Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skogsfågel/fågeljakten 07/08

Featured Replies

Publicerat
De två herrarna lånade hunden och jagade själva med honom idag. De var lyriska! Suberbra sök, 10 minuter och något uppåt hela tiden. Full galopp, han var som ett rött streck i skogen tydligen. +Absolut perfekta fågelarbeten enligt herrarna.

Som sagt: Hur funkar egentligen denna hund?

(En liten ledtråd kan jag ha fått, framtiden får utvisa. Han är ju magerlagd av sig, har haft honom mycket inne och gött honom med riktigt fet mat sen förra jaktturen. Kanske ligger lösningen där.. Jag har gett honom för dålig mat så att han sparar på krafterna.)

Kan den vara smällrädd? Nää, förresten det är den nog inte.

Schitzofren? ;D

• Svar 339
  • Visningar 29,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Förlåt att jag kallade er bror duktigt.....lika omoget som att jag körde i tjädern...ångrar mig nått fruktansvärt nu :-[....
Hörru kompis, upp med smilgroparna nu.

Jag har också sagt och gjort saker jag ångrar.

Det viktigaste är att man kan erkänna felen, och ta lärdom av dom.

Publicerat
Hörru kompis, upp med smilgroparna nu.

Jag har också sagt och gjort saker jag ångrar.

Det viktigaste är att man kan erkänna felen, och ta lärdom av dom.

Instämmer!  Var glad nu! Ingen är nog sur längre. Iallafall inte jag!

Publicerat

Från pojke till en riktig man på ett par veckor  ;D Jaa du Fredde du har vuxit i akting och respekt hos mig riktigt ordentligt. (Om det nu betyder nåt  ::) ).

Vidare så tror/vet jag att du har mycket att komma med jaktligt och i övrigt med.

Så upp med hakan allt är gott nu  ;D

Respektfulla hälsningar från Roger

Publicerat

Precis, alla har vi gjort dumma saker

näää jag ska absolut inte erkänna allt nu för då får jag svårt att förklara mig  ;D 8)

Publicerat

Schitzofren? ;D

Du beretta, komemr du på vår klappjakt? Blivit nån bock i år?

Publicerat

Schitzofren? ;D

Haha! Näe, Munken vande honom i unga år, tog med honom på majbrasan och fyrverkerier när han var 4-5 månader...  ;) Han älskar när det smäller! :)

Publicerat

Hmm, är det vanligt med icke flygga tjäderkycklingar den 17:e september? Jag har då aldrig sett det förrän nu. Hela tjäderstammen verkar ha drabbats av snedbrunst här uppe :(

Publicerat

Ja det är ovanligt stor variation på storleken på ungfåglarna i år.

Vissa års tuppar är nästan svåra att skilja från gammeltuppar tills man har skjutit andra är så små att dem knappt blivit svarta.

Tycker jag jobbat onödigt mycket i höst 4dagar sedan premiären nu och 2 kvar sedan 25dagar ledigt igen hoppas chefen tycker som mig ::)

Publicerat
Hmm, är det vanligt med icke flygga tjäderkycklingar den 17:e september? Jag har då aldrig sett det förrän nu. Hela tjäderstammen verkar ha drabbats av snedbrunst här uppe :(

Jag har hört att om första kycklingarna dör så kan tjäderhönan lägga nya ägg, som brukar kläckas ungefär samtidigt som hjortronen kommer. Farsan sköt en gång en riktigt liten tupp i november, ungefär lika stor som en ungtupp i början av september. Den hade t.o.m väldigt outvecklade stjärtfjädrar, hade förmodligen lagt allt kraft på att bygga upp resten av kroppen, och sådana utseendemässiga kroppsdelar fick komma tvåa.

Publicerat

:)....Tack kompisar, har lärt mig en ordentlig läxa.

Nu ser jag fram emot en höst med fågeljakt....å annan jakt med för den delen :D

Föressten, kanske fel tråd men det gäller iaf skogsfågeljakt...har en Tollare som jag använder till de mesta, men främst då fågeljakt..."problemet" med honom är att han bifinner sig aningen för långt bort från mig i sitt sök...han fungerar i princip som en spaniel när det gäller skogsfågeljakten, men för mig vore det optimala om han höll sig ca 15m ifrån mig...nu håller han sig runt 25-30m....aldeles för långt bort :-...han har stött fågel som man inte ens har funderat på att lyfta bössan mot...för långt bort när det gäller skogsfågeljakten...tycker jag iaf....Har någon nått tips som kan få honom att hålla sig närmare mig?...ju tröttare han blir desto närmre kommer han, men det tar nån timme innan han är inne på 15m....Tips?

/Fredde

Publicerat
Lite väl starka ord skrevs här pga mitt ogillande av ovanstående handling. Ber om ursäkt för det Fredde Piteå.

Det är lugnt :), jag förtjänade det.

/Fredde

Publicerat
Ja det är ovanligt stor variation på storleken på ungfåglarna i år.

Vissa års tuppar är nästan svåra att skilja från gammeltuppar tills man har skjutit andra är så små att dem knappt blivit svarta.

Tycker jag jobbat onödigt mycket i höst 4dagar sedan premiären nu och 2 kvar sedan 25dagar ledigt igen hoppas chefen tycker som mig ::)

Själv har jag varit ledig från premiären till och med den 17. Nu jobbar jag till den 26:e för att sen vara ledig till den 5:e november. Det blir en redig norrlandsturné i jakt på fågelrikare marker.

