 17, 200718 yr Jag har fällt min livs första tjädertupp ;D....såg den på typ 150m, satsade utav h-vete för att komma inom håll, han fram och projektilen vräkte omkull tuppen direkt...knall å fall i princip ;D....men det är klart, med en anslagsenergi på 319906 joule så lär det mesta bli kvar på platsen 8).....den stora frågan är nu, vad använde jag för kaliber?...tja, projektilen var rätt lång, hyffsat smal, och rätt trubbig....vet inte exakta kalibern...men den har iaf 4-hjul ;D ;D Krockade (i akt och mening) i en tjädertupp som stod 10m från vår postlåda ;D....kom körandes runt en kurva och fick se den ståendes mitt på vägen, så jag kuggade ner en växel och tryckte plattan i mattan, den lättade precis framför bilen, så jag tryckte till den med ena hörnet på bilen...tjädern tumlade ner i diket, så det var bara att hoppa ur och kasta upp den på flaket ;D ;D....den var hel och fin, så den lär bli god på middagsbordet ;D /Fredde Jävligt snyggt gjort... :( >
Publicerat September 17, 200718 yr Jag har fällt min livs första tjädertupp ;D....såg den på typ 150m, satsade utav h-vete för att komma inom håll, han fram och projektilen vräkte omkull tuppen direkt...knall å fall i princip ;D....men det är klart, med en anslagsenergi på 319906 joule så lär det mesta bli kvar på platsen 8).....den stora frågan är nu, vad använde jag för kaliber?...tja, projektilen var rätt lång, hyffsat smal, och rätt trubbig....vet inte exakta kalibern...men den har iaf 4-hjul ;D ;D Krockade (i akt och mening) i en tjädertupp som stod 10m från vår postlåda ;D....kom körandes runt en kurva och fick se den ståendes mitt på vägen, så jag kuggade ner en växel och tryckte plattan i mattan, den lättade precis framför bilen, så jag tryckte till den med ena hörnet på bilen...tjädern tumlade ner i diket, så det var bara att hoppa ur och kasta upp den på flaket ;D ;D....den var hel och fin, så den lär bli god på middagsbordet ;D /Fredde Ja fi fan, så onödigt, det är så mycket roligare att skjuta med en bössa!
Publicerat September 17, 200718 yr Oj så "bror duktig" vi var här då.....men ni är väl sånna där perfekta människor antar jag...gör aldrig fel (nä, jag tycker inte att jag gjorde fel...jag är rätt nöjd faktiskt)....... Sampa: jo då...jag föredrar att skjuta dom också....
Publicerat September 17, 200718 yr Lite väl starka ord skrevs här pga mitt ogillande av ovanstående handling. Ber om ursäkt för det Fredde Piteå.
Publicerat September 17, 200718 yr iofs patjanen...du har helt rätt...jag tar åt mig det ni säger, och lär inte göra om det...spelar ingen roll om man kör in i en groda, tjäder eller ett rådjur...lika dumt.... Ber om ursäkt för att ha bettet mig som en idiot :-[..... Men tänkte på en annan sak...tycker folk här på forumet att jag är en idiot?....tänkte på det du skrev patjanen....om än jag nu gjort en riktigt idiotisk handling.... Som sagt, ber om ursäkt....fastän det hjälper föga i det här läget...har ingen vettig förklaring....i striden hetta som det brukar heta....
Publicerat September 17, 200718 yr Oj så "bror duktig" vi var här då.....men ni är väl sånna där perfekta människor antar jag...gör aldrig fel (nä, jag tycker inte att jag gjorde fel...jag är rätt nöjd faktiskt).......Sampa: jo då...jag föredrar att skjuta dom också.... Klart som fan du gjorde fel! Både lagligt och definitivt moraliskt sett. Inser du inte det utan bara tycker att du är häftig vilket det onekligen låter som du gör så tycker jag inte bara synd om dig utan väldigt mycket om de djur du möter i skogen beväpnad med vapen, dåligt omdöme och narcissistisk självbild! Var jag Bror duktigaktig nu? Eller tillhör jag bara den stora skara på detta forum som enligt dig inte törs säga sin mening och vara lika orubbligt ärliga och raka i sina åsikter som du säger dig vara?
Publicerat September 17, 200718 yr Förlåt att jag kallade er bror duktigt.....lika omoget som att jag körde i tjädern...ångrar mig nått fruktansvärt nu :-[....
Publicerat September 17, 200718 yr Förlåt att jag kallade er bror duktigt.....lika omoget som att jag körde i tjädern...ångrar mig nått fruktansvärt nu :-[.... Det låter ju bra om du menar vad du säger. Och från min sida är du ursäktad för att ha kallat mig "bror duktig". Tycker det är intressant att du ångrar dig med tanke på tråden om huruvida man känner ånger och skuld efter att ha dödat ett vilt. Kanske kan du om du nu menar allvar skriva ett nytt intressant inlägg där med din nya erfarenhet av känslor vid dödande?
