Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Whisky

Featured Replies

Publicerat
Gjorde ett försök på blended (red label) igår. Var ett par år sedan sist, fy fan vad det smakar om man jämför med single malt. Kan inte sätta fingret på vad det är men någon bismak är det som får mig att ogilla det.

Måste vara väldig torka om jag ska dricka Red Label rent...

• Svar 876
  • Visningar 172,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Laphroigh quarter cask. Hade glömt hur bra den sparkar! Skaplig är den åxå!

• Morran - whisky är till för att drickas, det är inga prydnadssaker   Denna fick jag i julklapp igår, avsmakades direkt. Mycket god För er som inte gillar rök så lär den passa för det fanns i stort

• Mkt nervärderande av Tullamore här. Trots att jag föredrar en god Islay eller Higland whisky alla dagar i veckan skulle jag ALDRIG ha ngt annat än Tullamore i min Irish Coffe. Där e den bara helt rä

Posted Images

Publicerat
säger mannen som jag imorgon ska dela en flaska ful-bourbon med :D

Bourbon är inte Whisky. Det är kröka...:D

Måste vara väldig torka om jag ska dricka Red Label rent...

Japp, vidrigt. All blended är dock lika jävla illa.

Problemet är att jag inte kan sitta och dricka dyr finwhisky hela tiden. Det blir satans dyrt i längden...

Publicerat
Vårt team på jobbet har nått sina affärsmål (110 millar), varför vi som extra bonus blir bjudna på en whiskey-resa till Skottland.

Så, kom igen nu experter, vart ska vi åka för att få ut det mesta av resan.

Å' ja, jag vet att bonus är ett fult ord i dessa tider :D

Ingen med ideer?

Publicerat

Tyvärr har jag inte varit i skotland (ännu) men ni bör väl bestämma er åt vilket håll ni vill ha whiskyn.

Rökig eller inte m.m. Har för mig det varit uppe här förut...

• 3 weeks later...
Publicerat

Blended, varför kommer jag aldrig ihåg innan jag dricker detta att jag har en stark böjelse åt singelmalt. Fick en flarra johnny black label av en god vän. Naturligtvis skulle det drickas ganska omgående med denna goda vän.

Fick hålla masken......... Det värsta var dock att det stod något om bilar och Mclarren på plastförpackningen som den kom i.

Nä, en bra singelmalt är bra mycket trevligare!

//e

Publicerat
Blended, varför kommer jag aldrig ihåg innan jag dricker detta att jag har en stark böjelse åt singelmalt. Fick en flarra johnny black label av en god vän. Naturligtvis skulle det drickas ganska omgående med denna goda vän.

Fick hålla masken......... Det värsta var dock att det stod något om bilar och Mclarren på plastförpackningen som den kom i.

Nä, en bra singelmalt är bra mycket trevligare!

//e

håller med till fullo. Dock tycker jag att Famous e en utmärkt blended om man är i gasen :D

Publicerat
håller med till fullo. Dock tycker jag att Famous e en utmärkt blended om man är i gasen :D

Jo, absolut. Men fortfarande föredrar jag singelmalt i alla lägen. Bara att byta ner sig i pris.

Famous/Johnny funkar att ha som bjudsprit :D

/e

Publicerat
Jo, absolut. Men fortfarande föredrar jag singelmalt i alla lägen. Bara att byta ner sig i pris.

Famous/Johnny funkar att ha som bjudsprit B)

/e

exakt!

Dessvärre har/hade jag en bekant som hade en dålig sida. Han fyllde sina Single Malt med blended o hade som bjudwhiskey :huh:

Publicerat

Jag måste rekommendera maltwhisky från ett ganska osannolikt land, nämligen Indien. Finns ett distilleri där vid namn "Amrut" som gör en rent sagolik whisky..Rekommenderas å det varmaste. Går vi in på avdelningen blended whisky går riktigt trevliga sådana att uppbåda också, exempelvis Islay Mist och Teacher´s..Kraftiga och rökiga i karaktären till ett vettigt pris..Vad det gäller bourbon skall man för allt smör i Småland undvika rock n´roll-dricka som Jack Daniel´s. Fy för den lede. B) Woodward Reserve, 16-årig Nicholson Wild Turkey Rare Breed eller Heaven Hill däremot. :huh:

Publicerat

Måste man dricka Johnny Gångmongo är det illa ställt. Men det är klart, man kan ju alltid blanda den med massa kaffe eller liknande så går den nog ner. Fast så mycket njutning är det ju inte.... :rolleyes:

Publicerat

Njae nu tycker jag ni är lite kinkiga. Även om en god single slår ut mkt annat så finns det bra blended också, och framför allt: Hellre en blended än ingen wirre alls. Tror aldrig jag druckit en whisky som fått mig att sparka bakut faktiskt. Därmed inte sagt att exempelvis black velvet är super men i brist på annat..

Publicerat

Drumguish, trevlig bit.

Publicerat
Njae nu tycker jag ni är lite kinkiga. Även om en god single slår ut mkt annat så finns det bra blended också, och framför allt: Hellre en blended än ingen wirre alls. Tror aldrig jag druckit en whisky som fått mig att sparka bakut faktiskt. Därmed inte sagt att exempelvis black velvet är super men i brist på annat..

Du, då skulle du smakat den whisky om vi köpte på cypern i 1,5liters plastflaskor...... lokalt tillverkad stod det på flaskan. Jo då, troligen tillverkad av lakvattnet från den lokala soptippen.

