Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Whisky

Featured Replies

Publicerat

"Floydade" lite vid matlagningen, tog en liten stänkare eller kanske snarare "a wee dram" Aberfeldy. :wub:

• Svar 876
  • Visningar 172,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Laphroigh quarter cask. Hade glömt hur bra den sparkar! Skaplig är den åxå!

• Morran - whisky är till för att drickas, det är inga prydnadssaker   Denna fick jag i julklapp igår, avsmakades direkt. Mycket god För er som inte gillar rök så lär den passa för det fanns i stort

• Mkt nervärderande av Tullamore här. Trots att jag föredrar en god Islay eller Higland whisky alla dagar i veckan skulle jag ALDRIG ha ngt annat än Tullamore i min Irish Coffe. Där e den bara helt rä

Posted Images

Publicerat

Gjorde tabben att lära gumman att gilla whisky.

Nu går det åt så nu får man ju inte ha något ifred.

Här funderingar att låsa in dom i vapen skåpet. :blush:

Publicerat

Gjorde tabben att lära gumman att gilla whisky.

Nu går det åt så nu får man ju inte ha något ifred.

Här funderingar att låsa in dom i vapen skåpet. :blush:

De får min farbror göra! Fast inte för att hans sambo gillar whisky utan för att hon hällde ut ett par flaskor för honom då de stått öppnade någon månad :blink::wacko:

Publicerat

De får min farbror göra! Fast inte för att hans sambo gillar whisky utan för att hon hällde ut ett par flaskor för honom då de stått öppnade någon månad :blink::wacko:

:angry:

Ja du.

tror faktiskt att folk har blivit utkastade för mindre.

Publicerat

Det är whiskey som gäller här, dvs irländskt.

Tullamore och Paddys är favvisarna från Apotek Röda Näsan.

Publicerat

var på röda näsan idag och köpte dessa två till frun och Ardbeg och bowmore till mig. :wub:

Publicerat

Kul tråd!

Jag försöker själv köpa i varje fall en ny Whisky varje månad för att prova runt lite.

Rökig Whisky tar ju lite tid att vänja gomen vid men visst smakar det fint :P

En favorit som jag jag sett på flera ställen i tråden är Taliskern på 10år

däremot så passar det inte att gå runt och lukta nytjärad eka varje dag ^_^

Om man VILL få damen i huset eller någon annan ovan att tycka om en Whisky så köp en Old Pulteney den har en mjuk och fin smak som de flesta kan gilla, två problem finns dock!

1.någon som gillar rök tycker nog att den är för mild.

2. man kan dricka hela flaskan utan att det tar stopp.

En annan god mild Whisky är Speyburn 10år mycket smak lite rök

Jag har precis köpt en Stratisla som nu provas ,,,,godkänd ++++ :P

Publicerat

Aaaaaaaaaaaaardbeeeeeeeeeeeeeeeg!

Jävlars va fin den är :wub:

Publicerat

Talisker är fin.

Publicerat

Gillar du Irländsk whiskey så kolla in Tyrconnel,en Irländsk singel malt, mycket bra.

Publicerat

Gillar du Irländsk whiskey så kolla in Tyrconnel,en Irländsk singel malt, mycket bra.

Köpte en sån till brodern i julklapp, men han har inte bjudit... Så den var nog mycket bra som du säger :P:lol:

Publicerat

Hahahahaha!! Japp

Publicerat

Whisky dä ä gött det.

Några favvisar.

Laphroig

Higland Park

Blair Athol

Edrador

Publicerat

Ett par flaskor Ardbeg måste alltid stå hemma vet du väl!!

/Nicke

Smuttade för några år sedan en Ardbeg av anno -74..Det var en veritabel orgasm för smaklökarna..Utan tvekan den godaste whisky jag druckit. Van Winkle bourbon är heller icke dum men den bästa sprit alla kategorier jag smakat var ändock en armagnac, en Vieux Armagnac Goudoulin från 1979..Heeeelt sanslöst god..

Publicerat

Smuttade för några år sedan en Ardbeg av anno -74..Det var en veritabel orgasm för smaklökarna..Utan tvekan den godaste whisky jag druckit. Van Winkle bourbon är heller icke dum men den bästa sprit alla kategorier jag smakat var ändock en armagnac, en Vieux Armagnac Goudoulin från 1979..Heeeelt sanslöst god..

När jag var i Verona för några år sedan så besökte vi Bottega del Vini (http://maps.google.se/maps?oe=utf-8&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&q=bottega+verona&fb=1&gl=se&hq=bottega&hnear=Verona,+Italien&ei=axN8TcmDLsXz4gbxheiJBA&sa=X&oi=local_group&ct=image&resnum=1&ved=0CAcQtgMwAA&iwloc=10054952926920536298)

Där hade de årtals-Armangac utefter en hel vägg, de flesta åren från 1900 och frammåt. Självklart testade jag en Armangac från mitt födelseår (och med tanke på priset så var jag glad att jag inte var äldre!)... Mycket god! Dock smuttade jag på polarens födelseår, och hans var något bättre (erkände jag motvilligt)... bummer!

Vi gjorde också misstaget att beställa in vinlistan :lol: 300+ sidor! Vi fick fråga personalen, att hitta något i vinlistan hade tagit lång tid!

I sällskapet fanns en vinköpare (grossist) så vi fick möjligheten att bli visade vinkällaren av ägaren och det var en upplevelse utöver det vanliga! Han bjöd på viner som jag inte ens kommer ha råd att köpa någonsin :wub: (pärlor för svin, eftersom jag var (och är) helt obegåvad avseende vin)... men upplevelsen och sällskapet gjorde detta till ett minne för livet! (Även om minnet är lite grumlat pga alkoholintaget :P )

Lång utläggning om lite Armangac... men '65:an var något bättre än '67:an...