Publicerat
Du beretta, komemr du på vår klappjakt? Blivit nån bock i år?
Hej.

Visst ska jag komma, om jag bara har möjlighet så.

Jakten har blivit ordentligt lidande i år.

Byggnationer hemma har tagit alldeles för mycket av min tid.

Räknar med att bli klar snart.

DÅ SKA DET JAGAS!!! :)

Publicerat

I den tätaste granskogen i kommunen lyckades jag och vovven äntligen få napp. När jag sköt efter ca 30 min ansmygning var jag på 10 meters avstånd. 4.5 kg vägde den.

post-454-1190315687_thumb.jpg

Publicerat
I den tätaste granskogen i kommunen lyckades jag och vovven äntligen få napp. När jag sköt efter ca 30 min ansmygning var jag på 10 meters avstånd. 4.5 kg vägde den.

Grattis!

I vilet område hittar du granskog i Kiruna kommun???

Mvh//Jonas

Publicerat

I de flesta naturreservat är ju granskogen dominerande här i kommunen. Så fort det blir lite mer sammanhängande tallbestånd så är det utan skydd. Åtminstone upplever jag det så.

Publicerat

Okej, har bara jagat här i Kiruna EN gång, och bott här hela livet  :o :o :)

Och då gick jag bland fjällbjörkarna och sökte ripor...

Mvh

Publicerat

Grattis! :D Snygg plats på pippin att lägga den utom räckhåll för hunden. :D

Publicerat

I morgon bitti bär det av. Längtar!

Publicerat

I dag var det avbrott från älgjakten till den rödes förmån...

20070921011_Mick_2_mindre.jpg

20070921015_Mick_1_mindre.jpg

Ska ju iväg och ul:a tiken idag så det blev bara en korttur. Rätt ok resultat på någon timmes fm-jakt  :)

Publicerat
Grattis! :D Snygg plats på pippin att lägga den utom räckhåll för hunden. :D

Nu hade ju husse kommenderat "sitt" när bilden togs. Innan jag stoppat undan kameran så var fågeln nere på backen med en hungrig spets över sig :)

Publicerat
Det här handlar väl mer om ämnet i hundtråden om jakthundens framsteg, men det handlar också om fågeljakt så jag lägger det här.

Om ni läst den tråden så vet ni vad jag har för problem med hunden.

Gjorde en guidning idag, två trevliga herrar skulle med ut. Första guidningen någonsin med unghunden. Tänkte att det skulle bli mycket intressant att se hur hunden reagerade på att jaga med två totala främlingar. Skulle ju bli en bra fingervisning på om han går att använda i guidningen.

Efter en kort stund kunde jag konstatera att det gjorde han inte. Inget som helst sök. Han jagade helt enkelt inte. Det blev djävulskt pinsamt, men jag hade ju förklarat innan vi började att jag var osäker på hur det skulle fungera så viss förståelse hade dom ju. Men dom hade ju betalat dyrt så nånting var jag tvungen att hitta på. Lösningen blev att ringa en kompis och ta hans hund istället. Vi gick till bilen.

Då hunden såg bilen stack han iväg på ett rejält sök, första söket sen vi startade. Vi tog en kaffekopp packade in och väntade på hunden. 10 minuter senare kommer en gammtupp seglande och slår fast 100 meter in i skogen från oss. Strax fullt ståndskall och ena gubben lyckades nästan skjuta ner den.

Vi bestämde oss för att ge hunden en chans till. Började gå och det var som att slå på en strömbrytare. Hunden gick grymt bra, långa fina sök. Han hade 5-6 förnyade ståndskall under dagen varav några riktigt avancerade. Konstaterade något finnande i träd och en hel del andra riktigt bra arbeten. Kund konstatera en viss överkänslighet någon gång, men inte så att det störde alls.

Hade över tio klockrena ståndskall under dagen. + dom förnyade. Söket var bra men aningen långsamt. All fågelhantering väldigt, väldigt bra. Faktiskt mycket bättre än vad det normalt anstår en hund i den åldern.

Undrar när jag blir klok på hur denna hund fungerar? Hur han kan vara så briljant stundtals och så ..konstig.. andra gånger. Har dock på känn att han i framtiden kan bli mycket, mycket bra..

Nu är det klart! Söket funkar fruktansvärt bra nu. Problemet är lite pinsamt för jag borde ha förstått det själv och tidigare. För mycket konkurrens med gammhunden om maten. Tar in honom så att han får äta ifred och mycket riktigt fet mat. Var som att trycka på en knapp! Söket är perfekt, långt och väldigt snabbt. Fy fan vad skönt det känns!

Publicerat
I dag var det avbrott från älgjakten till den rödes förmån...

20070921011_Mick_2_mindre.jpg

20070921015_Mick_1_mindre.jpg

Ska ju iväg och ul:a tiken idag så det blev bara en korttur. Rätt ok resultat på någon timmes fm-jakt  :)

Lyckost!!!

Grattis!!

Publicerat
Lyckost!!!

Grattis!!

Kom och jaga nån gång då ;)

Vi har ju 3 jaktkojor ute i skogarna runt omkring och maken bangar ju inte för mer jakt :D ::)

Kan ju avslöja att han kommer att bli pappa om ca 4½ vecka  ;D minst 3 stycken finns det i tikens mage enligt ul:et  :)