Då hade du nog även du sparkat bakut <_<

//E

Publicerat

Jag behöver en julwhisky!

Då blir det välan en Caol Ila, va? Fast hur gammal? Eller är det dags att variera sig? Vad skänker egentligen allra mest julefrid?

Publicerat
exakt!

Dessvärre har/hade jag en bekant som hade en dålig sida. Han fyllde sina Single Malt med blended o hade som bjudwhiskey :)

Hahahahahaha... Vad i helvete, denna post har jag missat. Vem är denna person??? Ta det i PM.

Publicerat

Då blir det välan en Caol Ila, va? Fast hur gammal? Eller är det dags att variera sig? Vad skänker egentligen allra mest julefrid?

Jag kan rekommendera Glenlivet Nádurra Cask Strength som bra julwhisky under 500 pix. Någt sötare än en vanlig highland men ack så god som avec!

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Pro...mp;SokStrangar=

Publicerat
Jag kan rekommendera Glenlivet Nádurra Cask Strength som bra julwhisky under 500 pix. Någt sötare än en vanlig highland men ack så god som avec!

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Pro...mp;SokStrangar=

Låter som ett vettigt tips! Mer torkade fikon än tjärtamp och trä verkar ju kunna ge lite helgstämning.

Ho ho ho,

/Sigge

(som f.ö. också har tunnat ut singlemaltflaskan med Johnny Wanker, men det var när jag var fattig student och vi var alla för "avslappnade" för att märka någon skillnad...)

Publicerat

Mitt förslag blir då en fruktig Aberlour A´bunadh. Den är Cask Strength och ej kylfiltrerad.

Mer info om denna gudomliga singlemalt.

Doft: Torkad frukt och sherry. Smak: Pepprig, mörk choklad och torkad frukt. Fyllig, krämig, kraftfull kropp

Jag dricker gärna denna utan vatten men med tanke på att den är på ca 60% kan man med fördel testa några droppar

vatten. Då formligen exploderar den av både fruktig doft och smak.

Måste även passa på att slå ett slag för vår egna svenska Black Ribbon.

En helt strålande whisky som har ett otroligt bra pris. En ypperlig "bjud- eller vardagswhisky"

Enligt Folke Andersson ingår 15 sorter (Highland, Lowland och Islay) i den 10-åriga och 10 sorter (Highland och Islay) i den 21-åriga.

God Jul / Thomas

Publicerat

Här är min "wish-list" för julen...

Port Ellen - 8th Release 29 Years (nr 10473)

Port Ellen - Berrys' Own Selection 1982 (nr 40449)

Ardbeg - Single Cask No. 2397 1976 (nr 30501)

Talisker - 25 Years Special Release (nr 31437)

Bowmore - White Bowmore (specialbeställning alt. auktion)

Någon av ovanstående skall det nog bli men Bowmore har jag inte budget till då den kostar en bra bit mer än en ny Sako 85:a!

Jo jag vet, jag är skadad... Har ägt en förstatappning Black Bowmore 1939 (numera tom) samt druckit Bowmore 40yrs tre gånger.

Den äldsta whiskyn jag har smakat var en Macallan 1896 - intressant att se hur whisky smakade förr... Inte så galant som i dag :lol:

Skål och god jul på er!

Publicerat
Hahahahahaha... Vad i helvete, denna post har jag missat. Vem är denna person??? Ta det i PM.

Vi bröt kontakten för c:a 6-7 år sen. Dock inte pga fulandet med whiskyn :P

Publicerat
Här är min "wish-list" för julen...

Port Ellen - 8th Release 29 Years (nr 10473)

Port Ellen - Berrys' Own Selection 1982 (nr 40449)

Ardbeg - Single Cask No. 2397 1976 (nr 30501)

Talisker - 25 Years Special Release (nr 31437)

Bowmore - White Bowmore (specialbeställning alt. auktion)

Det vattnas i munnen av att läsa din wishlist. Ser att du är inne på äldre varianter. Jag är en single malt drickare, men nöjer med ofta med 12 åriga.

Ardbeg - Single Cask No. 2397 1976 låter dock inte alls tokig... får se om julbudgeten håller för en flaska.

Kul att det finns mycket kunskap kring denna dryck, av drycker, på forumet!

Publicerat

Varför inte en flarra Southerner rebel :D

index_bottle.jpg

/Mike

Publicerat

Jag fick en flaska 12 årig The Glenlivet av Mandreas förra veckan och den var inte dum. Faktiskt bland de bättre Singel Malt jag provat, en riktigt lättdrucken whisky med lätt fruktig smak, livsfarlig med andra ord :D

Publicerat
Jag fick en flaska 12 årig The Glenlivet av Mandreas förra veckan och den var inte dum. Faktiskt bland de bättre Singel Malt jag provat, en riktigt lättdrucken whisky med lätt fruktig smak, livsfarlig med andra ord :P

Har en 15:årig The Glenlivet i mitt whiskotek och den är utsökt. En Edradaur är heller inte helt fel , finns som beställningsvara (tror jag).

Publicerat

Hittade en flaska av årets Talisker Double Matured - Distillers Edition på bolaget i går. Den borde man inte hitta eftersom de tar slut på bums. Den var mer rökig än de tidigare varianterna på denna eminenta whisky. KALAS!!!

De måste ha haft ett riktigt bra fat för den sista lagringen!

Hittar ni den så KÖP!!!