Publicerat September 17, 200718 yr Det låter ju bra om du menar vad du säger. Och från min sida är du ursäktad för att ha kallat mig "bror duktig". Tycker det är intressant att du ångrar dig med tanke på tråden om huruvida man känner ånger och skuld efter att ha dödat ett vilt. Kanske kan du om du nu menar allvar skriva ett nytt intressant inlägg där med din nya erfarenhet av känslor vid dödande? du läser mina tänkar....läs i den tråden om nått tag.... FAN VAD JAG ÅNGRAR MIG!!!!!....har gjort bort mig rejält! :-[ :-[
Publicerat September 17, 200718 yr Shit happens. Har jagat med vår fredde och inte saknas det respekt för viltet. Kanske i det här läget men inte normalt Glöm det där nu
Publicerat September 17, 200718 yr Väldigt dumt gjort måste jag säga > > Men jag anar att du inte är så gammal och läser här att du redan ångrar dig så tror jag att du har nu redan tagit ett kliv uppåt som jägare
Publicerat September 17, 200718 yr Jag ska mildra ditt samvete lite Fredde. Jag var själv en helt omdömeslös jägare i mina tonår fast med bilen tog jag visserligen inga fåglar men sköt helt omdömeslöst och reflekterade inte över hur mycket man skadesköt :'( Idag är jag extremt försiktig och har gått så pass långt att jag inte längre ens vill använda hagel på fågeljakten längre.
Publicerat September 18, 200718 yr på lördag bär det av till marken i köping för lite skogsfågeljakt! ;D
Publicerat September 18, 200718 yr Författare Pratade med vsärfarsan igår kväll blir nog ingen jakt till helgen men ev nästa helg.
Publicerat September 18, 200718 yr Det här handlar väl mer om ämnet i hundtråden om jakthundens framsteg, men det handlar också om fågeljakt så jag lägger det här.Om ni läst den tråden så vet ni vad jag har för problem med hunden. Gjorde en guidning idag, två trevliga herrar skulle med ut. Första guidningen någonsin med unghunden. Tänkte att det skulle bli mycket intressant att se hur hunden reagerade på att jaga med två totala främlingar. Skulle ju bli en bra fingervisning på om han går att använda i guidningen. Efter en kort stund kunde jag konstatera att det gjorde han inte. Inget som helst sök. Han jagade helt enkelt inte. Det blev djävulskt pinsamt, men jag hade ju förklarat innan vi började att jag var osäker på hur det skulle fungera så viss förståelse hade dom ju. Men dom hade ju betalat dyrt så nånting var jag tvungen att hitta på. Lösningen blev att ringa en kompis och ta hans hund istället. Vi gick till bilen. Då hunden såg bilen stack han iväg på ett rejält sök, första söket sen vi startade. Vi tog en kaffekopp packade in och väntade på hunden. 10 minuter senare kommer en gammtupp seglande och slår fast 100 meter in i skogen från oss. Strax fullt ståndskall och ena gubben lyckades nästan skjuta ner den. Vi bestämde oss för att ge hunden en chans till. Började gå och det var som att slå på en strömbrytare. Hunden gick grymt bra, långa fina sök. Han hade 5-6 förnyade ståndskall under dagen varav några riktigt avancerade. Konstaterade något finnande i träd och en hel del andra riktigt bra arbeten. Kund konstatera en viss överkänslighet någon gång, men inte så att det störde alls. Hade över tio klockrena ståndskall under dagen. + dom förnyade. Söket var bra men aningen långsamt. All fågelhantering väldigt, väldigt bra. Faktiskt mycket bättre än vad det normalt anstår en hund i den åldern. Undrar när jag blir klok på hur denna hund fungerar? Hur han kan vara så briljant stundtals och så ..konstig.. andra gånger. Har dock på känn att han i framtiden kan bli mycket, mycket bra.. De två herrarna lånade hunden och jagade själva med honom idag. De var lyriska! Suberbra sök, 10 minuter och något uppåt hela tiden. Full galopp, han var som ett rött streck i skogen tydligen. +Absolut perfekta fågelarbeten enligt herrarna. Som sagt: Hur funkar egentligen denna hund? (En liten ledtråd kan jag ha fått, framtiden får utvisa. Han är ju magerlagd av sig, har haft honom mycket inne och gött honom med riktigt fet mat sen förra jaktturen. Kanske ligger lösningen där.. Jag har gett honom för dålig mat så att han sparar på krafterna.)