Publicerat

Gottade mig även idag trots att det är söndag... :blush:

Smuttade på en Lagavulin Destillers Edition under skidskyttet. Från 1988, buteljerad 2004 och knappt en halvliter kvar av den, den är fööör god så jag vårdar dropparna ömt!

Publicerat

För övrigt har jag en fråga.

Vi har en kille som jobbar litegrann hos oss som barista på helger. Han är hos oss mest på kul, i vanliga fall impoterar han bl.a udda viner och whisky av alla dess slag.

Han ska tydligen vara en riktig hejare på det där med livets drycker och han frågade mig härom dagen vilka glas jag dricker ur. Svarade då att jag dricker ur vanliga whisky-provar-glas.

Då kom han med en rekommendation som jag funderar på om ni testat.

Han påstår att om man inte druckit whisky ur dessa glass http://cervera.se/Duka/Produkt/?pid=3343 så måste man köpa dem och sen dricka om ALLA whisky man någonsin testat... Ska tydligen lyfta smaken på ett helt fantastiskt sätt.

Googlar man på glasen i fråga så är det tydligen nån professor som tagit fram dom just för att lyfta fram alla smaker ordentligt.

Ska själv investera i ett par st för att se om det stämmer men vill gärna hör från er om ni vet något om dem?

/Patrik

Vet ni varför whiskyglas har rak kant?

Jo...

Under den stora depressionen på -30 talet (tror jag det var) rådde spritförbud i staterna.

Krögarna var inte sämre än att dom snabt tog fram egna alternativ, som snart blev den enda drycken tillgänglig.

Men kvallitén var minst sagt skiftande, och för att man inte helt sonika skulle spy av doften så togs det fram glas med raka kanter som mer effektivt ventilerade bort alla oönskade aromer.

Egentligen ska alltså whiskyglas vara formade likadant som konjaksglas...

Skål på er, har precis hällt upp ett glas Laphroaige. (I rakt whiskyglas... :blush: )

Publicerat

Ojdå, jag var visst inte klar med mitt kåseri. Lätt hänt när man talar om maltdrycker...

I torsdags hamnade jag oväntat på en improviserad provning av Mackmyra. En av delägarna höll ett mycket intressant föredrag.

Egentligen var det årsmöte i VÅS kronskötselområde...

Publicerat

För övrigt har jag en fråga.

Vi har en kille som jobbar litegrann hos oss som barista på helger. Han är hos oss mest på kul, i vanliga fall impoterar han bl.a udda viner och whisky av alla dess slag.

Han ska tydligen vara en riktig hejare på det där med livets drycker och han frågade mig härom dagen vilka glas jag dricker ur. Svarade då att jag dricker ur vanliga whisky-provar-glas.

Då kom han med en rekommendation som jag funderar på om ni testat.

Han påstår att om man inte druckit whisky ur dessa glass http://cervera.se/Duka/Produkt/?pid=3343 så måste man köpa dem och sen dricka om ALLA whisky man någonsin testat... Ska tydligen lyfta smaken på ett helt fantastiskt sätt.

Googlar man på glasen i fråga så är det tydligen nån professor som tagit fram dom just för att lyfta fram alla smaker ordentligt.

Ska själv investera i ett par st för att se om det stämmer men vill gärna hör från er om ni vet något om dem?

/Patrik

hva heter glassene? eller kan du sende en annen link.

vet ikke hva det er, men jeg har prövd linken din i opera, explorer og chrome. får ikke opp bilde....

Publicerat

Gottade mig även idag trots att det är söndag... :blush:

Smuttade på en Lagavulin Destillers Edition under skidskyttet. Från 1988, buteljerad 2004 och knappt en halvliter kvar av den, den är fööör god så jag vårdar dropparna ömt!

höres bra ut. vet du hvor man kan få tak i?

når jeg går inn på systemet sine sider å söker lagavulin så får jeg to typer: 12 og 16 år.

så ser jeg at 12year er dyrare enn 16year...

noen som vet hvorfor??

Publicerat

höres bra ut. vet du hvor man kan få tak i?

når jeg går inn på systemet sine sider å söker lagavulin så får jeg to typer: 12 og 16 år.

så ser jeg at 12year er dyrare enn 16year...

noen som vet hvorfor??

Att 12 årig Lagavulin är dyrare än 16 årig beror på att den 12-åriga är Cask Strength, dvs 56.5% i det här fallet, den 16-åriga är nervattnad till 43%.

Destillers edition är limited edition, även om de gör ganska många, och tar slut ganska fort.

Jag handlar whisky via auktioner och andra åerförsäljare utomlands mestadels.

Här är en av mina favoriter:

http://www.milroys.co.uk

Publicerat

Att 12 årig Lagavulin är dyrare än 16 årig beror på att den 12-åriga är Cask Strength, dvs 56.5% i det här fallet, den 16-åriga är nervattnad till 43%.

Destillers edition är limited edition, även om de gör ganska många, och tar slut ganska fort.

Jag handlar whisky via auktioner och andra åerförsäljare utomlands mestadels.

Här är en av mina favoriter:

http://www.milroys.co.uk

aha... da forstår jeg...

takk skal du f... meg ha.!.!

slike websider er ikke bra for lommeboka ;)

nå blir jeg blakk og kjärringa sur...

Publicerat

Nämen? har Whiskeytråden somnat, precis som de som kanske fått lite för mycket av den..?

Publicerat

Nämen? har Whiskeytråden somnat, precis som de som kanske fått lite för mycket av den..?

det är ju för fasiken måndag så allt är ju slut nu :lol:

Publicerat

det är ju för fasiken måndag så allt är ju slut nu :lol:

Det är nu man laddar om till nästa omgång. :P